2018-08-23, 21:24
  #505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är ett dilemma för alla troende, men vi får aldrig ge upp hoppet. Vi ser att den här jorden håller på att gå under, och som det står skrivet: om Gud inte förkortade den tiden (som är kvar till slutet) skulle ingen överleva. Så det är inte Guds vilja, men människan kommer sannolikt inte att kunna stoppa miljöförstöringen, det blir a race to the end.
Tja, miljöförstöringen finns det många teorier om, och även trådar.
Om jag var en skapare som kunde skapa universum och världar, då skulle jag skapa en värld som klarar av våra utsläpp. Men det finns det andra trådar om.
Citera
2018-08-23, 21:35
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tja, miljöförstöringen finns det många teorier om, och även trådar.
Om jag var en skapare som kunde skapa universum och världar, då skulle jag skapa en värld som klarar av våra utsläpp. Men det finns det andra trådar om.
Vi vet att vi förbrukar mer av jordens resurser än vi borde, så vi är nära den gräns som Gud har satt när han uppmanade Adam och Eva att föröka sig och uppfylla jorden. Vilket innebär att vi är nära slutet, även om det kan dröja hundratals år till. Men då är vi förmodligen så många på jorden att planeten inte längre klarar av att försörja alla. Och då har vi kommit till den dag då Gud har beslutat att ingripa. Det här är inte off topic, för miljöförstöring handlar ju om människors synder mot planeten, djur och människor.
Citera
2018-08-23, 22:22
  #507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vi vet att vi förbrukar mer av jordens resurser än vi borde, så vi är nära den gräns som Gud har satt när han uppmanade Adam och Eva att föröka sig och uppfylla jorden. Vilket innebär att vi är nära slutet, även om det kan dröja hundratals år till. Men då är vi förmodligen så många på jorden att planeten inte längre klarar av att försörja alla. Och då har vi kommit till den dag då Gud har beslutat att ingripa. Det här är inte off topic, för miljöförstöring handlar ju om människors synder mot planeten, djur och människor.
Ja, så kan man se på det. Dock vill jag inte diskutera miljöhotet i detalj, då det finns många andra trådar.
Citera
2018-08-24, 10:46
  #508
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Alla har fått ett samvete, men inte alla leds av Guds ande, bara de som tror.

Liksom det endast är "bara de som tror" (på synda-snacket) för vem synda-snacket är relevant.

Icke-troende kan tämligen lugnt skrota det allmängiltiga synda-epitetet, eftersom det bara är ett posulat utan belägg.
Citera
2018-09-02, 22:39
  #509
Medlem
Rankin99s avatar
Synd är ett bibliskt begrepp och är fundamental i den kristna tron.
Ordet betyder att missa målet samt att förlora sin delaktighet i vad det målet innebär, dvs delaktighet i Gud själv. Den innebär ett brott mot Guds ordningar.
Synd är nåt som Gud inte skapade oss för. Den är skadlig och orsakar splittring och lidande. Synd skiljer oss och Gud åt.
Bibeln talar även om att varje människa har en syndaskuld inför Gud - det finns inga undantag.
Det var vår syndaskuld som Jesus betalade för oss när han dog på korset. Han köpte oss fria inte bara från synd, utan även dess konsekvenser, som är väldigt allvarliga.
Syndens konsekvenser drabbar livets alla områden, men den främsta orsaken är ur evighetsperspektivet.
Gud är alltid rättfärdig i dina domslut, dvs han är en rättvis domare. Och man måste som en rättvis domare alltid döma skuld, precis som en vanlig domare om han ska göra sitt jobb rätt måste göra. Vi kommer allihop bli granskade och dömda för hur vi har levt vårt liv här på jorden det ögonblick vi lämnar den. Vad har du gjort med ditt liv?

Eftersom vi alla är evighetsvarelser, kommer också vår dom att gälla för evigt. Men om man accepterar Jesu ställföreträdande försoningsdöd så dels så förlåts syndaskulden och raderas och man blir fri, och dels så blir man andligt nyfödd in i Guds rike, och man blir medborgare där. Man går från mörkrets rike till ljusets på ett ögonblick. Man räddas också från en evig död( dvs separation från Gud) efter den fysiska döden och man kommer till himlen, och får istället evigt underbart liv tillsammans med Gud.
Dör man i sin synd är det riktigt allvarligt.
Detta måste undvikas till vilket pris som helst.
Himmel och helvete är verkliga platser. Välj himmelriket
Citera
2018-09-02, 22:49
  #510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Synd är ett bibliskt begrepp och är fundamental i den kristna tron.
Ordet betyder att missa målet samt att förlora sin delaktighet i vad det målet innebär, dvs delaktighet i Gud själv. Den innebär ett brott mot Guds ordningar.
Synd är nåt som Gud inte skapade oss för. Den är skadlig och orsakar splittring och lidande. Synd skiljer oss och Gud åt.
Bibeln talar även om att varje människa har en syndaskuld inför Gud - det finns inga undantag.
Det var vår syndaskuld som Jesus betalade för oss när han dog på korset. Han köpte oss fria inte bara från synd, utan även dess konsekvenser, som är väldigt allvarliga.
Syndens konsekvenser drabbar livets alla områden, men den främsta orsaken är ur evighetsperspektivet.
Gud är alltid rättfärdig i dina domslut, dvs han är en rättvis domare. Och man måste som en rättvis domare alltid döma skuld, precis som en vanlig domare om han ska göra sitt jobb rätt måste göra. Vi kommer allihop bli granskade och dömda för hur vi har levt vårt liv här på jorden det ögonblick vi lämnar den. Vad har du gjort med ditt liv?

Eftersom vi alla är evighetsvarelser, kommer också vår dom att gälla för evigt. Men om man accepterar Jesu ställföreträdande försoningsdöd så dels så förlåts syndaskulden och raderas och man blir fri, och dels så blir man andligt nyfödd in i Guds rike, och man blir medborgare där. Man går från mörkrets rike till ljusets på ett ögonblick. Man räddas också från en evig död( dvs separation från Gud) efter den fysiska döden och man kommer till himlen, och får istället evigt underbart liv tillsammans med Gud.
Dör man i sin synd är det riktigt allvarligt.
Detta måste undvikas till vilket pris som helst.
Himmel och helvete är verkliga platser. Välj himmelriket
Om vi inte är skapad för synd, varför anses vissa saker vara synd, när man inte kan rå för dem?
T.ex. att inte tro? Visste inte Gud att man (i alla fall jag) inte kan tro av enbart viljekraft?
Citera
2018-09-03, 10:50
  #511
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Bibeln talar även om att varje människa har en syndaskuld inför Gud - det finns inga undantag.

Nu finns det bara den tydliga svaghet i ditt argument, att bibeln knappast är den allmängiltiga, "sanna" verklighets-beskrivning du vill göra den till.

Så börja först med att validera bibelns sanning på tråden "Är bibeln sann", FÖRE du använder bibeln som ett sannings-underlag.
Citera
2018-09-03, 23:33
  #512
Medlem
Rankin99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu finns det bara den tydliga svaghet i ditt argument, att bibeln knappast är den allmängiltiga, "sanna" verklighets-beskrivning du vill göra den till.

Så börja först med att validera bibelns sanning på tråden "Är bibeln sann", FÖRE du använder bibeln som ett sannings-underlag.
Frågeställningen om synd kommer ifrån bibeln.
Att ifrågasätta dess legetimitet och anspråk som absolut sanning är faktiskt en helt annan diskussion.
Citera
2018-09-04, 00:14
  #513
Medlem
Rankin99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om vi inte är skapad för synd, varför anses vissa saker vara synd, när man inte kan rå för dem?
T.ex. att inte tro? Visste inte Gud att man (i alla fall jag) inte kan tro av enbart viljekraft?
Gud räknar med vår vilja att att tro. Är man öppen och villig så hjälper han alltid oss med resten.
För den resten han gör i oss är totalt avgörande. Tron kommer nämligen från vårt innersta, hjärtats fördolda människa och är en övernaturlig inre övertygelse om det man inte kan se. Det är inte bara något som utgår från förståndet som ett religiöst ställningstagande, det är mycket starkare och djupare. Denna tron verkar Gud fram i oss om vi säger ja till honom, men vi måste först komma till honom och lägger våra liv i hans händer.

Man ska inte ens tänka tanken att man kan sluta synda i egen förmåga. Vi är hjälplösa utan Guds kraft och hans kärlek. Det är hans kärlek som förändrar en till en bättre människa, och det sker inifrån. Yttre religiositet som bygger på goda gärningar är människans försök att nå Gud, men i den sanna kristna tron är det han som förändrar oss.
Någon sa en bra sak en gång: "Guds nåd producerar många goda gärningar i våra liv, men gärningar kan aldrig producera nåd"
Det tror jag verkligen är sant.
Citera
2018-09-04, 07:33
  #514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Gud räknar med vår vilja att att tro. Är man öppen och villig så hjälper han alltid oss med resten.
För den resten han gör i oss är totalt avgörande. Tron kommer nämligen från vårt innersta, hjärtats fördolda människa och är en övernaturlig inre övertygelse om det man inte kan se. Det är inte bara något som utgår från förståndet som ett religiöst ställningstagande, det är mycket starkare och djupare. Denna tron verkar Gud fram i oss om vi säger ja till honom, men vi måste först komma till honom och lägger våra liv i hans händer.

Man ska inte ens tänka tanken att man kan sluta synda i egen förmåga. Vi är hjälplösa utan Guds kraft och hans kärlek. Det är hans kärlek som förändrar en till en bättre människa, och det sker inifrån. Yttre religiositet som bygger på goda gärningar är människans försök att nå Gud, men i den sanna kristna tron är det han som förändrar oss.
Någon sa en bra sak en gång: "Guds nåd producerar många goda gärningar i våra liv, men gärningar kan aldrig producera nåd"
Det tror jag verkligen är sant.
Nej, det finns människor som vill tro, men de kan inte.
Och jag köper inte att man måste vilja tro för att tro.
Citera
2018-09-04, 09:44
  #515
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu finns det bara den tydliga svaghet i ditt argument, att bibeln knappast är den allmängiltiga, "sanna" verklighets-beskrivning du vill göra den till.

Så börja först med att validera bibelns sanning på tråden "Är bibeln sann", FÖRE du använder bibeln som ett sannings-underlag.

Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Frågeställningen om synd kommer ifrån bibeln.
Att ifrågasätta dess legetimitet och anspråk som absolut sanning är faktiskt en helt annan diskussion.

Vilket är anledningen till att jag skrev: "Så börja först med att validera bibelns sanning på tråden "Är bibeln sann" ".
Citera
2018-09-04, 09:50
  #516
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Gud räknar med vår vilja att att tro. Är man öppen och villig så hjälper han alltid oss med resten.
För den resten han gör i oss är totalt avgörande. Tron kommer nämligen från vårt innersta, hjärtats fördolda människa och är en övernaturlig inre övertygelse om det man inte kan se. Det är inte bara något som utgår från förståndet som ett religiöst ställningstagande, det är mycket starkare och djupare. Denna tron verkar Gud fram i oss om vi säger ja till honom, men vi måste först komma till honom och lägger våra liv i hans händer.

Man ska inte ens tänka tanken att man kan sluta synda i egen förmåga. Vi är hjälplösa utan Guds kraft och hans kärlek. Det är hans kärlek som förändrar en till en bättre människa, och det sker inifrån. Yttre religiositet som bygger på goda gärningar är människans försök att nå Gud, men i den sanna kristna tron är det han som förändrar oss.
Någon sa en bra sak en gång: "Guds nåd producerar många goda gärningar i våra liv, men gärningar kan aldrig producera nåd"
Det tror jag verkligen är sant.

Tvättäkta predestinations-teologi. Men jag förstår inte varför du öht presenterar sånt på ett diskussionsforum. För enligt predestinations-teologin är det ju ingen som ändrar sig av sig själv, det är bara watchmaker-'guden' som kan ändra på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in