2018-09-05, 22:08
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nu är du lite naiv.

Även om man inte håller med om allt Crispy säger, borde även du kunna erkänna att han har förbannat bra koll på statistik, siffror, historiska fakta etc. när det kommer till opinionsundersökningar?
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-05 kl. 22:10.
2018-09-05, 22:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är det reglerat någonstans eller är detta någon gammal överenskommelse som det sedan kommer struntas i?
Säkert en överenskommelse som man kommer att försöka dra sig ur.
2018-09-05, 22:09
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, vi minns ju alla förra valet där Alexandra Pascalidou avfärdade Sentio & YouGov som "pajasinstitut" i någon TV-soffa. Den gången fanns det inte mycket sjukdomsinsikt bland media & journalister.

Det var väl i stort sett bara sötnosen Åsa Linderborg & i viss mån även Lena Melin som verkade ha en mer realistisk uppfattning om var valresultat skulle hamna.

Lena Melin har fått sin plats på grund av intellekt, snarare än utseende eller utstrålning. Hon har tjafsat i månader på Social Demokraternas oförmåga att kommer idéer.

Hon visste säkert att amnesti för Afghanska män skulle skadda vänstern ordentligt.
2018-09-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det har såvitt jag vet aldrig hänt efter att facit redovisats. Det torde således statistikt vara nästintill omöjligt att överskatta sd vilket skänker mig tröst inför söndagen. Vilket institut vill ståta med att gissa fel uppåt när det gäller satan själv!?

Ap-ap-ap! Passa dig nu. Du kommer få trådens savant efter dig med sådana radikala och grovt felaktiga påståenden. Det har faktiskt redovisats ett och annat resultat i OU (typ två av tusen mätningar eller nåt) där SD fått högre nuffror än i ett senare valresultat. Sådant visar ju tydligt att opinionsinstituten är helt objektiva, kunniga och fria från yttre påverkan. Man ska alltså aldrig någonsin yttra att man tror att något OU underskattar SD med grund i ett så oerhört felaktigt påstående som att SD "alltid" har underskattats.

Crispy, jag överlämnar ordet till dig.
2018-09-05, 22:13
Medlem
NorthernAngels avatar
Marcus Oscarssons inlägg kan ha en effekt på opinionen i sig; han kan vara med och skapa en bandwagon-effekt. 408 625 personer följer hans facebooksida. Efter en timme har inlägget 547 kommentarer och 675 delningar. 3,1 tusen "gilla". Det kan faktiskt påverka valet; alla möjliga följer honom inte bara sverigedemokrater.
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
OnTopic
Nya väljare är yngre personer som har mycket stor vana av diverse troll. De begriper alldeles utmärkt vad regimmedia försöker uppnå.
OffTopic
Sedan kan man ha sina dubier kring dina motiv i denna debatt. Du har bl.a. startat en tråd med följande namn innan "media gick all in":

Med ovan i minnet är det, som du säkert förstår, väldigt svårt att betrakta dig som "agendafri" debattör.

Har du någon källa på att det är yngre som står för SDs ökning? I min bekantskapskrets, 40+, har folk nämligen gått från (M) till (SD). Det är den typen jag är orolig för ska gå tillbaka.

Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Jag har nog 100-150 inlägg i denna tråd och tror det märks att jag röstar SD? Min AFS-tråd gjordes eftersom INGEN jag känner har hört talas om ett parti som Flashback verkar tro kommer in i riksdagen.

Så, summering:
1. Orolig för att nya väljare blir avskräcktas och går tillbaka till tex M
2. Tror absolut inte att AFS kommer in riksdagen, tror inte den når 2% heller men de stjäler nog åtminstone 1%
Medlem
sinewaves avatar
Intressant är hur många kvinnor som uttrycker sig i relativt starka ordalag i Lamottes senaste video:
https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/727313114278672/

Detta med att till synes väldigt små orter plötsligt fått problem med ungdomar som kastar sten på gravida kvinnor (!) och dylikt lär ge SD som minst +5% i valet. 5% låter givetvis lite, men dessvärre är det få som försöker förstå vad som händer runt om i Sverige.

Oavsett är det på det hela taget tydligt. Det fanns ett 'före invandrarna' och ett ,'efter invandrarna'. Sedan kan man gnälla om saker som 'inte alla invandrare' osv, men det spelar ingen som helst roll då detta 'före' och 'efter' fortfarande finns och likt förbannat är den (t om den enda) faktor som sticker ut.
Senast redigerad av sinewave 2018-09-05 kl. 22:16.
2018-09-05, 22:16
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Lena Melin har fått sin plats på grund av intellekt, snarare än utseende eller utstrålning. Hon har tjafsat i månader på Social Demokraternas oförmåga att kommer idéer.

Hon visste säkert att amnesti för Afghanska män skulle skadda vänstern ordentligt.

Just intelligens är en bristvara när det gäller de flesta inom det politiska landskapet. Jag hade kunnat skriva ner en punktlista till valfritt parti (sd undantaget) som hade gjort att de fördubblat sina opinionssiffror. Problemet är att de inte törs ta ansvar för landet, de föredrar mkt hellre bli älskade av 200 kändisar.
2018-09-05, 22:20
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
https://www.expressen.se/nyheter/klimatet-upp-i-topp-som-valjarnas-viktigaste-fraga/

Invandringsfrågan rasar, miljö rusar.
Viktigaste frågorna Sep/18

Miljö 18 (2)
Invandring 17 (-6)
Sjukvård 15 (2)
Integration 10 (1)
Lag och ordning 9 (0)
Sveriges ekonomi 9 (0)
Skola och barnomsorg 7 (0)
Jobb 5 (-1)
Jämställdhet 4 (1)
Äldreomsorg 4 (1)
Försvar 2 (0)

Smart att dela upp invandringsfrågan i två delar, både invandring och integration. Fortfarande ohotad etta om de skulle vara en, på 27.

Miljö kan man dela upp i två, den ena förgiftning och den andra klimatet, om man vill manipulera åt andra hållet och hålla miljöfrågan borta från debatter etc.

Men ärligt talat, vilka av de andra faktorerna påverkar inte invandringen? Samtliga.
2018-09-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Får SD över 30% så blir det "köra fort som fan" genom hela stan i Stockholm med stora svenska fanor vajjande från bilkortegen kan ja lova!

Nu börjar FÖRFESTEN!
https://www.youtube.com/watch?v=dHoPCOX14rA

Hahaha skulle vilja se det!

Lovar att göra något liknande i Göteborg, men jag skulle hellre höra låten som spelades på SDs valvaka 2010. Var någon östeuropeisk eurovision låt om jag inte minns fel. Någon som kan hjälpa mig?

Över 25 räcker för mig, och det är en seger. Under 20 en förlust, däremellan godkänt. Så känner jag inför avslutningen.
2018-09-05, 22:34
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Är det ens någon idé att lita på opinionsundersökningar? I dagarna har flera mätningar släppts och det är rejäla skillnader för SD i de olika mätningarna.

SD:s resultat i procent

Yougov - 24,8

Sentio - 24,0

Skop - 20,3

Demoskop - 19,8

SVD/Sifo - 17,1

DN/Ipsos - 16,3

Det skiljer över åtta procentenheter för SD i olika opinionsundersökningar som precis släppts och det är ju inte rimligt. SD verkar gå bäst i valundersökningar med självrekryterande paneler på webben. Men frågan är varför det är så här stora skillnader och vilken metod som är bäst att pricka in ett korrekt resultat? Problemet med telefonpaneler är den låga svarsfrekvensen.

Jag tror att en grupp som inte fångas upp alls är de äldre. Vare sej via webb eller telefon. Så mycket skit som pågår, lurendrejerier osv via telefon så svarar inte pensionärer på nummer de ej känner igen. Och OM de svarar så erkänner dom aldrig att de ska rösta SD. De säger nog det de röstade på sist.
Betr. webben så har jag svårt att tro att "Greta o Sture 75 år" anmäler sej till det? Ne. Sossarnas siffror kommer bli lägre i valet och SD:s mycket högre.
2018-09-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Smart att dela upp invandringsfrågan i två delar, både invandring och integration. Fortfarande ohotad etta om de skulle vara en, på 27.

Miljö kan man dela upp i två, den ena förgiftning och den andra klimatet, om man vill manipulera åt andra hållet och hålla miljöfrågan borta från debatter etc.

Men ärligt talat, vilka av de andra faktorerna påverkar inte invandringen? Samtliga.
Avdelningen ”hur man än vänder sig har man arslet bak”?

Förr när de hade invandring/integration ihopbakade blev de anklagade för att försöka dölja invandringsmotståndet genom att gömma det i den mindre laddade integrationsfrågan. Nu när de splittat dem i två för att få bättre koll på huruvida det är invandring eller integration som folk har hängt upp sig på, blir de anklagade för att ha delat upp dem i syfte att de ska se mindre ut var för sig... att ni orkar!

Ang vilka som indirekt kan kopplas till invandring skulle jag väl säga att alla utom miljö och försvar passar in där, ja.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-05 kl. 22:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in