Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Hur många % får AFS i valet 2018?
Under 1%
30,53%
87 röster
1.0% till 1.9%
22,81%
65 röster
2.0% till 2.9%
11,58%
33 röster
3.0% till 3.9%
4,56%
13 röster
Över 4% välkommen till riksdagen
30,53%
87 röster
2018-08-18, 09:04
Medlem
Energiknippes avatar
Är man på Flashback får man intrycket att AFS redan ligger på 4-5% medan merparten av röstboskapen aldrig har hört talas om dem.

Jag tror att de politiskt intresserade på Flasback tenderar att gå i samma fälla som miljöpartisterna gjorde 2014; de umgås, både online och offline, bara med likasinnade och får därmed en skev bild över partiets storlek. Är det månne AFS-sympatierna som man ser gråtande 2018 likt de berömda bilderna från valvakorna 2010/2014?

Afs skulle, i Flashbackarnas ögon vara lika stora som KD och MP idag. Handen på hjärtat, talas det om AFS på era arbetsplatser? I kön på ICA? På farmor Agdas 80-årsdag?

För att få 4% behöver AFS få ca 250.000 röster. Det är mer än Uppsala och Västerås tillsammans. Tycker ni initierade inte själva att det låter en smula orimligt? Om AFS ens får hälften har de gjort ett kanonval men att ens tro man når riksdagen så kort inpå ett val utan stt synas? Skillnaden mellan en annan raket - ny demokrati - var att de syntes överallt hela tiden. De gjorde intrvjuer i både tidningar och tv, under en tid där folk såg linje-tv och läste papperstidningar. Hur ska någon som inte har Facebook eller läser Flashback få upp ögonen för detta parti? Jag som ändå hänger här och följer politiken har endast sett dem ”externt” vid ett enda tillfälle och det var när de protesterade mot moskeen i Växjö, annars är de ju osynliga.

Så, varför tror ni att er farmor ska rösta in AFS till riksdagen? Hennes röst kommer nämligen att krävas.
Citera
2018-08-18, 09:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Önsketänkande? De övriga har liksom vad är det 3%? Det innefattar liksom Fi, AFS, Medborglig samling och Kalle Anka partiet. Finns ingen chans att någon av dessa kommer få ensamt 4%. Så den drömmen är liksom bara att ge upp. En röst på AFS är en röst på 4 år mer elände.
Citera
2018-08-18, 09:26
Bannlyst
Har själv aldrig hört talats om det här men jisses, sökte på dom nu och är det alltså en SD-junior? Ett parti för tidigare SDare?

Ännu ett parti med karriärspolitiker där pengar är viktigast...
Citera
2018-08-18, 09:38
Medlem
Hardstekts avatar
Är du ny på Flashback eller?

Du är medveten om att Sd har haft egen förkrossande majoritet i flashbacks polls sedan typ 2005.

Det var vi som tog sd till riksdagen.

Och det är vi som kommer ta afs till riksdagen den 9e september.
Citera
2018-08-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt

Du är medveten om att Sd har haft egen förkrossande majoritet i flashbacks polls sedan typ 2005.

Vill inte såra dig, men oddsen att de kommer in är 1,21. Oddsen för de inte kommer in är 5,0.

Skulle de vara nära 4% skulle spelbolagen aldrig ge 5 gånger pengarna.

För ha något att jämföra med.

Kristdemokraterna är ett etablerat parti sedan länge. De har oddsen 1,85 åt båda hållen. Alltså en 50/50 chans att de stannar kvar. Så förstår du kanske hur stor chans ett odds på 5,0 är.
Citera
2018-08-18, 10:04
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Inget personligt.

Klarar AFS 4% (20180909) ska jag äta upp min egen pung, kokar den först..
Citera
2018-08-18, 10:05
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falktass68
Vill inte såra dig, men oddsen att de kommer in är 1,21. Oddsen för de inte kommer in är 5,0.

Skulle de vara nära 4% skulle spelbolagen aldrig ge 5 gånger pengarna.

För ha något att jämföra med.

Kristdemokraterna är ett etablerat parti sedan länge. De har oddsen 1,85 åt båda hållen. Alltså en 50/50 chans att de stannar kvar. Så förstår du kanske hur stor chans ett odds på 5,0 är.

Länk till oddsen
Citera
2018-08-18, 10:13
Medlem
Brukar vara det gamla vanliga argumentet för att SD ska få 40% i valet och AfS få 4%, nämligen "alla jag känner ska rösta på sd i år.." eller "alla jag känner är trötta på sd och kommer gå över till afs detta valet.."

Samma personer följer bara sd eller afs-konton på Twitter och Facebook.

En stor jävla eko-kammare av folk som ryggdunkar varandra.
Citera
2018-08-18, 10:35
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Önsketänkande? De övriga har liksom vad är det 3%? Det innefattar liksom Fi, AFS, Medborglig samling och Kalle Anka partiet. Finns ingen chans att någon av dessa kommer få ensamt 4%. Så den drömmen är liksom bara att ge upp. En röst på AFS är en röst på 4 år mer elände.

Önsketänkande är nog en faktor. Jag tänker lite på F! som trots massiv mediahjälp och en känd partiledare inte klarade spärren. Att AFS skulle klättra från 0 till 4% på så kort tid är ett enormt steg och jag tror inte folk insett det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt

Nej, jag har varit medlem i flera år och är tom en gammal moderator, vad det nu har med saken att göra.

Jag förstår hur du resonerar, men betänk den tid det tog för SD att komma in i riksdagen. SD bildades 1988 och kom in i riksdagen först 2010. Först i val #6 kom de in i riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Brukar vara det gamla vanliga argumentet för att SD ska få 40% i valet och AfS få 4%, nämligen "alla jag känner ska rösta på sd i år.." eller "alla jag känner är trötta på sd och kommer gå över till afs detta valet.."

Samma personer följer bara sd eller afs-konton på Twitter och Facebook.

En stor jävla eko-kammare av folk som ryggdunkar varandra.

Ekokammaren är jag inne på. Folk som tror att SD får 40% är lika verklighetsfrånvända som AfS 4% i mina ögon.
Citera
2018-08-18, 10:44
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falktass68
Oddsen för de inte kommer in är 5,0.
Länk till dessa odds tack! Jag har mycket svårt att tro att man får 5ggr pengarna om de INTE kommer in. Det hade jag spelat på alla dagar i veckan
Citera
2018-08-18, 12:44
Medlem
AfS har ett antal aktivister, som tillbringar mycket tid här på Flashback med att skriva och läsa inlägg. Även en del av deras riksdagskandidater gör det. AfS har välutbildade och kompetenta politiker, men de har den svagheten att de lider av hybris. De överskattar partiets potential, och underskattar problemen. Bara att komma på idén att starta ett parti knappt sex månader före valet. Utan partikassa. Utan lanseringsmöjligheter i mainstreammedia och TV. Utan valfilmer. Utan tunnelbanereklam. Partiledaren jämför i sina tal partiets möjligheter med Trump och Brexit....

...dessutom tenderar väl sådana här övermodiga politiker att attrahera Flashbackskribenter med en bristande verklighetsförankring. Det blir en väldig massa ryggdunkande och en riktig ekokammare. Tyvärr - för partiets idéer är mycket vettiga. Men de har fatalt felbedömt verkligheten.
Citera
2018-08-18, 12:59
Medlem
Ropethinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiotfittan
Har själv aldrig hört talats om det här men jisses, sökte på dom nu och är det alltså en SD-junior? Ett parti för tidigare SDare?

Ännu ett parti med karriärspolitiker där pengar är viktigast...
Säg vad du vill om deras möjligheter att komma in i riksdagen, men att kalla dem karriärspolitiker är antingen ignorant eller oärligt.

För det första så är en huvudfåra i deras politik är att minska antalet riksdagsledamoter samt "skära ned i de ekonomiska förmånssystem som idag finns för heltidspolitiker", se https://alternativforsverige.se/demokrati-och-politiker/. Där står uttryckligen att politikeruppdraget ska vara just ett förtroendeuppdrag snarare än en karriär.

För det andra så är nästan samtliga riksdagskandidater personer med faktiska yrken och enligt uttalanden så får ingen av dem får ekonomisk ersättning nu i valrörelsen. Se https://alternativforsverige.se/files/riksdagslista.pdf

Så kan du förklara på vilken grund du kallar dem karriärspolitiker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in