Citat:
Övriga partier som anmält sig till valet räknas i en gemensam bunt. Dessa partiers röster räknas och redovisas var för sig vid den slutliga rösträkningen hos länsstyrelsen.
https://www.val.se/svenska-valsystemet/rostrakning-och-valresultat/preliminart-valresultat.html
Övriga räknas alltså (gemensamt) redan på valnatten. Om den siffran också redovisas står inte, men det vore underligt om man inte gjorde det.
Sedan bör det tilläggas att det som står i reglerna är:
För att röstmottagarna ska hinna räkna fram ett preliminärt valresultat på valkvällen räknas och rapporteras endast rösterna för de partier som förväntas ta mandat.
Om exit polls skulle visa att AfS förväntas ta mandat kan Valmyndigheten mycket väl gå ut med instruktioner på valnatten att räkna AfS separat. Det skulle ligga i demokratins intresse att göra så.
https://www.val.se/svenska-valsystemet/rostrakning-och-valresultat/preliminart-valresultat.html
Övriga räknas alltså (gemensamt) redan på valnatten. Om den siffran också redovisas står inte, men det vore underligt om man inte gjorde det.
Sedan bör det tilläggas att det som står i reglerna är:
För att röstmottagarna ska hinna räkna fram ett preliminärt valresultat på valkvällen räknas och rapporteras endast rösterna för de partier som förväntas ta mandat.
Om exit polls skulle visa att AfS förväntas ta mandat kan Valmyndigheten mycket väl gå ut med instruktioner på valnatten att räkna AfS separat. Det skulle ligga i demokratins intresse att göra så.
Intressant, det har jag inte fått någon information om. I "HANDLEDNING - Röstmottagning i vallokal"
står detta i det aktuella stycket:
Dela upp valsedlarna på partier och blanka valsedlar. Räkna antalet valsedlar för de partier som står på resultatbilagan. Räkna antalet valsedlar för övriga anmälda partier. Räkna antalet valsedlar för inte anmälda partier. Räkna också antalet blanka valsedlar. Lägg valsedlarna i buntar om 50 valsedlar.
Nåja, om antalet röster på de partier som ingår i Övriga utöver AfS är som jag förväntar mig kommer det i alla fall att bli mycket enkelt att hålla räkning på AfS oavsett hur man gör. Har tyvärr inte kvar något häfte från 2014 att jämföra med om det var samma ordalydelse där.