2018-09-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Härligt!

Lite skillnad mot Fridolins torgmöten med 15 pers.

haha

En fråga, måste man boka plats till Riddarholmen eller är det fullt?
2018-09-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Man ska inte underskatta torgmötens effekt och vad de säger. Att så många visar öppet att de stödjer SD ger ringar på vattnet. Det var samma sak under presidentvalet 2016( well gånger 100) . Trumps möten fyllde arenor. En sådan folkrörelse IRL är ännu ett sätt att se opinionen. Ännu en pusselbit att lägga till pusslet, istället för att blint tro på korrupta opinionsinstitut.

Tror inte man vinner så många extra röster bland åhörarna på torgmötena, nästan alla är redan säkra röster.

Däremot är det garanterat massor med tveksamma som inte närvarar som resonerar;
-"Tänka sig att Åkesson bryr sig om min lilla stad, så då blir det väl en röst på SD"!
2018-09-05, 18:15
Medlem
Kämpendahls avatar
Är det ens någon idé att lita på opinionsundersökningar? I dagarna har flera mätningar släppts och det är rejäla skillnader för SD i de olika mätningarna.

SD:s resultat i procent

Yougov - 24,8

Sentio - 24,0

Skop - 20,3

Demoskop - 19,8

SVD/Sifo - 17,1

DN/Ipsos - 16,3

Det skiljer över åtta procentenheter för SD i olika opinionsundersökningar som precis släppts och det är ju inte rimligt. SD verkar gå bäst i valundersökningar med självrekryterande paneler på webben. Men frågan är varför det är så här stora skillnader och vilken metod som är bäst att pricka in ett korrekt resultat? Problemet med telefonpaneler är den låga svarsfrekvensen.
2018-09-05, 18:18
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tror inte man vinner så många extra röster bland åhörarna på torgmötena, nästan alla är redan säkra röster.

Däremot är det garanterat massor med tveksamma som inte närvarar som resonerar;
-"Tänka sig att Åkesson bryr sig om min lilla stad, så då blir det väl en röst på SD"!
Nej självklart inte. Det är signalen det sänder. "tänk att så många i min lilla stad öppet går ut och stöttar SD, då borde jag också göra det och rösta på dem i valet"

Motståndarnas vassaste taktik har alltid varit "vi är 95%", "det är bara unga arga arbetslösa män från Skåne som stödjer SD". När Ulla-Britta 63 år ser att ett helt torg är fullt av vanliga människor så vågar hon också ta steget.
2018-09-05, 18:19
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Är det ens någon idé att lita på opinionsundersökningar? I dagarna har flera mätningar släppts och det är rejäla skillnader för SD i de olika mätningarna.

SD:s resultat i procent

Yougov - 24,8

Sentio - 24,0

Skop - 20,3

Demoskop - 19,8

SVD/Sifo - 17,1

DN/Ipsos - 16,3

Det skiljer över åtta procentenheter för SD i olika opinionsundersökningar som precis släppts och det är ju inte rimligt. SD verkar gå bäst i valundersökningar med självrekryterande paneler på webben. Men frågan är varför det är så här stora skillnader och vilken metod som är bäst att pricka in ett korrekt resultat? Problemet med telefonpaneler är den låga svarsfrekvensen.
Har vi inte fått facit på det tillräckligt många gånger tycker du?
2018-09-05, 18:23
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
https://www.youtube.com/watch?v=aL1KxmBO9VM

Dagens SD turne, tusentals o åter tusentals på plats.
Gåshud delux!
SD+25%

HEJA JIMMIE!

Jäkligt gott att se, värmde i själen. Åkesson såg dessutom pigg och kry ut, varit lite orolig för hans hälsa senaste tiden.
Förvisso endast ett torgmöte men jösses vilken uppslutning.

Tror och hoppas eteblissemanget kommer att få sig en rejäl kalldusch på söndag. Min största förhoppning är att Sd blir största parti, det vore så underbart att det inte funnits ord att beskriva den lycka jag då känt. Personligen hade jag då fullständigt skitit i om de får något inflytande eller inte, bara känslan av att svensken sagt sitt hade gjort all möda värd.
2018-09-05, 18:32
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessutom får det största partiet hålla sina gruppmöten i den anrika andrakammarsalen. Där har sossarna suttit & jäst rätt länge. Tänk vilken förnedring om dom skulle åka ut.

Det ultimata beviset på att pasokifieringen är ett faktum. Frågan är om sossarna skulle överleva det? Ett nytt Rosornas krig hade varit i det närmaste oundvikligt. Hela deras självbild hade rasat samman. Vi kan bara föreställa oss stämningen i partiet i ett sådant läge.
2018-09-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Nej självklart inte. Det är signalen det sänder. "tänk att så många i min lilla stad öppet går ut och stöttar SD, då borde jag också göra det och rösta på dem i valet"

Motståndarnas vassaste taktik har alltid varit "vi är 95%", "det är bara unga arga arbetslösa män från Skåne som stödjer SD". När Ulla-Britta 63 år ser att ett helt torg är fullt av vanliga människor så vågar hon också ta steget.

Vet inte om det gjorts någon vetenskaplig studie, hur mycket det gör i röster ifall en politiker besöker en stad?
Den positiva effekten innefattar säkert 3-5 mil runt staden också.

Man skulle kanske enkelt kunna jämföra valresultat i likvärdiga städer, som politiken besökt mot inte besökt?
2018-09-05, 18:47
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jäkligt gott att se, värmde i själen. Åkesson såg dessutom pigg och kry ut, varit lite orolig för hans hälsa senaste tiden.
Förvisso endast ett torgmöte men jösses vilken uppslutning.

Tror och hoppas eteblissemanget kommer att få sig en rejäl kalldusch på söndag. Min största förhoppning är att Sd blir största parti, det vore så underbart att det inte funnits ord att beskriva den lycka jag då känt. Personligen hade jag då fullständigt skitit i om de får något inflytande eller inte, bara känslan av att svensken sagt sitt hade gjort all möda värd.
Det är ju egentligen helt sanslös uppslutning. När såg vi dess like sist?

Det mest sanslösa är ändå att ingen media rapporterar om det. Inga "segertågs"-rubriker eller liknande som vi hade översvämmats av om det varit Annie och Centern eller om det varit Miljöpartiet. Det är ju allvarligt talat en så tydlig bild av en politiserad ynkedom till journalistkår som inte borde annat än skämmas.

Men... avspeglas denna uppslutning i opinionssiffrorna? Nej det gör de för de som står här på torgen och viftar med flaggor och applåderar svarar inte på opinionsundersökningar. Jag har länge drivit tesen av de som svarar på OU inte är representativa för de som inte svarar på OU. När det gäller SD så har OI inte varit ens nära att kunna läsa av de riktiga siffrorna. Vad talar för att de gör det nu?

Om vi inte kan lita på OI och deras siffror i samband med partisympatier hur ska vi då försöka läsa av stödet? Hur ska vi tolka att det rapporteras en kraftig ökning bland kvinnor? Hur ska vi tolka att rapporteras en kraftig ökning bland chefer? Hur ska vi tolka att det rapporteras om chocksiffror i skolval? Bland fotbollssupportrar? Bland invandrare? Ja tamigfan inom i stort sett varenda område.

Det är iofs samma institut som gör de undersökningarna så det vete fasicken hur man ska tolka dem egentligen.

På tal om historier från verkligheten så gick jag i förra veckan förbi en klunga med invandrarungdomar som hur lugnt som helst och med leenden på läpparna stod och lyssnade på två representanter från SD's ungdomsförbund och grunnade faktiskt lite på vad det egentligen var jag såg. Nu ser jag i videon från valturnén här att invandrarungdomar vill ta selfies med SD's sidekickneger och undrar hur det egentligen står till med det s.k. mörkertalet när det gäller ett stöd som OI aldrig tidigare kunnat hitta.
2018-09-05, 18:49
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Maximal besvikelse över hela spektrat skulle kunna se ut ungefär så här:

S får 23,3, tillräckligt långt under deras worst case för att det ska bränna fastän de var beredda.

SD får 19,1, vilket gör att luften går ur hejaklacken som nu i 4 år kommer att trackas för att de trodde på Yougovs 24,8%. Samtidigt kommer inte SD-motståndarna att dra en suck av lättnad, eftersom 19,1% ur deras synvinkel ligger på mardrömsdelen av skalan. Gravöl i båda lägren alltså.

AfS får 0,2 och därmed krossas alla alt-R-drömmar om att SD gick mediokert pga "cuckat ur".

MED får 0,1 och lägger ner.

M får 16,2, en särskilt svidande siffra jag valt för att det var Kinberg Batras sista Sifo innan hon tvingades avgå. Detta tänder tillfälligt hoppet hos UK-belackare att han ska avgå, men M enas om att man inte kan byta partiledare igen utan att man istället ska satsa på att göra UK till M:s svar på Björklund som får tröska på i 10 år. Maxad besvikelse för både M och Kristersson-haters samtidigt, alltså.

Får återkomma om resten, med mina KD/C/L/V/MP-siffror skrapar jag bara ihop 89% totalt och det är c:a 96% som ska fördelas bland dem som är mätbara och icke blankröster.

Du har absolut en poäng i att detta val kan bli ihågkommet som besvikelsernas val. Socialdemokraterna och Moderaterna kommer båda att göra historiskt dåliga val. Sverigedemokraterna går framåt sedan förra valet, men inte riktigt så långt som anhängarna hoppats.

Jag tror att V och KD blir de enda partier som kommer att känna sig som vinnare på valnatten.
2018-09-05, 18:58
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
OM Sverigedemokraterna blir största parti så blir det ett sådant avbräck för Rörelsen att de aldrig kommer att kunna hämta sig igen. De kommer att bli tvugna att flytta ut ur sitt hus vid Riksdagen för att ge plats åt deras mest hatade motståndare.

Även om bara M får flytta så är det ju fantastiskt En historisk händelse att Sverigedemokraterna blir klart näst största parti.
2018-09-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Maximal besvikelse över hela spektrat skulle kunna se ut ungefär så här:

S får 23,3, tillräckligt långt under deras worst case för att det ska bränna fastän de var beredda.

SD får 19,1, vilket gör att luften går ur hejaklacken som nu i 4 år kommer att trackas för att de trodde på Yougovs 24,8%. Samtidigt kommer inte SD-motståndarna att dra en suck av lättnad, eftersom 19,1% ur deras synvinkel ligger på mardrömsdelen av skalan. Gravöl i båda lägren alltså.

AfS får 0,2 och därmed krossas alla alt-R-drömmar om att SD gick mediokert pga "cuckat ur".

MED får 0,1 och lägger ner.

M får 16,2, en särskilt svidande siffra jag valt för att det var Kinberg Batras sista Sifo innan hon tvingades avgå. Detta tänder tillfälligt hoppet hos UK-belackare att han ska avgå, men M enas om att man inte kan byta partiledare igen utan att man istället ska satsa på att göra UK till M:s svar på Björklund som får tröska på i 10 år. Maxad besvikelse för både M och Kristersson-haters samtidigt, alltså.

Får återkomma om resten, med mina KD/C/L/V/MP-siffror skrapar jag bara ihop 89% totalt och det är c:a 96% som ska fördelas bland dem som är mätbara och icke blankröster.

Är säker på att du kommer tillhöra den skara av skrivare som tyst vandrar ut till vänster eller höger på söndag kväll. För att sedan aldrig återses på FB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in