Citat:
Ursprungligen postat av
S.Kandal
Jäkligt gott att se, värmde i själen. Åkesson såg dessutom pigg och kry ut, varit lite orolig för hans hälsa senaste tiden.
Förvisso endast ett torgmöte men jösses vilken uppslutning.
Tror och hoppas eteblissemanget kommer att få sig en rejäl kalldusch på söndag. Min största förhoppning är att Sd blir största parti, det vore så underbart att det inte funnits ord att beskriva den lycka jag då känt. Personligen hade jag då fullständigt skitit i om de får något inflytande eller inte, bara känslan av att svensken sagt sitt hade gjort all möda värd.
Det är ju egentligen helt sanslös uppslutning. När såg vi dess like sist?
Det mest sanslösa är ändå att ingen media rapporterar om det. Inga "segertågs"-rubriker eller liknande som vi hade översvämmats av om det varit Annie och Centern eller om det varit Miljöpartiet. Det är ju allvarligt talat en så tydlig bild av en politiserad ynkedom till journalistkår som inte borde annat än skämmas.
Men... avspeglas denna uppslutning i opinionssiffrorna? Nej det gör de för de som står här på torgen och viftar med flaggor och applåderar svarar inte på opinionsundersökningar. Jag har länge drivit tesen av de som svarar på OU inte är representativa för de som inte svarar på OU. När det gäller SD så har OI inte varit ens nära att kunna läsa av de riktiga siffrorna. Vad talar för att de gör det nu?
Om vi inte kan lita på OI och deras siffror i samband med partisympatier hur ska vi då försöka läsa av stödet? Hur ska vi tolka att det rapporteras en kraftig ökning bland kvinnor? Hur ska vi tolka att rapporteras en kraftig ökning bland chefer? Hur ska vi tolka att det rapporteras om chocksiffror i skolval? Bland fotbollssupportrar? Bland invandrare? Ja tamigfan inom i stort sett varenda område.
Det är iofs samma institut som gör de undersökningarna så det vete fasicken hur man ska tolka dem egentligen.
På tal om historier från verkligheten så gick jag i förra veckan förbi en klunga med invandrarungdomar som hur lugnt som helst och med leenden på läpparna stod och lyssnade på två representanter från SD's ungdomsförbund och grunnade faktiskt lite på vad det egentligen var jag såg. Nu ser jag i videon från valturnén här att invandrarungdomar vill ta selfies med SD's sidekickneger och undrar hur det egentligen står till med det s.k. mörkertalet när det gäller ett stöd som OI aldrig tidigare kunnat hitta.