Citat:
Ursprungligen postat av
Bestick
Om inte SD får över 20% så är jag övertygad om att valfusk pågår. I rimlighetens namn bör SD ligga mellan 25-30%.
Under 20% hade varit en total besvikelse. Det kan helt enkelt inte vara så. Känns som "alla" i min närhet (vänner/kollegor/familj osv) ska rösta SD.
Är helt och fullt enig med dig. Om inte SD får över 25% då är det nåt allvarligt fel på min uppfattning av verkligheten. Den "karta" som Sifo, Ipsos, Demoskop, Novus, med flera visar upp kan helt enkelt omöjligen stämma med verkligheten. Inte en chans. Det är en oerhörd tur och en direkt befrielse att vi bara är några få dygn ifrån facit nu, så att man får svart på vitt hur rätt eller fel man hade.
Så många man träffat under de senaste 12 månaderna (och ännu längre tillbaka), i jobbet, privat, i en mängd olika sammanhang... människor som man inte ens visste existerade. Men ändå bara toppen på ett isberg. Skulle alla dessa indikera att SD får 16, 17 eller 20 procent i valet ??? Aldrig i livet! Inte en chans!
I dessa mätningar ligger en hel jävla kennel begravd. Vidhåller det jag hävdat så många gånger nu i denna tråd: SD kommer inte att få en tiondel under 25% i valet! De "GPS-kartor" opinionsinstituten delar ut till folket är inte uppdaterade, det handlar om mycket gamla och utgångna versioner.
Det finns bara två alternativ: antingen ligger jag helt åt helsike snett och har fullständigt missbedömt läget i landet, eller så har opinionsinstituten totalt misslyckats med sitt värv och förtjänar att kölhalas och bespottas offentligt i månader. I synnerhet Sifo, SCB och Inizio.
Skulle SD få mellan 25-30% på söndag, då kommer det att medföra konsekvenser. Var så säkra. Den här bollen kommer inte att släppas i första taget. Räkna med en och annan debattartikel med svidande och stenhård kritik i våra tidningar. Sånt här får på inga villkor gå obemärkt förbi. Man kan inte säga
16,3% om resultatet sedan visar
25,8%, eller
17,1% om det sedan blir
26,4%. Så lätt ska dessa "fina och erkända" institut inte komma undan.