2018-09-05, 08:30
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
( varför måste du svara med så massiva inlägg?)

Nja,,,det finns teorier kring varför de skiljer kulturellt mellan B. och S.

Denna ex:

Why, then, have chimps not evolved this social structure? The answer may lie in the history of the habitats they occupy. Both species of primates live in tropical forests along the Zaire River -- chimps north of the river, bonobos to the south. Their environments seem to be quite similar today. But about 2.5 million years ago, there seems to have been a lengthy drought in southern Zaire that wiped out the preferred food plants of gorillas and sent the primates packing. After the drought ended, the forests returned, but the gorillas did not.

Chimpanzees in this environment south of the river had the forest to themselves, and could exploit the fiber foods that had previously been eaten by gorillas -- foods that are still eaten by gorillas to the north. With this additional food to tide them over between fruit trees, they could travel in larger, more stable parties, and form strong social bonds. They became bonobos.

On the north side of the river, the chimps had to share their niche with gorillas, which eat the fiber foods. The chimps have to compete for fruit, and occasionally meat, food resources that tend to be widely scattered. Female chimps disperse into the forest with their infants to find enough to eat, and cannot spend time together to forge strong bonds. The changes in social behavior that occurred in response to this environmental factor may be what led chimps down a different evolutionary path, toward a society more prone to violence.

https://www.pbs.org/wgbh/evolution/library/07/3/l_073_03.html

Alltså miljön! ändrade de sociala förhållandena för bonobos.
Fömodligen precis på samma sätt som jordbukskulturen gav nya premisser för människan.
Huruvida detta syns i gener eller fortsatt är ett socialt inlärt beteendemönster lämnar jag dock till experter finna ut. och sorry men du är alltså inte en sådan.

Precis, men varför tror du gener ändras? Olika miljöer ledde till olika selektiva tryck som i sin tur ledde till olika genförändringar hos de två arterna eftersom de var genetiskt isolerade från varandra. Bla ledde genförändringar till att bonobohanar började producera mindre testosteron. Hur tror du evolution fungerar?

Och som jag redan förklarat, människor i jägar och samlarsamhällen lever inte som bonobos. Mordfrekvensen är oändligt mycket högre än i våra industriella samhällen.
Senast redigerad av Darwinist 2018-09-05 kl. 08:38.
Citera
2018-09-05, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Precis, men varför tror du gener ändras? Olika miljöer ledde till olika selektiva tryck som i sin tur ledde till olika genförändringar hos de två arterna eftersom de var genetiskt isolerade från varandra. Bla ledde genförändringar till att bonobohanar började producera mindre testosteron. Hur tror du evolution fungerar?

Eller också har du inte denna genförändring så som du föreställer dig den, utan det handlar mer om miljöanpassning. Många gener är som bekant även vilande eller påslagna.

Vilket ju syns hos människan rätt tydligt. Fridsamma, snälla typer i fred, skulle aldrig våldta någon eller ta maten ur munnen på en 3 åring... men blir lätt till bestialiska monster den dagen käket är hotat, eller ett krig/ konflikt, religion ex. ger incitament/ "rätt" att våldta grannens dotter.

Vi har förmodligen alla 3 arter full uppsättning gener för lite av varje men miljön ger oss incitament för att slå på vissa gener och av andra, och/ eller beteenden och därmed anpassa oss så vi får max chans till överlevnad som grupp.

Bonobos honor fick möjlighet bonda ihop sig och håller därför hannar stången via sex, dominans och aggressivitet.
På schimpanssidan gick de däremot inte denna möjlighet varvid hannar dominerar med fysisk styrka, våld och hierarkier.

Samma "system" går att se hos mänskliga kulturer för övrigt, även om jag inte gör något likhetstecken mellan mänsklig kultur och evolution hos arter.
Religion, Demokrati, Politiska partier, Revolutioner, fysiska praktiska möjligheter, rörelser såsom feminism ex. ger grupper av människor incitament att "bonda" sig socialt/ politiskt och hålla andra stången.

Som sagt tror du feminism sätter sig i generna?
Eller var behovet av rättvisa, lika möjligheter etc. ett "genetiskt" behov även hos homo sapiens hona redan från början?

kanske dags du börjar fatta att ja samhälle/ miljö har sin roll i detta att spela. Gener är bara spelbrickorna.

Du eller någon har en susning till chans veta hur alla mänsklighetens jägar & samlarkulturer har levt.
Sluta inbilla dig saker.
Senast redigerad av Merapi 2018-09-05 kl. 09:00.
Citera
2018-09-05, 09:00
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Eller också har du inte denna genförändring så som du föreställer dig den, utan det handlar mer om miljöanpassning. Många gener är som bekant även vilande eller påslagna.

Vilket ju syns hos människan rätt tydligt. Fridsamma, snälla typer i fred, skulle aldrig våldta någon eller ta maten ur munnen på en 3 åring... men blir lätt till bestialiska monster den dagen käket är hotat, eller ett krig/ konflikt, religion ex. ger incitament/ "rätt" att våldta grannens dotter.

Vi har förmodligen alla 3 arter full uppsättning gener för lite av varje men miljön ger oss incitament för att slå på vissa gener och av andra, och eller beteenden och därmed anpassa oss så vi får max chans till överlevnad som grupp.

Bonobos honor fick möjlighet bonda ihop sig och håller därför hannar stången via sex, dominans och aggressivitet.
På schimpanssidan gick de däremot inte denna möjlighet varvid hannar dominerar med fysisk styrka, våld och hierarkier.

Samma "system" går att se hos mänskliga kulturer för övrigt, även om jag inte gör något likhetstecken mellan mänsklig kultur och evolution hos arter.
Religion, Demokrati, Politiska partier, revolutioner, rörelser, såsom feminism ex. ger grupper av människor incitament att "bonda" sig socialt/ politiskt och hålla andra stången.

Som sagt tror du feminism sätter sig i generna?
Eller var behovet av rättvisa, lika möjligheter etc. ett genetiskt behov även hos homo sapiens hona redan från början?

kanske dags du börjar fatta att ja samhälle/ miljö har sin roll i detta att spela.

Lever människor som bonobos någonstans? Nej. Varför tror du?

Dessutom skulle ett bonobosamhälle innebära att honor har 100% ansvar för avkomman, något jag inte tror att feminister skulle vara särskilt nöjda med. Du måste sluta romantisera samhällen du inte vet någonting om, jag kan lova dig att de flesta kvinnor inte är intresserade av att leva som bonobos gör.

Sen har schimpanser sex oftare än bonobos som jag visat. Gå inte på alla myter du hör.

Lär dig också lite om genetik och epigenetik innan du uttalar dig. Schimpanser och Bonobos DNA visar att de skilde sig åt för ungefär 1 miljon år sen. Deras DNA skiljer sig alltså mer åt än människans och neandertalarens.

Citat:
Du eller någon har en susning till chans veta hur alla mänsklighetens jägar & samlarkulturer har levt.
Sluta inbilla dig saker.

Vi måste utgå från de jägar och samlarsamhällen vi känner till. Inte från ihopfantiserade feministiska paradis i nån avlägsen forntid. Det vore att inbilla sig saker.
Senast redigerad av Darwinist 2018-09-05 kl. 09:03.
Citera
2018-09-05, 09:09
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Vilka är det som upprätthåller de kvinnoförtryckande traditionerna egentligen? Ska vi titta på kvinnlig könsstympning till exempel?

Ska vi titta på slöjtvång?

Abort då?

Hederskultur då?

Det är ganska intressant att det alltid är kvinnor som tror att kvinnor, som i dessa exempel, inte har någon makt. I själva verket har kvinnor massor med makt i olika kulturer, särskilt i socialt vardagsliv. Typexempel är väl Sverige där samtliga barn växer upp på dagis och småskola omgiven av ca 95% kvinnor och deras värderingar om hur man ska bete sig. Men denna makt räknas aldrig. Av feministerna.
Citera
2018-09-05, 09:14
Medlem
Citat:
Lever människor som bonobos någonstans? Nej. Varför tror du?

Dessutom skulle ett bonobosamhälle innebära att honor har 100% ansvar för avkomman, något jag inte tror att feminister skulle vara särskilt nöjda med. Du måste sluta romantisera samhällen du inte vet någonting om, jag kan lova dig att de flesta kvinnor inte är intresserade av att leva som bonobos gör.

Sen har schimpanser sex oftare än bonobos som jag visat. Gå inte på alla myter du hör.

Vi måste utgå från de jägar och samlarsamhällen vi känner till. Inte från ihopfantiserade feministiska paradis i nån avlägsen forntid. Det vore att inbilla sig saker.

Nej människan lever inte i träd, vet du varför? vi är inte hälften så viga, skickliga på att klättra som average trädapa.
men tar du samhällsform/ könens förhållande så är ju Mouso kulturen rätt lik Bonobos.
Kvinnor bossar över resurserna och ungarna och de gör det via sex. De har mig veterligen levt i ett mycket fredligt samhälle.

Nej. schimpanser har möjligen"reproduktivt" sex oftare ja....via tvång.
men mig veterligen så föder itne schimpanser ungar oftare än bonobos, så de ha nog ungefär lika mycket reproduktivt sex.
Men "sex" är som bekant inte bara reproduktivt.
Bonobos verkar precis som människan skilja mellan dessa två, och de idkar alltså totalt sett mer sexuell kontakt inbördes än schimpansen.

Sexet är deras aggressions ventil...medan våldsutövning är schimpansers.

Se tja du...fick jag välja mellan en traditionellt patriakralt mänskligt samhälle som prioriterat våld/ krig/ dominans/ hierarkier ex. och där individer ofta far illa, ibland hela grupper, tom dödas för att hannar är inställda på att konkurrera med våld.

och ett mer jämställt eller "matriarkalt" av sorten bonobo eller Mouso där man mer har fri kärlek/ sex, kvinnor och kvinnors behov, mer stadigt IQ har inflytande över hur samhället ska ordnas än manlig kontroll av honornas underliv, så absolut hellre det sista, betydligt vettigare och bäst för flest, även fö hannar.
Senast redigerad av Merapi 2018-09-05 kl. 09:42.
Citera
2018-09-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är ganska intressant att det alltid är kvinnor som tror att kvinnor, som i dessa exempel, inte har någon makt. I själva verket har kvinnor massor med makt i olika kulturer, särskilt i socialt vardagsliv. Typexempel är väl Sverige där samtliga barn växer upp på dagis och småskola omgiven av ca 95% kvinnor och deras värderingar om hur man ska bete sig. Men denna makt räknas aldrig. Av feministerna.

Säg mig?

Hur har svensk dagispersonal makt över samhället?
hmm?

Makt = förmåga kunna få andra att bete sig efter ens egna behov/ önskningar mot deras egna behov/ önskningar.

Svensk dagispersonal kan möjligen gå i strejk för att ex. förmå Sverige att ge dem mer lön/ mindre bangrupper eller vad man nu vill....men de kan knappast förvandla nästa generation till ett matriarkat.
kan de?
Citera
2018-09-05, 09:51
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Se tja du...fick jag välja mellan en traditionellt patriakralt mänskligt samhälle som prioriterat våld/ krig/ dominans/ hierarkier ex. och där individer ofta far illa, ibland hela grupper, tom dödas för att hannar är inställda på att konkurrera med våld.

och ett mer jämställt eller "matriarkalt" av sorten bonobo eller Mouso där man mer har fri kärlek/ sex, kvinnor och kvinnors behov, mer stadigt IQ har inflytande över hur samhället ska ordnas än manlig kontroll av honornas underliv, så absolut hellre det sista, betydligt vettigare och bäst för flest, även fö hannar.
Det finns visst ingen hejd på hur mycket du kan vantolka saker och sen utgå från en utopi när du ställer saker mot varandra. man tar sig för pannan.
Inget matriarkalt samhälle någonsin har fungerat eller finns kvar. Det skulle väl möjligen vara Nephiliaspindeln ellerr bönsryrsan då?
Citera
2018-09-05, 09:53
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Säg mig?

Hur har svensk dagispersonal makt över samhället?
hmm?
Mer förvirrad än vanligt? Vet du ens vad tråden handlade om, innan du körde in i din vanliga dimma med 50 osammanhängande inlägg?

Tråden handlar om att regeringspartiet MP och Fridolin i synnerhet tror att man kan bota metoo genom att införa reglering av barn på dagis. Du tror alltså inte man kan det? Så genusteorier är onödiga på dagis? även i skolan?
Citera
2018-09-05, 10:09
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Nej människan lever inte i träd, vet du varför? vi är inte hälften så viga, skickliga på att klättra som average trädapa.
men tar du samhällsform/ könens förhållande så är ju Mouso kulturen rätt lik Bonobos.
Kvinnor bossar över resurserna och ungarna och de gör det via sex. De har mig veterligen levt i ett mycket fredligt samhälle.

Nej. schimpanser har möjligen"reproduktivt" sex oftare ja....via tvång.
men mig veterligen så föder itne schimpanser ungar oftare än bonobos, så de ha nog ungefär lika mycket reproduktivt sex.
Men "sex" är som bekant inte bara reproduktivt.
Bonobos verkar precis som människan skilja mellan dessa två, och de idkar alltså totalt sett mer sexuell kontakt inbördes än schimpansen.

Sexet är deras aggressions ventil...medan våldsutövning är schimpansers.

Se tja du...fick jag välja mellan en traditionellt patriakralt mänskligt samhälle som prioriterat våld/ krig/ dominans/ hierarkier ex. och där individer ofta far illa, ibland hela grupper, tom dödas.

och ett mer jämställt eller "matriarkalt" av sorten bonobo eller Mouso där man mer har fri kärlek/ sex än manlig kontroll av honornas underliv, så absolut hellre det sista.

Jag tror du behöver läsa på lite om både bonobos och mosuofolket. Det finns en anledning till att de flesta kvinnor inte är ett dugg intresserade av en sådan livsstil. Kvinnorna utför nästan allt hushållsarbete och barnuppfostran. Fler mosuokvinnor än mosuomän är missnöjda med deras livsstil och vill överge den. Hur många gånger ska jag behöva påminna dig?

(FB) Hur hjärntvättade är svenska folket av genusteorier?

Forskning om bonobos har blivit helt vinklad genom pajasforskaren Frans de Waal som aldrig sett en enda bonobo i det vilda. Studier på bonobos i det vilda visar på något helt annat och har ändrat bilden radikalt men mytologin lever kvar. Och nej, de har inte sex särskilt ofta, mer sällan än schimpanser.

https://www.newyorker.com/magazine/2007/07/30/swingers-2

Citat:
This pop image of the bonobo—equal parts dolphin, Dalai Lama, and Warren Beatty—has flourished largely in the absence of the animal itself, which was recognized as a species less than a century ago. Two hundred or so bonobos are kept in captivity around the world; but, despite being one of just four species of great ape, along with orangutans, gorillas, and chimpanzees, the wild bonobo has received comparatively little scientific scrutiny. It is one of the oddities of the bonobo world—and a source of frustration to some—that Frans de Waal, of Emory University, the high-profile Dutch primatologist and writer, who is the most frequently quoted authority on the species, has never seen a wild bonobo.

Hans beskrivning av bonobos i fångenskap har visat sig vara extremt romantiserad. Många männiksor har ett behov av att tro på fredliga utopier.

Citat:
The appeal of de Waal’s vision is obvious. Where, at the end of the twentieth century, could an optimist turn for reassurance about the foundations of human nature? The sixties were over. Goodall’s chimpanzees had gone to war. Scholars such as Lawrence Keeley, the author of “War Before Civilization” (1996), were excavating the role of warfare in our prehistoric past. And, as Wrangham and Peterson noted in “Demonic Males,” various nonindustrialized societies that were once seen as intrinsically peaceful had come to disappoint. Margaret Mead’s 1928 account of a South Pacific idyll, “Coming of Age in Samoa,” had been largely debunked by Derek Freeman, in 1983. The people identified as “the Gentle Tasaday”—the Philippine forest-dwellers made famous, in part, by Charles Lindbergh—had been redrawn as a small, odd community rather than as an isolated ancient tribe whose mores were illustrative. “The Harmless People,” as Elizabeth Marshall Thomas referred to the hunter-gatherers she studied in southern Africa, had turned out to have a murder rate higher than any American city. Although the picture was by no means accepted universally, it had become possible to see a clear line of thuggery from ape ancestry to human prehistory and on to Srebrenica. But, if de Waal’s findings were true, there was at least a hint of respite from the idea of ineluctable human aggression. If chimpanzees are from Hobbes, bonobos must be from Rousseau.

Ett till lästips.

https://www.skepticink.com/incredulous/2014/12/29/questioning-sexy-bonobo-hype-part-2-primatologist-responds-christopher-ryan/
Senast redigerad av Darwinist 2018-09-05 kl. 10:20.
Citera
2018-09-05, 10:20
Medlem
Citat:
Jag tror du behöver läsa på lite om både bonobos och mosuofolket. Det finns en anledning till att de flesta kvinnor inte är ett dugg intresserade av en sådan livsstil. Kvinnorna utför nästan allt hushållsarbete och barnuppfostran. Fler mosuokvinnor än mosuomän är missnöjda med deras livsstil och vill överge den. Hur många gånger ska jag behöva påminna dig?

Forskning om bonobos har blivit helt vinklad genom pajasforskaren Frans de Waal som aldrig sett en enda bonobo i det vilda. Studier på bonobos i det vilda visar på något helt annat och har ändrat bilden radikalt men mytologin lever kvar. Och nej, de har inte sex särskilt ofta, mer sällan än schimpanser.

https://www.newyorker.com/magazine/2007/07/30/swingers-2

Ett till lästips.

https://www.skepticink.com/incredulous/2014/12/29/questioning-sexy-bonobo-hype-part-2-primatologist-responds-christopher-ryan/

Men din nöt..

Vad tror du en afghansk hemmafru gör? Tror du afghanska äkta män generellt hjälper till ett skit med hushållet eller med att vara hemma med barn? hmm?

Mousokvinnor lever i storhushåll hon har hela sin familj inkl. sina bröder och far som hjälper henne i HENNES hushåll. För hon äger rubbet.

Förstår du skillnaden?
Tror du seriöst att en Mousokvinna vill byta sina villkor med en Afghansk kvinnas?

Min studie jag gav nånstans i början av denna diskussion kring bonos studerade just en flock bonobos i det vilda.
Varför tar du inte och läser den igen istället?
Citera
2018-09-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Mer förvirrad än vanligt? Vet du ens vad tråden handlade om, innan du körde in i din vanliga dimma med 50 osammanhängande inlägg?

Tråden handlar om att regeringspartiet MP och Fridolin i synnerhet tror att man kan bota metoo genom att införa reglering av barn på dagis. Du tror alltså inte man kan det? Så genusteorier är onödiga på dagis? även i skolan?

För din kunskap...det är liksom inte dagispersonal som själva bestämmer pedagogiken på förskolor lite så där "som de vill"...utan pedagogiken lärs ut i ca 3 års högskolepoäng och bestäms också av ex. R&R.

ALLA dagis/ ALL barnuppfostran handlar om "reglering" av barn mer eller mindre att platsa i ett samhälle.
den där idén som sprids att "låt barn vara barn" bla bla...precis som våra traditioner av hur vi ser på kön, barn och eller barnuppfostran skulle vara något som är fast och "naturligt".
Det är det alltså inte.
Citera
2018-09-05, 10:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
För din kunskap...det är liksom inte dagispersonal som själva bestämmer pedagogiken på förskolor lite så där "som de vill"...utan pedagogiken lärs ut i ca 3 års högskolepoäng och bestäms också av ex. R&R.

ALLA dagis/ ALL barnuppfostran handlar om "reglering" av barn mer eller mindre att platsa i ett samhälle.
den där idén som sprids att "låt barn vara barn" bla bla...precis som våra traditioner av hur vi ser på kön, barn och eller barnuppfostran skulle vara något som är fast och "naturligt".
Det är det alltså inte.

Din fråga för en dag sedan var "Hur har svensk dagispersonal makt över samhället?"

Så jag repeterar, eftersom du har två åsikter samtidigt:

Tråden handlar om att regeringspartiet MP och Fridolin i synnerhet tror att man kan bota metoo genom att införa reglering av barn på dagis. Du tror alltså inte man kan det? Så genusteorier är onödiga på dagis? Även i skolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in