2018-09-05, 10:37
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förstår du skillnaden?
Tror du seriöst att en Mousokvinna vill byta sina villkor med en Afghansk kvinnas?

Är Afghanistan och Mosuo de enda alternativen? Är det bara klankultur eller matrilinjära mosuokulturer de enda tillgängliga valen? Mosuokvinnor väljer idag alltmer att leva i gifta par som storstadskineser gör. För västerländska kvinnor skulle mosuolivsstilen innebära ett nedköp.

Citat:
Min studie jag gav nånstans i början av denna diskussion kring bonos studerade just en flock bonobos i det vilda.
Varför tar du inte och läser den igen istället?

Ja och det var en studie som knappast beskrev en idyll. Men framförallt var det en studie på enbart 16 individer, som till råga på allt visade att hanar är mer aggressiva mot varandra. Jag visade dig en mer nyanserad bild med en studie gjord på 63 individer men den ignorerade du bara. Du kanske borde läsa vad forskarna själva sa om deras studie?

Citat:
Although our study is the first to examine personality in wild bonobos, it is not without its limitations.

Furthermore, the reduced item set, and thus lower factor saturation, combined with the small sample size, may have reduced the stability of the factor structure [MacCallum et al., 1999; Velicer & Fava, 1998].

However, future studies with larger sample sizes are thus needed to confirm the factor structures derived in the present study.

Så du borde kanske kika lite mer på studier med större sampling av individer. Som den jag visade dig här:
(FB) Fridolin i Aktuellt: pojklekar på dagis gör metoo-män. Är det vetenskapligt?

Som sagt, ensamma bonobohanar tenderar dominera ensamma honor. För att honor ska ha en chans att försvara sig mot aggressiva bonobohanar som försöker tvinga till sig sex eller mat måste de bilda koalitioner.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003347216301130
Senast redigerad av Darwinist 2018-09-05 kl. 10:40.
Citera
2018-09-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Din fråga för en dag sedan var "Hur har svensk dagispersonal makt över samhället?"

Så jag repeterar, eftersom du har två åsikter samtidigt:

Tråden handlar om att regeringspartiet MP och Fridolin i synnerhet tror att man kan bota metoo genom att införa reglering av barn på dagis. Du tror alltså inte man kan det? Så genusteorier är onödiga på dagis? Även i skolan?

Jag tror på normförändringar i hela samhället, där genuspedagogik ingår som ett viktigt komplement.

Jag tror inte att en individuell dagis personal utan någon gemensam "plan" kan förändra samhällsnormer via att ta hand om ett tjog barn på dagis, nej.
Citera
2018-09-05, 10:45
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag tror på normförändringar i hela samhället, där genuspedagogik ingår som ett viktigt komplement.

Jag tror inte att en individuell dagis personal utan någon gemensam "plan" kan förändra samhällsnormer via att ta hand om ett tjog barn på dagis, nej.
Jaha, ingen genuspedagogik på dagis alltså? Eller ja? Personal på dagis kan alltså inte ändra samhällsnormer? Jo, om de har en gemensam plan? Men du är emot Fridolins plan? Eller för?

Hur kan du tro på en normförändring "i samhället" (alla svenskar!) när du inte ens kan svara på de enklast frågor hur det ska gå till utan att generera nya frågor? Du har inte tänkt igenom någonting. Du bara larvar dig. Att du orkar, 18259 gånger.
Senast redigerad av Paris24 2018-09-05 kl. 10:49.
Citera
2018-09-05, 10:54
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Tror du seriöst att en Mousokvinna vill byta sina villkor med en Afghansk kvinnas?
Tror du att en mosoukvinna vill byta sina villkor med en svensk kvinnas?
Citera
2018-09-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Är Afghanistan och Mosuo de enda alternativen? Är det bara klankultur eller matrilinjära mosuokulturer de enda tillgängliga valen? Mosuokvinnor väljer idag alltmer att leva i gifta par som storstadskineser gör. För västerländska kvinnor skulle mosuolivsstilen innebära ett nedköp.

nej, men Afghanistan är ju dagens typexempel av klassiskt patriakralt samhälle så som det formats sig genom tiderna gällande dessa frågor...
Vad tror du? fick grekiska kvinnor hjälp i hushållet av sina män?
Romerska? Persiska? Ryska? Kinesiska? Japanska? Franska? Tyska?
behöver jag fortsätta?

är först i vår tid under den moderna historien som män gjort entré i hushållsarbetet och barnpassnigen och kvinnor getts likvädiga möjligheter till medborgarskap, utbildning, yrken etc.

Mousokvinnors ev. bristande lust på att leva i sina traditionella samhällen har förmodligen betydligt mer med vår moderna tids nya erbjudande av utbildning, frihet och hög standard ex. att göra än att de skulle vara speciellt missnöjda med att vara matrilinjära.
Du försöker i vanlig ordning få något betydligt bredare att passa i din trånga förklaringsmall, för att försöka klämma ut ett "bevis" för din sak.

Samma sak med många av väldens ekonomiska flyktingar.. tror du dessa män försöker nå Europa för att de är så missnöjda med sina samhällens patriarkat? Hmm? eller försöker de ta sig till Europa och därmed byta samhällsform av andra skäl?

Vore lite fint om du åtminstone försökte använda hjärnan lite innan du postar.
Citera
2018-09-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Tror du att en mosoukvinna vill byta sina villkor med en svensk kvinnas?

Hur ska jag kunna svara på det?

men mycket möjligt att en Mouso kvinna kan ha samma längtan efter hög ekonomisk standad, utbidnignsmöjligheter och att ex. kunna resa etc.

precis som en Mouso kvinna efter att ha upplevt detta kanske även längtar tillbaka till sitt jordbruk och sitt samhälles traditioner.

vad vet jag?

men Dainisten idé om att Mouso kvinno med glädje skulle slänga bort sin avsätt, rätt välja män, ha sex så som hon själv vill, äga sina barn etc. för att istället föredra förslavas under en man och tvingas göra exakt samma sak men utan rättigheter.

Tror jag han kan glömma.
Citera
2018-09-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist

Ja och det var en studie som knappast beskrev en idyll. Men framförallt var det en studie på enbart 16 individer, som till råga på allt visade att hanar är mer aggressiva mot varandra. Jag visade dig en mer nyanserad bild med en studie gjord på 63 individer men den ignorerade du bara. Du kanske borde läsa vad forskarna själva sa om deras studie?

vem har krävt en idyll?
Den visade samma aggressionsnivå mellan hanar och honor.

Du visade en studie som handlar om mat.
I vanlig ordning försker du desperat klämma in något i vad du vill ha för resultat.

fattar du skillnaden i resultat kring ex. aggressivitet man får om man enbart fokuserar på beteende kring mat eller om man fokuserar på att studera ex. personlighet över 6 månader?
hmm?

Nää jag kan väl inte förvänta mig att du ska fatta det.

Citat:
Så du borde kanske kika lite mer på studier med större sampling av individer. Som den jag visade dig här:
(FB) Fridolin i Aktuellt: pojklekar på dagis gör metoo-män. Är det vetenskapligt?

Som sagt, ensamma bonobohanar tenderar dominera ensamma honor. För att honor ska ha en chans att försvara sig mot aggressiva bonobohanar som försöker tvinga till sig sex eller mat måste de bilda koalitioner.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003347216301130

Därför honor går samman och utövar sin dominans av hannarna tillsammans.
Är hela gruppens utövande av och fördelning av dominans som räknas.

Hos S är dominans utbrett och styr hela flocken, utövas mest av hannar mellan hannar men främst mot honor och de lever pga detta med extremt mycket våldsutöving, aggressioner och fömodligen rädsla.
Hos B. är dominans inte lika utbredd och utövas mest av honor mot hannar och ev. av hanar mellan sig. och de har lugnare samhällsklimat.
Citera
2018-09-05, 11:36
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

men mycket möjligt att en Mouso kvinna kan ha samma längtan efter hög ekonomisk standad, utbidnignsmöjligheter och att ex. kunna resa etc.

precis som en Mouso kvinna efter att ha upplevt detta kanske även längtar tillbaka till sitt jordbruk och sitt samhälles traditioner.

vad vet jag?

men Dainisten idé om att Mouso kvinno med glädje skulle slänga bort sin avsätt, rätt välja män, ha sex så som hon själv vill, äga sina barn etc. för att istället föredra förslavas under en man och tvingas göra exakt samma sak men utan rättigheter.

Tror jag han kan glömma.
Haha!
Du envisas med att slå huvudet i golvet hela tiden!
Varje påstående du gör där i din sammanställning om mousokvinnor och jämförelsen med en modern svensk känns helt upp och ner.
En ren fantasivärld faktiskt.
Ska jag repetera det du påstår för dig, så du fattar själv?
Mousokvinnor har rätt att ärva, rätt att välja man, rätt att ha sex som hon vill, rätt att äga sina barn?
En svensk kvinna har ingen av dessa rättigheter för hon är slav under en man.

Dafuk! Vad fan röker du egentligen?

Jag skulle vilja påstå att den svenska kvinnan bara är slav under sin slavmentalitet. Sin egen dystopiska fantasi och den har byggts upp med en rädslokultur ( https://sverigesradio.se/avsnitt/1140963 ). Ingen annan kvinna nånsin har varit friare.
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-09-05 kl. 11:39.
Citera
2018-09-05, 11:48
Medlem
Citat:

Fast enligt kriminologer ligger socioekonomiska faktorer bakom sexualbrott. Inte kulturella normer.
Citera
2018-09-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEnjoy
Fast enligt kriminologer ligger socioekonomiska faktorer bakom sexualbrott. Inte kulturella normer.

och vad driver socioekonomiska faktorer?
Citera
2018-09-05, 12:03
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:

vad vet jag?

Tror jag han kan glömma.
Darwinisten har aldrig uttryckt en sådan idé.

Citat:

Citat:
För din kunskap...det är liksom inte dagispersonal som själva bestämmer pedagogiken på förskolor lite så där "som de vill"...utan pedagogiken lärs ut i ca 3 års högskolepoäng och bestäms också av ex. R&R
Kan den gemensamma pedagogiken och dessa bestämmelser räknas som en sådana gemensam "plan" och som ger det aktuellt inflytandet som resultat?
Citera
2018-09-05, 12:28
Medlem
Citat:
och vad driver socioekonomiska faktorer?

Socioekonomisk indelning bygger på sådant som yrke, inkomst och utbildningsnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in