2018-09-04, 19:06
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag lyfte bara att MV aldrig skrev att SD väntade utanför, utan att GM gjorde det. Just eftersom man hänvisade till vad MV skrev. Sen om det hen skrev stämmer eller inte, läckte medvetet eller inte, vet vi såklart inte. Jag har gjort bedömningen att hen är trovärdig utifrån vissa iaktagelser, men det står bara för mig.

Nedanstående är inte specifikt riktat till er, men tråden har blivit väldigt paranoid. Vem som är trovärdig eller inte på detta nätforum är inte en diskussion som kommer ge oss några svar. Det är spelreglerna på Flashback; anonymiteten är total, åsiktsfriheten är hög, moralen ofta rätt låg, och krimtrådarna bygger i princip på läckor och personer som hört saker.
Var och en måste nog ansvara för sin egen källkritik och bilda sin uppfattning därefter. Sen spelar det ju ingen roll om andra postare inte tycker likadant.

Som min hulda mormor brukade säga: Var och en får skämmas för sig själv! 😊

Bra och viktiga ord! Tackar för det 😊
Citera
2018-09-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det fanns väl en öppning i planket? Som de boende i området kände till.
Går det inte att gå runt bara? Hur gör de som går med sina hundar där..kastar de jyckarna över och klättrar sedan själva efter?
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-04 kl. 19:10.
Citera
2018-09-04, 19:10
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Hotet” kan ju f.ö. vara mer eller mindre påtagligt, men minns att SD talade om att hans planer ”grusats”, precis som LW ”grusades”, dvs det kan finnas en upplevelse av bokstavlig/ bildlig överensstämmelse där mellan en upplevd överträdelse gentemot SD och den som han svarar med mot henne. Öga för öga. (”Om hon gör si så ska jag fan göra så..”). Hotet ligger då i en mening i att LW öht kan säga emot honom, vilket gör honom maktlös (i en situation han säkert själv satt sig i.) Att backa har då säkert inte varit aktuellt, för det skulle paja något på annan front. Om LW gör som han vill löser sig problemet, alternativet, att han förlorar både LW och HD (och sina barn, USA-resa i gåva (?) och tjo-o-tjim-status bland geocachare), ligger utom hans fattningsförmåga eller vad han öht tänker ta ställning till. Och därför finns inget förberett medlingsalternativ eller en förmåga till dialog. Nåt sånt. Kanske.

Jag tänker samma lika. Det är ju den här orationella känslan som GM fylls av som är knepig att förstå för andra. Därav nåt sånt. Kanske. För min del åtminstone.
Citera
2018-09-04, 19:25
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Går det inte att gå runt bara? Hur gör de som går med sina hundar där..kastar de jyckarna över och klättrar sedan själva efter?

Planket går att runda. Det svänger av upp mot bostadsområdet och slutar en bit in.
Citera
2018-09-04, 19:27
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Precis som jag skriver och står fast vid detta! Vad är det som är så svårt att förstå?
SD är en trolig GM för mig. Det kommer han vara till dom mot någon annan.
Men som jag ser det finns det lite mot honom.

Det betyder inte att jag har andra troliga GM i mina ekvationer. Jag tar in alla hypoteser och väger dom mot varandra.
Jag har inte släppt sista huset på gatan heller, även om det är ett av dom längre långskotten.

Bara för att ni är trångsynta och inte kan se över andra tänkbara GM bara för ni låst er, så betyder inte det att andra tänker olika.

Kan säga att jag får ganska många PM, där folk vill resonera utan att bli påhoppade av vissa här. Även såna som håller stenhårt SD som GM, men vill inte vara med i pajkastningen i tråden, för jag en dialog med.

Förra veckan så uppgav du väl att du inte hade skickat några PM, förutom till moderator?
Citera
2018-09-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Men om du har kännedom om området så är det enkelt att gå dit utan att klättra över varken plank eller stängsel.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke

Jag har varit vid planket där mordet skedde. Det är så ologiskt att runda buskaget, klättra över stängslet för att prata.
Om mördaren släpade LW dit, så skedde mordet innan stängslet och då skulle inte skrikvittnet höra det. Det ligger villor 20-30 meter från den platsen i sä fall.

Så LW och mördaren gick över stängslet och mordet skedde, det är jag nästan helt säker på.
Varken ML eller SD borde se någon fördel att runda allt detta.
Det är bara en random och JH som skulle göra detta, logiskt sett.

Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Nu har jag inte läst ikapp de senaste sidorna i tråden, men eftersom det hos vissa fortfarande verkar råda oklarheter var fyndplatsen är i förhållande till bullerplanket, så har jag tagit mig friheten att göra en pedagogisk skiss.
Varsågoda.

Nu kom inläggen i lite fel ordning, men iaf: En God Tanke, menar du att Rutselleris uppgift är felaktig?
Och menar du att DilsNackes bild inte stämmer?

Och har du verkligen, om du tänker efter, verkligen varit på platsen?
Citera
2018-09-04, 19:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Förra veckan så uppgav du väl att du inte hade skickat några PM, förutom till moderator?

Hen skrev att hen bara svarar om andra PM:ar. Hen hade dock aldrig själv initierat någon PM-kontakt förutom till mods.
Citera
2018-09-04, 19:46
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag inte förväxlar dig nu med någon helt annan användare så är väl det du beskriver här också din egen inställning i fallet. Och i så fall kan du kanske försöka besvara din egen fråga. Alltså, hur går det här ihop för dig själv?

Nej, det är absolut inte min inställning. Jag velar inte utifrån vem som jag tror är mördaren. Inte heller har jag flera personer som potentiella.
Citera
2018-09-04, 19:50
Medlem
En sak som jag har funderat på länge.
Vad var det som gjorde att SD och LW tramsade så mycket med varandra, vad det verkar.
Vad gjorde att de fortsatte med geocaching ihop och med HD? Det måste ha varit plågsamt för både SD och LW. Jag antar att HD var ovetandes.
Finns det något annat som gjorde att de var tvungna att hålla ihop?
Jag tänker på händelsen i bilen. LW ville ju bjuda på födelsedagsfika.
Kanske hon ville det även denna gång när yngsta sonen skulle fylla år.

" tänk om tomten är far till något av barnen"?
Citera
2018-09-04, 19:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nej, det är absolut inte min inställning. Jag velar inte utifrån vem som jag tror är mördaren. Inte heller har jag flera personer som potentiella.

Men du kanske kan ha viss förståelse för att någon som känner de inblandade kanske velar fram och tillbaka?
Citera
2018-09-04, 20:13
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
En sak som jag har funderat på länge.
Vad var det som gjorde att SD och LW tramsade så mycket med varandra, vad det verkar.
Vad gjorde att de fortsatte med geocaching ihop och med HD? Det måste ha varit plågsamt för både SD och LW. Jag antar att HD var ovetandes.
Finns det något annat som gjorde att de var tvungna att hålla ihop?
Jag tänker på händelsen i bilen. LW ville ju bjuda på födelsedagsfika.
Kanske hon ville det även denna gång när yngsta sonen skulle fylla år.
Har också funderat på detta. LW hade ju många andra att geocacha med. HD bodde ju dessutom så nära att de måste ha sett vad den andra hade på mackan.
Om SD och LW hade stark erotisk dragningskraft till varandra, vilket inte är så ovanligt förekommande (hrmm... fråga inte hur jag vet det), så kanske geocachandet var ett sätt att komma tillsammans okej det kan jag köpa. Hursomhelst är det inte nödvändigt att någon av dem avsåg att det skulle utmynna i ett fast förhållande, skilsmässa från HD och altargång för dem.
Det får mig återigen att fundera på den något obalanserade JS.
Citera
2018-09-04, 20:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag tänker samma lika. Det är ju den här orationella känslan som GM fylls av som är knepig att förstå för andra. Därav nåt sånt. Kanske. För min del åtminstone.

Psykologin är nog inte så komplex. Men sammansatt. Reptil-tjosan på aktuella komponenter. Eller så.

”Irratio” speglar det f.ö. bättre än ”oratio”.

Ett i relationen inbyggt förakt kan väl kanske vara en förutsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in