2018-09-04, 15:48
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Finns en intressant teori om MV och just den där uppgiften:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tror vi får vara försiktiga med åtminstone den enligt Avaldamons post undertill planterade uppgift om någon som stämt träff utanför LWs bostad. Det är väl inte osannolikt MV måhända läck lite för mycket..

"Avaldamon 2018-09-02, 20:15 |65129882]Jag tror nog att MV är trovärdig, inget troll alltså.
Sedan är det en annan fråga huruvida MV har fått rätt uppgifter i sin tur.

"Om polisen vill avslöja en läcka kan man plantera olika uppgifter inom organisationen och se vilka som läcker ut."
Börjar ana att det var det som hände innan helgen v.32. Det är då vi tilldelas uppgiften att gärningsmannen har väntat utanför LW, "därefter knäpptyst från MV."

I så fall är MV i sig trovärdig men" icke uppgiften som levererats."

Ovanstående ska läsas som spekulation och inget annat." Slut citat.

Jag lyfte bara att MV aldrig skrev att SD väntade utanför, utan att GM gjorde det. Just eftersom man hänvisade till vad MV skrev. Sen om det hen skrev stämmer eller inte, läckte medvetet eller inte, vet vi såklart inte. Jag har gjort bedömningen att hen är trovärdig utifrån vissa iaktagelser, men det står bara för mig.

Nedanstående är inte specifikt riktat till er, men tråden har blivit väldigt paranoid. Vem som är trovärdig eller inte på detta nätforum är inte en diskussion som kommer ge oss några svar. Det är spelreglerna på Flashback; anonymiteten är total, åsiktsfriheten är hög, moralen ofta rätt låg, och krimtrådarna bygger i princip på läckor och personer som hört saker.
Var och en måste nog ansvara för sin egen källkritik och bilda sin uppfattning därefter. Sen spelar det ju ingen roll om andra postare inte tycker likadant.

Som min hulda mormor brukade säga: Var och en får skämmas för sig själv! 😊
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-09-04 kl. 15:52.
Citera
2018-09-04, 15:52
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Om det är svartsjuka, som tidningarna hävdade i början, så är sådan typiskt rätt orationell. Många gånger blir den svartsjuke oroad för någon, eller någon situation, som andra bara skulle avfärda och som egentligen inte är ett hot mot hens relation.
Någon i tråden menade att SD knappast kunde vara svartsjuk på Norgeresenärerna, för de verkade inte bry sig så mycket om LW eftersom de for vidare. Men det tror jag inte att man kan utgå ifrån alls. Dessutom kom ju det "beviset" för sent.
Det håller jag med om. Svartsjuka är egentligen rädsla (att förlora något) i kombination med hot, och hanteras av Amygdala, inte de logiska cerebrala delarna. Tillsammans med testosteron är det en farlig coctail.
Senast redigerad av tjackarismyg 2018-09-04 kl. 15:53. Anledning: fattas ord
Citera
2018-09-04, 15:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du får det att låta så begripligt.
Vet inte om du menar samma "hot" mot hans person som jag tror.

Jag tror ju det hotet mot hans person är "förlorad kontroll".
För mig känns det obegripligt att man kan vara så ini bomben kontrollerande. Måste i botten vara en känsla av hot mot den egna självkänslan. Som då samtidigt verkar "uppblåst".

Vilket kanske är sanningen? Att den uppblåsta självkänslan (en narcissistisk personlighet) egentligen i grunden är en bortträngd känsla av låg självkänsla).

För varför måste man vara så kontrollerande om man har en god självkänsla?

Allt är bara spekulationer utifrån att SD skulle var gm. Om han inte är det stämmer det kanske inte.

”Hotet” kan ju f.ö. vara mer eller mindre påtagligt, men minns att SD talade om att hans planer ”grusats”, precis som LW ”grusades”, dvs det kan finnas en upplevelse av bokstavlig/ bildlig överensstämmelse där mellan en upplevd överträdelse gentemot SD och den som han svarar med mot henne. Öga för öga. (”Om hon gör si så ska jag fan göra så..”). Hotet ligger då i en mening i att LW öht kan säga emot honom, vilket gör honom maktlös (i en situation han säkert själv satt sig i.) Att backa har då säkert inte varit aktuellt, för det skulle paja något på annan front. Om LW gör som han vill löser sig problemet, alternativet, att han förlorar både LW och HD (och sina barn, USA-resa i gåva (?) och tjo-o-tjim-status bland geocachare), ligger utom hans fattningsförmåga eller vad han öht tänker ta ställning till. Och därför finns inget förberett medlingsalternativ eller en förmåga till dialog. Nåt sånt. Kanske.
Citera
2018-09-04, 15:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Om det är svartsjuka, som tidningarna hävdade i början, så är sådan typiskt rätt orationell. Många gånger blir den svartsjuke oroad för någon, eller någon situation, som andra bara skulle avfärda och som egentligen inte är ett hot mot hens relation.
Någon i tråden menade att SD knappast kunde vara svartsjuk på Norgeresenärerna, för de verkade inte bry sig så mycket om LW eftersom de for vidare. Men det tror jag inte att man kan utgå ifrån alls. Dessutom kom ju det "beviset" för sent.

Tror inte heller att man ska utgå ifrån det.
Den person som är kontrollerande på detta sätt (som jag tror att SD varit) kan nästan vad som helst trigga igång en misstänksamhet.

Resorna (att han själv ska på en annan resa än LW, där han inte kan kontrollera henne) tillsammans med stressen av att förlorat "makten" över båda kvinnorna i hans liv kan ha utöst en stark känsla av att förlora hela alltet.

Om det stämmer att LW skulle iväg till Norge och tälta med en annan man, kan detta absolut vara den utlösande faktorn.

Kanske ville han inte att hon skulle resa, kanske han inte ville att hon skulle tälta med en annan, kanske ville han att hon inte skulle lämna honom...
Citera
2018-09-04, 15:58
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Den uppgiften kommer från "en källa" till en kvällsblaska så den ger jag inte ett ruttet lingon för.
Om Homeland Security anser att en person inte bör komma in i landet så kommer man inte in, om man inte har ett Amerikanskt medborgarskap eller ett Green Card eller ett Permanent Citicentship. Jag hade det senare under många år, men det krävs att man besöker USA flera ggr per år annars går det ut.
Ingen vet väl med säkerhet ens att det var till USA de åkte. Polisen sade "Utomlands" och föräldrarna som påstods ha bekostat resan, visste inte ens att de var utomlands.

USA:s customs and border protection ska ha bekräftat att han landade på Los Angeles International Airport den 16 maj.
Citera
2018-09-04, 15:59
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Det håller jag med om. Svartsjuka är egentligen rädsla (att förlora något) i kombination med hot, och hanteras av Amygdala, inte de logiska cerebrala delarna. Tillsammans med testosteron är det en farlig coctail.

Well put. Ett bra uttryck är även "upplevd svartsjuka/oförrätt".
Citera
2018-09-04, 16:15
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag lyfte bara att MV aldrig skrev att SD väntade utanför, utan att GM gjorde det. Just eftersom man hänvisade till vad MV skrev. Sen om det hen skrev stämmer eller inte, läckte medvetet eller inte, vet vi såklart inte. Jag har gjort bedömningen att hen är trovärdig utifrån vissa iaktagelser, men det står bara för mig.

Nedanstående är inte specifikt riktat till er, men tråden har blivit väldigt paranoid. Vem som är trovärdig eller inte på detta nätforum är inte en diskussion som kommer ge oss några svar. Det är spelreglerna på Flashback; anonymiteten är total, åsiktsfriheten är hög, moralen ofta rätt låg, och krimtrådarna bygger i princip på läckor och personer som hört saker.
Var och en måste nog ansvara för sin egen källkritik och bilda sin uppfattning därefter. Sen spelar det ju ingen roll om andra postare inte tycker likadant.

Det fetade. Förstår vad du menar, men eftersom tråden är så ovanligt lång, och många inte har haft möjlighet att läsa allt, så blir den också ovanligt opersonlig. Nya och gamla röster frågar om och tycker sig minnas ditten och datten på ett sätt som är helt ok i en vanlig tråd, men här blir det ett steg fram och två steg tillbaka. Dessutom finns ju knappt ingenting utom rykten så det ökar väl paranojan. Min mormor brukade säga att allt går bara man inte tänker men det blir svårt i det här fallet.
Citera
2018-09-04, 16:18
Medlem
Rosamunds avatar
Okej det här blev ju intressant. Förra gången mörkret diskuterades var att det måste vara SD eller någon annan som har kännedom om området som utfört mordet vid planket eftersom det var mörkt och svårt att se.

Då höll ni med om att det var kolsvart när flera skribenter faktiskt var ute i området samma tid på dygnet för att kolla detta.

Men nu har ni ändrat er till att det var ganska ljust, i så fall kan ju GM vara vem som helst utan lokalkännedom alltså. Då kan vi utvidga antalet alternativa möjliga GM m a o.
Senast redigerad av Rosamund 2018-09-04 kl. 16:27.
Citera
2018-09-04, 16:22
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser

Jo, MV skrev att utredarna tror att det var SD som väntade utanför. Det finns mer som talar för än emot.
Citera
2018-09-04, 16:24
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej det här blev ju intressant. Förra gången mörkret diskuterades var att det måste vara SD eller något annan som har kännedom om området eftersom det var mörkt och svårt att se.

Då höll ni med om att det var kolsvart när flera skribenter faktiskt var ute i området samma tid på dygnet för att kolla detta.

Men nu har ni ändrat er alltså och det var ganska ljust, i så fall kan ju GM vara vem som helst utan lokalkännedom alltså. Då kan vi utvidga antalet alternativa möjliga GM m a o.

Min poäng med att det faktiskt inte var becksvart den här natten är att det kan finnas vittnen som sett människor röra sig ute. Hade det varit becksvart ute så minskar risken att någon sett någon, än mindre med säkerhet kan peka ut någon.
Citera
2018-09-04, 16:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Skrev tidigare att det finns vissa tecken i att JH har en förskjutning på en dag dessa dagar runt mordet. Min tanke var att JH fort till LW på måndagskvällen för att dom båda skulle till Norge. När JH var där hemma så KANSKE han såg nått på hennes datorskärm som fick honom att inse att han inte var den enda spelaren på LW:s spelplan och gick därifrån i vredesmod. Resan hade ju i alla fall förskjutits en dag, till onsdag.

Han är den som har en naturlig anledning att gå förbi planket och gena mot centrum och kommunikation hem till Stockholm. LW följer efter och vill prata om situationen... (hörvittnena)

Att vänta till Norge? Det var inte ett planerat mord, utan i affekt.

Det fetade: Hur vet du att mordet inte var planerat? Har du källa på det från utredningen eller?
Citera
2018-09-04, 16:29
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej det här blev ju intressant. Förra gången mörkret diskuterades var att det måste vara SD eller någon annan som har kännedom om området eftersom det var mörkt och svårt att se.

Men nu har ni ändrat er till att det var ganska ljust, i så fall kan ju GM vara vem som helst utan lokalkännedom alltså. Då kan vi utvidga antalet alternativa möjliga GM m a o.
Vilken planet lever du på? Om man befinner sig i ett radhusområde i Örebro i maj, behöver man inte vara varken geocoachare eller stålmannen för att hitta rätt gata och husnummer, samt kunna på egna ben ta sig både hit och dit. utan vare sig GPS eller mörkerkikare. Det räcker att befinna sig utomhus i 20 min tills retinan har vant sig.
Kännedom om området... Snälla nån. Det är ett relativt nybyggt radhusområde med gatubelysning. Trafiken från vägen lär väl höras, och ev fågelsång från skogen. Det räcker nog att ha kastat en blick på en karta samt kunna läsa innantill på gatskyltarna.
Senast redigerad av tjackarismyg 2018-09-04 kl. 16:33. Anledning: fattas ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in