2018-09-04, 13:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det här är ju helt efterblivet. Atmosfärens temperatur är 255K. Vilket betyder att inte kan avge mer än σ255⁴=240W/m². Du skriver 333W/m², vilket är en fysikalisk omöjlighet.
Dessutom, värme definieras som energin som överförs från varm till kall. All övrig energiöverföring från kall till varm måste vara arbete/kraft enligt 2:a huvudsatsen. Så atmosfären kan inte överföra värme, för den är kallare än ytan. Och växthuseffekten bygger inte på kraft/arbete. Växthuseffekten strider alltså mot 2:a huvudsatsen, men även första eftersom den inte inkluderar kraft/arbete.
Första huvudsatsen är ∆U=Q+(-)W. Den ska alltid uppfyllas.

Växthusteorin är ett skämt.

Vad som är efterblivet eller inte kan verkligen diskuteras.
Jag tror inte att du är efterbliven, jag tror att du trollar.

Du blandar ihop svartkroppsstrålning med vad som händer i en gas som exponeras för strålning.
I fallet med atmosfären är det i texten ovan långvågig strålning t.ex. från Jordens yta som tas upp av molekyler i atmosfären (främst H2O och CO2, men även metan t.ex.) för att nästan genast avges, men då i godtycklig riktning. Nettoeffekten blir att en stor del av värmestrålningen som Jorden avger skickas tillbaka till Jorden. Det kallas växthuseffekt. Den förstärks när CO2-halten ökar, dels direkt och dels indirekt genom förstärkningseffekter. En varmare atmosfär har en högre absolut fuktighet, vilket också förstärker växthuseffekten.

Du kan inte heller beskriva atmosfären som homogen med temperaturen 255°K (-18°C). En stor del av växthuseffekten pågår nära marken, där atmosfärens temperatur närmar sig jordytans temperatur. Jordytans medeltemperatur är ca 288°K (15°C).

Min text och det här resonemanget är förenklat för att underlätta förståelse. Temperaturen på Jorden varierar mellan platser och breddgrader. Temperaturen i atmosfären varierar med höjden. I atmosfären finns moln. Det transporteras också en del värme med konvektion. Bara för att ta några exempel på faktorer som gör bilden mer fullständig, men också mer komplex.

Citera
2018-09-04, 13:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Se nedan.

Försök skriv något som platsar i tråden eller förvänta dig att bli avfärdad som troll.

Citera
2018-09-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För den som letar går det att hitta sådana artiklar i populärpress, medan det också går att hitta sådana som beskrev framtida uppvärmning. Forskarna var inte lika säkra på den tiden, dvs man visste att CO2 gav uppvärmning, men vi hade också mycket större svavelutsläpp som ger avkylning och några trodde den senare effekten kunde komma att dominera. Sen fanns då liksom nu en grupp som helt avfärdade mänsklig påverkan av klimatet och bara trodde på cykler i klimatet. I vetenskaplig press dominerade dock artiklar som förutspådde uppvärmning helt.

En mer seriös genomgång av vad som skrevs hittar du här:
https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/2008BAMS2370.1

Så TIME, Newsweek, Der Spiegel är populärpressen.
Kanske CIA är populärspionerna också.

Är du seriös när du benämner diverse stora tidningar för populärpress bara för att de inte passar din världsbild om klimatåsikter och historien?
Citera
2018-09-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Så TIME, Newsweek, Der Spiegel är populärpressen.
Ja, till skillnad från vetenskaplig press. Du körsbärsplockar enstaka artiklar som passar din agenda men ignorerar allt annat som skrivs.
Citat:
Kanske CIA är populärspionerna också.
Har du läst den där rapporten? Hela, inte bara något lösryckt citat?
Citera
2018-09-04, 16:52
Medlem
humanlifes avatar
Tropiska orkanen Jebi drar in över Japan – kraftigaste på 25 år

Den tropiska orkanen Jebi som bedöms vara den kraftigaste sedan 1993, har nu dragit in över Japan. De våldsamma vindarna och regnet har lett till att sex personer hittills har omkommit i de västra delarna av landet och ett dussintal har skadat.

Landets meteorologiska myndighet varnar för stora översvämningar, jordskred och tornadoer i de västra och södra delarna av Japan, framför allt i Osaka och Kobe, men även i Kyoto. Hundratals flyg har ställts in och även tåg- och färjeavgångar har påverkats.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyfonen-jebi-drar-in-over-japan-kraftigaste-pa-25-ar

Och IPCC säger att extremvädren blir vanligare och intensivare.
Citera
2018-09-04, 17:44
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
[b]
Och IPCC säger att extremvädren blir vanligare och intensivare.
Du kanske borde ta en titt på IPCC egenpublicerade sannolikheter rörande just den biten. Speciellt när det gäller på global skala.
De har en rätt bra webbsida om det hela med utmärkta sökfunktioner.
Och orkar du inte söka där så vet jag att länkar publicerats i den här tråden ett flertal ggr tidigare
Senast redigerad av Wishie 2018-09-04 kl. 17:47.
Citera
2018-09-04, 18:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Den tropiska stormen Seven heter nu istället Gordon, den är på väg mot land i Louisiana ungefär. Det varnas för orkanstyrka i morgon.
https://www.nhc.noaa.gov/graphics_at2.shtml?cone#contents

Kat 4 eller 5?

Frågar åt en kompis.
Citera
2018-09-04, 18:23
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Inte alls, men jag ids inte leta efter felaktig info.
Jag råkar veta IPCC:s förutsägelser angående extrem väder, annars hade jag ju inte skrivit det jag skrev.
Uppenbarligen inte eftersom IPCCs publiceringar är som högst "likely over some areas" när det gäller tex cykloner
Citera
2018-09-04, 18:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det har påståtts i tråden att det inte blir några tropiska stormar i Atlanten i höst.
Inlägget bör ses i det perspektivet. Det pågår ju också en diskussion om huruvida energiinnehållet i tropiska stormar ökar när den globala medeltemperaturen ökar.

Kan du precisera vad som är fel?

Jag utgår från att du behärskar termodynamikens huvudsatser?

Det har jag inte alls påstått din fjant. Jag har sagt att det nog blir en lugn orkansäsong i år.
Citera
2018-09-04, 18:32
Medlem
arbetets avatar
Klimathotskojeriöverenskommelsen från AGW-väckelsemötet i Paris är i farozonen. De rika länder vill inte pröjsa (Puh! Det finns trots allt vakna politiker även i det tokliberala väst):

Bangkok climate conference sounds Paris Agreement alarm

United Nations experts warn time is running out to save global pact addressing impact of climate change as rich nations are accused of shirking responsibility
/…/If nations cannot reach an agreement by a December summit in Poland – known as COP24 – the Paris Agreement, carved out in 2015, will be at risk.

“The credibility of the process … is at stake,” Michal Kurtyka, president designate of COP24, said at the opening of Tuesday’s meeting.

“We are not moving as swiftly as we can,” he added. “We need concrete propositions and solutions now.”

Money is at the heart of issue. The Paris Agreement has promised US$100 billion annually from 2020 to poor nations already coping with floods, heatwaves, rising sea levels and superstorms made worse by climate change.
https://www.scmp.com/news/asia/southeast-asia/article/2162749/bangkok-climate-conference-sounds-paris-agreement-alarm

Opinionsundersökning Yougov/Metro september 2018

MP 3,6% (5,1%)

https://www.metro.se/artikel/yougov-sista-m%C3%A4tningen-inf%C3%B6r-valet-s%C3%A5-ligger-partierna-till
Senast redigerad av arbetet 2018-09-04 kl. 18:34.
Citera
2018-09-04, 18:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Uppenbarligen inte eftersom IPCCs publiceringar är som högst "likely over some areas" när det gäller tex cykloner
Är inte det illa nog, tycker du? Cykloner kommer alltså troligen att öka. Vem tycker att det är bra?

Vi har fått fler extrema väder på bara några år, precis som IPCC har varnat för sedan länge.
Det är naturligtvis omöjligt för IPCC att säga hur mycket de kommer att öka.
Citera
2018-09-04, 18:54
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kat 4 eller 5?

Frågar åt en kompis.
Vet ej, det ändrar sig nog snabbt, som det brukar göra. Kolla på länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in