2018-09-04, 15:37
Medlem
Moderaternas fd partisekreterare, idag samhällspolitisk chef på Heimstaden, Kent Persson ser stor risk för nyval och att politikerna inte kommer att orka ta tag i bostadsfrågorna.

https://www.fastighetssverige.se/artikel/risken-ar-stor-att-vi-far-ett-nyval-29256

Jag tror dessutom att vad politikerna än skulle göra skulle ha liten effekt. Det är ju inte så att folk saknar tak över huvudet här. Det är bara fel sorts tak tycker folk och det vet politikerna. Den lilla skara som har riktiga bostadsproblem kan hanteras individuellt. Och de nyinflyttade som inte har råd kommer att få bidrag. Då bidragsdelen exploderar kommer vi få liknande debatt som vi har om LSS idag.
2018-09-04, 15:41
Medlem
Det finns en hel del som kan reformeras.

Angående B&B verksamhet så kan man ju säga att Airbnb fyllt en lucka på sätt och vis, det märker man framförallt av under sommarmånaderna och i ännu högre grad under evenemangstunga perioder då den ordinära hotellbeläggning i princip är maxad. Den marknaden(airbnb) omsätter nog någon miljard i Sverige nu om man inkluderar mervärdestjänster kopplat till uthyrningen.

Edit: Lite statistik

Citat:
Siffror från Airbnb visar hur mycket svenskarna tjänat på att hyra ut sitt boende
BOSTAD 19 apr 2018, kl 10:18

[...]

I Sverige visar siffrorna följande:

Sverige har en levande community av värdar som välkomnat resenärer från över 150 länder till sina hem och samhällen.

I Sverige tjänade den typiske värden i genomsnitt 23 114 kr på att hyra ut sitt utrymme 26 dagar per år.

Sverige välkomnade ca 490 000 gäster förra året, medan 672 000 personer reste från Sverige till andra destinationer

Stockholm

Resenärer från över 143 länder besökte Stockholm under 2017

Den typiska värden tjänade 25 394 kr på att hyra ut sitt utrymme 28 dagar per år

180 000 gäster besökte Stockholm förra året

274 000 personer reste från Stockholm till andra destinationer

Göteborg

Resenärer från över 112 länder besökte Göteborg under 2017

Den typiska värden tjänade 19 956 kr på att hyra ut sitt utrymme 25 dagar per år

60 000 gäster förra besökte Göteborg förra året

82 000 personer reste från Göteborg till andra destinationer.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-04 kl. 15:44.
2018-09-04, 16:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är inget fel i att ha amorteringskrav i sig. Det är konstruktionen på det senaste kravet som är dels korkat eftersom det inte tar hänsyn till köpkraften. Det lägger i praktiken en bas för en svart lånemarknad. Vi ser redan att man lånar inom familjen för att kunna runda kraven. Vi kommer antagligen snart ha ett problem där folk börjar låna av gangsters som har kapital de behöver placera.

Sedan är det korkat att ha flera olika system. Det gör saker onödigt komplicerat helt i onödan.

Att politiker tar beslut som kollapsar en marknad är höjden av inkompetens. Det fanns inga täcken på någon kollaps innan politikerna började pilla.
Alltid intressant när man måste fantiserar i brist på argument.
2018-09-04, 16:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag anser att det är fel att straffa äldre
Men vad i helvete, väx upp. Det är brutalt illa att försöka sminka sina åsikter med idiot-påstenden alla håller med om.

Du ogillar kapitalism. Fine. Stå för de åsikterna och var glad att du bor i ett land som med alliansen i spetsen faktiskt försöker minimera kapitalism.

Precis sånt här gör det helt omöjligt att diskutera. Jag gillar generallt kapitalistiska system, du ogillar kapitalistiska system. Det vore ett perfekt underlag för diskussion om du inte fjantade bort åsikterna med att man “inte borde straffa äldre”.

Hoppas du acceptererar argumentationstekniken när någon som röstar på SD tycker att det är märkligt att du vill straffa kvinnor.
Senast redigerad av Trillske 2018-09-04 kl. 16:20.
2018-09-04, 16:20
Bannlyst
Citat:
Att politiker tar beslut som kollapsar en marknad är höjden av inkompetens. Det fanns inga täcken på någon kollaps innan politikerna började pilla.

Boprisbubblan har ju svällt pga politikernas inkompetens. Förljugen inflation, nej den vill man aldrig vara ärlig med, skuldsättning därmed som stuckit iväg åt helvete i åratal och därmed har ekonomiska utvecklingen sett bra ut. Nya årskullar efter varandra som känt av den relativa fattigdomen. "Vad dyrt det är" när andra uttryckt sig som arroganta nyrika och överklassen har mått bäst av den här utvecklingen baserad på inflation. Luftslott hela tiden och det är fördjävligt.

Heder åt enstaka politiker som faktiskt försökt hejda den här skiten till slut. Annars hade köpkraften försämrats ytterligare, än mer av felaktigt lyxbetonat byggande hade hållit på men till slut hade marknaden knäckts iallafall. Man kan aldrig lyfta med att dra sig själv i håret.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-09-04 kl. 16:23.
2018-09-04, 16:20
Medlem
All time low på antalet platsannonser i byggbranschen, både i landet och Stockholm.

Alltså sedan april när jag började samla siffrorna.

https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...b/Platsbanken/

180423
1923 annonser i Sverige
426 av dessa i Stockholm

I180430
2057 annonser i Sverige
430 av dessa i Stockholm

180509
2007 annonser i Sverige
390 av dessa i Stockholm

180515
1942 annonser i Sverige
388 av dessa i Stockholm

180524
2028 annonser i Sverige
403 av dessa i Stockholm

180606
1848 annonser i Sverige
358 av dessa i Stockholm

180610
1834 annonser i Sverige, 5% färre än i april
341 av dessa i Stockholm, 20% färre än i april

180618
1743 annonser i Sverige, 9% färre än i april
334 av dessa i Stockholm, 22% färre än i april

180820
1664 annonser i Sverige
311 av dessa i Stockholm

180826
1779 annonser i Sverige
314 av dessa i Stockholm

180904
1662 annonser i Sverige
294 av dessa i Stockholm
2018-09-04, 16:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Boprisbubblan har ju svällt pga politikernas inkompetens. Förljugen inflation, nej den vill man aldrig vara ärlig med, skuldsättning därmed som stuckit iväg åt helvete i åratal och därmed har ekonomiska utvecklingen sett bra ut. Nya årskullar efter varandra som känt av den relativa fattigdomen. "Vad dyrt det är" när andra uttryckt sig som arroganta nyrika och överklassen har mått bäst av den här utvecklingen baserad på inflation. Luftslott hela tiden och det är fördjävligt.

Heder åt enstaka politiker som faktiskt försökt hejda den här skiten till slut. Annars hade köpkraften försämrats ytterligare, än mer av felaktigt lyxbetonat byggande hade hållit på men till slut hade marknaden knäckts iallafall. Man kan aldrig lyfta med att dra sig själv i håret.
Nu är ju problemet i ditt argument att köpkraften för den "utsatta" delen av befolkningen inte har förbättrats ett dyft. Snarare tvärt om.

Man ha i låst ute personer med inkomst och get fördel till personer med kapital. Alla kan skaffa sig ett välbetalt jobb. Men det är inte så lätt att skaffa föräldrar med kapital som kan stötta bostadsköpet.

Personer utan kapital eller hög inkomst berörs inte alls. De har fortfarande inte råd.

Enda sättet för att fler ska kunna ha en bostad är att bygga mer. Allt annat är bara omfördelning mellan olika demografier som har råd. Det har man också satt stopp för.
2018-09-04, 17:23
Medlem
Citat:
Man ha i låst ute personer med inkomst och get fördel till personer med kapital. Alla kan skaffa sig ett välbetalt jobb. Men det är inte så lätt att skaffa föräldrar med kapital som kan stötta bostadsköpet.

Exakt!
Vettigast hade varit att behålla 10% kontantinsats och istället infört amorteringskrav, säg bostaden betald på 50 år för alla under 30, 40 för alla över 30, 30 för alla över 40 osv. Slopade eller neddragna ränteavdrag likaså.

Citat:
Enda sättet för att fler ska kunna ha en bostad är att bygga mer.

Så är det.
Förstår inte att fler inte inser detta enkla, men ack så sanna påstående. Det gäller att bygga inom rätt segment dessutom, och inte bara för top 10 % av befolkningen.

Som vi pratade om någon sida bak i tråden, "vanliga Svenssons" köper hellre billiga, funktionsdugliga bostäder för att sinom tid sätta sin egen prägel på dessa, istället för att betala överpris för onödig lyx. Det är dock det sistnämnda som varit överrepresenterat inom nyproduktionen på sistone och delvis drivits på av spekare som själva inte avsett att bo där.

Kan man få ut bra marginaler för att bygga billiga bostäder åt vanliga, varför inte satsa på det? Indexjusterat, måste det varit "dyrt" att bygga även på 1950-talet - varför skulle det vara så mkt dyrare idag, relativt sett? När vi har tillgång till massa teknik, prefab osv? Har markpriserna blivit så mkt dyrare, relativt sett? Eller har det skett ett kompetenstapp utan dess like i byggbranschen? Har utvecklingen t.o.m. gått baklänges?

Det gick att bygga för vanliga Svenssons förr, varför går det inte idag?
2018-09-04, 17:26
Avslutad
Citat:
8 år av spekulation utan något ras innan man ändrade i regelverket..

Raset verkar vara 100% konstruerat av politiska beslut.

Förändringen i värde är en strunt sak eftersom det bara är en omfördelning.
För befintliga ägare är det egentligen bra eftersom det pressar ner räntan. Fast tvärniten av nybygge som blivit en följdeffekt kan potentiellt bli problematisk om raset fortsätter.
Post hoc ergo propter hoc

Dessutom, ökningen orsakades av politiska beslut såsom minusränta osv. Ekonomin är politiska beslut. Så marknaden är politik. Ideologi är väl fine, men tillåt inte ideologi vinkla analysen av verkligheten.
2018-09-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Stämde förr men nu verkar det vara så att både unga och gamla flyttar till stan och konkurrerar om samma sorts lägenheter. Majoriteten av mina vänner har flyttat till stan mellan tullarna här i Stockholm. Det har blivit så att både föräldrarna och ungarna som blivit vuxna flyttade till stan efter villan blivit såld. Bara en familj bytte stora villan till ett radhus för att gubben skulle kunna ha en "verkstad".

Sedan verkar det som planerarna har inte en aning om vad folk vill ha. Sjöstaden skulle befolkas av folk nära pensionen som lämnar villan. De som flyttade in var unga familjer. Jag känner bara ett par som pensionerat sig där. Resten unga. Tror att arkitekturen inte attraherade de äldre. Alldeles för mycket insyn. Inga stuckaturer. Månadsavgifterna är också höga och många äldre drar sig för att ta på sig den kostnaden inför pensioneringen då ens inkomster sjunker.

Hos oss stämmer det delvis att nya unga flyttar in i de mindre lägenheterna som andra unga vuxit sig ur. Men även några äldre har hittat hit. Om jag räknar snabbt så har ca en tredjedel 1,5-orna på ca 40 kvm gått till pensionärer. Vi har låga avgifter och de äldre använder pengarna de fått loss från försäljningen av huset till att köpa bostad här och sedan känna sig lugna med att de klarar av avgiften även med en liten pension. Omgivningarna här är gammaldags stad med många små näringar, parker, dagis, skolor och sjukhus så man saknar ingenting. Alla från 0-100 år får det bra här så folk biter sig fast och släpper taget bara om de får fler barn.

Majoriteten av "våra" unga som vuxit ur de små lägenheterna har skaffat sig något större här runtomkring. Bara två par har flyttat till en villa. Folk verkar inte vilja lämna stan. Själv har jag fått påstötningar från unga som velat köpa min större lägenhet då de väntat barn.

Ja man kan ju inte generalisera, jag har skrivit det förr, i min stadsdel föds det mest barn i denna delen av landet och majoriteten stannar kvar, jag tror fler hade stannat kvar om det inte var så att 1) relativt få antal bostäder som passar barnfamiljer och 2) bostäderna som finns är dyra(om man exkluderar hyresbeståndet). Barntätheten här är väldigt hög, kryllar av dom, alldeles oavsett vilken åldersgrupp det är, småbarn eller tonåringar, men med det sagt, flest barn i absoluta tal bor fortfarande i småhusområden här, småhusområden är ju dock väldigt glesbefolkade, så barntätheten blir låg.

Om man vidare kollar på åldersstrukturerna(finns statistik för Stockholm med) så är det oftast en högre andel barn i småhusområden, men en större andel 20-35-åringar i flerbostadsområden, samtidigt som småhusområdena ofta har ett underskott på detsamma. I det administrativa område jag bor är peaken på kurvan nästan exakt 30 år(jag blir 31 i december, och min sambo är 25).

I min förening är majoriteten av bostäderna stora familjelägenheter, 5 RoK eller större och det bor en hel del barn i bostäderna.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-04 kl. 17:40.
2018-09-04, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Men vad i helvete, väx upp. Det är brutalt illa att försöka sminka sina åsikter med idiot-påstenden alla håller med om.

Du ogillar kapitalism. Fine. Stå för de åsikterna och var glad att du bor i ett land som med alliansen i spetsen faktiskt försöker minimera kapitalism.

Precis sånt här gör det helt omöjligt att diskutera. Jag gillar generallt kapitalistiska system, du ogillar kapitalistiska system. Det vore ett perfekt underlag för diskussion om du inte fjantade bort åsikterna med att man “inte borde straffa äldre”.

Hoppas du acceptererar argumentationstekniken när någon som röstar på SD tycker att det är märkligt att du vill straffa kvinnor.
Den bättre jämförelsen är givetvis att någon som röstar på SD, röstar så därför att den inte vill straffa kvinnor ty högre andel invandrare leder till högre andel våldtäkter.

Ett giltig argument där frågan är vilket normativ som bör gälla när olika normativ krockar. Bemöt argumentet från CC istället för att gråta om att "växa upp och fjantande".

Förövrigt förstår jag inte vad kapitalism (definierat som frimarknad) har att göra med vilka slags skatter som bör råda annat än att de inte bör råda.
2018-09-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Privata Affärer skriver om vilka frågor som kan tänkas komma upp efter valet. Slopat eller minskat ränteavdrag, lättade eller borttagna amorteringskrav, frågor kring reavinsten. Fastighetsskatt återinförs inte.

https://www.privataaffarer.se/chefredaktoren-politikerna-vill-inte-ha-ett-planboksval/

Experter vill se att flyttkarusellen ska snurra fortare. Då kan kanske alliansen slopa reavinstskatten är min tanke om alliansen får bilda regering. Kan det bli fri hyresmarknad med Alliansen? Jag undrar också vilka Boverket och politikerna vill ska flytta på sig. Någon som sett seriösa siffror på hur många och vilka de är?

Vi har rulle i vårt BRF-hus, men det är de unga som flyttar från de mindre lägenheterna. Fullt normalt då de bildar familj. Vi äldre är nöjda med det vi har och kommer inte att flytta.

Ränteavdraget är ju knappast problemet.

Borttaget amorteringskrav för förstagångsköpare tycker jag definitivt är en fråga som ska diskuteras men jag har inte hört någon politiker nämna det. Det enda vi hör är att "unga kommer inte in" "unga har inte pengar" "förstagångsköpare har inte råd". Ge förstagångsköparna/yngre någon fördel så de kommer in lättare. Sker inte det kommer vi krascha betydligt hårdare och "bostadskrisen" kommer bestå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in