2018-09-04, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är inget fel i att ha amorteringskrav i sig. Det är konstruktionen på det senaste kravet som är dels korkat eftersom det inte tar hänsyn till köpkraften. Det lägger i praktiken en bas för en svart lånemarknad. Vi ser redan att man lånar inom familjen för att kunna runda kraven. Vi kommer antagligen snart ha ett problem där folk börjar låna av gangsters som har kapital de behöver placera.

Sedan är det korkat att ha flera olika system. Det gör saker onödigt komplicerat helt i onödan.

Att politiker tar beslut som kollapsar en marknad är höjden av inkompetens. Det fanns inga täcken på någon kollaps innan politikerna började pilla.
Visst fanns tecken innan amorteringskravet. Bara titta på denna tråd som är 8år gammal.
2018-09-04, 12:36
Medlem
Privata Affärer skriver om vilka frågor som kan tänkas komma upp efter valet. Slopat eller minskat ränteavdrag, lättade eller borttagna amorteringskrav, frågor kring reavinsten. Fastighetsskatt återinförs inte.

https://www.privataaffarer.se/chefredaktoren-politikerna-vill-inte-ha-ett-planboksval/

Experter vill se att flyttkarusellen ska snurra fortare. Då kan kanske alliansen slopa reavinstskatten är min tanke om alliansen får bilda regering. Kan det bli fri hyresmarknad med Alliansen? Jag undrar också vilka Boverket och politikerna vill ska flytta på sig. Någon som sett seriösa siffror på hur många och vilka de är?

Vi har rulle i vårt BRF-hus, men det är de unga som flyttar från de mindre lägenheterna. Fullt normalt då de bildar familj. Vi äldre är nöjda med det vi har och kommer inte att flytta.
2018-09-04, 12:44
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Ar detta verkligen sant?

Forsoker tanka att det kanske har gjorts det sedan den super-peak de traffat efter super-uppgang, ja, bubbla, lite grann... men samtidigt, kan vi saga det? En etta pa 18kv gick for 2.5 miljoner i forra manaden, det ar dagens sanning, och da later ju inte situationen sa javla allvarlig.

Please, enlighten me.
Nybyggen och hus.

Vad gäller hus beror det ju verkligen på hur man räknar, speciellt då det är ganska stora affärer och ibland ganska få. Räknar vi vad du faktiskt kan sälja snitt-hus för senaste månaderna i utkanten av Stockholm är det på sina håll mycket värre. Extremt många har inte fått bud alls, extremt många har fått enstaka sinnessjuka skambud som snarare ligger 30-40% under. Det är då vad marknaden vill betala, alltså just marknadspris. Men under en ögonblicksbild.

Räknar vi vidare bara ett kallt snitt så har penates visat på (icke kvalitetsjusterat) fall på kring 20% Augusti17 -> Augusti18.

Räknar du istället på långsiktigare saker som mäklarstatistik eller HOX kanske vi snarare ser -10% (återstår att se om ett par veckor).

Räknar vi booli-värderingar är fallet rimligen ännu mindre, eftersom de alltid är optimistiska. Det är ju bara kalla värderingar liksom, det betyder inte att det finns någon som vill betala de summorna.
2018-09-04, 13:07
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hat Molester
https://www.acast.com/smultronstallet/79-tino-sanandaji-del-2

Tino förklarar bland annat varför staten omöjligen kan hjälpa dem som hamnar under vattnet vid en större nedgång.
Staten kan hjälpa med inflation
2018-09-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag undrar också vilka Boverket och politikerna vill ska flytta på sig. Någon som sett seriösa siffror på hur många och vilka de är?

Vi har rulle i vårt BRF-hus, men det är de unga som flyttar från de mindre lägenheterna. Fullt normalt då de bildar familj. Vi äldre är nöjda med det vi har och kommer inte att flytta.

Den typiska, teoretiska flyttkedjan är väl....

Äldre par/personer som flyttar från villan/radhuset till bostadsrätt/hyresrätt, barnfamiljen flyttar in i deras gamla kåk, och yngre personer flyttar in i barnfamiljens gamla lägenhet.
2018-09-04, 14:15
Medlem
Internationellt brukar man ju har hög fastighetsskatt och hyfsat låg reavinst just för att folk inte skall dra sig för att flytta och inte sitta på för stor bostad. U.S.A. till exempel har ju oerhört höga fastighestsskatter.

Alla vet vad lösningen är - slopa reavinstskatten, återinför fastighetsskatten, slopa inkomst från privat uthyrning (eller sätt en låg skatt), slopa reglerna om oskälig hyra, slopa skatt på att servera mat vid privat uthyrning (dvs tillåt bed and breakfast), tillåt Uber så folk kan ta ett jobb i Stockholm och bo utanför men ändå har råd att komma till jobbet, ta bort byggreglerna för Friggebodar och Attefallshus.

Men detta slaktar för många heliga kor.
2018-09-04, 14:29
Medlem
Satan i helvete vad många "Till salu"-skyltar man ser utanför villor i Täby kommun just nu, utbudschock sett till skyltningen.
2018-09-04, 14:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Visst fanns tecken innan amorteringskravet. Bara titta på denna tråd som är 8år gammal.
8 år av spekulation utan något ras innan man ändrade i regelverket..

Raset verkar vara 100% konstruerat av politiska beslut.

Förändringen i värde är en strunt sak eftersom det bara är en omfördelning.
För befintliga ägare är det egentligen bra eftersom det pressar ner räntan. Fast tvärniten av nybygge som blivit en följdeffekt kan potentiellt bli problematisk om raset fortsätter.
2018-09-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Satan i helvete vad många "Till salu"-skyltar man ser utanför villor i Täby kommun just nu, utbudschock sett till skyltningen.
Ner 27% senaste året enligt husmask.
2018-09-04, 14:59
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Internationellt brukar man ju har hög fastighetsskatt och hyfsat låg reavinst just för att folk inte skall dra sig för att flytta och inte sitta på för stor bostad. U.S.A. till exempel har ju oerhört höga fastighestsskatter.

Alla vet vad lösningen är - slopa reavinstskatten, återinför fastighetsskatten, slopa inkomst från privat uthyrning (eller sätt en låg skatt), slopa reglerna om oskälig hyra, slopa skatt på att servera mat vid privat uthyrning (dvs tillåt bed and breakfast), tillåt Uber så folk kan ta ett jobb i Stockholm och bo utanför men ändå har råd att komma till jobbet, ta bort byggreglerna för Friggebodar och Attefallshus.

Men detta slaktar för många heliga kor.

Vi har redan "fastighetsskatt" idag (fast den benämns kommunal avgift), och med skillnaden att den har ett tak. Ett tak kan jag tycka är bra då den slog framförallt mot äldre som sett sina hus stiga i värde och tillslut fick betala orimligt mycket. Jag anser att det är fel att straffa äldre på det sättet.

Slopa inkomst på privat uthyrning är heller inte bra. Resultatet, som redan har uppkommit i städer i bl.a. USA och i Tyskland är att då kommer privatpersoner och / eller bolag köpa upp många lägenheter och hyra ut i andra hand eller som B&B och ha det som affärsidé. Jag själv skulle göra det. På sikt är det dock inte alls bra för medborgarna. Det skulle innebära betydligt högre boendekostnader samt mindre kontroll över sitt boende.

En bra bostad till ett rimligt pris är ett fundament för ett bra liv och ovan förslag kommer leda till raka motsatsen för medborgarna.

// CC
2018-09-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Raset verkar vara 100% konstruerat av politiska beslut.
Eller genom att folk börjat fatta att ingenting, inte ens oändlig kreditexpansion, växer till himlen.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Slopa inkomst på privat uthyrning är heller inte bra. Resultatet, som redan har uppkommit i städer i bl.a. USA och i Tyskland är att då kommer privatpersoner och / eller bolag köpa upp många lägenheter och hyra ut i andra hand eller som B&B och ha det som affärsidé. Jag själv skulle göra det. På sikt är det dock inte alls bra för medborgarna. Det skulle innebära betydligt högre boendekostnader samt mindre kontroll över sitt boende.
Avarter som det du nämner kan ju förhindras genom krav på mantalsskrivning där man hyr ut (dvs max en bostad), eller genom progressivitet i skatteskalan. Jag menar alltså att det äldre paret som vill bo kvar i sin 300 kvm villa kan kompensera fastighetsskatten genom att hyra ut och återinvestera vinsterna i några Attefallare så tjänar de ännu mer pengar och det blir ännu fler billiga bostäder. Jag ser inga andra alternativ på bordet än att äldre i stora hus börjar hyra ut rum.
2018-09-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Den typiska, teoretiska flyttkedjan är väl....

Äldre par/personer som flyttar från villan/radhuset till bostadsrätt/hyresrätt, barnfamiljen flyttar in i deras gamla kåk, och yngre personer flyttar in i barnfamiljens gamla lägenhet.

Stämde förr men nu verkar det vara så att både unga och gamla flyttar till stan och konkurrerar om samma sorts lägenheter. Majoriteten av mina vänner har flyttat till stan mellan tullarna här i Stockholm. Det har blivit så att både föräldrarna och ungarna som blivit vuxna flyttade till stan efter villan blivit såld. Bara en familj bytte stora villan till ett radhus för att gubben skulle kunna ha en "verkstad".

Sedan verkar det som planerarna har inte en aning om vad folk vill ha. Sjöstaden skulle befolkas av folk nära pensionen som lämnar villan. De som flyttade in var unga familjer. Jag känner bara ett par som pensionerat sig där. Resten unga. Tror att arkitekturen inte attraherade de äldre. Alldeles för mycket insyn. Inga stuckaturer. Månadsavgifterna är också höga och många äldre drar sig för att ta på sig den kostnaden inför pensioneringen då ens inkomster sjunker.

Hos oss stämmer det delvis att nya unga flyttar in i de mindre lägenheterna som andra unga vuxit sig ur. Men även några äldre har hittat hit. Om jag räknar snabbt så har ca en tredjedel 1,5-orna på ca 40 kvm gått till pensionärer. Vi har låga avgifter och de äldre använder pengarna de fått loss från försäljningen av huset till att köpa bostad här och sedan känna sig lugna med att de klarar av avgiften även med en liten pension. Omgivningarna här är gammaldags stad med många små näringar, parker, dagis, skolor och sjukhus så man saknar ingenting. Alla från 0-100 år får det bra här så folk biter sig fast och släpper taget bara om de får fler barn.

Majoriteten av "våra" unga som vuxit ur de små lägenheterna har skaffat sig något större här runtomkring. Bara två par har flyttat till en villa. Folk verkar inte vilja lämna stan. Själv har jag fått påstötningar från unga som velat köpa min större lägenhet då de väntat barn.
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2018-09-04 kl. 15:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in