2018-09-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Går det åt pepparn för både SD och AfS så kan man sitta och terrorisera i dagar om orsakerna. Men då är det slut (för Sverige). Vilket jag dock intet tror att det är (riktigt ännu). Jag avskyr SD och tycker att Jimpan för det mesta är usel), men att i detta läge sitta och skadeglatt bitcha om dem är enbart kontraproduktivt. Då bryr man sig mer om sitt eget ego än att åtminstone få en möjlighet att börja ställa saker till rätta.

Förresten, möt realisten Stämmer ganska bra.
https://www.fokus.se/2018/09/mot-de-gatfulla-valjarna/

Jag tror vi kan slappna av i den här tråden vad gäller genomslag i opinionen och skriva vad vi tänker. För den som vill känna SD-hoppfullhet postade jag ju för inte så länge sedan om tanken att det kan finnas lokala fickor av konsensusröstande normies som väljer SD, men inte syns i OU.

Har jag bidragit till att rädda landet nu?
2018-09-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hojoho
När Bert och Ian tjoade som värst sa man att det i varje samhälle finns 10 procent idioter...därför skulle det alltid finnas utrymme för ett missnöjesparti. Nu verkar SD antyda att det kan finnas 20 procent idioter i det här samhället...

Nu handlar denna tråden om SDs siffror.

Inte om VPK plus MP plus C.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-04 kl. 15:24.
2018-09-04, 15:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Jag skulle väldigt gärna vilja att ni anti-konspirationsidioter kunde förklara hur alla OI och alla medier i USA ansåg att Trump inte hade en chans att vinna. Fanns det en påverkanskampanj? Inkluderade denna OI?

Är Sveriges medier objektiva? Är OI immuna mot påverkan från medierna som betalar för dem?
538 hade 70% - 30% att Hillary skulle vinna tror jag. Troligtvis var det en korrekt sannolikhetsbedömning. Om man slog tärningen tio gånger så skulle Hillary komma upp sju. Oturligt nog så kom Trump upp på valdagen.
2018-09-04, 15:25
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Jag skulle väldigt gärna vilja att ni anti-konspirationsidioter kunde förklara hur alla OI och alla medier i USA ansåg att Trump inte hade en chans att vinna. Fanns det en påverkanskampanj? Inkluderade denna OI?

Är Sveriges medier objektiva? Är OI immuna mot påverkan från medierna som betalar för dem?

Sluta yra. OU hade Clinton +3 typ. Det blev Clinton +2.
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
538 hade 70% - 30% att Hillary skulle vinna tror jag. Troligtvis var det en korrekt sannolikhetsbedömning. Om man slog tärningen tio gånger så skulle Hillary komma upp sju. Oturligt nog så kom Trump upp på valdagen.

Ja, exakt. Att Trump vann mot Hillary är ungefär lika otroligt som att Sverige skulle nå kvartsfinal i VM. Jävla Die Juden som köpte kvartsfinal åt Sverige för att mörka Sveriges förfall och sänka SD!
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nja... det låter lite för enkelt att bara förklara det med tillfälligheter och slumpfel. Det måste finnas en bättre förklaring. Eller? Borde inte folket på Yougov - om inte annat analyschefen - ha reagerat på detta slumpfel. Det sticker ju ut rätt mycket med 23% till 28,5%... Tycker bara det är så märkligt.

Reagera? Varför? Det är ju helt normalt.
SD växte i verkligheten med säg 2 %-enheter. YouGov visade +5%. So what?
Senast redigerad av FlashyBear 2018-09-04 kl. 15:29.
2018-09-04, 15:40
Medlem
Dagens Sifo: 17,2. SD näst störst pga M sjunker till 17,0 - tappar till L och C.

S 25,3
V 11,1
MP 5,4
M 17,0
C 8,4
L 6,7
KD 6,0
SD 17,2
Övriga inkl F! 2,9
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-04 kl. 15:43.
2018-09-04, 15:50
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag tror vi kan slappna av i den här tråden vad gäller genomslag i opinionen och skriva vad vi tänker. För den som vill känna SD-hoppfullhet postade jag ju för inte så länge sedan om tanken att det kan finnas lokala fickor av konsensusröstande normies som väljer SD, men inte syns i OU.

Har jag bidragit till att rädda landet nu?

Kanske det!

Särskilt om det innebär en extra julafton den 9 september?

Och S-vetsaren och hans K-amrater försvinner samt SD största parti - som förväntat...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-09-04 kl. 15:53.
2018-09-04, 15:57
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Reagera? Varför? Det är ju helt normalt.
SD växte i verkligheten med säg 2 %-enheter. YouGov visade +5%. So what?

Var går gränsen för "helt normalt" i detta fallet? Om junimätningen för SD hade visat 29,5% eller 30%? När är det inte längre slumpfel utan något annat? Förstår mycket väl att man kan uppmäta 23% i maj och 28,5% i juni, men det är ändå en ökning med ca 350 000 väljare på 30 dagar. En rätt ansenlig mängd människor.
2018-09-04, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Dagens Sifo: 17,2. SD näst störst pga M sjunker till 17,0 - tappar till L och C.

S 25,3
V 11,1
MP 5,4
M 17,0
C 8,4
L 6,7
KD 6,0
SD 17,2
Övriga inkl F! 2,9

Nu är jag inte helt säker på förändringarna över tid men har inte S och Mp legat relativt still samtidigt som V rusat till bisarra nivåer? Jag kan inte få ihop hur det skulle gå till.

edit. Visst kan det vara strömningar M-->S S-->V osv men det låter ändå konstigt.
Senast redigerad av trazke 2018-09-04 kl. 16:05.
2018-09-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Sluta yra. OU hade Clinton +3 typ. Det blev Clinton +2.

Skitsnack
https://elections.huffingtonpost.com/pollster/2016-general-election-trump-vs-clinton

Snarare runt 5% och ett otal medier och representanter för OI gick ut och deklarerade att Trump var chanslös. Talade alla dessa sanning?

Jag skulle inte vara det minsta chockad över att medierna och OI i Sverige medvetet väljer att låta SD få en topp under sommaren för att sedan sänkas innan valet i syfte att demoralisera väljarna och få dem att stanna hemma.
2018-09-04, 16:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Men du ser alltså också detta?

April - September:

Sifo + 3,3, 14,8% --> 18,1%
Ipsos - 0,9, 17,2% --> 16,3%
Skop + 3,0, 16,7% --> 19,7%
Novus + 1,5, 18,2% --> 19,7%
Demoskop + 0,9, 18,8% --> 19,7%
Sentio +2,4, 21,4% --> 23,8
Yougov +2,1, 22,1% --> 24,2%
Inizio +2,8, 15,9% --> 18,7%

Men visst luras man av sommarens toppsiffror då? När det är mycket bättre sedan den rakare linjen i våras? Det är ju starka siffror idag jämfört med det. Undantaget Ipsos, men dom kommer nog med en ny mätning snart där senaste slumpmätningen försvinner och det blir runt 18% eller så även där.
Är Inizio-mätningen du redovisar den som kom idag? Hörde de pratade om den på Aftonbladets radionyheter med ett öra, när jag sitter och jobbar... men de sa bara att S hade ökat med 1,5 procentenheter.
2018-09-04, 16:14
Medlem
Grevelesevis avatar
Nu har jag investerat stort i att S blir största parti samt att SD hamnar under 23,5 %.
Kan man stämma Sjöström, Ahlin, Sjören och de andra skojarna för vilseledande samhällsinformation mån tro, om det visar sig att deras mätmetoder återigen fallerat grovt.
Mina vad ligger långt över deras felmarginal.
Senast redigerad av Grevelesevi 2018-09-04 kl. 16:17.
2018-09-04, 16:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är den negativa delen med Sentio och Yougov, att dom är hoppiga både uppåt och nedåt.

Men överlag mäter dom SD mest korrekt och är överlag bra institut gällande SD.
Att de är "hoppiga" är oftast inte någon bra egenskap. Endera så är det så att opinionen verkligen hoppar mellan mätningarna, eller så har de låg reliabilitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in