2018-09-04, 14:52
Medlem
8711s avatar
Samma sak som jag skrev ovan om april, likadant är det i maj. En mestadels positiv utveckling till nu.

Det är bara topparna i juni och juli som är bättre där vissa toppmätningar sköt upp siffrorna extra mycket dessutom som Yougovs rekordmätning.
2018-09-04, 14:53
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Här är en som varit helt ute och segöat i det blå. Eller står du fortfarande kvar vid dina 30 procen?

Du jämför ju bara med toppen.

Jämför med april och innan toppen som jag gjorde ovan.

Kolla på status.st och se själv.

Har det gått upp eller ner sedan vårens siffror? Solklart upp och positivt, men man luras av sommarens toppsiffror, kan du instämma i detta eller ser du inte det?
2018-09-04, 14:54
Medlem
Smoothmans avatar
Jag var inne på status.st och gick igenom några siffror. Kan någon som är kunnig på opinionsundersökningar förklara följande:

Om man tittar på raden för Yougov och går till kolumnerna för januari till augusti 2018, så är mätresultaten för SD

Januari: 20,5%
Februari: 22,1%
Mars: 22,4%
April: 22,1%
Maj: 23,0%
Juni: 28,5%
Juli: 25,7%
Augusti: 24,2%

En rätt jämn ström de fem första månaderna. Men vad tusan är det som händer i juni??? +5,5% på 30 dagar. Man ser en tydlig ökning också i Sentio, Novus och Inizio (+3,0% och +2,3%), men inte alls lika "häftiga" som i YG. Och Ipsos och Demoskop har mer "normala" rörelser. Sedan finns ett undantag, Sifo, som backar något.

Finns det något svar på varför Yougov drar iväg så extremt mycket - från 23% ända upp till 28,5% - för att månaden efter sjunka tillbaka igen till mer "normal" nivå? Vad ligger bakom en plötslig rörelse på 5,5 PE uppåt?
2018-09-04, 14:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag var inne på status.st och gick igenom några siffror. Kan någon som är kunnig på opinionsundersökningar förklara följande:

Om man tittar på raden för Yougov och går till kolumnerna för januari till augusti 2018, så är mätresultaten för SD

En rätt jämn ström de fem första månaderna. Men vad tusan är det som händer i juni??? +5,5% på 30 dagar. Man ser en tydlig ökning också i Sentio, Novus och Inizio (+3,0% och +2,3%), men inte alls lika "häftiga" som i YG. Och Ipsos och Demoskop har mer "normala" rörelser. Sedan finns ett undantag, Sifo, som backar något.

Finns det något svar på varför Yougov drar iväg så extremt mycket - från 23% ända upp till 28,5% - för att månaden efter sjunka tillbaka igen till mer "normal" nivå? Vad ligger bakom en plötslig rörelse på 5,5 PE uppåt?

Förmodligen bara tillfälligheter, men det är sådant som gör att vissa tycker det "minskar" en del nu.

Men kolla mot april och vårens rader på status.st som sagt, stora ökningar sedan dess till idag.
2018-09-04, 14:58
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slumpfel
2018-09-04, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Konspirationerna börjar dugga tätt nu i tråden. Det är trist. Klart SD:are har börjat stödja KD. Om man vill att SD skall ha inflytande måste största blocket vara M-KD-SD annars blir det inget inflytande för KD. Sedan kör KD hårt på att just attrahera SD-väljare och det verkar funka ganska bra just nu. Samtidigt kommer ju SD om de får runt 20% göra ett superbra val. Det måste vara historiskt att ett parti ökar så mycket på två val. Kan ju bara vara Sossarna som varit i den ligan innan. Förstår verkligen inte varför alla SD-sympatisörer gnäller så mkt just nu.

20% är helt åt helvete, det skulle innebära att endast 7% ytterligare av befolkningen har vaknat sen förra valet, att tillväxttakten minskat ordentligt och mattats av.

Ska Sverige kunna räddas behövs ett mycket stort SD+AfS till 2022, vi behöver en fördubbling nu och en fördubbling till nästa val annars är landet med största sannolikhet kört.
2018-09-04, 15:02
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Du jämför ju bara med toppen.

Jämför med april och innan toppen som jag gjorde ovan.

Kolla på status.st och se själv.

Har det gått upp eller ner sedan vårens siffror? Solklart upp och positivt, men man luras av sommarens toppsiffror, kan du instämma i detta eller ser du inte det?

Nu svarade du riktigt seriöst utan att vara riktat till dig . Fför en gångs skull utan att låta som en propagandamaskin för SD. Saknar dock svar mina frågor till dig i mitt förra inlägg. Har du svårt med sökfunktionen kan jag gärna upprepa dem.
2018-09-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Jag skulle väldigt gärna vilja att ni anti-konspirationsidioter kunde förklara hur alla OI och alla medier i USA ansåg att Trump inte hade en chans att vinna. Fanns det en påverkanskampanj? Inkluderade denna OI?

Är Sveriges medier objektiva? Är OI immuna mot påverkan från medierna som betalar för dem?
2018-09-04, 15:05
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Förmodligen bara tillfälligheter, men det är sådant som gör att vissa tycker det "minskar" en del nu.

Men kolla mot april och vårens rader på status.st som sagt, stora ökningar sedan dess till idag.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Nja... det låter lite för enkelt att bara förklara det med tillfälligheter och slumpfel. Det måste finnas en bättre förklaring. Eller? Borde inte folket på Yougov - om inte annat analyschefen - ha reagerat på detta slumpfel. Det sticker ju ut rätt mycket med 23% till 28,5%... Tycker bara det är så märkligt.
2018-09-04, 15:06
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu svarade du riktigt seriöst utan att vara riktat till dig . Fför en gångs skull utan att låta som en propagandamaskin för SD. Saknar dock svar mina frågor till dig i mitt förra inlägg. Har du svårt med sökfunktionen kan jag gärna upprepa dem.

Men du ser alltså också detta?

April - September:

Sifo + 3,3, 14,8% --> 18,1%
Ipsos - 0,9, 17,2% --> 16,3%
Skop + 3,0, 16,7% --> 19,7%
Novus + 1,5, 18,2% --> 19,7%
Demoskop + 0,9, 18,8% --> 19,7%
Sentio +2,4, 21,4% --> 23,8
Yougov +2,1, 22,1% --> 24,2%
Inizio +2,8, 15,9% --> 18,7%

Men visst luras man av sommarens toppsiffror då? När det är mycket bättre sedan den rakare linjen i våras? Det är ju starka siffror idag jämfört med det. Undantaget Ipsos, men dom kommer nog med en ny mätning snart där senaste slumpmätningen försvinner och det blir runt 18% eller så även där.
2018-09-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Utmaningen för sozzarna är att man under kriget medverkade till koncentrationsläger samtidigt som man idag påstår att SD är ett parti med nazistiskt förflutet.

Det är någonstans här man har kärnan i indoktrineringen av de vänsterblivna.

Frågan man givetvis måste ställa sig för såväl SD:s som V:s tvivelaktig förflutna är givetvis;

-"Fanns det någon risk eller chans att man kunde påverka utvecklingen i Sverige när "brotten" begicks"?
Svaret är givetvis nej!

När det gäller sossar, centerpartister och moderaters historia så satt man ju för fan i regering under denna tid!
2018-09-04, 15:07
Medlem
8711s avatar
Citat:
Nja... det låter lite för enkelt att bara förklara det med tillfälligheter och slumpfel. Det måste finnas en bättre förklaring. Eller? Borde inte folket på Yougov - om inte annat analyschefen - ha reagerat på detta slumpfel. Det sticker ju ut rätt mycket med 23% till 28,5%... Tycker bara det är så märkligt.

Det är den negativa delen med Sentio och Yougov, att dom är hoppiga både uppåt och nedåt.

Men överlag mäter dom SD mest korrekt och är överlag bra institut gällande SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in