2018-09-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Jag kan köpa och förstå att SD har tappat några procent till KD och en liten del till AfS.
Men tappet är inte gjort från 20 ner till 16-17% Min övertygelse är att tappet är från 26-27% ner till 23-24%
Ja va fan, sån är lätt panik har det väl varit varje val? Vem hade trott att det skulle bli en räkmacka fram till valdagen? Jag luftade ju tidigare min oro för att SD toppade för tidigt. Å andra sidan, om det är ett reellt dipp, det har vi inte en susning om.

Edit, tänk att vi hade rätt igen här: DÖ gäller förstås: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stefan-lofven-s-beredd-att-slappa-igenom-alliansen
2018-09-04, 13:02
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det värsta är att hur jäkla fel Sifo än kommer att ha på söndag kväll - till och med om de "dör" i valvakans direktsändning - kommer de att återuppstå på måndag. De är som grisen Särimner...
En svinaktigt bra jämförelse!
2018-09-04, 13:05
Medlem
FlashyBears avatar
Ja, det verkar tyvärr att SD kunde ha tappat ytterligare 0-1% under senaste 5-10 dagar. Blir det en återhämtning?
2018-09-04, 13:24
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Stor kraftansamling av media mot sd nu. Hur väl tror ni dom lyckas påverka opinionen? Mer eller mindre än 3 pe?

Sannolikt inte ens 0,1 pe!
2018-09-04, 13:30
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
I Sifos mätningar så ser det ut som att staplarna ändras med rubrikerna i tidningarna. Ena dagen är ett parti populärt och nästa dag något annat parti. Kan befolkningen verkligen vara så indoktrinerade och lättlurade?
Här kan man se alla extramätningar under valåret, samt dagsmätningar från den 27 augusti och fram till 7 september.
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern

Jag tror de nya SD-väljarna påverkas men hur länge är man ny? Kanske ett år? Ser man på YG och Sifo för ett år sedan så är det nog de garanterade SD-%en. De som sa SD då ångrar sig inte p.g.a. av vad MSM skriver, de har redan lämnat MSM för andra informationskanaler.
2018-09-04, 13:49
Medlem
Otroligs avatar
När kommer YouGov med sin nästa mätning? Och är det någon som vet om de planerar att göra en "exit poll" det här året också?

Gick tillbaka i tråden till 2014 och såg att stämningen var nästan samma då som nu - SD tappade några procentenheter i en del mätningar nära valdagen (Novus och Skop främst)...kan vara bra att ha i åtanke.
2018-09-04, 14:02
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
När kommer YouGov med sin nästa mätning? Och är det någon som vet om de planerar att göra en "exit poll" det här året också?
YouGov har inte sagt något.

De brukar komma på onsdag-torsdag, men jag skulle gissa att vi får den sista mätningen på fredag/lördag alltså strax innan valet?
Bäst är nog att mejla dem/Metro och fråga. Kanske någon som orkar.
2018-09-04, 14:05
Medlem
Lugn i båten. Tror ni verkligen de mest koruppta och girigaste i samhället låter er vinna 7x pengarna på att SD ligger på den nivå PK säger?

PK har panik.
2018-09-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Idag på jobbet så satt det en nisse och sade att vänstern lägger fram bra förslag, men det gör ju även SD "men de är ett så tokigt parti. De vill ju förbjuda aborter". Efter detta så visade han mig Linnea Claessons video. Där har vi dels indoktrineringen, men även utmaningen för SD.

Utmaningen för sozzarna är att man under kriget medverkade till koncentrationsläger samtidigt som man idag påstår att SD är ett parti med nazistiskt förflutet.

Det är någonstans här man har kärnan i indoktrineringen av de vänsterblivna.
2018-09-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
YouGov har inte sagt något.

De brukar komma på onsdag-torsdag, men jag skulle gissa att vi får den sista mätningen på fredag/lördag alltså strax innan valet?
Bäst är nog att mejla dem/Metro och fråga. Kanske någon som orkar.
Förra gången skapade de rabalder genom att göra en vallokalsundersökning (på nätet...) som publicerades kl 16 innan lokalerna stängt. Och sen en till kl 20. Tror det blev 10,4 / 10,2 för SD i dessa. Kanske blir repris på det upplägget?

Vad gäller vanliga mätningar gjorde de bara två i september 2014, så det lär knappast bli fler än två denna gång, särskilt med tanke på att valet infaller flera dagar tidigare i år.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-04 kl. 14:16.
2018-09-04, 14:24
Medlem
8711s avatar
Om man tittar tillbaka till innan den senaste toppen under sommarmånaderna så är det fortfarande väldigt bra och starka siffror. Kolla själva. Jämför alltså månadssiffrorna.

April - September:

Sifo + 3,3, 14,8% --> 18,1%
Ipsos - 0,9, 17,2% --> 16,3%
Skop + 3,0, 16,7% --> 19,7%
Novus + 1,5, 18,2% --> 19,7%
Demoskop + 0,9, 18,8% --> 19,7%
Sentio +2,4, 21,4% --> 23,8
Yougov +2,1, 22,1% --> 24,2%
Inizio +2,8, 15,9% --> 18,7%

Skulle det vara en dålig utveckling!?? Så mycket är det ju den där toppen som lurar en. Jämfört med i våras är det starka siffror och stora ökningar till idag. Man måste se helheten och nyktert på detta.

Ett rimligt valresultat att tro på idag är 21-23%. Vilket är en mycket stark siffra, ett mycket stort parti och återigen den överlägset största ökningen av alla partier. Näst största parti med marginal och nära förstaplatsen.
Senast redigerad av 8711 2018-09-04 kl. 14:30.
2018-09-04, 14:51
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Bör korrigerat motsvara ungefär 27%

Och fram till valet omkring omkring 30%...
Här är en som varit helt ute och segöat i det blå. Eller står du fortfarande kvar vid dina 30 procen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in