Citat:
Ursprungligen postat av
highstakes
Som jag har förstått kommer räntan höjas nu på Torsdag, då blire köpläge delux.
Kommer bli så najs med alls som sitter på cash.
Cash is king!
Jag tror faktiskt inte att det spelar någon roll vad Riksbanken gör. De har tappat en del av sin makt. Ledsen om jag tjatar om detta, men det finansiella systemet är i ett desperat behov av att kreditexpansionen fortsätter i minst samma takt som tidigare. Men sedan 10+ år tillbaka så har bankerna i praktiken inget reservkrav längre. Dvs de kan ge ut hur mycket lån de vill, de är inte beroende av att Riksbanken trycker nya sedlar. Har svårt att se att någon storbank de senaste 10 åren fått säga till en kund "öhh du ledsen, men vi kan inte ge dig ett lån. Vi har inte tillräckligt med reserver för att backa upp det". Nä, har bara varit att köra på.
Det som då begränsar det är (1) andra regler som kan begränsa utlåning. Amorteringskrav, skuldkvot etc. (2) lånevilja hos kredittagare. Om viljan att ta lån hos hushåll och företag minskar (antingen att de inte kan pga dålig ekonomi eller att allmänna åsikten om belåning ändras). (3) Låneviljan hos kreditgivare minskar. Bankerna blir rädda för att låntagarna ska gå i konkurs eller inte kunna betala fullt och blir mer restriktiva med sin utlåning. Den sista punkten förstärks ju sämre konjunkturen blir.
Jag tycker vi kan se lite av alla tre punkterna i dagsläget. Vi får se om den ökade skuldsättningen fortsätter trenda nedåt (andraderivatan av skuldsättningen). Det är främst detta som eldat på uppgången. Hushållens skulder har t ex ökat från 1000 miljarder SEK år 2000 till 4000 miljarder år 2017 (och för privata företag har skuldsättningen ökat från 2300 miljarder till 6700 miljarder).
Det var den främsta orsaken till bostadskraschen i USA runt 2008, att den privata skuldsättningen stannade av. Så för att få grova riktlinjer om vad som lär hända här är det bara titta på vad som hände där. FED fick förutom att gå in och rädda bankerna finansiellt även säkra upp stora mängder med bostadslån. Genom att köpa upp stora mängder bostadslån trycktes räntorna ned (priser på lån upp = räntor ned). Genom att trycka ned räntorna så sänktes kostnaden för de med stora lån och fler kunde hålla sig flytande.
Det är ju något som Sverige inte kan göra. Räntorna går inte att sänka mer. De kan ju försöka hålla kvar de på dessa nivåer, men det lär inte räcka när cirkusen väl startat. Då har man två alternativ.
(1) Folk går i ekonomisk konkurs och bostäderna får skrivas över på bankerna. (2) Lånen får skrivas ned så att folk har möjlighet att betala. Oavsett alternativ så måste bankerna realisera sina förluster för de dåliga lån som de gett ut. Det gör att värdet på bostadslån sjunker vilket alltså resulterar i att räntan går upp..
Så det är bara att fortsätta sätta press på bostadsutvecklarna. De kommer få vika sig förr eller senare. Folk med pengar på hand kommer vara en stor bristvara kommande åren.