Citat:
Ursprungligen postat av
StanlejUbrick
Haha skylla på SD, har dessutom ofta läst att huspriser kommer att sjunka i London pga Brexit. Tänk va bra om det inte blir någon Brexit och om S viner valet, för då kan räntan vara evigt låg och bopriserna kan börja stiga igen med 10% per år eller mer.
Fakta är att ekonomin redan är i avgrunden, vi har negativ ränta i en högkonjunktur. Räntan borde ha höjts för länge sedan.
Vad jag kommer ihåg så trissades Londons fastighetspriser upp av utlänningar. Det påstod i alla fall Boris Johnson då han var borgmästare i London. Man oroade sig för att läkare, lärare och liknande inte längre hade råd att bo i London. Det skapades en ny skatt som skulle stävja den utvecklingen som jag tror har bitit och minskat prisuppgången. Detta före Brexit men medierna härleder allt som händer i Londons fastighetsmarknad till Brexit.
Vi lever i en experimentell ekonomi. Har hört det från Anders Borg redan då han var finansminister. Globalt fenomen. Centralbankerna gavs carte blance att ratta ekonomin. I Sverige gav Anders Borg makrotillsyn till finansinspektionen i stället för riksbanken. Det tog inte många veckor från beslutet till att riksbanken gjorde helomvändning och började sänka räntan. I stil med Draghi var beskedet "what ever it takes". Innan dess var det Lars E O Svensson, då vice riksbankschef, som kritiserade riksbanken för högräntepolitik och för att hålla arbetslösheten hög i Sverige. Sedan fick Lars E O som han ville.
Nu verkar någonting ha hänt i klubben för centralbankschefer. Japans Kuroda och ECBs Draghi åkte inte till amerikanska FEDs centralbankskollo i Jackson Hole. Har någon gjort en analys om det? Jag har i alla fall inte hittat nåt.
Vad gäller politiken så har jag bara hört från allianshåll att de skulle luckra upp Finansinspektionens regler om bostadslån. Men inget mer djuplodande analys har jag inte sett där heller. Den här långvariga, plågsamt tråkiga men intensiva svenska valkampanjen har inte lyckats presentera något substantiellt i någon fråga, framför allt inte vad gäller bostäder, ekonomi och skuldsättning.
Ingen verkar vara villig att peta i den globala skuldbubblan (jag anser att vi inte har en bostadsbubbla, prisbubbla i så fall) i rädsla för att den ska spricka. Skulderna är ett globalt fenomen. Mer om det i och den svenska skuldsättningen i SHBs makrosvep.
http://newsletter.handelsbanken.se/article/424459417940465C467841415D4771/22007162/5101368