2018-09-03, 23:52
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Är du inte lite väl tidigt ute eller tänker du köpa och sen sälja direkt eller vad är planen exakt?

Låter mera som kortningsläge igen på bostadsaktier här inom kort. Blir även intressant med valet. Skulle SD ta första plats räkna med att globalisterna höjer räntorna direkt samt kastar ekonomin i avgrunden.

Jag tänker BO i flera år.

Hoppas verkligen räntorna höjs.
2018-09-04, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Som jag har förstått kommer räntan höjas nu på Torsdag, då blire köpläge delux.

Kommer bli så najs med alls som sitter på cash.
Framförallt blir det väl relativt billigt att köpa de dyrare objekten som vanligt folk inte orkar med, bara man sitter på ett par miljoner i cash. Klart läge att byta upp sig från standardvillan till ett slott.
2018-09-04, 03:32
Bannlyst
Citat:

Inte en chans att RB höjer några räntor, även om det vore val i september först nästa år Jag har hoppats på räntehöjningar i flera år men på de åren tappat tron totalt på en svensk riksbank, regering och riksdag som tänker någonting alls konstruktivt och på lång sikt. Finansinspektionen har det visat sig har varit den enda instans som varit seriösa. Det mesta i Sverige är på väg ned i källaren, räntorna också.
2018-09-04, 06:09
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Vad tror ni, kommer vi snart att få se tomma och kanske även ej färdigbyggda hus med osålda bostadsrätter likt i Portugal och Spanien? Jag tror inte det är helt osannolikt.

Nä så kommer det aldrig bli, för det skulle inverka negativt på den heliga sverigebilden. Hellre kommer skiten jämnas med marken på skattebetalarnas bekostnad.

"Sverige är ett rikt land", amen.
2018-09-04, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StanlejUbrick
Haha skylla på SD, har dessutom ofta läst att huspriser kommer att sjunka i London pga Brexit. Tänk va bra om det inte blir någon Brexit och om S viner valet, för då kan räntan vara evigt låg och bopriserna kan börja stiga igen med 10% per år eller mer.

Fakta är att ekonomin redan är i avgrunden, vi har negativ ränta i en högkonjunktur. Räntan borde ha höjts för länge sedan.

Vad jag kommer ihåg så trissades Londons fastighetspriser upp av utlänningar. Det påstod i alla fall Boris Johnson då han var borgmästare i London. Man oroade sig för att läkare, lärare och liknande inte längre hade råd att bo i London. Det skapades en ny skatt som skulle stävja den utvecklingen som jag tror har bitit och minskat prisuppgången. Detta före Brexit men medierna härleder allt som händer i Londons fastighetsmarknad till Brexit.

Vi lever i en experimentell ekonomi. Har hört det från Anders Borg redan då han var finansminister. Globalt fenomen. Centralbankerna gavs carte blance att ratta ekonomin. I Sverige gav Anders Borg makrotillsyn till finansinspektionen i stället för riksbanken. Det tog inte många veckor från beslutet till att riksbanken gjorde helomvändning och började sänka räntan. I stil med Draghi var beskedet "what ever it takes". Innan dess var det Lars E O Svensson, då vice riksbankschef, som kritiserade riksbanken för högräntepolitik och för att hålla arbetslösheten hög i Sverige. Sedan fick Lars E O som han ville.

Nu verkar någonting ha hänt i klubben för centralbankschefer. Japans Kuroda och ECBs Draghi åkte inte till amerikanska FEDs centralbankskollo i Jackson Hole. Har någon gjort en analys om det? Jag har i alla fall inte hittat nåt.

Vad gäller politiken så har jag bara hört från allianshåll att de skulle luckra upp Finansinspektionens regler om bostadslån. Men inget mer djuplodande analys har jag inte sett där heller. Den här långvariga, plågsamt tråkiga men intensiva svenska valkampanjen har inte lyckats presentera något substantiellt i någon fråga, framför allt inte vad gäller bostäder, ekonomi och skuldsättning.

Ingen verkar vara villig att peta i den globala skuldbubblan (jag anser att vi inte har en bostadsbubbla, prisbubbla i så fall) i rädsla för att den ska spricka. Skulderna är ett globalt fenomen. Mer om det i och den svenska skuldsättningen i SHBs makrosvep.

http://newsletter.handelsbanken.se/article/424459417940465C467841415D4771/22007162/5101368
2018-09-04, 06:48
Avstängd
konstapels avatar
Både DN och SvD har stort uppslagna artiklar om "trendbrott" på bostadspriserna idag. Dock är det som det står i artiklarna från en lägre nivå än för ett år sedan och endast några futtiga procent har noterats i uppgång under augusti månad i storstäderna.
Rubrikerna är alltså i vanlig ordning clickbait och som också nämns så kan hösten bli en riktig rysare för bostadsmarknaden.
Ekonomin som helhet är också på väg in i en lågkonjuktur och en inte alltför vild gissning är att en sänkt byggsektor här i Sverige blir katalysatorn för den.
2018-09-04, 08:23
Medlem
sebno1s avatar
Skulle inte Mäklarstatistik släppa sina siffror nu på morgonen här?
2018-09-04, 08:50
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Ang Lindvalls krönika. Om det nu är ett så skriande behov av hyresrätter så kan knappast en hög riskpremie vara befogad. Hyreskasernerna som smälls upp skulle gå åt som smör i solsken om alla förståsigpåare hade rätt.

Med andra ord är ett avkastningskrav på 8% (som tydligen utgör hälften av kvm-kostnaden) ett ohemult och girigt krav med tanke på dagens nollräntenivå, när de presumtiva hyresgästerna kommer att flockas till husen. Och om de 70% av byggkostnaden som lånas upp drabbas av högre ränta, så förväntar vi oss att lönerna ökar lika mycket som inflationen, ELLER HUR INGVES?

Ett sätt att bygga billiga bostäder är ju annars bara att smälla upp betongceller med jämna obehandlade ytskikt och dra fram el, vatten, avlopp och andra basala funktioner. Sedan får den boende måla, tapetsera och lägga golv själv, sätta in IKEA-kök eller annat billigt.

Andra sätt att ta ner kostnaderna är ju helt enkelt att klämma ihop sig flera på mindre yta, och att bygga hyresrätterna på lite mindre attraktiv och därmed billigare mark.

Jag inser att detta inte motsvarar folks förväntningar, och det kanske är bättre att inse att vi har förbyggt oss genom en långvarig kreditbubbla. Ibland är det bästa att rycka bort plåstret direkt och gå igenom stålbadet. För ärligt talat har vi ingen som helst bostadsbrist. Det handlar istället om att människor idag saknar betalningsförmåga för att förverkliga sina drömmar om de inte kan låna pengarna.
Egentligen är det ju bara kika på hur Boklok (IKEA) har byggt för att få fram billiga hyresrätter.
- Behövs det verkligen kakel i badrummen i en hyresrätt? Det går lika bra med en matta.
- Behöver lägenheterna fina vitvaror och kök? Nej som du skriver det går bra med IKEA-kök som per se är rätt stryktåliga.
- Behövs parkettgolv i hela lägenheten? Nej bygg som i gamla hus med lättskötta och lättstädade laminatgolv förutom i vardagsrummet för där kan man ju smälla in parkett och då gärna med lite tjockare ytlager så att man kan slipa ner det några gånger när framtida hyresgäster flyttar in.

Sedan hade man kunnat få ner priserna om svinnet inte var så högt. Där tror jag Boklok har varit väldigt duktiga, det är ju lite hela tanken med Kamprads imperium.

Edit: Jag har till och med sett många hyresrätter med golvvärme vilket är en ren lyx. Lägg in korkgolv som håller värmen istället!
Senast redigerad av sebno1 2018-09-04 kl. 09:12.
2018-09-04, 09:01
Medlem
VemBudars avatar
Citat:

Nej, det är nog högst osannolikt att den höjs på torsdag, men det lär bli drama ändå. Trådhjälten PB skrev att de verkligen måste ge besked om de: 1) ska höja i oktober, 2) ska höja i december eller 3) flacka räntebanan en gång till. 3) lär ge ytterligare lite slakt på kronan.

Hoppas såklart på 1) eller 2) men lär väl bli 3) igen mtp att ”det underliggande inflationstrycket är inte tillräckligt högt” eller någon annan penningpolitisk floskel.

Tvi vale!
2018-09-04, 09:07
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Skulle inte Mäklarstatistik släppa sina siffror nu på morgonen här?

Jo, de släpptes nyss. Deras ”analys” känns som en riktig partsinlaga. Inget skrivet alls om säsongsrensat eller liknande.

Små rörelser Aug/Jul iaf, är väl vanligtvis mkt större.
2018-09-04, 09:11
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Egentligen är det ju bara kika på hur Boklok (IKEA) har byggt för att få fram billiga hyresrätter.
- Behövs det verkligen kakel i badrummen i en hyresrätt? Det går lika bra med en matta.
- Behöver lägenheterna fina vitvaror och kök? Nej som du skriver det går bra med IKEA-kök som per se är rätt stryktåliga.
- Behövs parkettgolv i hela lägenheten? Nej bygg som i gamla hus med lättskötta och lättstädade laminatgolv förutom i vardagsrummet för där kan man ju smälla in parkett och då gärna med lite tjockare ytlager så att man kan slipa ner det några gånger när framtid hyresgäster flyttar in.

Sedan hade man kunnat få ner priserna om svinnet inte var så högt. Där tror jag Boklok har varit väldigt duktiga, det är ju lite hela tanken med Kamprads imperium.

Edit: Jag har till och med sett många hyresrätter med golvvärme vilket är en ren lyx. Lägg in korkgolv som håller värmen istället!

https://www.boklok.se/hitta-bostad/upplands-vasby-paradisangarna/
För att förstå BoKlok:
Radhus på 108 kvm, 4 rum för 2,9 miljoner. Detta ger ett pris på 26 800 kr/m2 och det är vad folk kan tänkas ge för att vilja bo ute i förorterna och då får man en trädgård på detta också. Man får helt enkelt det mest "basala" eller jag skulle vilja kalla det helt normal standard med matta i badrum och så vidare.

Nej ingen vill ge 80-90 000 kr/m2 för en lägenhet i Väsby från JM för att kunna dela med sig bilder på instagram på sin lyxiga och fint inredda lägenhet. Det är inte riktigt det klientelet och de flesta människor ser sin lägenhet/hus som ett boende som slits med ungar som springer runt och lever rövare och inte som ett kultobjekt som många tycks tro.
2018-09-04, 09:25
Medlem
Citat:
https://www.boklok.se/hitta-bostad/upplands-vasby-paradisangarna/
För att förstå BoKlok:
Radhus på 108 kvm, 4 rum för 2,9 miljoner. Detta ger ett pris på 26 800 kr/m2 och det är vad folk kan tänkas ge för att vilja bo ute i förorterna och då får man en trädgård på detta också. Man får helt enkelt det mest "basala" eller jag skulle vilja kalla det helt normal standard med matta i badrum och så vidare.

Nej ingen vill ge 80-90 000 kr/m2 för en lägenhet i Väsby från JM för att kunna dela med sig bilder på instagram på sin lyxiga och fint inredda lägenhet. Det är inte riktigt det klientelet och de flesta människor ser sin lägenhet/hus som ett boende som slits med ungar som springer runt och lever rövare och inte som ett kultobjekt som många tycks tro.

Gillar BoKlok som koncept.
Hur ser deras marginaler ut på "arbetarhem" jämfört med exempelvis OP:s dito på lyxbostäder?
Vad jag vet, finns det en reell efterfrågan på det BK gör, precis som du nämner. Folk är mer pragmatiska än man tror, även i dessa "sociala medier"-tider.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in