2018-09-04, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
https://nyheteridag.se/siffrorna-visar-att-afs-blockerar-mojlig-majoritet-for-sd-m-och-kd-kan-avgoras-av-en-procentenhet/

Lägger denna länk till er AFS:are. "AFS kan komma att blockera en ev. regering med M,SD och KD. Det kan räcka med 1% bortfall för SD. som inte fyller någon funktion för afs. De kommer inte passera 4% ens.
Så illa kan det bli. Nu säger KD och M bestämt ifrån om den konstellationen, men man hoppas ju på det,hellre än tro/ fantisera om att afs ska göra underverk för Sverige....... Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket. I detta ödesval måste man ta det säkra före det osäkra.
Jag tror att Kasselstrand gör detta NU för att hämnas SD. Så jävla uselt. Han sabbar för Sverige,och ni som röstar på honom är landsförrädare.
Stort LOL på den.

SD+M+KD kommer ALDRIG att ske. Inte ens inom 20 år som EBT så tydligt sa i ett uttalande.
AfS är för svenskar som vill byta ut politikerna innan politikerna byter ut folket.
2018-09-04, 07:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Skulle vara intressant men jag tror inte det släpps några siffror i förtid men är det någon som vet om man kan ta reda på antalet som röstat hittills?
Det som har framkommit är några intervjuer med personal på förtidsröstningen som har sagt att det är rekordmånga i år. Men några faktiska siffror tror jag inte man samlar in.
2018-09-04, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gn11
Stort LOL på den.

SD+M+KD kommer ALDRIG att ske. Inte ens inom 20 år som EBT så tydligt sa i ett uttalande.
AfS är för svenskar som vill byta ut politikerna innan politikerna byter ut folket.

Du är ung eller hur? Partier förändras hela tiden. KDU förespråkar återvandring osv. Ungdomspartiet brukar ofta ge en bra indikation för vart moderpartiet är påväg.

72% av KD:s väljare och 63% av M:s väljare vill regera med stöd av SD. Dessa siffror kommer bli högre om SD gör ett fantastiskt valresultat. Ebba och Uffe sitter löst om de går emot de egna väljarna. Det finns starka krafter inom bägge partierna som vill samarbeta med SD.

Och vad tror du händer med KD och M om de vägrar regera med stöd av SD vid egen majoritet? Då är de finito. Det är win-win.
2018-09-04, 08:03
Medlem
Just nu ser jag en storm av fake news från istituten
2018-09-04, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Du är ung eller hur? Partier förändras hela tiden. KDU förespråkar återvandring osv. Ungdomspartiet brukar ofta ge en bra indikation för vart moderpartiet är påväg.

72% av KD:s väljare och 63% av M:s väljare vill regera med stöd av SD. Dessa siffror kommer bli högre om SD gör ett fantastiskt valresultat. Ebba och Uffe sitter löst om de går emot de egna väljarna. Det finns starka krafter inom bägge partierna som vill samarbeta med SD.

Och vad tror du händer med KD och M om de vägrar regera med stöd av SD vid egen majoritet? Då är de finito. Det är win-win.
Det minne jag har av borgerliga regeringar och när man minsann ska skicka ut "sossarna" från regeringen är att man slopar luciaavtalet och låter hela balkan vandra in och givetvis Reinfeldt 2006-2014.

Anhörighetsinvandringen kommer pågå i smyg medan denna "konservativa" bluff suger åt sig makten.
2018-09-04, 08:08
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Stort LOL på den.

Vad fan vet du om det? Pellejöns!
2018-09-04, 08:16
Medlem
Citat:
Det minne jag har av borgerliga regeringar och när man minsann ska skicka ut "sossarna" från regeringen är att man slopar luciaavtalet och låter hela balkan vandra in och givetvis Reinfeldt 2006-2014.

Anhörighetsinvandringen kommer pågå i smyg medan denna "konservativa" bluff suger åt sig makten.

Fast vi ser ju hur kraftigt de andra partierna svängde efter förra valet. Tror du inte att ett hopp från 12.9 till typ 25% för SD kommer att påverka de andra partierna öht?

Visst kan M och KD köra över sina egna väljare ytterliggare en gång. Men frågan är hur bra det kommer gå för dessa partier i valet 2022 isåfall. KD lär ej klara spärren och M lär hamna under 10%.

Jag tror inte man ska underskatta möjligheten till en M+KD regering med stöd av SD. Det förutsätter såklart att den konstellationen har riksdagsmajoritet. Och SD får såklart mycket att säga till om.
2018-09-04, 08:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som har framkommit är några intervjuer med personal på förtidsröstningen som har sagt att det är rekordmånga i år. Men några faktiska siffror tror jag inte man samlar in.

Jo. Excel-fil för 2018 finns här

https://data.val.se/val/val2018/statistik/index.html#mottagna

Motsvarande för 2014 här

https://data.val.se/val/val2014/statistik/index.html#mottagna

Det finns en tråd där en användare jämför antalet per kommun

https://www.flashback.org/t2972226

Kraftigt upp för vissa landsortskommuner.
2018-09-04, 08:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Fast vi ser ju hur kraftigt de andra partierna svängde efter förra valet. Tror du inte att ett hopp från 12.9 till typ 25% för SD kommer att påverka de andra partierna öht?

Visst kan M och KD köra över sina egna väljare ytterliggare en gång. Men frågan är hur bra det kommer gå för dessa partier i valet 2022 isåfall. KD lär ej klara spärren och M lär hamna under 10%.

Jag tror inte man ska underskatta möjligheten till en M+KD regering med stöd av SD. Det förutsätter såklart att den konstellationen har riksdagsmajoritet. Och SD får såklart mycket att säga till om.
Tror du inte det kommer att krävas partiledarbyte i M & KD för att detta skall kunna komma till stånd?
2018-09-04, 08:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jo. Excel-fil för 2018 finns här

https://data.val.se/val/val2018/statistik/index.html#mottagna

Motsvarande för 2014 här

https://data.val.se/val/val2014/statistik/index.html#mottagna

Det finns en tråd där en användare jämförde antalet per kommun i förra veckan

https://www.flashback.org/t2972226

Kraftigt upp för vissa landsortskommuner.
Åh fan, det visste jag inte. Stort tack för denna info.
2018-09-04, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Så klart inte, det får dom inte! Rösterna ska räknar i ordinarie röstlokal när valet är avslutat och lokalen är stängd.
Okey missuppfattade frågeställningen hur många som förtidsröstar kan de ju givetvis ha koll på.
Det ökar för varje år, det är en trend som pågått sedan länge. Det fortgår väl tills det inte är någon idé att ha en bestäms valdag längre, bra ett första och sista datum.
Senast redigerad av 314Pi 2018-09-04 kl. 08:32.
2018-09-04, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tror aldrig jag sett fram emot Yougov och Sentio mer än nu.

För närvarande är det förbannat virrigt i mätningarna. Några förfasar sig över att Sifo ligger på 16,3%, eller 18,1% men för bara några dygn sedan var det all-time-high hos samma institut med 19,2%. Andra institut pendlar som aldrig förr... Ju mer man försöker få någon rätsida på det, desto mer förvirrat blir det eftersom nya mätningar tillkommer snabbt och som ändrar hela spelplanen för SD i opinionsundersökningar. Ingen klarhet, bara mer förvirring och spekulationer.

Jag frikopplar mig nu ett tag från dessa berg-och-dalbane mätningar eftersom det är hart när omöjligt att få ut något vettigt ur dessa. Ser, upplever och rent av snubblar då och då över en mängd olika saker ute i verkligheten som tydligt indikerar en sak när det gäller SD - sedan kommer dagliga mätningar, eller andra tätt inpå som visar det rakt motsatta... Instituten och verkligheten går i total otakt. Man kan få personlighetsklyvning för mindre.

Nej, nu avvaktar jag YG och Sentio. Skulle YG och Sentio visa uppgångar då tror jag att Crispy kommer att få rätt i sin teori som han framförde i ett inlägg tidigare idag (åtminstone hoppas jag det). Det är något som inte stämmer med de här satans opinionsinstituten. All-time-high en dag och sedan efter några få timmar 16,3%... något är åt fanders.

Det har gått så långt nu att jag är fullt ut beredd att förkasta samtliga dessa opinionsinstitut inom kort och hellre lita på det som verkligheten visar mig och vad min egen magkänsla säger mig - en magkänsla som tjänat mig alldeles utmärkt i många årtionden nu. Men innan jag tar definitivt ställning, vill jag se vad Yougov och Sentio hittar på. Stora delar av den här opinionsbranschen är ju för tusan rubbad och gravt sjuk. Vem kan ta dessa dagliga svängningar på allvar??? Vem kan ens utläsa någon "trend" ur denna fars?

Med utgångspunkt i vad jag erfarit med mina egna sinnen i verkligheten under de senaste två-tre åren och det stora mörkertal jag är fullständigt övertygad om har tillkommit sedan 2014, med anledning av att SD nu har brutit in i helt nya väljargrupper (med bl a många kvinnor och akademiker) där stigmat är groteskt stort - och där inga skulle få för sig att ens yppa något positivt om SD - hävdar jag med bestämdhet att SD inte kommer att få en enda tiondel under 25% i valet på söndag utan till och med kommer att hamna närmare 30% än 25% - d v s minst 27,6%.

Frustrationen, ilskan och tröttheten med sjuklövern är monumental. M o n u m e n t a l! Aldrig att Sverigedemokraterna kommer att få 16,3% eller 18,1% eller 19,7% eller 24%. Dessa siffror är underskattningar.

Nu har jag skrivit ett långt inlägg som kan komma att bita mig ordentligt i häcken när rösterna är räknade på valnatten - men jag är tämligen säker på att så inte blir fallet. Mörkertalet, stigmat i de nya väljargrupperna och de kvinnliga rösterna kommer att ge mig rätt. En mängd väljare som röstar SD 2018 går ordentligt under radarn i detta val. Deep, deep, deep undercover... inga opinionsinstitut i världen kan fånga upp dessa eller vikta för dem före valet, det kan endast göras när facit är klart.

https://www.youtube.com/watch?v=WDvJyGRpozY

Detta är mycket enkelt.

I dagsläget skiljer det 7-8 PE mellan de högsta och lägsta siffrorna för SD. Alla inser att det måste finnas ett fundamentalt fel.

Att då försöka hitta en logisk förklaring till en ologisk skillnad går inte.

Om några dagar har vi facit. Där vi klart och tydligt kan se vilka som kan mäta och vilka som inte kan det. Precis som efter valen 2010 och 2014. Inte ens VALU hade rätt.

I takt med att SD ökar kan alla se att diskrepansen mellan instituten ökar. Samtidigt ökar misstron mot samma institut i tråden. Helt naturligt eftersom man inte verkar undersöka samma väljare eller samma kommande val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in