Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Givetvis kan allt det där vara sant, men det finns också en uppenbar risk att optimisterna har ”dubbelbokfört” alla nytillkomna. Man utgår liksom från ungefär ”alltså jag träffar ju dubbelt så många SD-väljare nu jämfört med 2014, det är dubbelt så mycket folk på hans tal, det delas dubbelt så mycket SD-grejer i mitt facebookflöde, alltså är ett fördubblat valresultat givet”. Jovisst, det där kan absolut ha skett, fast grejen är ju att om SD har normaliserats ute i småstäderna och folk inte är så skitnödiga längre får det ju effekten att många som tidigare var tysta nu blir en synlig del av den upplevda SD-vågen. Då räcker ett tillskott på 4-5% för att ge intrycket av att folkrörelsen är dubbelt så stor som sist.
Jojo, visserligen. Vi får se helt enkelt.
Tycker folk är alltför pessimistiska när de institut som mött absolut sämst senaste valen ger en dipp, och SPECIELLT när Sentio höjde dem till normala nivåer igen i sin senaste mätningen.
Sifo, Inizio osv. underskattar alltid SD kolossalt, och folk har generellt haft en nykter syn på dem här men nu när det är en vecka kvar till val så blir folk jätteängsliga när dessa skojare plötsligt visar en dipp.
Jag litar inte ens på deras trender eftersom att i alla fall 3 av instituten är kopplade till media som kör sin klassiska avslutningsattack som de gör varje val.
Jag har alltid trott på 22-23%, och siffrorna tyder fortfarande på det minst.