2018-09-01, 07:35
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men vem skall egentligen rösta på dom? De flesta partier har något som tilltalar tillräckligt med väljare, men vad har L? EU? Det är väl inte den hetaste frågan i Sverige direkt, svenskar överlag är väl förvisso tyvärr relativt EU-vänliga men jag tror knappast att gemene man vill ge EU mer makt.
.

Undrar samma sak, vem fasen vill rösta på (L) igen? De tog position i skolfrågan med att ta bort flum etc vilket var smart, men gjorde ju inga större framsteg på åtta år. Nu pratar de EU, men vi är redan med i EU och det är bara V och SD som vill gå ut. De borde trilla ut men attraherar tydligen fortfarande lärare

Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
SD ökar o ökar, 27 mätningar i aug, rekord i mätningar, men SD håller fast trots massa fakenews mätningar i olika OU.
SD ökar även på FB, nu 218K gilla, bra drag så här i slutspurten!

SD2018

Tycker det har varit svårt att hålla koll på alla mätningar och mitt intryck har varit en svag nedgång för SD.

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Stämmer väl med mina senaste EGNA prognoser.
29.x% blir det. Ska jag halvgardera så säger jag 30.x Och med helgardering så tar jag även med 28.x.

Opinionsunderöskningarna som de formligen gödslar med nu inför valet skulle lika gärna kunna handla om väderprognosen inför sommaren 2019.
Bara brus och försök till opinionspåverkan.

Tycker 29% är lite för optimistiskt. Allt över 24% räknar jag som ett kanonval. Tror dock på 22-24

Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Är man invandringskritisk och borgerlig så ska man rösta på SD. Då pushas M och KD närmare SD:s politik.

Instämmer.

drömmen vore om MP och L åkte ur samt att C åkte ner på runt 6% men jag förstår ju själv att det är mer eller mindre omöjligt att alla hen-talibaner skulle gå till S eller byta till ett mer normalt parti.
2018-09-01, 08:01
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jag känner nästan att man måste vara ledig den 10:e så man kan ta del av alla tårar och panikattacker i sociala medier.

Vi kommer få läsa kommentarer som ser ut att komma från patienter i ett mentalsjukhus.
Ja, det är vad man lägtar mest efter, att se alla svartklädda PK debattörer från Söder med rödvinssprängda ögon och gråten i halsen lipar ikapp med programledarna i morgonsofforna.
Det blir underhållning på sällan skådad nivå.
2018-09-01, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De finns längre bak i tråden men det skulle vara intressant att få en sammanfattning av denna artikel:
”SD kan få 29 procent i valet”: Sentio kommenterar rådatan i senaste mätningen

I senaste Sentio-mätningen med bara dagar kvar till valet når SD 24,0 procent och är därmed största parti. Men enligt Arve Östgaard, som driver mätinstitutet Sentio, talar rådatan för att SD skulle kunna få så mycket som 29 procent i valet.
https://nyheteridag.se/plus/sd-kan-f...ste-matningen/

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Låter ju faktiskt lite lätt oseriöst. Varför använder han inte rådata då, och struntar i efterbearbetning, om rådatan visar mer rätt siffor? Nästan så jag börjar hålla med "Powergirl" vad beträffar Sentios seriositet... om nu detta stämmer och inte bara är en övertolkning av NyheterIdag.

Har från andra institut upprör hävdats att de måste vikta upp Sd, mycket. Inte svårt att tro på det instituten har väldigt olika sammansättning i sina underlag. Det kan bero på trovärdighet och högst sannolikt på insamlingsmetoder.
Om Sentios rådata pekar på 29% och Sifos på 14,5% så förvånar det mig inte alls. Att de går ut och pratar om viktningar är för att de är nervös över att vara totalt lost. Sifos upp och nergångar är bra för dem när de i efterhand ska förklara hur svårt det är att veta vad som är rätt.

Det är inte bara Sd som påverkas om de visar 5-10% för lite. Det som Sd får mer ska ju tas från andra som då kan hamna närmare spärren eller under. Man kan inte säga att de bara mäter fel på ett parti det drar med sig de andra i varierad grad.

Jag känner mig själv ganska lost i det kaotiska mätningslandskap som nu råder. Inte minst för att AfS dykt upp och kan ta minst 2% upp till många fler procent av ett splittrat Sd. Det innebär inte att jag tror Sd kommer att hamna under 25% utan därikring och AfS blir grädden på moset.
2018-09-01, 08:43
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Till och med Aftonbladet har insett läget.

SD underskattas i opinionen
Grattis Aftonhoran! Undrar om de börjat berätta för Anders Lindberg vad som stundas😁
2018-09-01, 08:46
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Att följa P1-Morgon på Sveriges Radio, Morgonstudion på SVT, Nyhetsmorgon på TV4, Studio Ett på eftermiddagen och övrig massmedia den 10 september kommer att bli väldigt speciellt. Den 10 har jag en ledig dag. Då blir det eftervalsfrossa...

Ja vi SD anhängare kommer att få nöjet att göra vår egen fantastiska kompilation på Youtube!!! Jag kan inte se dessa välbekanta klipp för många gånger.

Trump Winning Election Against Hillary

https://www.youtube.com/watch?v=XnTnpN2H34A

Vi måste nog också sätta ihop en preSD2018 sequel med SD's tak 8 % narrativet.

Trump can't win compilation

https://www.youtube.com/watch?v=G87UXIH8Lzo

Om en vecka har vi SD anhängare ett historiskt episkt material till SD2018 på Youtube!
2018-09-01, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Ja, det är vad man lägtar mest efter, att se alla svartklädda PK debattörer från Söder med rödvinssprängda ögon och gråten i halsen lipar ikapp med programledarna i morgonsofforna.
Det blir underhållning på sällan skådad nivå.

Blir årets höjdpunkt!
Självklar semesterdag den tionde. 🥂🍾
2018-09-01, 09:00
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Brutalt

http://www.barometern.se/kalmar/sverigedemokraterna-champagnen-ar-pa-kylning-infor-segerfesten/

”Sverigedemokraternas framgångar i opinionen slår alla rekord och en majoritet av Moderaternas väljare är öppna för ett samarbete med SD. Frågan är sannolikt inte om SD kommer att inleda samverkan med en sittande regering – utan när.”
2018-09-01, 10:14
Moderator
Tinuviels avatar
En bunt inlägg flyttade till (FB) Möten med opinionen

// mod
2018-09-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Är det någon som vet när nästa Yougov kommer?

Senaste mätning publicerades 22 aug, så det kommer väl någon aktuell denna vecka?

Kommer det någon Yougov i helgen eller?
2018-09-01, 10:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jag känner nästan att man måste vara ledig den 10:e så man kan ta del av alla tårar och panikattacker i sociala medier.

Vi kommer få läsa kommentarer som ser ut att komma från patienter i ett mentalsjukhus.
Själv pendlar jag lite mellan att ta ledigt eller att boka besök ute hos flera olika kunder, för att komma ut & känna in stämningen.
2018-09-01, 10:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Är det någon som vet när nästa Yougov kommer?

Senaste mätning publicerades 22 aug, så det kommer väl någon aktuell denna vecka?
I en annan tråd påstods det att det skall komma en Yougov på onsdag. Men jag vet inget om sanningshalten i detta.
2018-09-01, 10:50
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det gäller att köra lite damage control nu på slutet. Aftonbladets ljugInizio har inte direkt rosat marknaden med sina lysande mätningar, så i och med denna lilla artikel kan de om en vecka säga: ”men vi sa ju att alla mäter SD fel, det är ju svååårt att mäta SD”. Patetiskt.

Det var en TT artikel, så den publicerades på många sidor. Även i Svenska Dagbladet kan man läsa om detta, fast den artikeln är låst för prenumeranter.

https://www.svd.se/sd-underskattas-i-opinionen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in