2018-09-03, 21:39
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Exakt. Plötsligt dyker det upp nya shakaler/postare som osar katastrof, oftast för att man är röd eller AfS och ser ett misslyckande för SD som ett succé för sina egna partipreferenser. Och visst, själv är jag också biassed. Men Åkesson har alltid varit ganska usel, glöm inte det. Frågan är bara om hans uselhet i debatterna spelar någon roll överhuvudtaget. Inte röstar jag på Jimpan, jag röstar på på storsmockan till etablissemanget som hatar sitt eget folk. Det här bara en ny vinkel av den gamla klass-konflikten. Jimpan kan stå och lalla hela den här veckan, och ändå få långt över 20% - SD är mest sannolikt precis lika underskattade som de varit varje val. Att den påverkansoperation som pågår börjar få normalt sansade debattörer att osa katastrof, säger mer om hur skicklig detta valets mer subtila påverkansoperation är, snarare än SDs potentiella kris i verkligheten.
Frågan är dock om inte Jimmie har varit ännu mer usel än vanligt den senaste tiden. Samtidigt som SD av någon outgrundlig anledning lägger allt fokus på Jimme. "Jimmie kommer till stan", "Kom till stora torg för att se Jimmie tala" är vad de pumpar ut i social media. 2014 var det ,som jag minns det, en större bredd som visades upp. Det var mer Mattias Karlsson och Jomshof. Det var en bitsk Kent Ekeroth som visserligen var vild men visade välbehövlig energi och stake. Och framförallt fanns det ett välfungerande ungdomsförbund med Kasselstrand i spetsen.

I år påminner det mer om ett amerikansk presidentval, och Jimmie är sannerligen ingen Trump som kan ta kampen själv.
2018-09-03, 21:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Slumpen har ingen riktning, normalt sett. Snart har vi facit
Slumpen, eller mer korrekt bruset, har per definition ingen riktning. Det innebär dock inte att tidsserien har ett minne. Måttet för att en godtycklig tidsserie av vitt brus skall vara monotont stigande x perioder, där x >> 1.000.000, är större än noll, dvs positiv sannolikhetsmassa.
2018-09-03, 21:44
Medlem
Nihennas avatar
Det är egentligen bara att titta på turnéns publiksiffra för att förstå att enbart 4-5% mer än vad de fick 2014 är helt uteslutet.

Jag vet inte hur det var i era städer, men 2014 i Göteborg så gick det 10 skrikvänster på 1 som var där för att se SD pga. att det var nyfikna. Jag tror t.o.m att det slutade med att Jimmie fick avbryta sitt tal. Nu när han var här förra veckan eller när det nu var så var det snarare tvärtom. Det gick 6-7 sympatisörer och nyfikna MINST på varje skrikvänster som stod längst bak och viftade med sina plakat och ramsor. Det var rätt sjukt med tanke på hur dominant "INGA RASISTER PÅ VÅÅÅÅRA GATOR!"-sidan var för bara några år sedan.
2018-09-03, 21:55
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Slumpen har ingen riktning, normalt sett.
Exakt. Men ändå finns det lågpannade ( ) som tycker att det är konstigt när OI visar olika trender under enstaka tillfällen, som t.ex. idag Sifo vs Ipsos

1 Månad X: Sentio visar +2, Ipsos -2. Kloka Fnys och Lantis: Die Juden håller SD nere!
2 Månad X + 1: Sentio ±0, Ipsos +2. Kloka Fnys och Lantis: Die Juden "följer" Sentio och "korrigerar".
3 Månad X + 2: Sentio -2, Ipsos ±0. Kloka Fnys och Lantis: Gapet minskar inför valet. Die Juden!!!!
4 Repeat.

ACHTUNG! Det har inget att göra med systematiska fel.
2018-09-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Frågan är dock om inte Jimmie har varit ännu mer usel än vanligt den senaste tiden. Samtidigt som SD av någon outgrundlig anledning lägger allt fokus på Jimme. "Jimmie kommer till stan", "Kom till stora torg för att se Jimmie tala" är vad de pumpar ut i social media. 2014 var det ,som jag minns det, en större bredd som visades upp. Det var mer Mattias Karlsson och Jomshof. Det var en bitsk Kent Ekeroth som visserligen var vild men visade välbehövlig energi och stake. Och framförallt fanns det ett välfungerande ungdomsförbund med Kasselstrand i spetsen.

I år påminner det mer om ett amerikansk presidentval, och Jimmie är sannerligen ingen Trump som kan ta kampen själv.
Nej jag är den första att hålla med dig i detta. Är det han själv eller någon annan som bestämmer detta? Hade varit utmärkt att låta M möta Bildt. Men många av dessa grejer kräver ju partiledaren. Men allt annat kan väl underhuggarna göra? Wischel skötte sig bra i klimatdebatten tex.
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-03 kl. 22:03.
2018-09-03, 22:00
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22

Har också tänkt på detta. Han skulle ju avlastas lite och få mer hjälp efter utbränningen förra valrörelsen men istället verkar han få dra ett ÄNNU större lass nu, Är i stort sett bara Jimmie och då och då Paula Bieler som dyker upp. Fan håller resten hus egentligen? Mattias Karlsson? Björn Söder? Och alla de andra?
Han ser sliten ut igen så han gör, Känns inte helt 100 detta.
2018-09-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Exakt. Men ändå finns det lågpannade ( ) som tycker att det är konstigt när OI visar olika trender under enstaka tillfällen, som t.ex. idag Sifo vs Ipsos

1 Månad X: Sentio visar +2, Ipsos -2. Kloka Fnys och Lantis: Die Juden håller SD nere!
2 Månad X + 1: Sentio ±0, Ipsos +2. Kloka Fnys och Lantis: Die Juden "följer" Sentio och "korrigerar".
3 Månad X + 2: Sentio -2, Ipsos ±0. Kloka Fnys och Lantis: Gapet minskar inför valet. Die Juden!!!!
4 Repeat.

ACHTUNG! Det har inget att göra med systematiska fel.
Det finns grader i det statistiska helvetet, Herr viktningsmatrisförnekare.

Kanske ska tillägga att OI uppenbarligen är väldigt nervösa själva, helt plötsligt dräller det av urskuldande och påpekanden om osäkerhet när OIs numera publicerar sina resultat. en helt ny statistisk verklighet har uppenbarat sig, bara sådär.
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-03 kl. 22:07.
2018-09-03, 22:03
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
SD kan få allt mellan 0 och 100% på valdagen, men hur skulle det bevisa din teori att man sitter och skruvar viktningar på typ daglig basis

Sentio:
6 jul 25.6%
2 aug 25.5%
15 aug 21.8%
30 aug 24.0%

Flashbackare: brus, nothing to see here, move along folks!

Sifo:
15 jun 18.5%
10 aug 16.8%
17 aug 18.7%
...
29 aug 19.2% (all-time-high)
30 aug 17.6%
31 aug 16.9%
3 sep 18.1%

Flashbackare: Die Juden korrigerar ACHTUNG, ACHTUNG, ACHTUNG!

YogGov:
20 jun 28.5% (all-time-high)
18 jul 25.7%
22 aug 24.2%
Nästa ???

Flashbackare: en viss minskning + brus, nothing to see here, move along folks!

Ipsos:
20 jun 20.5% (all-time-high)
17 aug 19.0%
24 aug 19.4%
3 sep 16.3%
Nästa ???

Flashbackare: ACHTUNG, ACHTUNG, ACHTUNG! Die Juden is at IT again!

Den troligaste förklaringen:
- den finns systematiska fel, ja.
- ingen sitter och "korrigerar", nej.
- slumpen, slumpen, slumpen, motherfucker!

Du är en av de vettigare här i tråden, tack!
2018-09-03, 22:04
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det finns grader i det statistiska helvetet, Herr viktningsmatrisförnekare.

Jag höll ju med dig
Och gav ett par exempel på det
2018-09-03, 22:08
Medlem
Citat:
Jag höll ju med dig
Och gav ett par exempel på det
Jag har aldrig hävdat att de dagligen sitter och skruvar, och när jag gör det är det bara för att reta upp Krispan. (nej jag har aldrig hävdat det)

Min enda tes är att de är inkompetenta, och dessutom medvetet och taktiskt inkompetenta. Samtidigt som jag medger att det är svårt att måta något som inte vill bli mätt - men vissa klarar det uppenbarligen. Men jag tror att de lagom till valen i alla fall till valet inte vill framstå som just så inkompetenta de brukar framstå som (såvida inte någon betalar dem extra bra för att fortsätta att vara inkompetenta - men mindre troligt detta ödesval).

När jag läste naturvetenskaplig statistik på universitet fick vi lära oss att statistiken bara en representation av verkligheten. Ingen statistisk undersökning är komplett utan en verklighetskoll. SDs dipp i Ipsos borde förmodligen stoppats i verklighetskontakten, och beror förmodligen på den där 5% felmarginalen. Min kritik är att felmarginalen/slumpen även borde slå uppåt, vilket jag aldrig, eller extremt sällsynt har skett, hos något OI (åtminstone i relation till vad man erhållit i val). Alltså kan man lika bra ge upp sina försök att mäta SD egentligen.

Sker det detta år, ja då får vi analysera vidare. Snart har vi facit
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-03 kl. 22:20.
2018-09-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Man drevar ganska hårt mot SD både från politiska motståndare och inte minst media just nu. Vi har sett att detta kan få påverkan i OI som under förra valspurten eller under hetsen i samband med Refugees welcome. Det är inte konstigt att en del väljare hellre väljer att ligga lågt under dessa drev när OI ringer men vi ser också när dreven klingar av är SD lika stora igen. Min poäng är att dessa drev tycks öka den omvända bradleyeffekten mer än något annat snarare än påverka den riktiga opinionen. Jag är lugn för att SD kommer att landa kring de 25% det blöta fingret i luften ger vid handen.
Jag tycker faktiskt inte det är så mycket drev mot Sverigedemokraterna. Långt mycket mindre än drevet mot partiet i valet 2010 och i synnerhet 2014. Det känns som många har förlikat sig med tanken. Däremot är ju Dagens Nyheter helt galna. De drevar enormt mycket mot partiet. Jag tror detta säkert kan förklara varför medelklassen och delar av övre medelklassen (som kommer rösta på SD) drar sig för att säga det högt. Jag är liksom du rätt säker på att SD kommer få 25-30 procent. De har fördubblats i varje val sedan 1988 så varför skulle de inte fördubblas i det här valet givet ett antal faktorer.

Citat:
Nej, du ljuger.
Källa:
http://status.st/
http://privat.bahnhof.se/wb492673//44%20Main%20frame%202010-2014.html

För att använda din källa

1. Sifo: SD ökade i augusti och minskade i september
2. Ipsos: SD minskade i augusti och ökade i september
3. Skop: SD ökade i september (mätningen innan gjordes i juni)
4. Sentio: SD minskade i augusti och ökade i september
5. Novus: SD ökade i augusti och minskade i september
6. Demoskop: SD ökade i augusti och minskade i september
7. United Minds: SD ökade i september och augusti
8. SCB: Publicerade ingen mätning (SD minskade i deras maj mätning)
9. YouGov: Ökade i augusti och september

http://privat.bahnhof.se/wb492673//44%20Main%20frame%202010-2014.html

Vad jag kan så ökade SD i 4 av 8 mätningar i september. Däremot underskattade alla de här företagen Sverigedemokraterna. Det enda företaget som faktiskt överskattade SD under hela mandatperioden (2010-2014) var Sentio. De överskattade SD ett tiotal gånger med ungefär 1 procent under alla mätningar från september 2010 till september 2014. Det ser ut som jag har rätt och du har fel bara genom att använda din egen källa. Det finns goda skäl att anta att företagen har börjat vikta ned Sverigedemokraterna så här nära valet. Jag är inte säker på att detta är fallet men jag skulle gissa på detta eftersom vissa mätningar är helt orealistiska. Titta på skillnaden mellan genomsnittet och mätningarna (SD inför riksdagsvalet 2018)

http://www.status.st/

Vi har resultatet på söndag. Jag gissar på att SD faller någonstans i intervallet 20-30 procent.
Senast redigerad av Edgerton 2018-09-03 kl. 22:51.
2018-09-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är egentligen bara att titta på turnéns publiksiffra för att förstå att enbart 4-5% mer än vad de fick 2014 är helt uteslutet.

Jag vet inte hur det var i era städer, men 2014 i Göteborg så gick det 10 skrikvänster på 1 som var där för att se SD pga. att det var nyfikna. Jag tror t.o.m att det slutade med att Jimmie fick avbryta sitt tal. Nu när han var här förra veckan eller när det nu var så var det snarare tvärtom. Det gick 6-7 sympatisörer och nyfikna MINST på varje skrikvänster som stod längst bak och viftade med sina plakat och ramsor. Det var rätt sjukt med tanke på hur dominant "INGA RASISTER PÅ VÅÅÅÅRA GATOR!"-sidan var för bara några år sedan.
Givetvis kan allt det där vara sant, men det finns också en uppenbar risk att optimisterna har ”dubbelbokfört” alla nytillkomna. Man utgår liksom från ungefär ”alltså jag träffar ju dubbelt så många SD-väljare nu jämfört med 2014, det är dubbelt så mycket folk på hans tal, det delas dubbelt så mycket SD-grejer i mitt facebookflöde, alltså är ett fördubblat valresultat givet”. Jovisst, det där kan absolut ha skett, fast grejen är ju att om SD har normaliserats ute i småstäderna och folk inte är så skitnödiga längre får det ju effekten att många som tidigare var tysta nu blir en synlig del av den upplevda SD-vågen. Då räcker ett tillskott på 4-5% för att ge intrycket av att folkrörelsen är dubbelt så stor som sist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in