2018-09-04, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TLNTH

Sentio litar jag inte på för deras undersökningar beställs av Chang Frick och han är en populist som bara vill ha klick. Men Yougov kanske kommer med nåt bra snart, både för SD och AfS. 30% tillsammans!

Så du menar att anledningen till att Sentio de två senaste valen missade SD med 0,3 PE tillsammans beror på att Chang Frick är populist. Samtidigt som du inte litar på dem. Märkligt resonemang.

För mig är Sentio det mest tillförlitliga OU tills något annat bevisats.
2018-09-04, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
59% av väljarna vill absolut INTE se SD i en regering (enligt Sifo).
41% vill alltså ha SD med.

Bland de 41 procenten finns förstås alla SD-anhängare med.
Cirka 65% av moderater och KD-röstare vill ha en regering inkluderande SD. Om vi antar att M+KD tillsammans har 20% av väljarna så vill således 13 av de 20 ha med SD. Bland de andra partierna är väljare som vill ha med SD nästan försumbart, säg 2 av de 41 procenten.

Detta ger oss SDs exakta storlek just nu:
41 minus 13 minus 2 = 26%

(Möjligen en smula ovetenskapligt uträknat men inte särskilt mycket sämre än många andra gissningar i dessa dagar).

Är SD-are men vill inte SD skall sitta i regeringen.

Tror du verkligen V hade växt till nästan dubbelt i OM mot valresultatet 2014, om partiet suttit i regeringen?

Nä, då är det mycket bättre att stå vid sidan som stödparti, och få igenom sin politik men inte behöva ta några risker med impopulära beslut!
2018-09-04, 04:34
Medlem
Twiggygirls avatar
https://nyheteridag.se/siffrorna-visar-att-afs-blockerar-mojlig-majoritet-for-sd-m-och-kd-kan-avgoras-av-en-procentenhet/

Lägger denna länk till er AFS:are. "AFS kan komma att blockera en ev. regering med M,SD och KD. Det kan räcka med 1% bortfall för SD. som inte fyller någon funktion för afs. De kommer inte passera 4% ens.
Så illa kan det bli. Nu säger KD och M bestämt ifrån om den konstellationen, men man hoppas ju på det,hellre än tro/ fantisera om att afs ska göra underverk för Sverige....... Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket. I detta ödesval måste man ta det säkra före det osäkra.
Jag tror att Kasselstrand gör detta NU för att hämnas SD. Så jävla uselt. Han sabbar för Sverige,och ni som röstar på honom är landsförrädare.
Senast redigerad av Twiggygirl 2018-09-04 kl. 04:36.
2018-09-04, 05:59
Medlem
Holdingbreaths avatar
Hur ser ut siffrorna för de som röstade redan?
2018-09-04, 06:33
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
[/b]

Vaddå tillsammans??? SD kommer aldrig vilja förena sej med afs. Ser du inte hur SD i flera år försökt tvätta bort rasiststämpeln från partiet.. Du tror på fullaste allvar att SD kommer vilja återuppleva det, när de äntligen blivit ett mer rumsrent parti? Du måste va dum på riktigt. Afs sticker inte under stolen med sina värderingar. Inte fel iofs. Men fatta att deras stackars procent gör ingen skillnad. Kommer aldrig göra det. Däremot gör det skillnad hur många procent sd får. Afs kan sätta käppar i hjulet,eller rättare sagt ni dårar som ger bort er röst till 7-klövern. Helt vansinnigt! Det kanske inte blir nån mer chans. SD kommer snart stämplas som rasistisk grupp och förbjudas. Vad tänker du på???? Idag fick afs sitt tillstånd indraget för demonstration för dom sprider dynga som inte många svenskar accepterar. Glöm din dröm att afs och sd ska gå ihop. Jisses.....
En analytiker på sentio skrev att afs kan förstöra ALLT för SD/Sverige. Varenda procent är viktig för att kunna få nåt att säga till om. Då är dårar som du villiga att vänta kanske 12 år och tro att afs ska etablera sej. Sverige brinner. Vi har inte den tiden. Försök fatta det.

Det är borttvättandet av rasiststämpeln som utgör SDs grundproblem. Det är den processen som nu gör att osäkra väljare inte förstår varför man ska välja SD, då partiet endast tycks marginellt mer radikalt än S och M, eller att mer nationellt sinnade väljare börjar att intressera sig för AfS.

Efter den så kallade flyktingkrisen så hände något med SD då man mer eller mindre tystnade och slutade att vara en opinionsdrivande kraft i Sverige. Min uppfattning är att partiet under denna tid förde förhandlingar under bordet med Moderaterna, och att man därför valde att lägga sig på rygg.
2018-09-04, 06:44
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Givetvis kan allt det där vara sant, men det finns också en uppenbar risk att optimisterna har ”dubbelbokfört” alla nytillkomna. Man utgår liksom från ungefär ”alltså jag träffar ju dubbelt så många SD-väljare nu jämfört med 2014, det är dubbelt så mycket folk på hans tal, det delas dubbelt så mycket SD-grejer i mitt facebookflöde, alltså är ett fördubblat valresultat givet”. Jovisst, det där kan absolut ha skett, fast grejen är ju att om SD har normaliserats ute i småstäderna och folk inte är så skitnödiga längre får det ju effekten att många som tidigare var tysta nu blir en synlig del av den upplevda SD-vågen. Då räcker ett tillskott på 4-5% för att ge intrycket av att folkrörelsen är dubbelt så stor som sist.

Jojo, visserligen. Vi får se helt enkelt.
Tycker folk är alltför pessimistiska när de institut som mött absolut sämst senaste valen ger en dipp, och SPECIELLT när Sentio höjde dem till normala nivåer igen i sin senaste mätningen.

Sifo, Inizio osv. underskattar alltid SD kolossalt, och folk har generellt haft en nykter syn på dem här men nu när det är en vecka kvar till val så blir folk jätteängsliga när dessa skojare plötsligt visar en dipp.

Jag litar inte ens på deras trender eftersom att i alla fall 3 av instituten är kopplade till media som kör sin klassiska avslutningsattack som de gör varje val.

Jag har alltid trott på 22-23%, och siffrorna tyder fortfarande på det minst.
2018-09-04, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Det är borttvättandet av rasiststämpeln som utgör SDs grundproblem. Det är den processen som nu gör att osäkra väljare inte förstår varför man ska välja SD, då partiet endast tycks marginellt mer radikalt än S och M, eller att mer nationellt sinnade väljare börjar att intressera sig för AfS.

Efter den så kallade flyktingkrisen så hände något med SD då man mer eller mindre tystnade och slutade att vara en opinionsdrivande kraft i Sverige. Min uppfattning är att partiet under denna tid förde förhandlingar under bordet med Moderaterna, och att man därför valde att lägga sig på rygg.
utveckla ditt resonemang angående möten med m?
2018-09-04, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jojo, visserligen. Vi får se helt enkelt.
Tycker folk är alltför pessimistiska när de institut som mött absolut sämst senaste valen ger en dipp, och SPECIELLT när Sentio höjde dem till normala nivåer igen i sin senaste mätningen.

Sifo, Inizio osv. underskattar alltid SD kolossalt, och folk har generellt haft en nykter syn på dem här men nu när det är en vecka kvar till val så blir folk jätteängsliga när dessa skojare plötsligt visar en dipp.

Jag litar inte ens på deras trender eftersom att i alla fall 3 av instituten är kopplade till media som kör sin klassiska avslutningsattack som de gör varje val.

Jag har alltid trott på 22-23%, och siffrorna tyder fortfarande på det minst.

Vadhållning säger det är samma chans SD får mer än 23,5 % som under.

Tror den stora osäkerheten när det gäller SD handlar om AfS.
Men SD + AfS kommer troligtvis få 27 % tillsammans, sen hur stor AfS del blir det är det ovissa?
2018-09-04, 07:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vadhållning säger det är samma chans SD får mer än 23,5 % som under.

Tror den stora osäkerheten när det gäller SD handlar om AfS.
Men SD + AfS kommer troligtvis få 27 % tillsammans, sen hur stor AfS del blir det är det ovissa?

Jag har inte följt betting-sidornas odds vid förra valet. hur pricksäkra var dem då, och framför allt vilka variabler går dem efter?
2018-09-04, 07:11
Medlem
Ropethinks avatar
Citat:
https://nyheteridag.se/siffrorna-visar-att-afs-blockerar-mojlig-majoritet-for-sd-m-och-kd-kan-avgoras-av-en-procentenhet/

Lägger denna länk till er AFS:are. "AFS kan komma att blockera en ev. regering med M,SD och KD. Det kan räcka med 1% bortfall för SD. som inte fyller någon funktion för afs. De kommer inte passera 4% ens.
Så illa kan det bli. Nu säger KD och M bestämt ifrån om den konstellationen, men man hoppas ju på det,hellre än tro/ fantisera om att afs ska göra underverk för Sverige....... Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket. I detta ödesval måste man ta det säkra före det osäkra.
Jag tror att Kasselstrand gör detta NU för att hämnas SD. Så jävla uselt. Han sabbar för Sverige,och ni som röstar på honom är landsförrädare.
Helt hysteriskt att du utan vidare köper Chang Fricks rappakalja i den här artikeln. Hans enda mål var att uppröra SD-lojalister som dig, du får tänka lite längre än näsan räcker. Premissen är falsk i att M och KD kommer samarbeta med SD, därför är analysen helt falsk. Dessutom är den bristfällig på andra punkter också.
2018-09-04, 07:20
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:

Vänta här nu.
Om m+sd+kd får 47% och afs får 1.5, fi 1 och övriga 1 så blir ju det totalt 50.5. då räcker m+kd+sds 47% till egen majoritet
2018-09-04, 07:27
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Hur ser ut siffrorna för de som röstade redan?
Skulle vara intressant men jag tror inte det släpps några siffror i förtid men är det någon som vet om man kan ta reda på antalet som röstat hittills?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in