2018-09-03, 20:12
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Fel. Den 20/8 hade Bettson följde odds för vilket som blir största parti:

S: 2.10
SD: 1.65

Idag har samma bolag följande odds:
S: 1.60
SD: 2.20

Någonting har hänt i opinionen som även spelbolagen snappat upp.

En mindre förändring ja. Den kom med dippen efter sommaren, från 22,0% i snitt med underskattning till nu 20,5% i snitt med underskattning. Inte särskilt illa tycker definitivt inte jag.

Vad då fel, säger inte spelbolagen 22-24%? Ska vi slå vad?
2018-09-03, 20:15
Medlem
nötallergikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Äh, valdagen blir bara ännu roligare om förhoppningar för vänsterliberaler finns...

SD +25 % utan tvekan. Naivt att tro att Yougov och Sentio skulle vilja ta överdriven risk och sätta SD på 26 % när andra dårar har SD på 16. Då blir det liksom finfint att ha 22 % på SD.

Märkligt att du väljer att tro på en OI som "sätter" siffror lite på känn

Kanske bättre att kika på undersökningar där de faktiskt lyfter på luren och pejlar vad folk tycker?

Känns lite som SD dyker just nu. Under 15 är inte omöjligt. Fast 18-19 är väl mer rimligt.
2018-09-03, 20:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Någonting har hänt i opinionen som även spelbolagen snappat upp.

Måste vara Macron igår, eller Gardell idag..

-Eller har Sverige blivit tryggare ?
-Har 7K politiker blivit mer sanningsenliga, bla "miiitoo" Löfven..?

Tror stenhårt på 25 %, kan bli lite mera. Skulle bli bra ännu mera om msm hade behandlat SD som vilket annat parti som helst genom åren, och inte skrämt väck väljare.

Men vet du vad, vid nästa val så kommer Afs att "knacka på dörren" på allvar, antar att du blir nöjd då ?
2018-09-03, 20:24
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
För gemene man är det en bagatell. Vanligt folk läser inte ens allt skitkastande varken här eller på twitter. Den stora enorma majoriteten följer möjligen media och får sina nyheter där. Men framförallt bildar man sig sin egen uppfattning av verkligheten.

Om någon anser att verkligheten förändras, av någon bagatell eller liten frågelek eller liknande i TV, gällande invandringspolitiken, konsekvenserna med enorma kostnader och enormt negativa konsekvenser socialt och i form av kriminalitet, gällande kollapsen i välfärden för sjukvården och polisen med flera, så är man en riktigt svag person.

Nej, det påverkar inte opinionen överhuvudtaget. Dessutom hade han som sagt rätt i sak framförallt. Att media och SVT fular sig vet vi ju redan, du vet lika väl som jag att det var så även förra och förrförra valrörelsen. Det är inget nytt. Så det är inget att hetsa upp sig över.

Godtar dina resonnemang! Men här kommer en fråga eftersom jag vet att du är en "räv" här i tråden, och jag uppskattar dina synpunkter.
Med tanke på gårdagen, tror du SD har backat eller gått fram?
Jag har "analyserat" SD sedan 2006 och försökt att sätta fingret på opinionen.
Jimmies instatser igår, enligt mig, var inte helt till gagn för partiet.
Anledningen är att SD kör med Jimmie-kortet alldeles för hårt. Varför låta honom löpa gatlopp mellan torgmöten när partiet har företrädare såsom Richard och Matthias som kan föreräda partiet med bravur? Det är på gränsen till taskigt av partiet att låta Jimmie ta sådan stor del av bördan. Jag tyckte man såg tydligt igår att han är trött, och är man trött är man inte rapp, och det är den rappa Åkesson som är klart bäst.
2018-09-03, 20:25
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Märkligt att du väljer att tro på en OI som "sätter" siffror lite på känn

Kanske bättre att kika på undersökningar där de faktiskt lyfter på luren och pejlar vad folk tycker?

Känns lite som SD dyker just nu. Under 15 är inte omöjligt. Fast 18-19 är väl mer rimligt.

Spännande. Tänkte skriva i princip samma siffror.

Fram till och med helgen så trodde jag på runt 20 procent, men nu tycks det som vi är inne i ytterligare en sänkning. Vi ska nog vara glada om SD når upp till 19 procent.

Om en vecka får vi påbörja en rejäl eftervalsanalys. Men min bild av SDs opionionsfall är att det först och främst beror på partiet självt.
2018-09-03, 20:25
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Nu råkade det ju vara så att Jimmie Åkesson hade rätt om både klimateffekterna och etableringsersättningen vilket visade sig i efterhand, SVT hade alltså fel.

Hur nu sådant skulle kunna synas i mätningar som gjordes innan igår. Vore ju mycket märkligt.

Helt sjukt. Svt borde anmälas.
2018-09-03, 20:27
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Nu råkade det ju vara så att Jimmie Åkesson hade rätt om både klimateffekterna och etableringsersättningen vilket visade sig i efterhand, SVT hade alltså fel.

Hur nu sådant skulle kunna synas i mätningar som gjordes innan igår. Vore ju mycket märkligt.
Att det synts i mätningarna har jag inte påstått.

Men det är inget optimalt svar att säga att jag postar svaret på frågan på Facebook som han gjorde två gånger. Inte för att jag inte förstår hur svår en sådan utfrågning är, det är en pressad situation naturligtvis.

Frågan var för övrigt om SDs klimatsateningar hade större effekt på minskade utsläpp än Mp:s. Det han svarade på Facebook var om jag minns rätt att deras satsning var mer effektiv, vilket alltså inte är svar på frågan. Man får helt klart mer effekt per krona att förlägga satsningarna utomlands, men det betyder ju inte att deras satsning, som ju är mindre, ger större total effekt.
2018-09-03, 20:27
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Helt sjukt. Svt borde anmälas.
För att de ställer frågor om ett påstående?
2018-09-03, 20:49
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Till er som inte tror att medias attacker påverkar folk, tänk på svenskarnas tystnad när 163.000 migranter stormade våra gränser på hösten 2015, alltmedan samtliga svenska mainstream medier ropade i kör: Refugees Welcome! Folk kröp ihop och vågade inte säga emot. Inte bara det, utan stödet för SD sjönk samtidigt.

En av mycket få kommentarer i hela forumet, präglad av realistisk insikt om vilket järngrepp den marxistiska Svetsar-regeringen, de globalist-blinda borgarna och alla deras Lojala Media-lakejer i Public Service och på TV4, DN, SvD, Expressen och Aftonbladet har om en ännu stor del av svenska folket.

Därtill, tror ännu en påtaglig del av svenskarna att presenterade opinionsundersökningar visar verkligheten.

Röstarna i mitt huvud och min kristallnattkalaskula säger mig att vi innan hanen gal te' helgen kommer få oss serverade både Röda Sipp-sos "uppdaterade, chock-överraskande" OU, som (...Breaking News..!) ger SD siffror under förra val-resultatet och därtill (...trumvirvel...) en stor, fet, för SD förödande och för ännu obeslutsamma, okunniga väljare kräkas-i-munnen-avskräckande (...OMG..!) totalt lögnaktig s.k. "skandal", om partiledare JÅ.
2018-09-03, 20:52
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Håller med. Att folk viker sig för allt skitnack i PK-media är för mig helt otroligt.

Jag tror inte man ska underksatta vad riktade kampanjer mot SD ("rösta mänskligt" "vadsomhelstmenaldrigSD" etc) kan få för effekt. Det är nog en hel del som blir "övertalade" när en massa kända människor talar om för dem vilket parti dom INTE ska rösta på.
Känns på det sättet som en väldigt smutsig valrörelse där oheliga allianser går samman med det enda syftet att få folk att inte rösta på ett visst parti.

Hoppas någon i eftervalsanalysen orkar med att titta på hur opinionsundersökningarna påverkades av dessa påverkans kampanjer.
2018-09-03, 20:54
Medlem
Samma diskussion, samma tankar och samma velande som inför 2014. Vissa är självsäkra och vissa börjar bli osäkra. Folk kan lugnt sitta i båten och invänta röstresultatet.
En sak är dock säker, SD kommer gå kraftigt framåt.
Men som jag ibland postat i tråden så har SD aldrig legat nära 30%, vad än några enskilda opinioner har visat. Allt över 18% är ett kanonresultat. Men vissa kommer försöka vrida det till att SD tappat enormt jämfört med hur man legat tidigare.
Och alla dessa opinioner som dyker upp nu, var och vart annan dag, de är inte seriösa. Bara där för att införskaffa klick.
2018-09-03, 21:01
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vi får väl se, när du på söndag sitter med huvudet uppkörd där bak, Herr vinklingsmatrixförnekare
SD kan få allt mellan 0 och 100% på valdagen, men hur skulle det bevisa din teori att man sitter och skruvar viktningar på typ daglig basis

Sentio:
6 jul 25.6%
2 aug 25.5%
15 aug 21.8%
30 aug 24.0%

Flashbackare: brus, nothing to see here, move along folks!

Sifo:
15 jun 18.5%
10 aug 16.8%
17 aug 18.7%
...
29 aug 19.2% (all-time-high)
30 aug 17.6%
31 aug 16.9%
3 sep 18.1%

Flashbackare: Die Juden korrigerar ACHTUNG, ACHTUNG, ACHTUNG!

YogGov:
20 jun 28.5% (all-time-high)
18 jul 25.7%
22 aug 24.2%
Nästa ???

Flashbackare: en viss minskning + brus, nothing to see here, move along folks!

Ipsos:
20 jun 20.5% (all-time-high)
17 aug 19.0%
24 aug 19.4%
3 sep 16.3%
Nästa ???

Flashbackare: ACHTUNG, ACHTUNG, ACHTUNG! Die Juden is at IT again!

Den troligaste förklaringen:
- den finns systematiska fel, ja.
- ingen sitter och "korrigerar", nej.
- slumpen, slumpen, slumpen, motherfucker!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in