2018-09-03, 19:17
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Håller med. Att folk viker sig för allt skitnack i PK-media är för mig helt otroligt.
Nåja, han gav inte det mest pålästa intrycket i SVTs utfrågning. Jag tror inte det inger förtroende att inte ha koll på budgetsiffror och att inte kunna backa upp sina påståenden om klimatpåverkan. Att hänvisa till räknenissar är heller ingen förtroenderaket direkt. Jag tror ett visst och rätt nytillkommet segment kan ha dragit öronen åt sig lite efter utfrågningen. Däremot stod han upp helt ok mot Bildt. Bildt var dryg och bufflig och avbröt vilket gjorde att han själv förstörde för sina sakargument, men Åkesson kom inte med några felaktigheter och stod upp bra för sitt synsätt på EU.
2018-09-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nåja, han gav inte det mest pålästa intrycket i SVTs utfrågning. Jag tror inte det inger förtroende att inte ha koll på budgetsiffror och att inte kunna backa upp sina påståenden om klimatpåverkan. Att hänvisa till räknenissar är heller ingen förtroenderaket direkt. Jag tror ett visst och rätt nytillkommet segment kan ha dragit öronen åt sig lite efter utfrågningen. Däremot stod han upp helt ok mot Bildt. Bildt var dryg och bufflig och avbröt vilket gjorde att han själv förstörde för sina sakargument, men Åkesson kom inte med några felaktigheter och stod upp bra för sitt synsätt på EU.
Håller med. Nu vet jag inte om det här påverkar överhuvudtaget. Men en klimatintresserad kan ha tyckt att han gjorde ett strålande arbete på den stunden. Och någon borde berätta för Jimpan att ibland är det bättre att hålla klaffen, än att säga något pantat eller bara alltför ärligt - å andra sidan, kommer ni ihåg Fälldin? Fälldin fick sympatier av den enda anledningen att han sågs som genuin och ärlig, dvs motsatsen till en politikerbroiler (Palme). Och man må tycka vad man vill om Jimpan, men det han minst uppfattas som, är den perfekt drillade politruken. Hans styrka ligger i det allmänmänskliga, den vanliga arbetarklasshjältekillen som den kuschade "underklassen" kan identifiera sig med. Och kanske vinner han på det i slutändan. Snart är det facit
2018-09-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Tror ingen samarbetar med Skop eftersom den inte kommer varje månad.

Dessutom har man ju lagt ned en gång så att säga.

Du hittar den på status.st

Tack bra att få veta
2018-09-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du hittar mätningarna på www.skop.se senaste mätningen är gjord mellan 26/8 - 2/9
https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/09/SKOPs-Valjarbarometer-2-september-2018.pdf

Tack då vet jag bättre.
2018-09-03, 19:38
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ja, dom lär ju behöva få upp SD på 18% igen redan i nästa mätning om dom inte vill ha en enorm underskattning mot valet 22-23% som jag tror på just nu.
Du är knappast något facit. För femtioelfte gången. När skall du få in i din hjärna vad en opinionsmätning är. Snart så kommer du väl att påstå att de mäter inte överhuvudtaget utan sitter bara och plitar ned en siffra för att hålla SD nere.
Sanningen är att SD ligger någonstans mellan 15 - 25 procent just nu.
Senast redigerad av Powergirl 2018-09-03 kl. 19:40.
2018-09-03, 19:53
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
No shit Sherlock.. Jag kan avslöja att dom i nuläget ligger mellan 5-50%
2018-09-03, 19:59
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du är knappast något facit. För femtioelfte gången. När skall du få in i din hjärna vad en opinionsmätning är. Snart så kommer du väl att påstå att de mäter inte överhuvudtaget utan sitter bara och plitar ned en siffra för att hålla SD nere.

Du är korkad som inte förstår att mätningarna som ligger lägst har en stor underskattning och inte blir den bättre av att man gör som Ipsos idag till skillnad från andra institut som förstår bättre och uppenbarligen har bättre metoder och viktning, SD ligger mellan 20-25% och det är uppenbart för vem som helst med minsta koll.

Månadssnittet har alltid varit en betydande underskattning, det är på över 20%. Mätningar som visar högst visar 24% och dessa institut har varit bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd i fler val. Spelbolagen säger omkring 22-24% också.
2018-09-03, 20:02
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal

Nu råkade det ju vara så att Jimmie Åkesson hade rätt om både klimateffekterna och etableringsersättningen vilket visade sig i efterhand, SVT hade alltså fel.

Hur nu sådant skulle kunna synas i mätningar som gjordes innan igår. Vore ju mycket märkligt.
2018-09-03, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
No shit Sherlock.. Jag kan avslöja att dom i nuläget ligger mellan 5-50%

Grejen är den att det är fullt möjligt, ja t o m sannolikt att She-man har fel trots att det/hon/hen valde att lägga sitt tips inom ett sådant stort intervall.
2018-09-03, 20:05
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Nu råkade det ju vara så att Jimmie Åkesson hade rätt om både klimateffekterna och etableringsersättningen vilket visade sig i efterhand, SVT hade alltså fel.

Och hur stor del av valmanskåren får reda på det då? Det de såg var en Åkesson som vacklade en aning. Du måste sätta dig in i den stora skaran väljare, vi här hungrar efter rätt information, men vi är tyvärr en minoritet.
2018-09-03, 20:09
Medlem
KrossedOuts avatar
Citat:
Du är korkad som inte förstår att mätningarna som ligger lägst har en stor underskattning och inte blir den bättre av att man gör som Ipsos idag till skillnad från andra institut som förstår bättre och uppenbarligen har bättre metoder och viktning, SD ligger mellan 20-25% och det är uppenbart för vem som helst med minsta koll.

Månadssnittet har alltid varit en betydande underskattning, det är på över 20%. Mätningar som visar högst visar 24% och dessa institut har varit bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd i fler val. Spelbolagen säger omkring 22-24% också.

Fel. Den 20/8 hade Bettson följde odds för vilket som blir största parti:

S: 2.10
SD: 1.65

Idag har samma bolag följande odds:
S: 1.60
SD: 2.20

Någonting har hänt i opinionen som även spelbolagen snappat upp.
2018-09-03, 20:11
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Och hur stor del av valmanskåren får reda på det då? Det de såg var en Åkesson som vacklade en aning. Du måste sätta dig in i den stora skaran väljare, vi här hungrar efter rätt information, men vi är tyvärr en minoritet.

För gemene man är det en bagatell. Vanligt folk läser inte ens allt skitkastande varken här eller på twitter. Den stora enorma majoriteten följer möjligen media och får sina nyheter där. Men framförallt bildar man sig sin egen uppfattning av verkligheten.

Om någon anser att verkligheten förändras, av någon bagatell eller liten frågelek eller liknande i TV, gällande invandringspolitiken, konsekvenserna med enorma kostnader och enormt negativa konsekvenser socialt och i form av kriminalitet, gällande kollapsen i välfärden för sjukvården och polisen med flera, så är man en riktigt svag person.

Nej, det påverkar inte opinionen överhuvudtaget. Dessutom hade han som sagt rätt i sak framförallt. Att media och SVT fular sig vet vi ju redan, du vet lika väl som jag att det var så även förra och förrförra valrörelsen. Det är inget nytt. Så det är inget att hetsa upp sig över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in