2018-09-03, 17:55
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Arbetar på en mansdominerad arbetsplats. Inte en extremt PK arbetsplats, men heller inte extremt icke-PK.

Min magkänsla är att ungefär en fjärdedel av de kollektivanställda kommer att rösta SD, och att kanske en femtedel av tjänstemännen (vilka majoriteten har bakgrund som arbetare) kommer att göra detsamma.

Det som jag märkt mest av under innevarande år är att många verkar att ha trubbats av vad gäller mångkulturens konsekvenser, och det oavsett det gäller terror, skjutningar, våldtäkter, blattar på stan eller bildbränder. Grodan har helt enkelt blivit kokt.

Därav en hel del av min pessimism vad gäller SDs vandring i opinionen.

De som drabbas personligen och inte bara ser allt via inslag på TV tror jag inte håller med dig.

Sen vet jag inte om det är så statistiskt stabilt att bedömma sitt kontor, det lär vara det stället man sist av allt vågar sticka ut hakan med en stark politisk åsikt och påverka, speciellt inte om man tillhör ett karriäryrke där öron lyssnar. Alla undviker nämna SD med namn här av just den anledningen, men alla har samma syn på samhällsutvecklingen och vad som som behöver göras, det finns egentligen bara ett parti för den linjen så tror vi kan räkna in 100% här och det är rätt högt profilerat ställe.
2018-09-03, 17:55
Medlem
FlashyBears avatar
Vad kan man säga?

Slump, slump och slump.
Snittet rulez!

Eller så kan man skylla på Die Judens mörka krafter!

Jag skrev häromdagen
Sammanfattning för aug-2018:

Genomsnittet:

I slutet av juni/början av augusti minskade SD från sina toppnoteringar under juni-juli, från ~22% till ~20%. Sedan dess har SD legat på ungefär samma nivå ~20%.

Även AfS verkar ha ökat och ligger nu över 1% i snitt.

"Korrigeringen":
Tar man hänsyn till de historiska underskattningar kan man skatta deras stöd som:
SD – 22-26%
AfS – 1-3%

Tillsammans – 23-29%
Och det där om snittet stämmer fortfarande. SD har fortfarande ~20% i snitt. AfS runt 1%.
Korrigeringen stämmer nog också gissar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller "fladdret" hos Sentio så har det sagts att dom inte medelvärdesbildar speciellt mycket mot tidigare mätningar, vilket då ger kraftigare rörelser både upp & ner. Som kanske egentligen bara är brus.
Varken Sentio eller resten "medelvärdesbildar". Iaf finns det inga belägg på att någon gör det.

Så ja, 70% av alla trender i enskilda mätningar är brus.
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
- Sifo 18,1!
- Precis! Här ser vi nu den väntade uppjusteringen för att inte stå med brallorna nere
- Ipsos 16,3!
- Öhh... precis! Här ser vi nu den väntade nedtryckningen... som... äh, jag ger upp.
Fnysington förklarat för dummies
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det jag tänker på spontant är det som han Undrande87 berättade för oss, att Inizio långsamt skulle öka SD till 20-25% pga. att de medvetet höll nere siffrorna där.

Vad tror ni hände med det? De ökade stadigt i 2 månader, men sen gick det plötsligt ner igen och det blev berg och dalbana.

Han lät genuin, så jag tror absolut inte det handlade om något troll, men man undrar ju varför det aldrig fullbordades utan kapades av innan 21% ens.

För alla med IQ > 0 var det uppenbart att han ljög
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Kan det vara så att Ipsos har någon släpning och alltså en släpande effekt? Andra dippade för ett par mätningar sedan efter sommarens värme, kan det vara så att Ipsos får den effekten först nu?.
Ja, du är nästan korrekt för en gångs skull. Den mest sannolika just nu är att det var slump (precis som med Sifo). Ipsos visade av slump extra högt förr och visar av slump extra lågt nu.
Därför ska man kolla på snittet.
2018-09-03, 17:56
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .pimm.
16,3 i Ipsos alltså. Ett klassiskt läge där man vågar satsa huset, hunden och frugan på att SD får mer än så i riksdagsvalet.

Ingen fara på taket, skojarna på Ipsos hade SD på 9.4% sista mätningen innan valet 2014. En underskattning på 28%. 16.3*1.28= 20.86%.
I maj 2014 hade man SD på 7.8%. Går inte att ta dem seriöst.

Och jag tror inte ens SD ligger under Sentio på 24%
2018-09-03, 17:58
Medlem
marfokabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Måste fråga i tråden :

-Hur är det på era arbetsplatser, talas det om valet där eller är det tyst ?
-Några tongångar ?
-Några på arbetsplatsen som officiellt och öppet sagt, att de har vart och sett Jimmie tala ?
-Andra synpunkter ?
Även om det hos oss fortfarande är tabu att öppet erkänna att man ev tänker lägga sin röst på SD så är det är dock vanligare att man kan tillskriva SD en del bra förslag och ideer. Samtidigt har de som tidigare tagit starkt avstånd blivit ännu aggresivare i sitt hat mot SD.
2018-09-03, 18:05
Medlem
Jag har en idé. Om de traditionella mätningarna slår fel ytterliggare en gång. Borde inte vi SD:are starta ett initiativ för att bojkotta dessa institut?

Jag tänker att folk då kommer sluta bry sig om dessa och istället gå till sentio/yougov för att veta hur det ligger till.
2018-09-03, 18:07
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Ingen fara på taket, skojarna på Ipsos hade SD på 9.4% sista mätningen innan valet 2014. En underskattning på 28%. 16.3*1.28= 20.86%.
I maj 2014 hade man SD på 7.8%. Går inte att ta dem seriöst.

Och jag tror inte ens SD ligger under Sentio på 24%

Bland de som redan har röstat har jag ingen tvivel alls på att sd ligger i mitt-20%. Det som är osäkert är hur partipiskan viner den här veckan och hur valdeltagandet blir i slutändan.

Kanske dessa OI nu egentligen visar opinionsläget bland dem som ännu inte röstat? Kanske de som redan röstat har större benägenhet att falla bort, tacka nej?
2018-09-03, 18:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab
Även om det hos oss fortfarande är tabu att öppet erkänna att man ev tänker lägga sin röst på SD så är det är dock vanligare att man kan tillskriva SD en del bra förslag och ideer. Samtidigt har de som tidigare tagit starkt avstånd blivit ännu aggresivare i sitt hat mot SD.

Jöss, trodde att det skulle börja lugna ner sig men där ser man.

Jag antar/hoppas att det är främst unga personer som blivit aggressivare. Brukar ju finnas hopp att de förändrar sina synpunkter när man blivit lite "torrare" bakom öronen, stiftat familj, etc..
2018-09-03, 18:13
Medlem
Börjar bli nervöst snart är valet som man väntat och sista veckar börjar med siffror som man blir ännu mer nervös av hoppas hoppas sentio och yougov prickar sd rätt och vi får 25% annars blir man knäckt.
2018-09-03, 18:24
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Hos mig är det helt tvärtom (bor inte i Stockholm)
Jag är företagare och pratar politik rätt friskt och alla pratar SD överallt, på kontoret, kunder, leverantörer etc.
Arbetar även ihop med andra yrkesgrupper och samma sak där och folk säger att föräldrar, syskon mfl kommer rösta SD och alla som dom känner kommer rösta SD.
Min sambo är lärare även hon röstar SD.
Så det är SD för hela slanten.
Jag har med ett minimalt urval gjort en liknande betraktelse. Jobbade på ett konsultprojekt där jag intervjuade anställda om vissa funktioner i ett system som används. Detta på flera nivåer på arbetsplatsen. Bland dem som utförde mer enkla processer och troligen tillhört socialdemokratins kött och blod historiskt var det påfallande många som på rätt öppna frågor kritiserade Löfvén ordentligt. Därefter kom någon typ av kritik mot Miljöpartiet och så i princip identisk sväng in mot frasen "säga vad man vill om sverigedemokraterna, men Åkesson har alltid rätt i debatterna". Jag räknade till 5 SD-röster av 6 personer jag pratade löst med om politik. Blev väldigt förvånad, inte minst med tanke på att 4 av dessa var kvinnor över 50. Gissningsvis har de röstat S rakt igenom i alla val fram till detta.

Det ska tilläggas att det var väldigt tillknäppt bland högre tjänstemän, de yppade inte ett smack om någonting, och jag ville inte göra mer än att försiktigt öppna upp för samtal. Men bland de lägre tjänstemännen behövde jag knappt föra politik på tal förrän de riktigt spydde ut förakt över socialdemokratin.
2018-09-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab

Ja, så är det på min arbetsplats också. Enstaka individer agiterar på fikaraster fullständigt ohämmat och ljugande, så att det blir en otrevlig stämning runt bordet. Några håller vagt med och resten försöker prata om annat eller förkortar sin rast. Har aldrig upplevt något sådant förut på en arbetsplats.
2018-09-03, 18:31
Medlem
8711s avatar
Bra siffra igen i Skop runt 20%.

Det känns som om Skop åtminstone försöker mäta opinionen på riktigt inför valet, det ska dom ha en eloge för, för det gäller sannerligen inte alla andra institut som verkar ha en egen agenda dom driver, främst nu med Ipsos.
2018-09-03, 18:36
Medlem
Om svenskar röstar inte på SD, det är dom dumma som får, går själva till slakteri!

SD 2018 minst 26,6% Största partiet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in