Vad kan man säga?
Slump, slump och slump.
Snittet rulez!
Eller så kan man skylla på Die Judens mörka krafter!
Jag skrev häromdagen
Sammanfattning för aug-2018:
Genomsnittet:
I slutet av juni/början av augusti minskade SD från sina toppnoteringar under juni-juli, från ~22% till ~20%. Sedan dess har SD legat på ungefär samma nivå ~20%.
Även AfS verkar ha ökat och ligger nu över 1% i snitt.
"Korrigeringen":
Tar man hänsyn till de historiska underskattningar kan man skatta deras stöd som:
SD – 22-26%
AfS – 1-3%
Tillsammans – 23-29% 
Och det där om snittet stämmer fortfarande. SD har fortfarande ~20% i snitt. AfS runt 1%.
Korrigeringen stämmer nog också gissar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
När det gäller "fladdret" hos Sentio så har det sagts att dom inte medelvärdesbildar speciellt mycket mot tidigare mätningar, vilket då ger kraftigare rörelser både upp & ner. Som kanske egentligen bara är brus.
Varken Sentio eller resten "medelvärdesbildar". Iaf finns det inga belägg på att någon gör det.
Så ja, 70% av alla trender i enskilda mätningar är brus.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
- Sifo 18,1!
- Precis! Här ser vi nu den väntade uppjusteringen för att inte stå med brallorna nere
- Ipsos 16,3!
- Öhh... precis! Här ser vi nu den väntade nedtryckningen... som... äh, jag ger upp.
Fnysington förklarat för dummies
Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Det jag tänker på spontant är det som han Undrande87 berättade för oss, att Inizio långsamt skulle öka SD till 20-25% pga. att de medvetet höll nere siffrorna där.
Vad tror ni hände med det? De ökade stadigt i 2 månader, men sen gick det plötsligt ner igen och det blev berg och dalbana.
Han lät genuin, så jag tror absolut inte det handlade om något troll, men man undrar ju varför det aldrig fullbordades utan kapades av innan 21% ens.
För alla med IQ > 0 var det uppenbart att han ljög

Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Kan det vara så att Ipsos har någon släpning och alltså en släpande effekt? Andra dippade för ett par mätningar sedan efter sommarens värme, kan det vara så att Ipsos får den effekten först nu?.
Ja, du är nästan korrekt för en gångs skull. Den mest sannolika just nu är att det var slump (precis som med Sifo). Ipsos visade
av slump extra högt förr och visar
av slump extra lågt nu.
Därför ska man kolla på snittet.