2018-09-03, 15:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Kampanjen är mycket mer intensiv nu än den var i maj och juni. Åtminstone upplever jag det så.
Absolut. Men inte mer intensiv än vid förra valet, snarare lite mildare den här gången.
2018-09-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ni som hängde i denna tråden för fyra år sedan, dagarna innan valet 2014, upplevde ni att det var lika "ovisst" kring SD då också? Gick tillbaka för några veckor sedan och läste en massa inlägg, men det är svårt att få grepp om det var lika kaotiskt då?

Inför valet 14 så hade vi ju precis haft ett annat val, (EU) och därmed fått ett riktigt resultat(9.7%) men även en bra indikation på SD:s underskattning hos OI. Jag skulle dock säga att osäkerheten var stor relativt SD:s dåvarande storlek. I september mättes både 8.0% och 12.7% och seriösa gissningar varierade mellan 8-15%, själv gissade jag 14.4% för SD och måste väl erkänna att jag blev lite besviken på valnatten när resultatet landade på 12.9% vid ca 10:30 tiden. Sentio hade som högst visat 14.6% under mandatperioden så det var ju inget helt orimligt antagande att 15% var inom räckhåll.

Jag har därmed lite lägre förväntningar inför söndagen, 21.8±1.0 och allt över 19 ska jag inte bli besviken över.
2018-09-03, 15:26
Medlem
Citat:
Kampanjen är mycket mer intensiv nu än den var i maj och juni. Åtminstone upplever jag det så.
Expressen kommer väl att köra ett SD-avslöjande per dag fram till valet. Jag tror att David Baas sparar sina bästa gräv till de sista dagarna.
2018-09-03, 15:26
Medlem
ElvisFans avatar
SD har i stort sett dubblat sitt resultat varje val. Får SD 27,4 och IPSOS säger 16,3 är det 68% felgissning. Det måste vara troll om något i så fall.

Länge sedan känslan av Julafton infann sig. Nu vill jag bara att det skall vara 9 september.
2018-09-03, 15:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jösses! Jag har ändå sett alla dagliga uppdateringar på facebook med bilder från Jimmies tal. Men vinklarna på dom bilderna gjorde inte verkligheten rättvisa. Omöjligt mycket folk!

edit. Man har ju varit lite orolig för att han skulle slita ut sig igen med ett lika massivt valarbete som sist, men frågan är om inte synen av liknande folkhav tillför energi istället?

Att kliva ut framför sådana hav av folk borde ge en enorm kick och tillfredsställelse, samtidigt som man som partiledare känner att man definitivt är på rätt väg.

Alla människor man träffat de senaste åren i jobbet; alla man "råkat" höra lite varstans i det offentliga rummet, när de pratat med varandra på gator, torg, lunchrestauranger, i köer, i vårdcentralens väntrum, taxichauffören, grannar, bekanta... utgör förmodligen bara toppen på ett isberg. Och så Ipsos och Sifo nu på 16,3% och 18,1% (från låga 16,9%). Nej, de mätningarna kan omöjligen stämma med verkligheten. Aldrig i helvete! Det finns inte på kartan! Vad just deras karta visar, vet jag inte, men den visar helt klart något annat än SD-opinionen i Sverige den 3 september 2018.

Jag lutar nu än mer åt att vi kommer att få uppleva något mycket unikt när det gäller svenska opinionsundersökningar, nämligen alla moders underskattning för SD. Blir mer och mer övertygad om detta. Exakt varför det blir så, exakt vad det beror på, det får andra reda ut, jag klarar inte av det. Men i valet 2018 kommer även Sentio och Yougov att behöva rannsaka sig rätt ordentligt, för även de kommer att underskatta SD i detta val.
2018-09-03, 15:29
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. MSM:s ständiga, stenhårda attacker på SD kan få effekt. Nej, attackerna påverkar inte oss, vi som för länge sen har bestämt oss för att rösta på SD.

Men för att SD ska kunna växa, så måste partiet locka till sig nya väljare. Dessa nya väljare är ofta inte riktigt säkra på att det är bra att rösta på SD. Om de då varje dag får höra från tidningar, radio och TV att Sverigedemokraterna är ett hemskt part, att företrädarna inte duger, att partiet är fascistiskt och rasistiskt osv, så kanske de nya som hade tänkt sig att rösta på SD ångrar sig.

Varför tror du inte att SD kommer att växa gentemot de 12,86% de har idag?
2018-09-03, 15:29
Medlem
arbetets avatar
Teorin om dippet i IPSOS för SD.

Verkar finnas något statistiskt som gör SD extra känsligt för rejäla felprognoser neråt. Det är ju inte bara i IPSOS och SIFO vi sett detta utan även i Sentio, inte sant?

Kan någon kunnig kommentera, tack!
2018-09-03, 15:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Teorin om dippet i IPSOS för SD.

Verkar finnas något statistiskt som gör SD extra känsligt för rejäla felprognoser neråt. Det är ju inte bara i IPSOS och SIFO vi sett detta utan även i Sentio, inte sant?

Kan någon kunnig kommentera, tack!
När det gäller "fladdret" hos Sentio så har det sagts att dom inte medelvärdesbildar speciellt mycket mot tidigare mätningar, vilket då ger kraftigare rörelser både upp & ner. Som kanske egentligen bara är brus.
2018-09-03, 15:32
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om YG/Sentio sticker iväg uppåt medan övriga går åt rakt motsatt håll tror jag man kan vara lugn. Min personliga teori är att det fenomenet uppstår när skandalerna duggar tätt. Det ökar temporärt skamfaktorn, men eftersom denna är låg till obefintlig hos YG/Sentio tuffar de på som vanligt och reflekterar den egentliga väljarintentionen.

Går även YG/Sentio nedåt, ja då väntar minst 4 års politisk depression...

(Min fetning)

Fasen, vad jag hoppas att du har rätt. Måtte din teori visa sig stämma.
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-03 kl. 15:49.
2018-09-03, 15:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Expressen kommer väl att köra ett SD-avslöjande per dag fram till valet. Jag tror att David Baas sparar sina bästa gräv till de sista dagarna.
Det gör han säkert. Men frågan är om dom har något av större dignitet kvar att komma med?
Dom hade inget att komma med i Almedalen, vilket många satt & väntade på.

Dessutom, återigen, så är förtidsröstningen tydligen rekordstor & för varje dag är det fler & fler som redan har röstat. Men något skit kommer det säkert, det kan man nog räkna med.
2018-09-03, 15:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Har vi något körschema för när Sentio, Yougov & andra kan tänkas komma under veckan?

Någon skrev om Yougov på onsdag, men jag vet inte om detta är ett faktum eller bara en förhoppning.
2018-09-03, 15:39
Medlem
8711s avatar
Kan det vara så att Ipsos har någon släpning och alltså en släpande effekt? Andra dippade för ett par mätningar sedan efter sommarens värme, kan det vara så att Ipsos får den effekten först nu?

Det ska annars nämnas också att Ipsos gjorde samma sak inför valet 2010 och hade ner SD på långt under valresultatet ner på 4,7%. Inför valet 2014 höll man en jämnare nivå men underskattade SD med 3,5 procentenheter istället med en rak linje.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in