2018-09-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Vilka mätningar kommer idag?
Dagens Sifo kom just. SD störtdyker till 11,7%.

OBS! Det var ett skämt för att få alla morgontrötta att vakna till.
Sifo har inte kommit än.

Men: Sifo och Skop är de enda som kommer mer eller mindre dagligen, så det är nog inget annat att vänta för dagen, om det inte är så att någon eller några tidningar höjer takten nu sista veckan och kör dagliga mätningar. Inizio, Novus och Sentio kanske gör såna ryck om deras beställare har råd. Sen är det hög tid för Ipsos, Demoskop och Yougov att hosta upp nya mätningar, de börjar samla damm nu...
2018-09-03, 09:31
Medlem
Detta måste väl vara dagens bästa nyhet från ett (SD) perspektiv? Från SvD

Citat:
Fyra av tio göteborgare: Kommer aldrig rösta på SD

Källa: https://www.svd.se/fyra-av-tio-goteborgare-kommer-aldrig-rosta-pa-sd

Måste ju tolkas som att 63% av Göreborgarna är öppna inför tanken på att rösta på (SD)?
2018-09-03, 09:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Måste ju tolkas som att 63% av Göreborgarna är öppna inför tanken på att rösta på (SD)?
Det låter väl bra, med ett "tak" på 63%. Vad säger Arnstad?
2018-09-03, 09:40
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Hur fungerar rösträkningsprocessen? Finns det risk för fusk? Allt jävla snack ifrån medier om valfusk, valpåverkan, Socialdemokraternas möte med google osv har gjort mig nojig.
Rösträkningen är offentlig. Du är i din fulla rätt att när klockan slår 20:00 på måndag att gå till din vallokal, sätta dig på en stol och övervaka arbetet med rösträkning. Riksdagsrösterna räknas först, sen kommun och sist landsting.
På onsdag sker sedan en andra kontrollräkning under Länstyrelsens försorg. Tror att även den är öppen men inget jag kan nåt om.

Jag kommer jobba som röstmottagare och rösträknare i år, just för att jag hade liknande tankar som dig. Jag uppmanar även andra som är otroliga att anmäla ert intresse för valarbete nästa val i god tid (något år före nästa val) hos er kommuns valnämnd. Bara bra att förankra den demokratiska praktiska processen i folket 🙂
2018-09-03, 09:41
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Onekligen en märklig infallsvinkel; att yra om vilka som inte kan tänka sig att rösta på SD. Men det låter ju bättre än ljugmedias förra slogan: ”vi är 87%”.
2018-09-03, 09:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Exakt! Undrar om de själva tänkte på det när de skrev texten. 63% Göteborg är grymt bra resultat inte minst med tanke på valresultatet 2014 där.

Har man gjort samma undersökningar om de andra partierna eller handlar allt hela tiden om SD?
2018-09-03, 09:45
Medlem
Citat:

"Vi är 37,1 procent"

2018-09-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
swegunners & 1SHOT1KILL: det är inte journalisternas arbete att få ut SDs budget i rutan, det är Åkesson. Han måste fasen kunna detta bättre. Jag köper att man inte kan lära sig varenda liten detalj, men detta var ju inte frågan om siffran utan hur man tänkt. Det gav ett osäkert intryck.

Instämmer. Gå all in på ”högerblocket”. Största andelen av S/MP/V kommer sldrig rösta SD. Gamla pensionärer som röstat S i hela sitt liv och superhumanister som tror på öppna gränser, genustrams mm.

Ber ju Åkesson trycka dit journalisterna som inte kan läsa budgeten. Alltså att Åkesson ska förklara det för dom. Så vet inte riktigt vad du menar. Hoppas han kan göra bättre ifrån sig i tv 4s utfrågning.

Att Åkesson säger sig fått en blackout, och hans generella beteende i Agenda gör mig orolig för hans hälsa och välmående. SD måste behöva använda honom mer sparsamt, bygga andra profiler och inte slita honom land och rike runt för torgmöten och debatter överallt. Less is more om du får ut mer kvalité.

Tur att SDs bästa valarbetare är igång och total förstör städer igen, nu senast i Västerås. Lär ge en bra bost i opinionen i Västerås och omnejd.

Någon annan som tycker att tråden tappade lite när tipsen inför valet flyttade till en annan tråd?

Näe nu håller vi tummarna för en ökande trend under veckan samt ett högt valresultat!
2018-09-03, 09:55
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Sifo har inte kommit än.

Men: Sifo och Skop är de enda som kommer mer eller mindre dagligen, så det är nog inget annat att vänta för dagen, om det inte är så att någon eller några tidningar höjer takten nu sista veckan och kör dagliga mätningar. Inizio, Novus och Sentio kanske gör såna ryck om deras beställare har råd. Sen är det hög tid för Ipsos, Demoskop och Yougov att hosta upp nya mätningar, de börjar samla damm nu...

Helvete, höll på att spotta ut teet över hela laptoppen när jag läste första raden... Nog väckte du mig.
2018-09-03, 09:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Sifo har inte kommit än.

Sen undrar man lite hur Sifo räknar ihop siffrorna. Tydligen skall detta vara en löpande sammanräkning av de tre senaste dagarnas mätningar. Men på helgen gör man tydligen bara webb-mätningar. Så det vete fan hur dom skall få till det. Jag gissar på en tokrusning till 17.1%
2018-09-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Helvete, höll på att spotta ut teet över hela laptoppen när jag läste första raden... Nog väckte du mig.
Väl bekomme!

För att övergå till mer verklighetsförankrade siffror sitter jag och kollar på MP och tidigare val.
De överskattades av alla, inklusive Sentio och Yougov, med 0,9 i genomsnitt. 7,8 var medel hos instituten, valresultatet blev 6,9.

Deras snitt just nu är 5,5, så om överskattningen består kan de mycket väl åka ut. Tyvärr tänker vädret inte hjälpa till med en rejäl nedkylning, det ska visst komma nån form av bonusvärmebölja under veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sen undrar man lite hur Sifo räknar ihop siffrorna. Tydligen skall detta vara en löpande sammanräkning av de tre senaste dagarnas mätningar. Men på helgen gör man tydligen bara webb-mätningar. Så det vete fan hur dom skall få till det. Jag gissar på en tokrusning till 17.1%
Nä, jag fattar inte mycket av Sifos grej. De har ändrat telefon/webb-förhållandet från 90/10 till 70/30 men ligger ändå på 16-17, medan förra valets jumbo Skop säger 20. Känns som att detta kan gå hur som helst mellan 15 och 30...
2018-09-03, 10:45
Medlem
Citat:
Nä, jag fattar inte mycket av Sifos grej. De har ändrat telefon/webb-förhållandet från 90/10 till 70/30 men ligger ändå på 16-17, medan förra valets jumbo Skop säger 20. Känns som att detta kan gå hur som helst mellan 15 och 30...

Jo. Osäkerheten är enorm just nu. Det skall bli riktigt spännande att se vem som har rätt till valdagen. Först kommer ju VALU som jag misstänker starkt kommer att likna SIFO.

Sedan får vi helt enkelt vänta tills distrikt börjat räknas färdigt innan vi vet vad som händer. Just det stora intresset för förtidsröstande tror jag är en indikation.

Att man inte kan känna sig säker på att (SD) hamnar inom ett intervall på kanske 5 %-enheter åtminstone är ju ett enormt underbetyg till opinionsundersökningarna faktiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in