Citat:
Ursprungligen postat av
Tsarevitj
TV4 inledde söndagsmorgonen med ett kraftsamlat angrepp på SD. Först får man höra Löfven som upphetsat skriker att han aldrig kommer att samarbeta med SD eller göra sig beroende av detta parti. Sedan kommer en SIFO- undersökning som säger att en majoritet av svenskarna inte vill se SD i regeringsställning. Nu när vi går in i sista veckan före valdagen misstänker jag att msm kommer att uppbåda alla sina krafter för att smutskasta Sverigedemokraterna. Syftet är naturligtvis att påverka de osäkra väljarna. Frågan är hur mycket denna kraftsamling kan påverka opinionen? Kanske kan man vinna över några individer, dock ej SDs kärnväljare. Andra osäkra kan också bli förbannade och rösta SD i protest mot denna ensidiga attack från etablissemanget.
De siffror som TV 4 presenterade angående vilka partier väljarna inte ville se i en regering, tolkar i alla fall jag som sensationellt - bra!
SD ledde visserligen med 59% men då kan man ju fundera vilka som utgör de 41%-en?
Låt oss anta att de 22% SD-väljarna alla vill se SD i regeringen. Vi kan också anta att en tredjedel av moderatväljarna kan tänka sig SD i regeringen (då räknar jag väligt högt, de flesta SD-accepter i M vill bara ha samarbete, ej samregera). Då har vi 22+6=28, vilket är låååångt från 41%. Av S-väljarna har något OI (minns ej vilket) påstått att endast 5% vill ha S-SD samarbete, dvs cirka 1,25pe. Lägg till enstaka KD-väljare också så får vi (ungefär):
22+6+1+2=31%. Det fattas fortfarande 10% som kan tänka sig SD i en regering.
Tror många av dessa 10pe faktiskt är SD-väljare som när skämsfaktorn minskar, då frågan lindats in, hintar om partisympati.