2018-09-02, 23:49
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Så är det, men då är det bättre att lägga sig vänster om M men höger om centrallinjen eftersom "vi" är ett högerparti i ekonomiska frågor men mer ett vänsterparti i omfördelningsfrågor och sjukvård.

Mitten, sätt den bara i mitten!

Ja han överanalyserade det där, mitten är tydligt och enkelt.
2018-09-03, 00:01
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jimmie Åkesson lockade säkerligen många nya väljare ikväll med sina bra och skickliga framträdanden. Kommer förmodligen synas i mätningarna som kommer framöver.

Angående det du skrev så sa han även tydligt att gällande välfärds och fördelningspolitiken så är det en annan sak och klart mer åt vänster. Han fokuserade alltså på konservativa och traditionella frågor, men sa flera gånger att i fördelningspolitik och välfärden är det närmare socialdemokraterna. Du hörde väl det?

Du har helt rätt! Om man kollar på den delen av utfrågningen igen, så säger Åkesson att man lika gärna "kan flytta SD hit" (mot mitten), men då protesterar utfrågaren Anders Holmberg med orden: "Nej, nej..." och Jimmie flyttar partiet tillbaks till höger. Vad somliga inte tycks fatta är att SD är ett socialkonservativt parti - mer vänster i välfärdsfrågor, fördelning; och strikt konservativt när det gäller Sverige som nation: traditioner, migration etc.

Sverigedemokraterna är därför ungefär lika delar höger SAMT mitten/vänster, vilket tycks förvilla alltför många. Inte minst de som vill placera Sverigedemokraterna i ett bestämt fack.
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-03 kl. 00:12. Anledning: Förtydligande
2018-09-03, 00:18
Medlem
Hur fungerar rösträkningsprocessen? Finns det risk för fusk? Allt jävla snack ifrån medier om valfusk, valpåverkan, Socialdemokraternas möte med google osv har gjort mig nojig.
Senast redigerad av Troett 2018-09-03 kl. 00:24.
2018-09-03, 00:23
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Det var inte bra alls. Ett mittenparti behöver de vara om man ska lyckas i det sossiga Sverige. För mycket moderat mys där. Sen, ja det är tramsigt, men ett rätt på de där kunskapsfrågorna var inte bra.

Samt svettandet, har jag aldrig sett förut. Vad hände där? Någon som satt en solarielampa ovan honom för att djävlas?

Inte många partivänner som är ute och försvarar honom på twitter heller, är snarare en bombmatta av attacker från alla håll. Här brukar SD vara bättre.

Detta kan ha tagit på opinionen och det rejält.

Sen var han bättre i agenda, eftersom Bildt kändes som en ren mobbare som bara malde på. Ingen som inte var stor fanboy av Bildt tyckte han vann något i den debatten och delar av Karlavagnen vart klart intressant, men många färre som följer de bitarna.

edit, sen det här med etableringsersättningen. Den gäller i 2 år. De lägger budgeten 2017 med från och med då ingen asyl/kvotinvandring. Det betyder att 2019 så finns det inga i etableringsersättningen längre om SDs budget fått gälla och det kommit noll invandrare. Det är sänkning med 30,70 och 100 %. För i helvete!! Tryck dit de djävla journalisterna som inte kan läsa en budget!
Skulle inte förvåna mig om SVT skruvade upp värmen inför utfrågningen för att försöka få JÅ att svettas och komma ur balans.
Det var heller ingen slump att de intervjuade EU federalistem och Soros hantlangare Macron en vecka innan valet.
Varför intervjuades inte Ungerns eller Polens ledare?
För dom är inte vänsterliberaler och det strider mot etablissemangets värderingar.
Man blir spyfärdig.
Påverkade detta opinionssiffrorna negativt?
Nej, troligtvis positivt.
2018-09-03, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
TV4 inledde söndagsmorgonen med ett kraftsamlat angrepp på SD. Först får man höra Löfven som upphetsat skriker att han aldrig kommer att samarbeta med SD eller göra sig beroende av detta parti. Sedan kommer en SIFO- undersökning som säger att en majoritet av svenskarna inte vill se SD i regeringsställning. Nu när vi går in i sista veckan före valdagen misstänker jag att msm kommer att uppbåda alla sina krafter för att smutskasta Sverigedemokraterna. Syftet är naturligtvis att påverka de osäkra väljarna. Frågan är hur mycket denna kraftsamling kan påverka opinionen? Kanske kan man vinna över några individer, dock ej SDs kärnväljare. Andra osäkra kan också bli förbannade och rösta SD i protest mot denna ensidiga attack från etablissemanget.

De siffror som TV 4 presenterade angående vilka partier väljarna inte ville se i en regering, tolkar i alla fall jag som sensationellt - bra!

SD ledde visserligen med 59% men då kan man ju fundera vilka som utgör de 41%-en?

Låt oss anta att de 22% SD-väljarna alla vill se SD i regeringen. Vi kan också anta att en tredjedel av moderatväljarna kan tänka sig SD i regeringen (då räknar jag väligt högt, de flesta SD-accepter i M vill bara ha samarbete, ej samregera). Då har vi 22+6=28, vilket är låååångt från 41%. Av S-väljarna har något OI (minns ej vilket) påstått att endast 5% vill ha S-SD samarbete, dvs cirka 1,25pe. Lägg till enstaka KD-väljare också så får vi (ungefär):
22+6+1+2=31%. Det fattas fortfarande 10% som kan tänka sig SD i en regering.

Tror många av dessa 10pe faktiskt är SD-väljare som när skämsfaktorn minskar, då frågan lindats in, hintar om partisympati.
2018-09-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Skulle inte förvåna mig om SVT skruvade upp värmen inför utfrågningen för att försöka få JÅ att svettas och komma ur balans.
Det var heller ingen slump att de intervjuade EU federalistem och Soros hantlangare Macron en vecka innan valet.
Varför intervjuades inte Ungerns eller Polens ledare?
För dom är inte vänsterliberaler och det strider mot etablissemangets värderingar.
Man blir spyfärdig.
Påverkade detta opinionssiffrorna negativt?
Nej, troligtvis positivt.

Jag vet inte. Jag trodde det kunde påverka. Min kompis som röstar M, trodde inte det skulle påverka. Kanske smittades jag av stämningen på twitter. Vi får se. Sett Jimmie mycket bättre, så jag är inte nöjd.

Fan la riktigt mycket tid på mitt inlägg tidigare idag. Källor från forskning, sökte upp citat och la ner tid på resonemangen. Inte ett svar. Klagar på att Jimmie svettas för mycket och placerar SD fel på en karta, fyra svar
Senast redigerad av swegunners 2018-09-03 kl. 00:44.
2018-09-03, 00:56
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Jag vet inte. Jag trodde det kunde påverka. Min kompis som röstar M, trodde inte det skulle påverka. Kanske smittades jag av stämningen på twitter. Vi får se. Sett Jimmie mycket bättre, så jag är inte nöjd.

Fan la riktigt mycket tid på mitt inlägg tidigare idag. Källor från forskning, sökte upp citat och la ner tid på resonemangen. Inte ett svar. Klagar på att Jimmie svettas för mycket och placerar SD fel på en karta, fyra svar
När Jimmie är i rutan svämmar Twitter över av vänsterblivna.
Titta på kommentarerna på JÅ's FB istället, hundratals kommentarer och 99,99% är supernöjda.
2018-09-03, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, särskilt då det märks på att 7K nu vill göra en valfråga av hans bräckliga psyke. Bara senaste timmen har det dykt upp grejer som att Ygeman säger ”tecken på att han är i obalans” och Bildt fyller i ”undrar hur hans föreställningsvärld ser ut”. Sluga ordval för att antyda att en ny sjukskrivning står för dörren.
Ja det är en gammal klassisk sovjetisk metod, att förklara poltiska motståndare som psykiskt sjuka. Det finns förstås inte en chans att någon går på det. Det enda som sker är att det är lite fler kvinnor som röstar på honom, i mer sympati Ännu fler blir det när det framkommer vilka som utslungar dessa anklagelser: "Valium" Yggeman och "Dementa" Bildt
2018-09-03, 01:28
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Japp, instämmer. Jag reagerade på det också. Hade varit avsevärt mer taktiskt att lägga sig en aning till vänster om M.

Halva SD är ju före detta sossar, de vill inte ha skrivet på näsan att de överväger ett parti lika långt ut till höger som ärkefienden M... precis som Löfvén tjatat om.

Kollade inte på utfrågningen, men antar att han tycker att hans främsta uppgift just nu är öka pressen på Ulf/nästa M-ledare att samarbeta.

Åkesson var för övrigt sådär mot Bildt. Å andra sidan blev jag riktigt skrämd när Macron började prata om Afrikas demografiska problem

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sifo verkar komma varje vardag. Även om dom tidigare påstod "varje dag" så verkar detta betyda vardagar.
Mätningar görs i och för sig varje dag (webb-delen). Men SvD verkar bara publicera på vardagar. Oklart om det blir 3 eller 1 mätning imorgon. Troligen bara 1 (den färskaste).
2018-09-03, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag håller med att det ser mörkt ut. Men det finns ett annat scenario där KD (om de är kvar) och M bildar regering och C och L lägger ner sina röster i tex budgetomröstningen. Då regerar man inte med passivt stöd från SD. Man fortsätter egentligen bara med DÖ.

Det som lite kan tala för detta är att man vet att man skulle riskera att åka ur riksdagen om man lierar sig med ett block som bygger på V och MP. Jag tror faktiskt inte L väljarna gillar MP eller V överhuvudtaget. Tror inte heller C väljarna är superförtjusta i V.
Jag håller inte alls med Krispan, och till skillnad mot honom kommer jag få rätt Desto snabbare det går utför för M, desto snabbare kommer M på riktigt göra något så att en eventuell läkningsarbete kan börja. Desto längre de drar ut på det, desto lägre kommer de att falla. Ett stort M garanterar verkligen ingenting, eftersom moderaterna själva är extremt principlösa (och dessutom uppenbarligen pantade). Det är dags att de inser att de lever i en ny tid, och då duger det inte med gamla dokumenterat värdelösa lösningar (alliansen)..
2018-09-03, 01:34
Medlem
MSM och alla partier missar en sak, denna hysteri och galenskap som förekommer nu tillsammans med Jimmie på SVT som anklagar S för fakenews är en GULDGRUVA! Mer uppmärksamhet kan man inte få och att S är så jävla dumma att låta Ygeman dementera åt S är ju bara hysteriskt komiskt

Går inte en dag utan att man ser SD oavsett vilket håll man tittar, denna reklam får du inte för miljoner sedlar.

Och Jimmie gör det bra, som orkar med
2018-09-03, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Mmm,men varför lade han sej så långt åt höger i utfrågningen ikväll? Det skapar förvirring hos mej och framförallt kanske för socialdemokratiska eventuella nya väljare. SD har alltid sagt att de är ett mittenparti. Jag fattar inte varför han gjorde så. (Jimmie alltså). Tror han begick ett misstag där...

Det är förmodligen ren strategi, om han satt SD i mitten så hade programledarna gjort en stor sak av det och ställt en massa tuffa frågor för att visa att SD egentligen är ett högerparti som försöker dölja det.

Nu genom att sätta sig höger där lite snabbt och samtidigt säga att SD är en garant för välfärden så blev det bara en liten parentes i utfrågningen som väljarna glömmer bort innan valdagen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in