Citat:
Ursprungligen postat av
Cpt.Obvious
Eftersom vi pratar arbete fortsätter jag på samma spår.
Dags för T3 och nu under terminen kommer stort fokus läggas på studierna men tänkte inom kort börja söka arbete som kan påbörjas under senhösten eller VT. Jag har redan idag en förhållandevis bra tjänst på ett stort företag som jag arbetar ca 10-15h/v på samt även en tjänst inom studentlivet, men något juridiskt inriktat vore förstås att föredra. Dessvärre har min arbetsplats sin juridiska avdelning utomlands vilket således enbart lämpar sig under sommaren .
Till problemet: Mina två terminer under juristprogrammet har resulterat i förhållandevis goda betyg, däremot är mina betyg från gymnasiet inte alls lika bra (C i snitt). Hur mycket tar arbetsgivare gymnasiebetyg i beaktande när man söker arbete så här tidigt in i programmet?
Gymnasiebetygen spelar i vissa fall en liten roll (vissa affärsjuridiska byråer kräver t.ex. att gymnasiebetyg bifogas till ansökan om sommarnotarietjänst). I de flesta fall spelar de ingen som helst roll överhuvudtaget (helt enkelt eftersom du inte förväntas bifoga dem till din ansökan).
Jag tycker inte att du behöver oroa dig för dina gymnasiebetyg. Har du bra meriter i övrigt bör dina betyg från gymnasiet inte hindra dig från att få en intervju.
Citat:
Ursprungligen postat av
vadskajaghetaeller
Har nu kommit in på Handelshögskolan i Göteborg och börjar skolan imorgon. Gick ut med 22,5 i merit genom naturvetenskapslinjen. Det jag undrar över nu är hur man egentligen pluggar? Jag vet ju mina pluggstrategier från gymnasiet, där jag memoriserade så mycket som möjligt. Skriva utförliga, nyanserade och komplexa svar...
Vad motsvarar högsta betyg i "gymnasienivå", eller går det att jämföra?
Att memorera fakta kommer inte att hjälpa dig lika mycket på juristprogrammet som på gymnasiet. Utförliga, nyanserade och komplexa svar ger sällan några pluspoäng.
Faktan finns i kurslitteraturen, vilken man på vissa universitet får ta med sig till tentan (vet inte hur det är med den saken på GU). Det är dessutom oftast bättre att skriva kort och koncist istället för att krångla till det.
Det går inte att jämföra betyg från naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och betyg från juristprogrammet eftersom det är två helt olika utbildningar. En som erhåller 22,5 inkl meritpoäng i betyg från gymnasiet borde dock ha goda möjligheter att klara sig bra på juristprogrammet.