2018-09-02, 15:41
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Eftersom vi pratar arbete fortsätter jag på samma spår.

Dags för T3 och nu under terminen kommer stort fokus läggas på studierna men tänkte inom kort börja söka arbete som kan påbörjas under senhösten eller VT. Jag har redan idag en förhållandevis bra tjänst på ett stort företag som jag arbetar ca 10-15h/v på samt även en tjänst inom studentlivet, men något juridiskt inriktat vore förstås att föredra. Dessvärre har min arbetsplats sin juridiska avdelning utomlands vilket således enbart lämpar sig under sommaren .

Till problemet: Mina två terminer under juristprogrammet har resulterat i förhållandevis goda betyg, däremot är mina betyg från gymnasiet inte alls lika bra (C i snitt). Hur mycket tar arbetsgivare gymnasiebetyg i beaktande när man söker arbete så här tidigt in i programmet?
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2018-09-02 kl. 15:44.
Citera
2018-09-02, 17:28
Medlem
Har nu kommit in på Handelshögskolan i Göteborg och börjar skolan imorgon. Gick ut med 22,5 i merit genom naturvetenskapslinjen. Det jag undrar över nu är hur man egentligen pluggar? Jag vet ju mina pluggstrategier från gymnasiet, där jag memoriserade så mycket som möjligt. Skriva utförliga, nyanserade och komplexa svar...

Vad motsvarar högsta betyg i "gymnasienivå", eller går det att jämföra?
Citera
2018-09-02, 22:13
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Eftersom vi pratar arbete fortsätter jag på samma spår.

Dags för T3 och nu under terminen kommer stort fokus läggas på studierna men tänkte inom kort börja söka arbete som kan påbörjas under senhösten eller VT. Jag har redan idag en förhållandevis bra tjänst på ett stort företag som jag arbetar ca 10-15h/v på samt även en tjänst inom studentlivet, men något juridiskt inriktat vore förstås att föredra. Dessvärre har min arbetsplats sin juridiska avdelning utomlands vilket således enbart lämpar sig under sommaren .

Till problemet: Mina två terminer under juristprogrammet har resulterat i förhållandevis goda betyg, däremot är mina betyg från gymnasiet inte alls lika bra (C i snitt). Hur mycket tar arbetsgivare gymnasiebetyg i beaktande när man söker arbete så här tidigt in i programmet?

Gymnasiebetygen spelar i vissa fall en liten roll (vissa affärsjuridiska byråer kräver t.ex. att gymnasiebetyg bifogas till ansökan om sommarnotarietjänst). I de flesta fall spelar de ingen som helst roll överhuvudtaget (helt enkelt eftersom du inte förväntas bifoga dem till din ansökan).

Jag tycker inte att du behöver oroa dig för dina gymnasiebetyg. Har du bra meriter i övrigt bör dina betyg från gymnasiet inte hindra dig från att få en intervju.

Citat:
Ursprungligen postat av vadskajaghetaeller
Har nu kommit in på Handelshögskolan i Göteborg och börjar skolan imorgon. Gick ut med 22,5 i merit genom naturvetenskapslinjen. Det jag undrar över nu är hur man egentligen pluggar? Jag vet ju mina pluggstrategier från gymnasiet, där jag memoriserade så mycket som möjligt. Skriva utförliga, nyanserade och komplexa svar...

Vad motsvarar högsta betyg i "gymnasienivå", eller går det att jämföra?

Att memorera fakta kommer inte att hjälpa dig lika mycket på juristprogrammet som på gymnasiet. Utförliga, nyanserade och komplexa svar ger sällan några pluspoäng.

Faktan finns i kurslitteraturen, vilken man på vissa universitet får ta med sig till tentan (vet inte hur det är med den saken på GU). Det är dessutom oftast bättre att skriva kort och koncist istället för att krångla till det.

Det går inte att jämföra betyg från naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och betyg från juristprogrammet eftersom det är två helt olika utbildningar. En som erhåller 22,5 inkl meritpoäng i betyg från gymnasiet borde dock ha goda möjligheter att klara sig bra på juristprogrammet.
Senast redigerad av at95 2018-09-02 kl. 22:31.
Citera
2018-09-03, 10:00
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Gymnasiebetygen spelar i vissa fall en liten roll (vissa affärsjuridiska byråer kräver t.ex. att gymnasiebetyg bifogas till ansökan om sommarnotarietjänst). I de flesta fall spelar de ingen som helst roll överhuvudtaget (helt enkelt eftersom du inte förväntas bifoga dem till din ansökan).

Jag tycker inte att du behöver oroa dig för dina gymnasiebetyg. Har du bra meriter i övrigt bör dina betyg från gymnasiet inte hindra dig från att få en intervju.
.

Stort tack! Det är just på de affärsjuridiska jag noterat de förväntade gymnasiebetygen.

Tydligen förbjuds elektroniska skrivmedel (laptops m.m) på seminarier och sokrater nu i Uppsala då de "distraherar undervisningen". Sagt under välkomstföreläsningen för T3. Antar att folk sitter på bl.a Facebook men min egna uppfattning är att det sker i väldigt liten utsträckning.

Detta försvårar ju anteckningar under undervisning oerhört och känns som ett påfund av de lite äldre professorerna. Främst minns jag ett tydligt citat från en tidigare gästföreläsning: "En jurist som inte kan anteckna för hand har inget att göra på institutionen utan kan lika gärna scanna varor på Ica".

Känns som datorskrivna salstentor är långt borta för oss och hade förbudet presenterats under T1 hade jag valt en annan institution. :/
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2018-09-03 kl. 10:04.
Citera
2018-09-03, 13:54
Medlem
Citat:
Stort tack! Det är just på de affärsjuridiska jag noterat de förväntade gymnasiebetygen.

Tydligen förbjuds elektroniska skrivmedel (laptops m.m) på seminarier och sokrater nu i Uppsala då de "distraherar undervisningen". Sagt under välkomstföreläsningen för T3. Antar att folk sitter på bl.a Facebook men min egna uppfattning är att det sker i väldigt liten utsträckning.

Detta försvårar ju anteckningar under undervisning oerhört och känns som ett påfund av de lite äldre professorerna. Främst minns jag ett tydligt citat från en tidigare gästföreläsning: "En jurist som inte kan anteckna för hand har inget att göra på institutionen utan kan lika gärna scanna varor på Ica".

Känns som datorskrivna salstentor är långt borta för oss och hade förbudet presenterats under T1 hade jag valt en annan institution. :/

Förstår verkligen inte förbudet. Har man inte tillgodogjort sig informationen på tillräckligt gott sätt så klarar man inte tentan, så enkelt är det. Då tycker jag hellre att de som alltid sitter passiva och knäpptysta ska få anmärkningar på närvaron, inte de som kanske (lärarna vet inte ens i vilken utsträckning det sker eftersom de inte ser skärmarna) småsurfar men ändå är delaktiga när det krävs.

Vilken jurist går någonsin runt med enbart lagbok och anteckningsblock? Det är inte så det ser ut i arbetslivet. Tycker att det är helt värdelöst att vissas Facebook-aktivitet ska hindra andra från att anteckna snabbt i ordbehandlingsprogram. Det får väl bita dessa personer i baken senare istället tänker jag. Själv skulle jag inte ha en chans att hinna anteckna allt för hand som jag hinner på datorn, under seminarier eller föreläsningar.

Sokraterna skulle jag dock inte oroa mig för, jag antecknade direkt i sokrat-kompendiet. Ingen av oss hade datorer på några sokrater förra terminen. Behövdes inga långrandiga kommentarer.
Citera
2018-09-03, 14:02
Medlem
CaveatLectors avatar
Men visst är det störande ibland med allt detta klickande på plastbitar. Funderar på att släpa med ett riktigt mekaniskt tangentbord för att visa folk var skåpet ska stå, men det skulle nog inte uppskattas. Känns ändå lite lustigt att ni fortfarande inte har digitala tentamen i Norrland.
Citera
2018-09-03, 14:19
Medlem
Samizdats avatar
För egen del tycker jag att såväl stiftbyten som klickandet från kulspetspennorna är alltför distraherande. Dessa moderna skrivdon hör inte hemma på en juristutbildning. Jag förespråkar ett förbud och anser att institutionen endast ska tillåta fjäderpennor.

Hur har man tänkt ingripa om någon skulle få för sig att ta med sig en dator för att anteckna?
Citera
2018-09-03, 19:40
Medlem
anteri17s avatar
Alla förslag som får Macbook-generationen kränkta är bra förslag. Datorförbudet har gällt ett tag under sokrater och har fungerat bra. Jag är ytterst tveksam om du tillgodogjort infon tillräckligt väl, för jag har svårt att se att samma förbud träffar seminarier.
Citera
2018-09-03, 22:38
Medlem
Jegras avatar
Citat:

Jag var - I egenskap av studierådsrepresentant - med på ett lunchmöte i våras där två doktorander hade varit på Harvard ett halvår. Där har man förbjudit datorer vid seminarier. Detta baserat på studier och forskning. Forskningen påvisar att det är tydlig skillnad på kunskapsinhämtningen mellan studenter som skrivit för hand jämfört med dator - om man gör ett diagnostiskt prov direkt efteråt. Dessutom vill man i seminarierna lyfta fram diskussionen och mötet mellan studenterna, vilket är svårt när man sitter bakom en skärm.

Jag kan se argumenten, men är själv datorantecknare och har svårt att slita mig från datorn. Men jag ser också hur många lägger mer tid på antecknandet än diskuterandet. När jag hålla muntliga föredragningar kan jag se vilka som lyssnar och vilka som gör annat. Det är inte svårt.

Däremot är jag inte säker på att det egentligen är datorn som sådan som är problemet. Det ligger snarare i hur verktyget som sådant används, och hur dynamiken i gruppen fungerar generellt. Där har - enligt mig - läraren en viktig roll för att styra upp gruppen så att inte några få personer tar upp all tid och allt utrymme.
Citera
2018-09-04, 10:37
Medlem
En hypotetiskt, teoretiskt fråga eller vad tusan man säger!
Klarar den genomsnittliga ungdommen JP om kommer direkt från gymnasiet med rätt studieteknik? Om vi säger att denna person hade medelbetyg men kom in via HP..
Nej, jag ska inte dra till med att "frågar åt en kompis", har läst en juridik kurs i gymnasiet och efter det blev jag jätte intresserad men frågan är ju då klarar man sig? Kommer man bryta ner totalt? Är det för tufft?
Citera
2018-09-04, 12:15
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Klarar den genomsnittliga ungdommen JP om kommer direkt från gymnasiet med rätt studieteknik? Om vi säger att denna person hade medelbetyg men kom in via HP..
Nej, jag ska inte dra till med att "frågar åt en kompis", har läst en juridik kurs i gymnasiet och efter det blev jag jätte intresserad men frågan är ju då klarar man sig? Kommer man bryta ner totalt? Är det för tufft?

Visst. Du behöver inte vara begåvad för att klara juristprogrammet; däremot behöver du vara disciplinerad vad gäller studierna. I regel klarar sig studenter med bra betyg från gymnasiet bättre än de som kommer in på HP -- de har i regel bättre studiedisciplin med sig -- men det går ju naturligtvis.
Citera
2018-09-05, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent

Själv hade jag usla betyg från gymnasiet och hoppade av när jag hade en termin kvar. Jag avskydde att plugga och hade riktigt kass självdisciplin.

Några år efter gymnasiet läste jag in det jag saknade på folkhögskola. Folkhögskolan hade riktigt låga krav så det var inte svårt att få högsta omdöme.

Så snart jag kom in på programmet så tändes något i mig. Jag fick kämpa första och andra terminen med att hitta rätt studieteknik samt balansera studierna med pendling och familj. Hade med andra ord rätt jävla dåliga förutsättningar för att orka med studierna. Men det gick och går ändå! Man ser till att klara sig igenom det man ska helt enkelt och jag personligen har utvecklats från termin till termin vad gäller studieteknik. Det kommer du också att göra! Kör på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in