2018-09-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Expressen går all-in med sina gamla nazistavslöjanden, Baas får jobba övertid. Idag även med något gammalt mordhot.

Oskarssson belyser ett verkligt problem; ”kvinnosyn” i form av minskad aborträtt, (frivilllig) sambeskattning, ”slopade pappamånader” (observera ordvalet) samt något annat jag inte minns.

vete tusan om det var så smart att tafsa på aborträtten i ett land som Sverige. Att sambeskattningen är frivillig måste nog Åkesson förtydliga samt att ”slopade pappamånader” är att öka valfriheten för familjer att få ihop sitt livspussel, tex för företagare och bönder, är också viktigt att belysa. Övriga partier (ex KD) går in för att reglera ensam SD och KD låter familjen bestämma (borde ju även vara en självklarhet för L att stödja, om de nu vill göra rätt för sitt namn.

SD har inte tafsat på nån aborträtt, endast föreslagit en justering nedåt till 12 v.

Det behövs att ett parti säger ifrån om att det sker för många aborter. Inte är det nåt som skrämmer iväg kvinnor. Oerhört många kvinnor tycker att det är för höga aborttal. SD har allt att vinna på att de skiljer sig från de andra partierna härvidlag.

Glöm inte att både M och C röstade nej till fri abort på sjuttiotalet. Det gjorde också en stor del av FP, sannolikt deras frisinnade falang med rötter i frikyrkorörelsen.

Personligen är jag för restriktivare regler för abort. Dock inget förbud, då det kan leda till farliga illegala aborter. Jag är kristen och då är det naturligt att tycka att abort är principiellt fel. Jag väljer SD inte bara för justering om aborter, jag gillar hela deras program då jag är en typisk socialkonservativ högerman.

Dock är det inte vanligt att man gillar allt i ett parti, men jag håller det föga troligt att en person som är less på kaos, anarki och en vanvettig invandringspolitik lämnar SD för ex vis S pga några abortveckor.
2018-09-02, 17:10
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men inga som helst OU har alltså presenterats under dagen?
Inte konstigt att abstinensen breder ut sig.

Är det bara stor humor och hittepå du vill läsa så finns både MAD och En Ding Ding Värld att hitta på någon loppis. Så stort behov av SIFO kan det nog inte vara.
2018-09-02, 17:15
Medlem
Mike.Andersens avatar
Den här nyheten hann dyka upp medans jag var nere i vallokalen. Det verkar som att alla är medvetna om att opinionssiffrorna är extremt snedvridna.

Stödet för SD svårt att mäta – opinionsföretagen underskattar stödet

Citat:
Opinionsmätningarna som visar vad väljarna gör för partival är träffsäkra i en historisk och internationell jämförelse. Men det finns ett stort undantag. När det gäller Sverigedemokraterna har opinionsföretagen hittills alltid underskattat stödet.

Citat:
Ingen vill står i skamvrån

Frågan är hur bra de har lyckats med det. I dag spretar opinionsföretagens uppskattade stöd för Sverigedemokraterna väldigt mycket. Lägsta notering ligger på drygt 18 procent, högsta på drygt 24 procent, ett spann på hela 6 procentenheter, vilket kanske skvallrar om hur svårt det är att läsa av just stödet för Sverigedemokraterna. Facit kommer på valdagen.

– Det är inget institut som vill stå i skamvrån efter den 9:e september och ha missat lika mycket på Sverigedemokraternas väljarstöd som man gjorde sist, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

Haha, ingen vill stå i skamvrån, men Sifo med flera lär väl få skämmas ordentligt.

Artikeln stämmer inte riktigt, skillnaden är väl närmare 8 procentenheter. Snittet på samtliga institut de närmaste halvåret skiljer 7,2 procentenheter. Jag skulle vilja påstå att detta är rent bedrövligt.
2018-09-02, 17:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha det var elakt, en uppmaning till alla som tror på dessa OI att verkligen satsa sina egna pengar efter din tro eller avslöja att de i verkligheten inte alls tror på det de själva säger.

Kliv fram nu alla som hävdar att SD har så låga siffror som Sifo med flera säger, plocka hem dessa gratispengar och berätta hur mycket ni har satsat!
Framför allt kanske en uppmaning till alla som jobbar på dessa institut att placera sina samtliga pensionsbesparingar på dessa klockrena odds. Om man verkligen tror att man gör ett bra & ärligt jobb så måste detta vara en helt unikt säker satsning för att kraftigt öka sin pensionspengar. Om man inte satsar allt man har, ja då tror man helt enkelt inte på att man har gjort ett bra & ärligt jobb.

Kom igen nu Toivo Sjörén, bli rik som ett troll.
2018-09-02, 17:20
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Artikeln stämmer inte riktigt, skillnaden är väl närmare 8 procentenheter. Snittet på samtliga institut de närmaste halvåret skiljer 7,2 procentenheter. Jag skulle vilja påstå att detta är rent bedrövligt.

Ja man kan hoppas att det efter detta val blir en debatt om detta. man kanske skulle polisanmäla Sifo för otillbörlig valpåverkan efter valet? Och anmäla dem till MSB som skall hålla i det psykologiska försvaret?
2018-09-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
SD har gjort väldigt få om några misstag denna valrörelsen. Jimmie-Bildt-debatten är dock ett tydligt sådant. Här tror jag tyvärr att Jimmies ego tagit överhanden, självklart är det en pojkdröm för en politiskt intresserad 70-talist att få debattera Bildt, men det är en dålig idé nu valrörelsen 2018.

1. Jag ser helt enkelt inte att det har en gynnsam risk return ratio för SD. Är Jimmie bra och vinner kan han vinna några tiondelars extra väljarstöd, SD går redan så bra, trampar Jimmie igenom kan det kosta procentenheter. Förhoppningsvis är Bildt så dålig som han framstår här:
https://samnytt.se/har-talar-carl-bildt-om-hur-du-ska-rosta-sd-rost-bortkastad/
men även om Jimmie krossar Bildt ser jag ingen större väljarvinst i det.

2. Bildt kan komma väl förberedd genom att detaljstudera hur Jimmie argumenterat hittills i valrörelsen, hur Bildt lägger fram sina argument hösten 2018 är relativt okänt.

3. Jimmie är troligtvis med rätta mer eller mindre slutkörd så här 1 vecka innan valet, detta är inget större problem när han debatterar de andra partiledarna som är i samma situation. Bildt är troligtvis helt utvilad.

Min rekommendation är att Jimmie får överansträngda stämband under sen eftermiddag och ställer in debatten. Det är inte fegt, det är smart, det är "bra för Sverige".

Bildt kan ta på sig att det kastas skit på honom, utan att detta drabbar moderaterna. Han är ju bara en föredetting.

Skit på Åkesson däremot kommer direkt drabba SD!
2018-09-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
EU är en mycket liten valfråga, endast L-väljare bryr sig och de hade ändå inte tänkt rösta SD.

Men återigen visar detta att SD är oppositionen. Oavsett fråga och parti så är det SD de tar fram för att argumentera emot. Det blir naturligt för tittarna att se SD som det naturliga oppositionspartiet.

Jag tror inte det påverkar OU i närtid men på lång sikt vänjer SD människor vid att man kan tycka annorlunda än etablissemanget. Man kan vara mot P3 trots att P3 inte tycker att man kan vara det. man kan vara mot EU trots att inte EU tycker det (Ja Bildt ÄR EU). Folk vänjer sig att tänka utanför etablissemangets åsiktskorridor; första radikaliserings-steget innan de går över till SD.

F.ö. fler som förbereder sig mentalt på en jordskredsseger för SD. Alla dessa liknande artiklar om valet måste betyda att dessa jounalister vet något vi inte vet. De skulle inte skriva så här, och S skulle inte vara så desperata, om de på allvar trodde att SD skulle få 18 %. Länge körde de att: "SD kan få 20 %". Inte ens 20 % kan ligga bakom dessa artiklar. Kadhammar och andra ni referat till tidigare måste förvänta sig ett högre resultat. Jag tycke reaktionerna från etablissemanget tyder på att de själva tror på SD 25 % eller mer. Sossarna måste ha någon undersökning som visar att kvinnorna följer sina män nu och lämnar S för SD. Sjukhusnedläggningen i Norrland fick nog många kvinnor att lämna S i deras starkaste fäste. Några citat ur artikeln:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rLj0wl/akessons-apokalyptiska-tal-lockar-den-vanlige-svenske-mannen

Marken gungar under etablissemangets fötter. Jag tror YG och Sentio underskattar SD nu.
De börjar bli pk att vara SD.

Kan dra en rolig historia. Min farmor har alltid varit en människa som vill alla människor väl oavsett hudfärg.

Hon gav tiggaren på Ica en tjuga när hon själv levde på knappt 11000kr i månaden. Hon älskar Obama och hans Rosling.

Men så hände en sak och nu ska hon rösta på SD.
2018-09-02, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha det var elakt, en uppmaning till alla som tror på dessa OI att verkligen satsa sina egna pengar efter din tro eller avslöja att de i verkligheten inte alls tror på det de själva säger.

Kliv fram nu alla som hävdar att SD har så låga siffror som Sifo med flera säger, plocka hem dessa gratispengar och berätta hur mycket ni har satsat!

Kan inte se att det är 6 ggr pengarna att M blir större än SD, men ca 5 ggr. SD har däremot ganska lågt odds att bli större än M.

Jag hade lätt lagt 10 000 sek på att SD blir större än M. Direkt.

Det borde inte vara några prob för folk som litar på dessa institut. Så komigen nu. Satsa
Senast redigerad av barfotalasse 2018-09-02 kl. 17:52.
2018-09-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
De börjar bli pk att vara SD.

Kan dra en rolig historia. Min farmor har alltid varit en människa som vill alla människor väl oavsett hudfärg.

Hon gav tiggaren på Ica en tjuga när hon själv levde på knappt 11000kr i månaden. Hon älskar Obama och hans Rosling.

Men så hände en sak och nu ska hon rösta på SD.

Är nyfiken, vad hände?

Min farmor har också blitt SD. Hon har tidigare alltid röstat M, som farfar översten gjorde. I farmors fall var det Reinfeldts svek mot försvarsmakten som fällde avgörandet. Samt även vansinnesimporten av muslimer.
2018-09-02, 17:44
Medlem
8711s avatar
Riktigt bra siffra från Skop! 20,0%!

Samma Skop hade 8,0% innan förra valet när det blev närmare 13% i form av 12,9% i valresultat.
2018-09-02, 17:49
Avslutad
Hur många undersökningar kan man vänta sig nästa vecka? Sifo kanske fortsätter på sin dagliga rapportering men kommer de andra instituten släppa mer än varsin undersökning? Och kommer dom då vara koncentrerade till slutet av veckan?
2018-09-02, 17:49
Medlem
8711s avatar
Skop, september:

S 23,8% (-0,9)
V 10,5% (+0,2)
Mp 6,2% (+0,2)

SD 20,0% (+0,5) En riktigt bra siffra som säkerligen motsvarar 23-24% vid ett val idag, minst.

M 17,0% (+0,1)
C 7,5% (-0,7)
Kd 6,7% (+0,6)
L 5,4% (-0,4)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in