SD har gjort väldigt få om några misstag denna valrörelsen. Jimmie-Bildt-debatten är dock ett tydligt sådant. Här tror jag tyvärr att Jimmies ego tagit överhanden, självklart är det en pojkdröm för en politiskt intresserad 70-talist att få debattera Bildt, men det är en dålig idé nu valrörelsen 2018.
1. Jag ser helt enkelt inte att det har en gynnsam risk return ratio för SD. Är Jimmie bra och vinner kan han vinna några tiondelars extra väljarstöd, SD går redan så bra, trampar Jimmie igenom kan det kosta procentenheter. Förhoppningsvis är Bildt så dålig som han framstår här:
https://samnytt.se/har-talar-carl-bildt-om-hur-du-ska-rosta-sd-rost-bortkastad/
men även om Jimmie krossar Bildt ser jag ingen större väljarvinst i det.
2. Bildt kan komma väl förberedd genom att detaljstudera hur Jimmie argumenterat hittills i valrörelsen, hur Bildt lägger fram sina argument hösten 2018 är relativt okänt.
3. Jimmie är troligtvis med rätta mer eller mindre slutkörd så här 1 vecka innan valet, detta är inget större problem när han debatterar de andra partiledarna som är i samma situation. Bildt är troligtvis helt utvilad.
Min rekommendation är att Jimmie får överansträngda stämband under sen eftermiddag och ställer in debatten. Det är inte fegt, det är smart, det är "bra för Sverige".
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Självklart vill Bildt hellre möta Åkesson, eftersom han vill konfrontera honom med Putin vs Macron. Jag tänker mig upplägget ungefär så här: Först ett inledande reportage där man går in på vilket helvete britterna haft med förhandlingarna, samt att väljarna numera har svängt och vill ha en ny omröstning. Därefter en intervju med Macron, där man låter honom säga vad han tycker om att Åkesson inte kunde välja mellan honom och Putin. Och sen en ny specialbeställd Sifo- eller Novusmätning av den svenska EU-opinionen. Slutligen släpper man loss Bildt och Åkesson mot varandra. Det lockar sannolikt inte tillbaka några M-väljare från SD, men syftet är nog mer att avskräcka de befintliga från att byta. Det är ingen het valfråga heller.
JÅ bör klara sig hyfsat om han har en av sina bättre dagar och inte får ett sånt där plötsligt nervöst spel med tunghäfta och flackande blick.