2018-09-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hello Mr Moderat(or)

Inte tror du väl att Bildt skulle ha nöjt sig med att möta Mr Wichel? Så vad som är hönan eller ägget här är ju inte helt självklart.
Självklart vill Bildt hellre möta Åkesson, eftersom han vill konfrontera honom med Putin vs Macron. Jag tänker mig upplägget ungefär så här: Först ett inledande reportage där man går in på vilket helvete britterna haft med förhandlingarna, samt att väljarna numera har svängt och vill ha en ny omröstning. Därefter en intervju med Macron, där man låter honom säga vad han tycker om att Åkesson inte kunde välja mellan honom och Putin. Och sen en ny specialbeställd Sifo- eller Novusmätning av den svenska EU-opinionen. Slutligen släpper man loss Bildt och Åkesson mot varandra. Det lockar sannolikt inte tillbaka några M-väljare från SD, men syftet är nog mer att avskräcka de befintliga från att byta. Det är ingen het valfråga heller.

JÅ bör klara sig hyfsat om han har en av sina bättre dagar och inte får ett sånt där plötsligt nervöst spel med tunghäfta och flackande blick.
2018-09-02, 15:24
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Mattias Karlsson förutsåg redan 2010 att SD skulle bli störst i detta val. SVT-reportern som intervjuar skrattade åt honom.

https://www.youtube.com/watch?v=Mc3Xq1en_8s

Är det Chang Frick som står där i början av klippet?
2018-09-02, 15:25
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul

PS: Hade SDsedlarna i innerfickan o tog FI sedlar från stället när alla kollade

Va!? Den stora behållningen är ju att tajma vart man står i kön så man hamnar mellan riktiga PK-människor och så sträcker man sig stolt efter SD-sedeln.
2018-09-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Är det Chang Frick som står där i början av klippet?
Svart skjorta och grå kostym c:a 1:03, ja det ser ut som en ung Frick.
2018-09-02, 15:48
Medlem
freshboys avatar
SD har gjort väldigt få om några misstag denna valrörelsen. Jimmie-Bildt-debatten är dock ett tydligt sådant. Här tror jag tyvärr att Jimmies ego tagit överhanden, självklart är det en pojkdröm för en politiskt intresserad 70-talist att få debattera Bildt, men det är en dålig idé nu valrörelsen 2018.

1. Jag ser helt enkelt inte att det har en gynnsam risk return ratio för SD. Är Jimmie bra och vinner kan han vinna några tiondelars extra väljarstöd, SD går redan så bra, trampar Jimmie igenom kan det kosta procentenheter. Förhoppningsvis är Bildt så dålig som han framstår här:
https://samnytt.se/har-talar-carl-bildt-om-hur-du-ska-rosta-sd-rost-bortkastad/
men även om Jimmie krossar Bildt ser jag ingen större väljarvinst i det.

2. Bildt kan komma väl förberedd genom att detaljstudera hur Jimmie argumenterat hittills i valrörelsen, hur Bildt lägger fram sina argument hösten 2018 är relativt okänt.

3. Jimmie är troligtvis med rätta mer eller mindre slutkörd så här 1 vecka innan valet, detta är inget större problem när han debatterar de andra partiledarna som är i samma situation. Bildt är troligtvis helt utvilad.

Min rekommendation är att Jimmie får överansträngda stämband under sen eftermiddag och ställer in debatten. Det är inte fegt, det är smart, det är "bra för Sverige".

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Självklart vill Bildt hellre möta Åkesson, eftersom han vill konfrontera honom med Putin vs Macron. Jag tänker mig upplägget ungefär så här: Först ett inledande reportage där man går in på vilket helvete britterna haft med förhandlingarna, samt att väljarna numera har svängt och vill ha en ny omröstning. Därefter en intervju med Macron, där man låter honom säga vad han tycker om att Åkesson inte kunde välja mellan honom och Putin. Och sen en ny specialbeställd Sifo- eller Novusmätning av den svenska EU-opinionen. Slutligen släpper man loss Bildt och Åkesson mot varandra. Det lockar sannolikt inte tillbaka några M-väljare från SD, men syftet är nog mer att avskräcka de befintliga från att byta. Det är ingen het valfråga heller.

JÅ bör klara sig hyfsat om han har en av sina bättre dagar och inte får ett sånt där plötsligt nervöst spel med tunghäfta och flackande blick.
Senast redigerad av freshboy 2018-09-02 kl. 15:57.
2018-09-02, 15:49
Medlem
Floragatans avatar
SVT skriver om svårigheterna att mäta SD.

– Det är inget institut som vill stå i skamvrån efter den 9:e september och ha missat lika mycket på Sverigedemokraternas väljarstöd som man gjorde sist, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/osakert-sd-stod-utmaning-for-opinionsforetagen
2018-09-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
SD har gjort väldigt få om några misstag denna valrörelsen. Jimmie-Bildt-debatten är dock ett tydligt sådant. Här tror jag tyvärr att Jimmies ego tagit överhanden, självklart är det en pojkdröm för en politiskt intresserad 70-talist att få debattera Bildt, men det är en dålig idé nu augusti 2018.

1. Jag ser helt enkelt inte att det har en gynnsam risk return ratio för SD. Är Jimmie bra och vinner kan han vinna några tiondelars extra väljarstöd, SD går redan så bra, trampar Jimmie igenom kan det kosta procentenheter. Förhoppningsvis är Bildt så dålig som han framstår här:
https://samnytt.se/har-talar-carl-bildt-om-hur-du-ska-rosta-sd-rost-bortkastad/
men även om Jimmie krossar Bildt ser jag ingen större väljarvinst i det.

2. Bildt kan komma väl förberedd genom att detaljstudera hur Jimmie argumenterat hittills i valrörelsen, hur Bildt lägger fram sina argument hösten 2018 är relativt okänt.

3. Jimmie är troligtvis med rätta mer eller mindre slutkörd så här 1 vecka innan valet, detta är inget större problem när han debatterar de andra partiledarna som är i samma situation. Bildt är troligtvis helt utvilad.

Min rekommendation är att Jimmie får överansträngda stämband under sen eftermiddag och ställer in debatten. Det är inte fegt, det är smart, det är "bra för Sverige".

Bildt har hakat upp sig på Europatanken och vid hans ålder börjar hjärnan tillbakabildas. Även om Jimmie kommer halvfull, rund under fötterna och raglar in i Boris Jeltsin-stil vinner han debatten. Och SD syns mer och mer. Det kan ge några röster till men jag håller med, det blir inget stort tillskott nu så här sent. Eftersom nazikorten har dragits är det också viktigt för SD att se ut som "vanliga" politiker, och man kan väl inte säga att Jimmie ger associationer till Himler, Goebbels m fl.....
2018-09-02, 16:20
Medlem
Jag tror att man från SDS sida tänker så här; vi måste gå bättre hos kvinnor i LO kollektivet. Dessa gillar inte Bildt och är heller mkt till övers för EU.
2018-09-02, 16:34
Medlem
docentdisciplins avatar
I SKOPs senaste väljarbarometer som presenteras idag
https://skop.se/politik/2018/09/skops-valjarbarometer-31-augusti-2018/

kan man se att det går fortsatt nedåt för Socialdemokraterna som kommer in på 23,8%.

Samtidigt ligger SD stabilt runt 20,0%. V fortsätter upp till 10,5%.
(o t. Det är mig veterligen det lägsta resultat för S i en SKOP mätning den senaste mandatperioden. Om det är det lägsta någonsin har jag inte kunna hitta svar på, tänker då på Juholt siffrorna..)
2018-09-02, 16:34
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune1221
Just nu handlar allt från S på twitter om SD! Även mycket från M tyder på att man ser SD som ett större hot än tidigare, tex att man sätter in Bildt. Förhoppningsvis beror det på att dom ser en ökning i sina interna undersökningar.

Det är tydligt att både S och M glömt bort att de ska vara motpoler.

Nu är bådas motpol SD.

Starkt jobbat av ett nytt, litet parti att sätta agendan för jättarna.

De måste tycka att situationen är jobbig och hoppas att den snart går över (vi kallar dom nazister en gång till så kanske det slutar).

Självklart märker många väljare detta.
2018-09-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Är det någon fler än mig som tycker att Sifos mätningar ser suspekta ut? Sd har ökat med 0,1 PE
Var får du 0.1%e ifrån?
2018-09-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
I SKOPs senaste väljarbarometer som presenteras idag
https://skop.se/politik/2018/09/skops-valjarbarometer-31-augusti-2018/

kan man se att det går fortsatt nedåt för Socialdemokraterna som kommer in på 23,8%.

Samtidigt ligger SD stabilt runt 20,0%. V fortsätter upp till 10,5%.
(o t. Det är mig veterligen det lägsta resultat för S i en SKOP mätning den senaste mandatperioden. Om det är det lägsta någonsin har jag inte kunna hitta svar på, tänker då på Juholt siffrorna..)

SKOP hade SD på 8,7% i Sep innan valet 2014, så 20% idag är runt28-30% på valdagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in