"Om vi vet att vi har en felkälla, om vi inte täpper till den, ja, då har vi ett problem, säger Torbjörn Sjöström, som är VD för Novus."
Detta är stor komik. Varför inte inse att det är omöjligt att få reda på något som folk inte vill berätta?
Det är ju knappast så att OI har avancerad tortyr eller sanningsserum i sin arsenal, metoder som dessutom har tveksam effekt?
Jag gillar inte att ha konspirationsteorier, men tusan vad konstigt det känns att ett synkroniserat etablissemang förbereder befolkningen på det korrekta valresultatet, samtidigt som SIFO kör sin påverkansoperation döpt "SD 16,9%". Där skulle FOI ha något att sätta tänderna i istället för att försöka få fortsatta forskningsanslag genom att yra om några trötta twitterbottar ingen har sett eller brytt sig om.
Jag vidhåller att det är omöjligt att mäta opinionsläget kvantitativt när befolkningen inte vill berätta. Den bästa kvalitativa metoden eller resonemanget jag sett hittills är, surprise, mitt eget resonemang kring SD:s tillväxttakt. Tillväxttakten har varit en fördubbling varje år fram till 2014. Sedan valet 2014 har vi sett:
IKEA-morden
terrorattentat begått av illegal invandrare på Drottninggatan
gängskjutningar
flyktongkrisen 2015 och helt förändrade stadskärnor
sexbrotten
tiggarna
stöldligorna
bilbränder
"öppnare media"
välfärdsluckor - assistans till barn etc
"allt annat"
Enligt senaste SIFO skulle det alltså gett SD 4 extra procentenheter? Vi talar här om en ökning som är mindre än 2010 till 2014, nästan på samma nivå som SD:s ökning 2006 till 2010, då SD ökade 3 procentenheter.
Är detta troligt? Eller är det mer troligt att OI har fel?
Jag eftersöker alltså en mer kvalitativ diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av
Floragatan
SVT skriver om svårigheterna att mäta SD.
– Det är inget institut som vill stå i skamvrån efter den 9:e september och ha missat lika mycket på Sverigedemokraternas väljarstöd som man gjorde sist, säger Henrik Ekengren Oscarsson.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/osakert-sd-stod-utmaning-for-opinionsforetagen