2018-09-02, 16:42
Medlem
freshboys avatar
"Om vi vet att vi har en felkälla, om vi inte täpper till den, ja, då har vi ett problem, säger Torbjörn Sjöström, som är VD för Novus."

Detta är stor komik. Varför inte inse att det är omöjligt att få reda på något som folk inte vill berätta?

Det är ju knappast så att OI har avancerad tortyr eller sanningsserum i sin arsenal, metoder som dessutom har tveksam effekt?

Jag gillar inte att ha konspirationsteorier, men tusan vad konstigt det känns att ett synkroniserat etablissemang förbereder befolkningen på det korrekta valresultatet, samtidigt som SIFO kör sin påverkansoperation döpt "SD 16,9%". Där skulle FOI ha något att sätta tänderna i istället för att försöka få fortsatta forskningsanslag genom att yra om några trötta twitterbottar ingen har sett eller brytt sig om.

Jag vidhåller att det är omöjligt att mäta opinionsläget kvantitativt när befolkningen inte vill berätta. Den bästa kvalitativa metoden eller resonemanget jag sett hittills är, surprise, mitt eget resonemang kring SD:s tillväxttakt. Tillväxttakten har varit en fördubbling varje år fram till 2014. Sedan valet 2014 har vi sett:

IKEA-morden
terrorattentat begått av illegal invandrare på Drottninggatan
gängskjutningar
flyktongkrisen 2015 och helt förändrade stadskärnor
sexbrotten
tiggarna
stöldligorna
bilbränder
"öppnare media"
välfärdsluckor - assistans till barn etc
"allt annat"

Enligt senaste SIFO skulle det alltså gett SD 4 extra procentenheter? Vi talar här om en ökning som är mindre än 2010 till 2014, nästan på samma nivå som SD:s ökning 2006 till 2010, då SD ökade 3 procentenheter.

Är detta troligt? Eller är det mer troligt att OI har fel?

Jag eftersöker alltså en mer kvalitativ diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
SVT skriver om svårigheterna att mäta SD.

– Det är inget institut som vill stå i skamvrån efter den 9:e september och ha missat lika mycket på Sverigedemokraternas väljarstöd som man gjorde sist, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/osakert-sd-stod-utmaning-for-opinionsforetagen
Senast redigerad av freshboy 2018-09-02 kl. 16:44.
2018-09-02, 16:48
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bildt har hakat upp sig på Europatanken och vid hans ålder börjar hjärnan tillbakabildas. Även om Jimmie kommer halvfull, rund under fötterna och raglar in i Boris Jeltsin-stil vinner han debatten. Och SD syns mer och mer. Det kan ge några röster till men jag håller med, det blir inget stort tillskott nu så här sent. Eftersom nazikorten har dragits är det också viktigt för SD att se ut som "vanliga" politiker, och man kan väl inte säga att Jimmie ger associationer till Himler, Goebbels m fl.....

EU är en mycket liten valfråga, endast L-väljare bryr sig och de hade ändå inte tänkt rösta SD.

Men återigen visar detta att SD är oppositionen. Oavsett fråga och parti så är det SD de tar fram för att argumentera emot. Det blir naturligt för tittarna att se SD som det naturliga oppositionspartiet.

Jag tror inte det påverkar OU i närtid men på lång sikt vänjer SD människor vid att man kan tycka annorlunda än etablissemanget. Man kan vara mot P3 trots att P3 inte tycker att man kan vara det. man kan vara mot EU trots att inte EU tycker det (Ja Bildt ÄR EU). Folk vänjer sig att tänka utanför etablissemangets åsiktskorridor; första radikaliserings-steget innan de går över till SD.

F.ö. fler som förbereder sig mentalt på en jordskredsseger för SD. Alla dessa liknande artiklar om valet måste betyda att dessa jounalister vet något vi inte vet. De skulle inte skriva så här, och S skulle inte vara så desperata, om de på allvar trodde att SD skulle få 18 %. Länge körde de att: "SD kan få 20 %". Inte ens 20 % kan ligga bakom dessa artiklar. Kadhammar och andra ni referat till tidigare måste förvänta sig ett högre resultat. Jag tycke reaktionerna från etablissemanget tyder på att de själva tror på SD 25 % eller mer. Sossarna måste ha någon undersökning som visar att kvinnorna följer sina män nu och lämnar S för SD. Sjukhusnedläggningen i Norrland fick nog många kvinnor att lämna S i deras starkaste fäste. Några citat ur artikeln:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rLj0wl/akessons-apokalyptiska-tal-lockar-den-vanlige-svenske-mannen

Marken gungar under etablissemangets fötter. Jag tror YG och Sentio underskattar SD nu.
2018-09-02, 16:49
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
PS: Hade SDsedlarna i innerfickan o tog FI sedlar från stället när alla kollade

Du är modig, du! Jag hade skämts in i helvete om folk hade trott att jag röstade på FI och då är jag ändå tjej.
2018-09-02, 16:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Jag gillar inte att ha konspirationsteorier, men tusan vad konstigt det känns att ett synkroniserat etablissemang förbereder befolkningen på det korrekta valresultatet, samtidigt som SIFO kör sin påverkansoperation döpt "SD 16,9%". Där skulle FOI ha något att sätta tänderna i istället för att försöka få fortsatta forskningsanslag genom att yra om några trötta twitterbottar ingen har sett eller brytt sig om.
En viktig poäng. Om SIFO verkligen får så fel som vissa tror, så bör dom helt enkelt förbjudas att fortsätta med politiska opinionsundersökningar. Då är dom att betrakta som utländska påverkannsoperatörer. Då dom ju numera är utlandsägda.
2018-09-02, 16:52
Medlem
freshboys avatar
På tal om poll of polls

Följande institut tror att M slår SD just nu:

Novus, Inzio, Sifo och Demoskop. 50% av instituten.

Den som tror på dessa polls kan gå till Betfair och få 5 gånger pengarna. Eller 4,5 hos tex Bethard. Lycka till!
Senast redigerad av freshboy 2018-09-02 kl. 17:09.
2018-09-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
I SKOPs senaste väljarbarometer som presenteras idag
https://skop.se/politik/2018/09/skops-valjarbarometer-31-augusti-2018/

kan man se att det går fortsatt nedåt för Socialdemokraterna som kommer in på 23,8%.

Samtidigt ligger SD stabilt runt 20,0%. V fortsätter upp till 10,5%.
(o t. Det är mig veterligen det lägsta resultat för S i en SKOP mätning den senaste mandatperioden. Om det är det lägsta någonsin har jag inte kunna hitta svar på, tänker då på Juholt siffrorna..)
Tre lägsta Skopnoteringarna för S 2000-2017:

Jan 2011 24,4
Dec 2015 25,3
Jan 2012 25,4

Så ja, 23,8 bör vara all time low i Skop.

Det som dock hittills aldrig hänt är att de dippat under 20,0. Lägsta är Sentio november 2016, 20,8%. Nån gång ska det väl hända.
2018-09-02, 16:57
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Du är modig, du! Jag hade skämts in i helvete om folk hade trott att jag röstade på FI och då är jag ändå tjej.
I mitt lilla valdistrikt som består av 3 kvarter fick F! 14 % :0 SD fick bara 5,5 %. (2014)
2018-09-02, 17:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Men inga som helst OU har alltså presenterats under dagen?
Inte konstigt att abstinensen breder ut sig.
2018-09-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Va!? Den stora behållningen är ju att tajma vart man står i kön så man hamnar mellan riktiga PK-människor och så sträcker man sig stolt efter SD-sedeln.
Ja mycket bättre.
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Var får du 0.1%e ifrån?

Jag bara jämförde första och sista mätningen i augusti. Snittet för SD den månaden är drygt 1 PE ökning, men det stör mig lite att SD är tillbaka till nästan samma siffra som den 10:e augusti. Övriga partier har inte ökat något nämnvärt i Sifos OU, så var har resten av väljarna gått? Det är knappast troligt att väljarna har gått över till de rödgröna.

Mätningarna hos Sifo är helt enkelt fabricerade.
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
På tal om poll of polls

Följande institut tror att M slår SD just nu:

Novus, Inzio, Sifo och Demoskop. 50% av instituten.

Den som tror på dessa polls kan gå till Betfair och få 6,6 gånger pengarna. Eller 4,5 hos tex Bethard. Lycka till!

Haha det var elakt, en uppmaning till alla som tror på dessa OI att verkligen satsa sina egna pengar efter din tro eller avslöja att de i verkligheten inte alls tror på det de själva säger.

Kliv fram nu alla som hävdar att SD har så låga siffror som Sifo med flera säger, plocka hem dessa gratispengar och berätta hur mycket ni har satsat!
2018-09-02, 17:06
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
SKOP hade SD på 8,7% i Sep innan valet 2014, så 20% idag är runt28-30% på valdagen.

Visserligen tillhör Skop våra kända skojare i branschen!

Men runt 28-30% kan dock inte helt uteslutas...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-09-02 kl. 17:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in