Citat:
Ursprungligen postat av
NorthernAngel
Ja YouGov tar med sådant i sina viktningar, någon journalist som jobbar i England hade träffat dem och talade om det. Diskuterades i tråden förut.
.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5607134/
Här forskningen på det, så vi inte står och dör med en åsikt från ett opinionsinstitut. "We highlight that a few, but selective digital traces produce prediction accuracies that are on par or even greater than most current approaches based upon bigger and broader datasets".
Så går att titta på likes och liknande.
https://valforskning.pol.gu.se/digitalAssets/1510/1510842_vikten_av_vikter_rapport13_v150127.pdf
Den här är intressant om någon vill läsa om valu och deras viktning. Går att se att de måste vikta upp SD.
Gällande min tidigare kommentar om rådata, där jag fram hävdade att skillnaden i rådata var liten, så har jag hittat det här
https://www.svt.se/opinion/article3215236.svt
vilket tyvärr visade sig vara på bolag verksam i Norge och inte i Sverige. "Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna"
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
.
är intresserad att höra din åsikt i vad som skiljer Sverige från Norge så mycket. Jag hade uppfattningen att skillnaden i rådata även i Sverige var liten och att att skillnaderna berodde på "politiskviktning". Den bilden stämmer ju tydligen inte alls i Sverige.
vidare
"Den amerikanske statistik-gurun, Nate Silver, redovisade metoderfarenheterna i samband med det amerikanska presidentvalet 2012 på sin blogg hos New York Times.
Hans slutsats var att de webbaserade mätningarna var mest exakta med en genomsnittlig avvikelse på 2,1 procent, institut som genomförde telefonintervjuer hade en genomsnittlig avvikelse på 3,5 procent medan de institut som använder så kallade ”robocalls”, hade en genomsnittlig avvikelse på 5,0 procent.
Ännu mer relevant är kanske en vetenskaplig studie från en grupp forskare vid Göteborgs universitet, som på våren 2013 undersökte skillnader i demografisk exakthet beroende på urvalsmetod (hur man väljer ut sina stickprov).
Undersökningen visade att de båda öppna panelerna i undersökningen hade den minsta genomsnittliga avvikelsen på en rad demografiska variabler (SCB)"
Slutsatsen vi kan dra härifrån är att Powergirl kan sluta hålla SIFO högst samt att vi nog kan titta på de högre siffrorna SD får för ett mer troligt valresultat. Tyvärr har man själv börjat drömma om ett 27 % resultat nu på grund av Sentios "rådata" (vilket ju inte var rådata egentligen då den var viktad för en massa faktorer redan). Sitta och vara besviken på ett 24 % resultat, det skulle inte vara ett hälsosamt sätt att leva livet på.
Sist, dras många partier upp mycket av tidigare årsresultat på grund av "politiskviktning" och Sentio har mer rätt med sin "rådata", ett så stort SD kommer innebära att en hel del partier åker ut. Alla kan inte ha kommit bara från M och S.