Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Nej, jag måste inte ha en annan förklaring för att kritisera rådande uppfattning. Vad förutsäger gravitationsprincipen?
Och nu bekräftar du min ståndpunkt om utbildning. Du menar att eftersom jag inte accepterar idén om jorden som rund kan jag omöjligen genomgått utbildning på högskola. Vad du faktiskt säger är att eftersom jag inte accepterar rådande uppfattning borde kollektivet ha uteslutit mig.
Likt dig själv påstår utbildning att den präglas av fritt tänkande och forskningen är fri men du bekräftar att faktiskt inte förhåller sig så. Hur kan jag, någon som inte accepterar jordens form tillåtas in på dessa bastioner av fritt tänkande! Det fria tänkandet tolererar inte att bli ifrågasatt.
Du får ifrågasätta vad du vill, men har du ingen egen förklaring som fungerar så får du leva med att ingen tar dig på allvar. Du borde även själv inse att om din idé inte stämmer, så stämmer den inte. Skulle du läsa ett naturvetenskapligt ämne så tror jag dock att du ganska kvickt skulle acceptera att exv gravitationen existerar som den är beskriven. Och det beror inte på att du fått lära långa textmassor utantill, utan genom att du gör försök som bekräftar att gravitationen finns som beskriven.
En sak som förutsäger gravitationen är att ju att objektet vi talade om förut rör sig som vi sade - vertikalt mot jordens centrum, varje gång vi släpper det. Jag kan kasta en basketboll mot korgen och min hjärna gör de beräkningar som behövs och gör bara händerna som de ska så sätts bollen i korgen.
Grävmaskinisten kan lägga fyllnadsmassa på lastbilsflaket, och det hålls på plats av gravitationen tills lastbilen tippar av det på önskad plats. Etc vardagssituationer där vi räknar med att gravitationen ska funka som vi förutsett.
Har du en annan förklaring till hur gravitationen uppstår så får du gärna beskriva den. Om den inte funkar så är din förklaring fel.