2018-09-02, 11:38
Medlem
Varken trä, sten, gummi eller glas är elektrisk/magnetiskt ledande. Ändå faller de till marken om vi släpper de från en höjd. Alltså kan vi utesluta både magnetism och elektricitet när det gäller kraften som drar materia mot jorden.
Citera
2018-09-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det är en myt att himlakroppar rörelser inte kunde bestämmas innan jorden var rund. NASA har exempelvis en person som sysslar med detta och han baserar sina förutsägelser på observationer utarbetade långt innan. Jag minns inte namnet på personen eller detaljer kring det. Du kan leta upp det själv.

Vår tidsålder är inte den mest framstående, snarare tvärtom. De som driver denna konspiration vill dock gärna framställa det som om det vore så för att vi ska förkasta det gamla och köpa lögnen.

Påstod inte att vissa himlakroppars rörelse inte kan förutsägas genom att beakta deras visuella banor på himlavalvet. Min poäng var att genom att använda formeln för gravitationskraften och räkna på denna kommer man fram till precis var planeter asteroider kometer kommer att finnas. Detta borde knappast vara möjligt om gravitationsteorin vore felaktig. Och NASA räknar på denna formel. Jag har själv gått en kurs (Celest mekanik) som behandlar detta och räknat på detta.
Senast redigerad av jfri 2018-09-02 kl. 13:00.
Citera
2018-09-02, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Den bevisar sig väl i att den uppträder varje gång du släpper objektet. Du kan också flytta dig vart som helst på jorden, och kraften finns där och verkar alltid precis vertikalt. Du kan iof kalla den vad du vill, men om du kallar den gravitation fattar alla vad du pratar in.
Men om du släpper en sten och den faller till marken, hur bevisar det att jorden är rund? Det visar ju bara att stenen faller till marken.

Jag tror att den typen av bevisföring är en ritual för att befästa en uppfattning. Att stenen faller till marken visar enbart att den faller till marken. Men nu har vi fått höra detta sedan vi var barn att stenes fall mot marken bevisar att jorden rund och när vi släpper stenen så triggar vi detta minne och befäster uppfattningen.

Vi 'vet' från början hur det fungerar, vi 'vet' att jorden är rund från början och undersöker man jordens form gör man det med utgångspunkten att jorden är rund. Vetenskapen vill gärna hävda att de inte gör det, men allt vetenskapen producerar går igenom ett filter. Många här i tråden menar att det ska publiceras annars är det inte seriöst. Forskningen måste genomgå ett filter annars är det inte seriöst. Detta filter är massivt, skriv att jorden är platt på geografiprovet i grundskolenivå och du blir underkänd och sedan fortsätter detta genom hela utbildningsväsendet.
Citera
2018-09-02, 13:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men om du släpper en sten och den faller till marken, hur bevisar det att jorden är rund? Det visar ju bara att stenen faller till marken.

Jag tror att den typen av bevisföring är en ritual för att befästa en uppfattning. Att stenen faller till marken visar enbart att den faller till marken. Men nu har vi fått höra detta sedan vi var barn att stenes fall mot marken bevisar att jorden rund och när vi släpper stenen så triggar vi detta minne och befäster uppfattningen.

Vi 'vet' från början hur det fungerar, vi 'vet' att jorden är rund från början och undersöker man jordens form gör man det med utgångspunkten att jorden är rund. Vetenskapen vill gärna hävda att de inte gör det, men allt vetenskapen producerar går igenom ett filter. Många här i tråden menar att det ska publiceras annars är det inte seriöst. Forskningen måste genomgå ett filter annars är det inte seriöst. Detta filter är massivt, skriv att jorden är platt på geografiprovet i grundskolenivå och du blir underkänd och sedan fortsätter detta genom hela utbildningsväsendet.

Släpp jordens form för ett ögonblick.

Du är med på att en kraft får objektet att röra sig rakt ned när du släpper det?

Och att är likadant på alla andra platser på jorden?
Citera
2018-09-02, 14:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du poängterar för mig att miljoner människor håller med dig, har tänkt på varför? !

Ja därför att de har kunskap nog för att inse att det är fullt logiskt att vakuum inte suger bort atmosfären.

De har, i motsatts till dig, kunskapen att det behövs krafter för att förflytta gaser. De har även kunskapen att vakuum inte är en kraft.

Citat:
. Vetenskap och utbildning handlar i första hand om att befästa värderingar,

Inte alls. En av de absolut viktigaste grundpelarna inom naturvetenskaplig forskning är kritiskt tänkande och en strävan att falsifiera gällande teorier.
Senast redigerad av madtop 2018-09-02 kl. 14:11.
Citera
2018-09-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Påstod inte att vissa himlakroppars rörelse inte kan förutsägas genom att beakta deras visuella banor på himlavalvet. Min poäng var att genom att använda formeln för gravitationskraften och räkna på denna kommer man fram till precis var planeter asteroider kometer kommer att finnas. Detta borde knappast vara möjligt om gravitationsteorin vore felaktig. Och NASA räknar på denna formel. Jag har själv gått en kurs (Celest mekanik) som behandlar detta och räknat på detta.
Men man kände ju till himlakroppars rörelser innan formeln kom till, formeln bygger ju på tidigare observationer. Utifrån tidigare observationer skapades en matematisk modell anpassade till himlakroppars rörelser och sedan kallade man detta sanningen. Allting som kan presenteras som en matematisk modell blir per default sant idag. Din kurs i Celest mekanik har befäst din uppfattning om jordens form såsom sfärisk.

Några reella bevis presenteras inte, bara ritualer som matematik som befäster uppfattningen.
Citera
2018-09-02, 14:15
Medlem
Citat:
Släpp jordens form för ett ögonblick.

Du är med på att en kraft får objektet att röra sig rakt ned när du släpper det?

Och att är likadant på alla andra platser på jorden?
Ja. Jag har hört om platser där detta varierar, men i princip så håller jag med.
Citera
2018-09-02, 14:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja. Jag har hört om platser där detta varierar, men i princip så håller jag med.

Kan vi komma överens om att kalla kraften som får objektet att röra sig rakt nedåt för gravitation?
Citera
2018-09-02, 14:19
Medlem
Citat:
Kan vi komma överens om att kalla kraften som får objektet att röra sig rakt nedåt för gravitation?
Vi kan kalla den det, går bra.
Citera
2018-09-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Så om jag demonsterar ett maginummer till dig och går genom detaljerna på ett simpelt sätt; ”Här stoppar jag in min hand i hatten, via en magisk portal så tar jag grepp om kaninens öron, nu drar jag fram den.”. Då är magi bevisad enligt dig?

Alltså är kriterierna för ett bevis för dig;

1: Någon demonsterar något.
2: Någon går igenom detaljerna på ett simpelt sätt.

Med dom två punkterna kan du bevisa vad som helst, tomtar, Gud, Jesus, flygande människor, magi mm.

Berätta nu, vad är det du har sett som kan ge dig Nobelpriset?
Vad är det för material som är icke magnetiskt som sedan plötsligt kan bli magnetiskt?
Var har du sett detta?
Hur gjorde dom detta material magnetiskt?
Ditt exempel med magiska hatten är exakt så som gravitationen kom till.
Man visar att något faller i ett vakuum, och så är det klart. Ungefär som att man visar att nånting ploppar upp ur en magisk hatt, men man visar inte innehållet av hatten eller krafter runt hatten.

Så för att vara tydlig:
Nej det hade inte fungerat, och det är 100% logiskt. Att du ens drar upp ett sådant exempel visar din ton.
Citera
2018-09-02, 14:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vi kan kalla den det, går bra.

Nu behöver du antingen acceptera att gravitationen uppstår mellan jorden och objektet. Deras massa drar dem till varandra, eller komma med en annan förklaring som gör teorin om gravitation ogiltig.

Finns det ingen fungerande bättre förklaring så måste man väl tills vidare acceptera den som verkar funka, och som är mät- och förutsägbar. Visst?

Citat:
Jag har 190 hp.

Nej det har du inte. Sluta.
Citera
2018-09-02, 14:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
... formeln bygger ju på tidigare observationer. ...

Nej det gör den verkligen inte, formeln vi pratar om är Newtons gravitationslag
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Newtons_gravitationslag

På vilket sett bygger den på vår observation av himlakroppar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in