2018-09-02, 12:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Men vad vet du vad utredarna har? INGEN vet ännu vad dom har på SD. Tråden har blivit helt söndertrasad av vissa här. Skärp er och sluta att spekulera!

MV skrev att de har hypotesen att GM väntade utanför på framsidan av LW:s hus.
Eller är du en av dem som tvivlar på sanningshalten av MV:s inlägg?
Citera
2018-09-02, 12:36
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hur kan Du vara så säker på att MV verkligen har insyn i utredningen?

Vi vänder på det, vad skulle MV ha för intresse att så bestämt sprida lögner i tråden? Och förstöra sitt ”anseende” här på FB? Hen skapade inte sitt nick i samband med detta mordet för att kunna sprida lögner, som vissa andra här i tråden har gjort. Jag har dessutom fått samstämmiga uppgifter från andra med insyn i utredningen, innan de kom ut i tråden, som i stort sett stämmer med MV:s, så därför ser jag ingen anledning att tvivla på hens uppgifter.
Det återstår ju att se när ev FUP kommer vad som stämt och inte.
Men nu finns ingen anledning från mitt håll att ifrågasätta informationen.
Citera
2018-09-02, 12:42
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SD skulle ha stått utanför LW:s bostad var enligt MV:s redogörelse ett antagande polisen gjorde, inte fakta. Om ni inte kan skilja på det här är det inte konstigt att det spårar ur.

Kan det vara så illa att åklagaren också missförstod polisen här, och uppfattade det som att det var utrett att SD hade varit vid LW:s hus? Det här skulle ju i så fall kunna vara förklaringen till att hon trodde sig kunna få honom häktad på sannolika skäl.

Länka gärna till inlägget där MV skriver att polisen antar att det är SD som väntade utanför
Citera
2018-09-02, 12:45
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom jag också valt att tro på MV, så tänker jag att de har en eller ett par indicier som talar för det.
Men alltså inte tillräckligt i nuläget för att bevisa att det verkligen var SD.

Skulle kunna vara:

- SD har kommunikation med LW. Han vill komma, hon säger nej. Han pressar på men hon säger att hon har barnen hemma och då säger han att han kommer ner ändå, men väntar ute. Hon går inte med på det heller.

- En stund senare kan en granne se en mansperson som kommer på gatan och som står utanför LWs bostad. Och/eller barnen hör LW öppnar dörren och de hör henne prata med en mansperson. De hör däremot inte vem det är.

- Ytterligare en stund senare kan en granne höra utanför sitt sovrumsfönster hur en man och en kvinna talar med varandra i upprört samtal. Det låter som att de går i riktning ner mot planket. Därefter hör personen inget mer(?)

- Vid planket har bråket eskalerat och gm tar ett strypgrepp på LW. Hon kippar efter andan och kan inte skrika. Gm drar i panik in LW bakom planket i tron att hon är död, eller för att inte skriken ska höras. Kanske gör han det för att avsluta det hela (döda henne) i skymundan.

Men LW är inte död, utan får plötsligt kraft igen när hon förstår allvaret. Hon skriker för full hals och gm greppar tag i första bästa sten som han hittar. Han slår med all kraft han har. LW kämpar emot bäst hon kan och skriker allt vad hon kan mellan slagen. Gm grips av panik av skriken och försöker få tyst på LW. Slutligen lyckas han.

- Nu finns ingen återvändo. Gm förstår att skriken måste ha hörts vida omkring. Han kan inte gå tillbaka in i bostadsområdet...

- Några minuter efter att skriken har hörts, ses SD komma från skogsområdet en bit från sin bostad. Grannen kanske känner igen SD.

- I förhör hävdar SD att han varit på en promenad på kvällskvisten. Men att han aldrig gick till LW eftersom hon absolut inte ville det. Det finns heller inga konkreta bevis (ännu) att han verkligen varit ända hem till LW mer än det ovan beskrivna och en mastuppkoppling som visserligen täcker LWs hus, men också täcker ett större område som inte bevisar att SD varit mer än inom detta område. Uppkopplingarna visar också att han rört sig inom skogspartiet i riktning från ett område som täcker bp till ett område som täcker SDs hus.

- I SDs hus har blod från LW hittats i ett badrum som ett blodstänk (eller i en avloppsbrunn i duschen eller handfatet). Enligt SD har LW skadat sig vid ett tidigare tillfälle och tvättat av sig där.

Jag TROR också att det finns något i digital form som pekar på att SD kom hem till Lena, dvs väntade utanför som vi kunnat läsa innan.
Att han skrivit till henne att han vill ses.
Kanske är där TR och åklagaren hade olika uppfattning. Att TR inte tyckte det räckte med sms eller liknande...
Citera
2018-09-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
MV skrev att de har hypotesen att GM väntade utanför på framsidan av LW:s hus.
Eller är du en av dem som tvivlar på sanningshalten av MV:s inlägg?

Jag tror fullt och fast på vad MV informerar. Den mest trovärdiga här + några till som kände LW.
Ni som ständigt skriver och spekulerar här har inte direkt någon trovärdighet. Vissa vill bara skriva och vända på allt bara för att man kan. Det finns alltid en sådan person i klassen, tyvärr.
Citera
2018-09-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vi vänder på det, vad skulle MV ha för intresse att så bestämt sprida lögner i tråden? Och förstöra sitt ”anseende” här på FB? Hen skapade inte sitt nick i samband med detta mordet för att kunna sprida lögner, som vissa andra här i tråden har gjort. Jag har dessutom fått samstämmiga uppgifter från andra med insyn i utredningen, innan de kom ut i tråden, som i stort sett stämmer med MV:s, så därför ser jag ingen anledning att tvivla på hens uppgifter.
Det återstår ju att se när ev FUP kommer vad som stämt och inte.
Men nu finns ingen anledning från mitt håll att ifrågasätta informationen.
Jag har ingen aning om vad MV skrivit i andra trådar... "anseende" här i tråden... menar Du att det i annan tråd visar sig att hen har info direkt från utredningar?
"I stort sett stämmer"...
Vad jag skriver/tycker är baserat på att inga specifika uppgifter från hen framkommit som det inte går att spekulera i.
Men det är som Du säger... det visar sig... (förhoppningsvis)
Citera
2018-09-02, 13:11
Medlem
Nu hoppas jag någon med insyn kan svara på om SD var hemma hos LW under f m den 15:e maj och ville hjälpa till att söka spår på hennes digitala enheter innan polisen var på plats.

Var han där under f m eller är det en trådsanning?
Citera
2018-09-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är de eleverna i klassen som ifrågasätter och är källkritiska som växer upp till att bli något "stort" medan de andra troligtvis bara är "följare" som jobbar under andra resten av sitt liv.
Det är bl.a. svårt att klara av högskoleutbildning på avancerad nivå d.v.s. längre än 3 år om man inte är källkritisk. I bästa fall kan man kanske bli en ssk eller dylikt.
Eftersom jag är ifrågasättande till vad MV skriver... kan jag bli en "ssk" då... undrar bara vad det är?
Citera
2018-09-02, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nu hoppas jag någon med insyn kan svara på om SD var hemma hos LW under f m den 15:e maj och ville hjälpa till att söka spår på hennes digitala enheter innan polisen var på plats.

Var han där under f m eller är det en trådsanning?
Har det skrivits i tråden att SD var hemma hos LW på förmiddagen?
Det jag har läst i tråden var att han ev "ringde runt till kompisar"...
Citera
2018-09-02, 13:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Eftersom jag är ifrågasättande till vad MV skriver... kan jag bli en "ssk" då... undrar bara vad det är?

Haha, nej men det är en viktig egenskap med källkritik i dagens samhälle ju. Klarar man inte det kommer man inte långt, finns forskning på detta.

Det är bra att det finns skribenter i tråden som inte tar för givet att SD är GM innan det finns ett åtal åtminstone, tycker jag.
Det finns andra intressanta personer i fallet med motiv som HD, till exempel.
Citera
2018-09-02, 13:18
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Har det skrivits i tråden att SD var hemma hos LW på förmiddagen?
Det jag har läst i tråden var att han ev "ringde runt till kompisar"...

Jag delar din uppfattning. Inte heller jag kan minnas någon uppgift om att SD skulle ha varit hemma hos LW den dagen.
Citera
2018-09-02, 13:24
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoing
Tror att det finns folk här i tråden som sitter på information om vad som hänt samt om bakgrunden men vågar inte träda fram pga framförallt de nyregistrerade personerna som uppenbart har kopplingar till trion SD/HD/JG som härjar i tråden med desinformation och nedsvärtande av LW (med medeltida värderingar). Det måste vara mycket unikt i detta forum. Jag hoppas utredarna står inför genombrott inom snar framtid för LW:s anhöriga och vänners skull.

Ja, tyvärr känns det ibland som om individer huserar i tråden enbart för egen kontroll och personlig vinnings skull, upplever jag. Någon drog sig inte för att nyligen t.o.m hota andra skribenter. Det skulle inte förvåna mig om denne rasande Dr Jekyll har en Mr Hyde i tråden. Vilken var den utlösande faktorn till det vidrigt aggressiva agerandet kan man undra? Vad planeras eventuellt härnäst?

När jag nu har ordet vill jag även nämna att jag har fått uppfattningen av att fotanglar raskt utplaceras om vi traskar på HD- eller JG-stigar i vårt spekulerande. Det är mycket möjligt att det bara är jag som känner så förstås.

Jag hoppas innerligt att utredarna vid det här laget har vänt på så rikligt med stenar att de lyckats konstruera en hel gärdesgård. Förhoppningsvis kan denna leda dem till det rätta ”jättekastet” (GM)!
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-09-02 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in