Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Vad hyreshuset är värt bestäms av den som säljer det.
Nej, marknadspris är det pris som den som vill betala mest erbjuder.
Sedan kan säljaren vilja ha mer men det har inte med marknadspris att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Vad du och många andra inte vill ta in, är att husen såldes under marknadsvärde.
Och då har jag frågat vem som ville betala mer. Och då är det alltid tomt på svar.
Om en fastighet säljs under marknadspris finns någon annan som vill betala mer.
Finns ingen annan som vill betala mer så säljs fastigheten inte under marknadspris.
När den privata fastighetsägaren erbjuder sitt aktiebolag på marknaden så får de boendes BRF vara med och buda. Bjuder BRF mest får BRF köpa.
Kommer de boendes lägenheter att kunna säljas som BR för ett högre pris än de köpte av den privata fastighetsägaren? JA.
Har den privata fastighetsägaren skänkt fastigheten till de boende? NEJ.
Flerfamiljshuset hade ett lägre marknadspris när det var hyresfastighet. Detta pga hyresregleringen.
När det är omvandlat till BRF finns inte den regleringen, och huset har ett annat marknadspris.
Detta är förklarat så många ggr i den här tråden och av så många. Det är helt omöjligt att de som läst här en längre tid så som Tammer skulle vara okunnig om detta.
Den enda förklaringen jag ser är att Tammer medvetet och avsiktligt söker lura och bedra andra.
-------------------------------------------
Liknelser kan ibland fungera.
En Ferrari som har begränsningen att den får föras fram i högst 20 km/h, kommer att ha ett lägre marknadspris, än en Ferrari utan den begränsningen.
Det tror jag de flesta kan acceptera.
Om nu jag har möjligheten att plocka bort den begränsningen, då kommer jag att kunna köpa Ferrari med begränsningen till lågt pris och efter att jag plockat bort begränsningen sälja till högre pris.
Det är inte detsamma som att de som säljer till mig skänker sina bilar till mig. Tvärtom försöker de få ut så högt pris som möjligt. Men en Ferrari som har den begränsningen betalas inte mer för.
Marknadspriset är olika med och utan begränsningen.
Jag kan tycka att ett barn borde kunna förstå detta.