2018-08-31, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En massa bludder men inga invändningar mot det jag skrivit, försök igen.

Invändningen är väl att du förnekar att ideologiskt styrda utförsäljningar på allmän
egendom ägt rum. Allianspolitiker tillämpar receptet att inte förneka utan att bara helt
enkelt tiga ihjäl sina egna vansinniga projekt. Tystnad kanske rentav skulle gynna din
sak.
Citera
2018-08-31, 12:26
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Din förvirring fortsätter, farbror behöver kanske sova lite och sedan skriva i rätt tråd. Du har inte kunnat påvisa någon rea.

Svenne nu är du bara jobbig. Du skriver att du bor i Stockholms innerstad, hur kan du inte känna till att alla som fick köpa sina reglerade fina gamla centrala HR tjänade grova pengar på detta? Priserna hamnade långt under existerande BR. Lån på en miljon och värde två miljoner vid försäljning, snacka om vinstlott. Känns som att du bara märker ord.

Men reglerade marknadshyror är också orättvist och ger grund för svarta marknaden, så in med marknadshyra.
Citera
2018-08-31, 12:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Exakt vilket påstående avses härmed ? Skulle jag vara äldre än du ? Medicin mot politisk
förstoppning tror jag däremot att du kunde vara betjänt av.

Ditt behov av medicinering får du ta med din läkare, det behöver vi inte gå djupare in på här. När du däremot påstår att jag sagt saker jag inte har sagt så ber jag dig komma med källa.

Citat:
Sambandet mellan utförsäljningar och bostadsbrist har du inte utvecklat så värst noga.

Jag har inte hävdat att det finns ett sådant samband så det är inte min sak att utveckla detta. Det blir knappast färre bostäder genom detta så du får svårt att belägga att det orsakar en brist på bostäder, men försök gärna.
Citera
2018-08-31, 12:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Svenne nu är du bara jobbig. Du skriver att du bor i Stockholms innerstad, hur kan du inte känna till att alla som fick köpa sina reglerade fina gamla centrala HR tjänade grova pengar på detta?

Jag har inte någonstans hävdat något annat.

Citat:
Priserna hamnade långt under existerande BR. Lån på en miljon och värde två miljoner vid försäljning, snacka om vinstlott. Känns som att du bara märker ord.

Men reglerade marknadshyror är också orättvist och ger grund för svarta marknaden, så in med marknadshyra.

En hyresrätt har inte samma marknadsvärde som en bostadsrätt och därmed kan man heller inte säga att det är rea med motivering att priset är lägre än för en bostadsrätt. Om du tror att det handlar om att märka ord har du inte förstått djupet i denna hållning.
Citera
2018-08-31, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
(Jag har flera kollegor som utnyttjat hembudsrätten och varit med om ombildningar. Med privata fastighetsägare. Varför skulle de privata sälja sina fastigheter till underpris. Detta blir ni helt svarslösa på).

Kollega ? Som vadå ? Nyliberal tramsskribent på FB ? Kan man försörja sig på det ?

Viss skillnad på om allmännyttan, alliansens mesta hatobjekt, och t ex försäkringsbolaget
Skandia gör detsamma för att gynna sina chefer (sådant har hänt). Man kan inte köa till
Skandia om man väljer att inte dela ut lägenheter till den allmänna kön.
Citera
2018-08-31, 12:35
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
En hyresrätt har inte samma marknadsvärde som en bostadsrätt och därmed kan man heller inte säga att det är rea med motivering att priset är lägre än för en bostadsrätt. Om du tror att det handlar om att märka ord har du inte förstått djupet i denna hållning.

Ja, det resonemanget funkar ju, det tänkte jag inte på, smart. Det är ju ingen BR som säljs.
Citera
2018-08-31, 12:55
Moderator
Meijis avatar
Tjafs - huvudsakligen i form av förolämpande one-liners "förvirrad", "senil" osv - mellan främst två skribenter raderat.

Ni kommer båda att bli varnade, om ni inte skärper er och återgår till att diskutera i sak. // mod
Citera
2018-08-31, 12:55
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ja, det resonemanget funkar ju, det tänkte jag inte på, smart. Det är ju ingen BR som säljs.

Precis. Det är en fastighet som säljs till en BR-förening.
Citera
2018-08-31, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Finns det marknadspris på hyreslägenheter? Och i så fall: hur mycket skiljer mellan detta och den hyra man nu får betala?

En två på runt 40kvm går på minst 15k innanför tullarna i andra hand.

En hyresreglerad paradvåning på 5 rok och 150kvm i Vasastan kostar lika mkt. Do the math.
Citera
2018-08-31, 16:57
Avslutad
Citat:
Nej, reapriserna på utförsäljningar beror på att Alliansen, i sitt ideologiska nit, till varje pris
ville avskaffa allmännyttan, så långt möjligt och i vart fall innanför tullarna i Stockholm. För
att få projektet att påbörjas fordrades dock att den s k stopplagen avskaffades av alliansen
i riksdagen.

Om du bor mycket långt från Stockholm kan jag förstå att du inte har någon koll på vad som
händer där. Ungefär som den andre lilla hjälpredan till den store fåntratten som i flera år har
ältat tesen om att ingen annan ville köpa (t ex lägenheter till ett pris av 20.000/m2 mitt inne
i centrala Stockholm. I annat fall sitter du bara och fabricerar dina egna s k fakta. Lika sjukt
i vilket fall som helst.

Värdet på fastigheten baseras på hyresnivån. Hyresreglerad långt under marknadspris = billigt att köpa loss. Matknadshyra = samma pris som annan motsvarande BR.

Det är du, och andra dårar, som försöker upprätthålla ett vansinnigt system som är problemet.

Allt prissatt långt under marknadspris hamnar i extrem brist och skapar problem med fusk mm. Det är en naturlag. Varken du, eller NÅGON annan, kan förklara hur ett sådant system kan upprätthållas och fungera.
Citera
2018-09-02, 11:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
De (alltför låga) vinsterna användes mest till att sänka skatterna, inte till att bygga nytt.
Jo de har använts både till att bygga nytt, nya simhallar och parker etc. skäms du inte för att sitta och ljuga helt öppet?

Citat:
Ingen
konst att göra dåliga affärer med allmänna medel för ideologiskt besatt Allians.
hur kan det vara en dålig affär att sälja till ett upptrissat marknadspris?

Citat:
Det blir inga marknadshyror efter det här valet heller f ö.
det tror inte jag heller. Men räkna med ännu längre köer och klagomål från regleringsivrarna i tråden över rådande situation .
Citera
2018-09-02, 13:57
Medlem
Citat:
Vad hyreshuset är värt bestäms av den som säljer det.
Nej, marknadspris är det pris som den som vill betala mest erbjuder.

Sedan kan säljaren vilja ha mer men det har inte med marknadspris att göra.

Citat:
Vad du och många andra inte vill ta in, är att husen såldes under marknadsvärde.
Och då har jag frågat vem som ville betala mer. Och då är det alltid tomt på svar.
Om en fastighet säljs under marknadspris finns någon annan som vill betala mer.

Finns ingen annan som vill betala mer så säljs fastigheten inte under marknadspris.

När den privata fastighetsägaren erbjuder sitt aktiebolag på marknaden så får de boendes BRF vara med och buda. Bjuder BRF mest får BRF köpa.

Kommer de boendes lägenheter att kunna säljas som BR för ett högre pris än de köpte av den privata fastighetsägaren? JA.

Har den privata fastighetsägaren skänkt fastigheten till de boende? NEJ.

Flerfamiljshuset hade ett lägre marknadspris när det var hyresfastighet. Detta pga hyresregleringen.
När det är omvandlat till BRF finns inte den regleringen, och huset har ett annat marknadspris.

Detta är förklarat så många ggr i den här tråden och av så många. Det är helt omöjligt att de som läst här en längre tid så som Tammer skulle vara okunnig om detta.

Den enda förklaringen jag ser är att Tammer medvetet och avsiktligt söker lura och bedra andra.

-------------------------------------------
Liknelser kan ibland fungera.

En Ferrari som har begränsningen att den får föras fram i högst 20 km/h, kommer att ha ett lägre marknadspris, än en Ferrari utan den begränsningen.
Det tror jag de flesta kan acceptera.

Om nu jag har möjligheten att plocka bort den begränsningen, då kommer jag att kunna köpa Ferrari med begränsningen till lågt pris och efter att jag plockat bort begränsningen sälja till högre pris.

Det är inte detsamma som att de som säljer till mig skänker sina bilar till mig. Tvärtom försöker de få ut så högt pris som möjligt. Men en Ferrari som har den begränsningen betalas inte mer för.
Marknadspriset är olika med och utan begränsningen.

Jag kan tycka att ett barn borde kunna förstå detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in