2018-09-01, 12:43
Avslutad
Lite skräckläsning i aftonbladet: bakom betalvägg men här lite citat.

”Hur stort bostadslån har ni i dag?
– Vi köpte för åtta år sedan för 2,6 miljoner. När vi renoverade köket i våras lånade vi 200 000 till. I dag är lånet på cirka 2,9 miljoner.
Hur resonerade ni när ni tog lån – försökte ni låna så lite som möjligt eller lånade ni vad banken max ville låna ut?
– Vi hade fått låna mera. Vi hade ett tak på 2,8 och i början tittade vi på tvåor inne i stan. Efter ett tag började vi kika vad vi kunde få utanför till samma pris. Den här låg ute för 2,8, den var en visningslägenhet och den sista som skulle säljas i huset så vi lyckades pruta ner den till 2,6.

Hur mycket tror att du skulle få för din lägenhet om du sålde den nu?
– Mellan 5 och 6 miljoner tror jag. Det är svårt att säga eftersom den är väldigt speciell i och med att den är så mycket större än golvytan i och med loften.”

”Hur bor ni?
– I en tvåplansvilla på 233 kvadrat som vi ritat själva. Vi började bygga 2016 och flyttade in i vintras.
Hur stort bostadslån har ni i dag?
– 3,4 miljoner.
Hur resonerade ni när ni tog lån – försökte ni låna så lite som möjligt eller lånade ni vad banken max ville låna ut?
– Vi skulle ha fått låna mera. Huset kostade strax över 4,5 miljoner, vi lade drygt en miljon i kontantinsats.
Hur mycket tror du att ni skulle få för huset om ni sålde det nu?
– Nu när vi lade om byggnadslånet till bolån fick vi det värderat till 6,4 miljoner. Så det är bara belånat till lite över 50 procent.”

En annan bolånetorsk menade också att deras hus ”säkert” var värt flera hundra tusen mer nu, för de hade ju byggt en terass och renoverat. ”vi har investerat mycket i vårt hus och lagt ner vår själ i renoveringen.”
2018-09-01, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Jag tror att det är kris på riktigt nu. De som jag har bevakning på, 2r på Kungsholmen och Vasastan, de säljs ju för fan ingenting.

Lägenheterna som kommit ut i augusti är till 8 av 10 fall sånna som låg ute innan sommaren. Kan inte vara en hög procent som säljs just nu.

Hur ser ni andra som har bevakning på saken?

MVH
Runt 35% togs bort från Hemnet utan att säljas under sommaren i Stockholms län. 2016 va samma siffra typ 10%.

https://twitter.com/Makroredaktion/status/1011545884755144704

Jämförelsevis så visar bostadspriserna.nu att det är 30% färre avslut i Stockholms län nu än samma dag 2017 och 17% lägre än 2016.

https://i.imgur.com/stvS3eV.png

Så skillnaden mellan de 35% som inte säljs när annonserna tas ner och de 17% lägre omsättningen lär ju va det större utbudet?

Marknaden har inte fryst på något sätt. Det är ungefär samma omsättning utspätt på många fler objekt.
2018-09-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
”Hur stort bostadslån har ni i dag?
– Vi köpte för åtta år sedan för 2,6 miljoner. När vi renoverade köket i våras lånade vi 200 000 till. I dag är lånet på cirka 2,9 miljoner.

Hur faaaaan har de lyckats öka på lånet?? Amorterar man 10k i månaden i 8 år så har man ju betat av nästan en mille på lånet. T.o.m. ett par där båda jobbar som undersköterska ska ju kunna amortera 5k var i månaden.
2018-09-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hur faaaaan har de lyckats öka på lånet?? Amorterar man 10k i månaden i 8 år så har man ju betat av nästan en mille på lånet. T.o.m. ett par där båda jobbar som undersköterska ska ju kunna amortera 5k var i månaden.
Varför inte? Lägenheten är ju värd 5-6 miljoner garanterat, uppgången är för evigt garanterad och ekonomin skenar, tack vare den stora befolkningsökningen garanteras ekonomin skena ännu mer.

Nu handlar allt inom politiken om att undvika en härdsmälta. Till och med Sossarna säger att "integrationen" inte varit fulländad och i gårdagens DI skrev Magda att hon behöver ännu mer skatt för befolkningen ökar så mycket, dagis, skolor och äldreboenden behövs. Det enda hon inte lyckades förklara är varför så få jobbar.

Men dessa båda exempel är ändå eliten, de är ju bara på papperet belånade till 50% (och utgör därmed en nationalekonomisk risk eftersom de vid lågkonjunktur kan bo kvar och dra ner på sin konsumtion). Det stora problemet är de som till och med har större lån än värdet på papperet.
2018-09-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-bot
Alltså, jag tvivlar inte på att sånt förekommer,
men har svårt att se att mäklarna skulle tjäna så mycket på att mörka de faktiska priserna?

Om de får den officiella statistiken att se 'bättre' ut än verkligheten så kommer de ju få svårt att genomföra nästa affär då säljaren förväntar sig högre pris än vad marknaden är beredd att betala.

Obs att mäklarna tjänar själva inte så mycket på höga priser. Deras levebröd är att ha en hög omsättning, dvs så snabba affärer som möjligt. Om de kan peka på sjunkande priser så kan de lättare motivera en säljare att acceptera ett skambud och gå vidare till nästa affär.

Edit: Jag var inne på ett mäklarkontor för ett tag sedan där jag hörde en mäklare per telefon uppgivet försöka få en säljare att acceptera ett skambud. Han försökte lönlöst att få säljaren att fatta att hans hus inte var värt så mycket som han trodde. En anekdot i sammanhanget, men det visar min poäng .

Gällande det fetade har du fel; mäklarna får tvärtom väldigt mycket betalt för att överprestera. De flesta mäklare har en trappa från accceptpris och uppåt och kan få upp till 10 % av det som överstiger accept. Jag vet mäklare som får upp till 10 %, så 1 mille över accept blir 100 papp i fickan. Framför allt mäklare inne i stan har dragit in feta pengar, så de vill så klart att det verkar att allt är som vanligt.
2018-09-01, 14:26
Medlem
"Rekordmånga borätter till salu på Hemnet
Utbudet av bostadsrätter till salu sätter nya rekord. Aldrig tidigare har så många bostadsrätter legat ute på bostadssajten Hemnet.
– Det är det högsta utbudet vi uppmätt så långt tillbaka som vi har statistik, säger Staffan Tell, pressansvarig."

Från SVD just nu.
2018-09-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Utbudet av bostadsrätter till salu sätter nya rekord. Aldrig tidigare har så många bostadsrätter legat ute på bostadssajten Hemnet.
– Det är det högsta utbudet vi uppmätt så långt tillbaka som vi har statistik, säger Staffan Tell, pressansvarig."

Från SVD just nu.
Hoppsan.

Lagom till efter valet kommer bostadspriserna i Stockholm explodera. Vecka 33 till 35 har haft rekordlåg omsättning i Stockholms län. Samtidigt är det rekordhögt utbud ... det är bara en tidsfråga och jag tänker mig att fallet blir minst lika stort som förra höstens.
2018-09-01, 15:46
Avslutad
Citat:

Från SVD just nu.
Precis vad jag har förväntat mig att se, tycker bara det är konstigt att vi skulle nästan in i september 2018 innan vi fick rekordutbud. Oklart varför folk väntar, men grattis till de som sålde i början av augusti när utbudet fortfarande var överskådligt.

Fortsätter utbudet att öka kommer vi få njuta av sjunkande priser hela hösten / vintern.
2018-09-01, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Precis vad jag har förväntat mig att se, tycker bara det är konstigt att vi skulle nästan in i september 2018 innan vi fick rekordutbud. Oklart varför folk väntar, men grattis till de som sålde i början av augusti när utbudet fortfarande var överskådligt.

Fortsätter utbudet att öka kommer vi få njuta av sjunkande priser hela hösten / vintern.

Det räcker förmodligen att utbudet är som det är för att priserna ska sjunka hela hösten eftersom omsättningen inte motsvarar utbudet jämfört med föregående år.
2018-09-01, 16:49
Avslutad
Citat:

Från SVD just nu.

Stämmer det verkligen för stockholms län? Det var väl fler annonser i höstas?
2018-09-01, 17:00
Medlem
Frågan är väl hur mycket av utbudet som är ”äkta”, det vill säga faktiskt beredd att sälja till nytt marknadspris. Exempelvis är det värdelöst att sälja om du planerar att köpa nytt och inte får loss pengar till kontantinsatsen.

Inbillar mig att det finns samma problematik på säljsidan som på köpsidan där att vilja köpa och att kunna köpa inte är samma sak.
2018-09-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
BR känns som det fullt naturliga sedan 25 år, minst. Jag vet inte vilken attityden till HR och BR respektive var på 70- och 80-talet. Idag har HR dåligt rykte, "det bor bara socialfall och invandrare där" men jag söker själv efter små hyresrätter därför att de passar in i mitt liv. Inte helt lätt att få tag på dessa. Vissa snygga, påkostade BR ute på landsorten kan vara väldigt dyra de också. Det är alltid så om de ligger nära bra kollektiva kommunikationsstråk.

Bankerna förstås älskar väl bostadsrätter.

Det var inte fråga om BR mot HR utan BR kontra ägarlägenheter eller någon annan variant där man inte kan dölja en massa skulder som man nu gör med bostadsrätter om du lyssnar på podden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in