Citat:
OK, men det lär ta mer än tre år att få hela tunnelbanebygget färdigt.
Det nya i ditt inlägg är att man flyttar Slussens tunnelbanestation som man måste göra så man kan köra förlängda vagnsett där i framtiden, men OJ vad långt bussresenärerna får till tunnelbanan, är det en medveten ful taktik för att tvinga resenärerna att använda tunnelbanan i Nacka. Därför kommer ditt förslag inte att godkännas för alla andraTunnelbanestationer har anslutning bredvid varandra, så gå 500 meter vill ingen.
Annars är projektet orört.
Boenden i Stavsnäs som idag varje dag åker till sina arbeten inne i City till Slussen skulle aldrig acceptera att byta i Nacka till tunnelbanan som tar längre tid. därför behövs bussarna in till Slussen. Det innebär att Blå Linjen från Nacka får dålig beläggning de första tio åren. I alla fall in till stan.
Det nya i ditt inlägg är att man flyttar Slussens tunnelbanestation som man måste göra så man kan köra förlängda vagnsett där i framtiden, men OJ vad långt bussresenärerna får till tunnelbanan, är det en medveten ful taktik för att tvinga resenärerna att använda tunnelbanan i Nacka. Därför kommer ditt förslag inte att godkännas för alla andraTunnelbanestationer har anslutning bredvid varandra, så gå 500 meter vill ingen.
Annars är projektet orört.
Boenden i Stavsnäs som idag varje dag åker till sina arbeten inne i City till Slussen skulle aldrig acceptera att byta i Nacka till tunnelbanan som tar längre tid. därför behövs bussarna in till Slussen. Det innebär att Blå Linjen från Nacka får dålig beläggning de första tio åren. I alla fall in till stan.
Bussterminalen kommer stå färdig till 2023, tunnelbanan kommer stå färdig till 2026.
Fick jag som jag ville skulle jag förlänga alla stationerna till 210 meter för att få plats med 210 meter långa tåg, tre vagnar av litt C3, tidigare hade jag tänkt mig 186 meter långa stationer för att få plats med 4 vagnar litt C20. Med 210 meter långa tåg höjer du kapaciteten med 50 % per tåg, med alternativet 186 meter hade man höjt kapaciteten med 33 %. Det största problemet med förlängningarna var Slussen, Gamla Stan och T-centralen. Slussen och Gamla Stan så löste jag det med en station emellan.
Gångvägen från den nya stationen till Bussterminalen i Katarinaberget blir 200 meter längre och man kan då använda rullramper som det finns mellan spår 1-4 till 5-6 på T-centralen.
Bussresenärer från Tyresö och Vendelsö fick sin terminal flyttad från Skanstull till Gullmarsplan.
I min idévärld hade man byggt den blå linjen från Kungsträdgården över Djurgården ut mot Nacka och från Nacka centrum (Nacka forum) byggt den via Orminge ända ut till Gustavsberg hela vägen direkt, Från Nacka centrum så hade man byggt en gren ut mot solsidan. Finns mycket arealer att exploatera i Nacka och Värmdö och när dessa exploateras behövs hela blå linjens kapacitet dit ut.
Jag hade även sett en utbyggnad av gula linjen från Arenastaden, via Odenplan/S:t Eriksplan, via Rådhuset, Zinkensdamm, Södra station, Årsta torg, Österberga, Solberga till Älvsjö och det med en gren från Årsta torg via Globenområdet, Skärmarbrink som sedan tar över Skarpnäcksgrenen som sedan förlängs ut vidare via Orhem, Älta, Skrubba, Lindalen, Tyresö centrum, Granängsringen till Krusboda. Över Årstaviken skulle man kunna bygga en hängbro i två våningar med tunnelbanan under och gång och cykel ovanpå.
Tillsammans med att man bygger ut från Fruängen via Långbro till Älvsjö resp från Hagsätra via Älvsjö industriområde till Älvsjö så får man ett nytt gränssnitt över Mälaren vilket skulle ge alternativ snabb som kapacitetsstark trafik om något skulle hända röd och grön linje längs T-centralen-Slussen.