2015-03-18, 16:34
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Alla kommer med siffror som inte stämmer som om hur många som bodde på östra Södermalm. Jag vet inte varför folk ljuger så förbannat mycket. Men en lögn blir inte fakta bara för att fler basunerar ut lögnen.

Hej igen!

Nu vet jag inte vilka "alla" och "folk" är, men om jag ingår i någon av dessa grupper vill jag återigen poängtera att jag använde dina siffror för hur många som bodde på östra Södermalm. Jag förutsätter att du inte betraktar dig själv som en lögnare.

Vad gäller "dödsfällan" Station Sofia så kan jag hålla med om att det finns platser jag hellre befinner mig på om en brand bryter ut än 100 meter under jord. Men var anser du att gränsen går för hur djupt man kan bygga? Är Västra Skogens 40 meter under jord ok? Jag har gått i den rulltrappan ett par gånger när den varit avstängd och trots att jag varken har KOL, är handikappad eller 80 år gammal så blev jag rejält utmattad varje gång. Lägg på panik, trängsel och brandrök så hade nog den största delen av befolkningen inte klarat av att ta sig upp till ytan därifrån utan behövt söka sig in i tunnlarna.

Bör Västra Skogen stängas? Och vad säger du om Citybanans perronger på centralen, även de 40m under mark?
Citera
2015-03-21, 11:55
Medlem
Drapåtrissors avatar
Enligt AB kan SL kortet redan efter sommaren "chockhöjas" till 950kr. Så är det en rimlig höjning eller borde lite även tas ut på landstingsskatten?
Citera
2015-03-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt AB kan SL kortet redan efter sommaren "chockhöjas" till 950kr. Så är det en rimlig höjning eller borde lite även tas ut på landstingsskatten?

Finns det tekniska förutsättningar för periodkort som gäller inom zon eller kommun, så kanske det borde kunna motiveras på ett bra sätt varför man inte erbjuder sådana kort i så fall. Speciellt om det är trängselproblem på sina håll. Då borde landstinget knappast vilja ha ett system som gör resandet mer geografiskt omfattande, pga kortets giltighet, än vad som kanske egentligen är motiverat utifrån folks behov. Dvs de reser mer när det inte kostar något extra.
Citera
2015-03-22, 12:24
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Sanningen är väl snarare så att en allt för stor del, 60% av kostnaden läste jag någonstans, tas ut på landstingsskatten just nu. Det är inte mer än rätt att vi som åker kommunalt tar en större del av kakan.
Citera
2015-03-22, 13:48
Medlem
nimrod7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Hej igen!

Nu vet jag inte vilka "alla" och "folk" är, men om jag ingår i någon av dessa grupper vill jag återigen poängtera att jag använde dina siffror för hur många som bodde på östra Södermalm. Jag förutsätter att du inte betraktar dig själv som en lögnare.

Vad gäller "dödsfällan" Station Sofia så kan jag hålla med om att det finns platser jag hellre befinner mig på om en brand bryter ut än 100 meter under jord. Men var anser du att gränsen går för hur djupt man kan bygga? Är Västra Skogens 40 meter under jord ok? Jag har gått i den rulltrappan ett par gånger när den varit avstängd och trots att jag varken har KOL, är handikappad eller 80 år gammal så blev jag rejält utmattad varje gång. Lägg på panik, trängsel och brandrök så hade nog den största delen av befolkningen inte klarat av att ta sig upp till ytan därifrån utan behövt söka sig in i tunnlarna.

Bör Västra Skogen stängas? Och vad säger du om Citybanans perronger på centralen, även de 40m under mark?

En aspekt du nog även borde räkna med är Adrenalin.
Citera
2015-03-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Hej igen!

Du behöver inte vara orolig för brand där nere, iallafall inte i nya city banan som byggs. Det är en räddnings tunnel bredvid själva spåret. Så skulle det brinna så finns det stora fläktar som suger ut röken med en jävla fart. Sen så är det även stora dörrar så att elden kan omöjligt ta sig över till räddnings tunneln. Har lite biler jag kan fixa!
Citera
2015-03-22, 15:33
Medlem
DennisOlofs avatar
Är det bara jag eller tycker alla andra här och i Stockholm att det FAKTISKT är dags att bygga ut tunnelbanan, samt ordna med infartsparkeringar så många fler, smidigt och enkelt kan åka pendeltåg / tunnelbana.

Och VARFÖR är det någon eller några som har bestämt att blåa linjen till AKALLA, ska förlängas till Jakobsbergs station ?

Det vore mycket vettigare om man drog vidare från "Hjulsta" till Jakobsberg, så man kunde byta där direkt till tunnelbanan. Precis som man borde dra "Akalla" vidare och svänga av ner mot t.ex. Häggviks station.

Det vi behöver är utbyggd tunnelbana som knyter an med pendeltågen så att man får flera knutpunkter och folk kan byta smidigare mellan olika färdmedel, samt det finns alternativa vägar vid stora problem. Förstår inte utbyggnaden av blå linjen när dom pratar om att den ska gå vidare från Kungsträdgården och söder ut, är det inte bättre om en gren vikar av mot nacka och ut till Värmdö, och den andra skulle man kunna dra där Saltsjöbanan går och ersätta den.

Samt man borde göra samma sak söder om stan, koppla ihop det som är lämpligt, tunnelbana och pendeltåg så man kan byta. Samt man skulle behöva bygga ut och förlänga ut tunnelbanan för att nå längre ut. Nu snackar vi såklart om en lång tid, men man behöver ju börja nu för att kunna hänga med så man inte står där och kommunikationerna inte fungerar. Samma sak som att Roslagsbanan borde bli pendeltåg, bort med alla korsningar, övergångar och sedan dra den in till centralen. Och bygga om den så att man kommer ut till nord-östra delarna av Stockholm utan problem. Så folk lättare kan pendla.

Jag kan tänka mig att många fler (med infartsparkeringar, möjligheten att hyra en plats till bra pris) skulle kunna tänka sig åka kommunalt om det funkar bra, smidigt och är praktiskt. Då får man ju fler resenärer som betalar för sig. Och kanske ekonomin blir bättre. Infrastruktur och Stockholm går inte ihop, politiker bara käbblar (oavsett parti) och dom kommer ju inte någon stans. Det är viktigare vem som kommer med förslag, idéer och kan ta åt sig äran än att man faktiskt fixar dom problem som finns och kommer bli värre i staten om inget görs.
Citera
2015-03-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Är det bara jag eller tycker alla andra här och i Stockholm att det FAKTISKT är dags att bygga ut tunnelbanan, samt ordna med infartsparkeringar så många fler, smidigt och enkelt kan åka pendeltåg / tunnelbana.

Och VARFÖR är det någon eller några som har bestämt att blåa linjen till AKALLA, ska förlängas till Jakobsbergs station ?

Det vore mycket vettigare om man drog vidare från "Hjulsta" till Jakobsberg, så man kunde byta där direkt till tunnelbanan. Precis som man borde dra "Akalla" vidare och svänga av ner mot t.ex. Häggviks station.

Det vi behöver är utbyggd tunnelbana som knyter an med pendeltågen så att man får flera knutpunkter och folk kan byta smidigare mellan olika färdmedel, samt det finns alternativa vägar vid stora problem. Förstår inte utbyggnaden av blå linjen när dom pratar om att den ska gå vidare från Kungsträdgården och söder ut, är det inte bättre om en gren vikar av mot nacka och ut till Värmdö, och den andra skulle man kunna dra där Saltsjöbanan går och ersätta den.

Samt man borde göra samma sak söder om stan, koppla ihop det som är lämpligt, tunnelbana och pendeltåg så man kan byta. Samt man skulle behöva bygga ut och förlänga ut tunnelbanan för att nå längre ut. Nu snackar vi såklart om en lång tid, men man behöver ju börja nu för att kunna hänga med så man inte står där och kommunikationerna inte fungerar. Samma sak som att Roslagsbanan borde bli pendeltåg, bort med alla korsningar, övergångar och sedan dra den in till centralen. Och bygga om den så att man kommer ut till nord-östra delarna av Stockholm utan problem. Så folk lättare kan pendla.

Jag kan tänka mig att många fler (med infartsparkeringar, möjligheten att hyra en plats till bra pris) skulle kunna tänka sig åka kommunalt om det funkar bra, smidigt och är praktiskt. Då får man ju fler resenärer som betalar för sig. Och kanske ekonomin blir bättre. Infrastruktur och Stockholm går inte ihop, politiker bara käbblar (oavsett parti) och dom kommer ju inte någon stans. Det är viktigare vem som kommer med förslag, idéer och kan ta åt sig äran än att man faktiskt fixar dom problem som finns och kommer bli värre i staten om inget görs.

Blå linje från Akalla ska förlängas till Barkarby via Barkarbystaden. Länk till den loksliseringsutredning som blev klar för ca 1 mån sedan finns en sida bakåt. Tidigare utredningar som gjorts visade på störst samhällsnytta av att förlänga Akallagrenen framför Hjulstagrenen. Det ger bättre möjligheter att exempelvis jobba i Kista/Solna och bo i Västerås/Enköping. En regionaltågstation planeras också i Barkarby. Hjulsta grenen har redan koppling till pendeltåget i Sundbyberg.

Då borde kanske titta på utredningarna för tunnelbanans förlängning. Så får du svar på många frågor du ställer.
Citera
2015-03-22, 21:29
Medlem
DennisOlofs avatar
bayern, jaha, har dom redan gjort en sådan utredning.

Jag har inte tagit del av den, men det känns ändå konstigt, varför får dom som bor efter Märsta linjen inte någon möjlighet att byta smidigt till tunnelbanan, visst kan man gå från Helenelund till kista och ta tunnelbanan, men det är ju en bit att gå och inte så trevligt om det regnar eller är vinter.

Men det är klart, det här var ju inte några problem, när pendeltågen fungerade OK, nu fungerar dom ju riktigt dåligt. Tunnelbanan är det enda man kan lite på numera anser jag, det är tillräckligt stabilt.

Å andra sidan saknas det ju pengar till allt numera, i alla fall låter det som så när man läser informationen i media. Om det nu stämmer.

Ok är det ens givet att den där Akalla utbyggnaden ens blir av ?
Citera
2015-03-23, 07:08
Medlem
Drapåtrissors avatar
Trängselskatt i kollektivtrafiken är det en bra ide? Det tror Jonas Eliasson forskare på KTH och vill att det på försök införs i sthlm. Tanken är att resor i lågtrafik typ 9-15 ska rabatteras med ett lägre pris på periodkorten. Låter inte rättvist mot dom som har sina arbetstider att passa och inte åker vissa tider bara för att jävlas eller hur tänker Jonas Eliasson?
Citera
2015-03-23, 10:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Trängselskatt i kollektivtrafiken är det en bra ide? Det tror Jonas Eliasson forskare på KTH och vill att det på försök införs i sthlm. Tanken är att resor i lågtrafik typ 9-15 ska rabatteras med ett lägre pris på periodkorten. Låter inte rättvist mot dom som har sina arbetstider att passa och inte åker vissa tider bara för att jävlas eller hur tänker Jonas Eliasson?
Finns något liknande i London, kan bli billigare om man undviker zon 1, den mest centrala zonen.
http://www.tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster/using-oyster/pink-card-readers
Citera
2015-03-23, 17:18
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Finns något liknande i London, kan bli billigare om man undviker zon 1, den mest centrala zonen.
http://www.tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster/using-oyster/pink-card-readers
Men själva iden känns väldigt orättvis eftersom som jag skrev ovan man inte själv oftast inte bestämmer sin arbetstid. Dessutom påverkar det inte själva kostnaden rent driftmässigt då det kostar lika mycket att köra maskinparken oavsett tid på dygnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in