Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Jag vet inte vad Laplace har sagt men den rådande uppfattning har observerat rörelser och därefter ställt upp en matematisk modell. Det är en skalbar modell, det är allt.
Vad betyder
en skalbar modell? Menar du att den kan anpassas eller vad pratar du om? Vi har gått igenom detta tidigare. Vet du vad en vetenskaplig modell är?
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Kanske är kaninhålet skapat för sådana som jag.
Denna typ av tankar tangerar
riktig galenskap (schizofreni), bara så att du vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Sanningen är väldigt svår att få en uppfattning om.
Det viktiga i sammanhanget, vilket du vet men medvetet duckar, är att reda ut när en vetenskaplig modell är sann enligt dig? Om de förutsäger observationer och experiment samt att det inte finns en konkurrerande modell som har samma förutsägbarhet - varför är den
inte sann?
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Hans modell funkar utefter vad vi ser. Jag förstår vad du menar. Men tror du inte att det är möjligt att skapa en annan modell utefter samma rörelser och observationer?
Det
är möjligt och det finns fler modeller, tyvärr innefattar ingen av dem att jorden skulle vara platt. Att söka efter alternativa modeller på grund av observationer som faktiskt förklaras och förutsägs av vedertagna modeller, tja, det är ganska patetiskt. Det beror sannolikt på en miserabel önskan att vara "woke" och ha "öppna ögon", förstås jämte de man ser som "viljelösa får" eller "blinda".
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Det var ju du som efterfrågade min kommenterar kring Laplace verk, var inte det i ett syfte att hålla mig upptagen och få bort mig från diskussionen? Är inte din målsättningen här i tråden att avsluta den?
Nej, det är ett retoriskt grepp. Du är inte gang-stalkad och ingen försöker "få bort" dig från diskussionen. Många mycket smarta människor har försökt falsifiera Laplace teorier och hur de sammanfaller med observationer från vårt solsystem men inte lyckats. Problemet med ditt tankesätt är att sätta sådant värde i vad marginaliserade knäppskallar skriver på deras verklighetsfrånvända bloggar. Det blir väldigt ensidigt om du då aldrig läser vad "den andra sidan" faktiskt påstår. Det är som att du anser att du redan vet vad andra sidan säger för att du gått i skolan. Det är inte tillräckligt, inte ens i närheten.