2018-08-31, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att vi inte vet ursprunget till himlakropparnas rörelser betyder inte att vi inte vet hur de rör sig nu.
Att du tror att det är en lögn påverkar inte.
Man behöver inte säga att det är lögn, det är en modell. Är det sant? Vem vet!
Citera
2018-08-31, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej vi är tvärsäkra baserat på observationer.

Vi observerar att pendeln roterar, vi observerar polstjärnans position, vi observerar att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn, vi observerar att parabolen är riktad mot rymden, vi observerar att solen går ned bakom horisonten, vi observerar att saker faller nedåt och att massor attraherar varandra, vi observerar att ...

Det finns hundratals med observationer som visar att jorden är en sfär. Det finns hundratals med observationer som visar att jorden inte är platt.
Men det finns ju observationer som visar att jorden är platt, ska du ignorera dem?
Citera
2018-09-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Vänta, vadå?
Vad kollapsade 1940?
Ahh, nu ser jag 1940, men det var Tacoma Narrows Bridge (1940) som kollapsade.
Inte Verrazano-Narrows Bridge, som började byggas 1959 och användas 1964.
Jag har passerat under Verazano-bridge, den är ganska kort. Menar du, eller har bevis som säger att den är anpassad till en påstådd krökning av jorden. Bron i sig är ju böjd?
Citera
2018-09-01, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Varför kan det inte vara solen som skapar ljus vågor i rymden mot jorden som drar oss mot jorden? Och att värme trycker på att det är så stort och att jorden snurrar så plattas den ihop till en böll. Sen tänker jag att rymden trycker också på där den kommer åt . Om man utgår från att rymden också är nån form av material. Som vatten trycker ju också undan lättare saker tex bad boll . Rymden trycker bort kanske värme vågorna från solen å skapar ett tryck åt alla håll ? Fast då måste rymdens tomrum vara ett materia som kan gå igenom.föremål.
Värmen gör att rymden vidgas mena jag. Hur knasigt tänker jag nu?
Jag tycker det är bra att du är i tråden och kommer med 'knasiga' resonemang, det kan leda oss i rätt riktning.

Något jag tänkt på hur kommer det sig att solen kan ta sig fram till jorden? Ingen våg kan väl skapas i vakuum? Eller har jag fel?
Citera
2018-09-01, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har passerat under Verazano-bridge, den är ganska kort. Menar du, eller har bevis som säger att den är anpassad till en påstådd krökning av jorden. Bron i sig är ju böjd?
1298 meter mellan pelarna. Det är inte så kort direkt.
Och det är brons pelare vi pratar om, inte själva krökningen på körbanan.
Körbanan är krökt för att ge större utrymme får båtarna som ska under.
Citera
2018-09-01, 00:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Tyvärr tror jag inte på dig. Du har vid åtskilliga tillfällen visat att dina frågor är ledande och tjänar ett syfte. Detta är en diskussionstråd, vill du inte diskutera så är det ok men jag tänker inte ängna dina inlägg större uppmärksamhet. Utöver detta är du nog en trevlig person.

Ha det gott!

Nu har ni alla plattskallar här på FB gång på gång undvikit att berätta vad ni tror/vet av den enda anledningen att ni vill undvika måla in er i ett hörn.

Vi vet ju båda två varför jag ställer frågan om stjärnorna roterar i en perfekt cirkel.
Därför även du vet att cirkelrörelsen i en välvd spegel/lins kommer bli oval.
Du vet även att hur bred ovalen är kommer ändras beroende vart vi står.

Och även du vet att i verkligheten så roterar stjärnorna runt norra samt södra Polstjärnan i en perfekt cirkel, oavsett var vi står på jordklotet.

Så även du vet att atsmofären inte på något sätt böjer juset som du vill att den ska göra, plötsligt faller din tes att det är atsmofären eller någon linsdom som böjer ljuset så att Polstjärnan hamnar i den höjd den gör på en platt jord.
Senast redigerad av Jazzil 2018-09-01 kl. 01:00.
Citera
2018-09-01, 07:10
Medlem
Citat:
Jag tycker det är bra att du är i tråden och kommer med 'knasiga' resonemang, det kan leda oss i rätt riktning.

Något jag tänkt på hur kommer det sig att solen kan ta sig fram till jorden? Ingen våg kan väl skapas i vakuum? Eller har jag fel?
Vet man ju inte men det är det jag baserar min teori på
Vibrationer kanske . Som när man kör en vibrator i golvet så vibrera det genom träplankan. Eventuellt som ljudlösa brummande bas ljud. Fast kanske ljusa toner som vi inte hör hehe
Men små små vågor genom ett genomskinligt väldigt tunt material men väldigt snabba då
Senast redigerad av troligengud 2018-09-01 kl. 07:20.
Citera
2018-09-01, 09:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Man behöver inte säga att det är lögn, det är en modell. Är det sant? Vem vet!
Tills en bättre modell presenteras är den "sann". Med sann menas (väldigt) hög sannolikhet.
Vetenskapen opererar inte med absoluta sanningar. Jag vet inte om det är "absolut sant" att solen går upp i morgon. Sannolikheten att den går upp är så hög att jag kan kalla det en sanning att solen går upp i morgon. Samma sak gäller den sfäriska jorden och den heliocentriska modellerna, de är sanna, men inte absolut sanna.
Citera
2018-09-01, 09:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är de höga lodräta icke-parallella pelarna som visar krökningen. Det är längre avstånd i överkant än det är i underkant.
Citera
2018-09-01, 09:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men det finns ju observationer som visar att jorden är platt, ska du ignorera dem?

Nej det gör det inte.
Det finns observationer som felaktigt tolkas som att jorden är platt. I själva verket handlar det om felaktiga mätmetoder, felaktiga beräkningar och bristande analys av mätfel.

Faktum är att det inte finns en enda vetenskaplig artikel som visar det du påstår.
Citera
2018-09-01, 09:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, det är fel. Ljudvågor behöver ett medium, men inte ljusvågor.
Skillnaden förklaras här:

https://arenan.yle.fi/1-2879723
Citera
2018-09-01, 11:31
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Jag vet inte vad Laplace har sagt men den rådande uppfattning har observerat rörelser och därefter ställt upp en matematisk modell. Det är en skalbar modell, det är allt.

Vad betyder en skalbar modell? Menar du att den kan anpassas eller vad pratar du om? Vi har gått igenom detta tidigare. Vet du vad en vetenskaplig modell är?

Citat:
Kanske är kaninhålet skapat för sådana som jag.

Denna typ av tankar tangerar riktig galenskap (schizofreni), bara så att du vet.

Citat:
Sanningen är väldigt svår att få en uppfattning om.

Det viktiga i sammanhanget, vilket du vet men medvetet duckar, är att reda ut när en vetenskaplig modell är sann enligt dig? Om de förutsäger observationer och experiment samt att det inte finns en konkurrerande modell som har samma förutsägbarhet - varför är den inte sann?

Citat:
Hans modell funkar utefter vad vi ser. Jag förstår vad du menar. Men tror du inte att det är möjligt att skapa en annan modell utefter samma rörelser och observationer?

Det är möjligt och det finns fler modeller, tyvärr innefattar ingen av dem att jorden skulle vara platt. Att söka efter alternativa modeller på grund av observationer som faktiskt förklaras och förutsägs av vedertagna modeller, tja, det är ganska patetiskt. Det beror sannolikt på en miserabel önskan att vara "woke" och ha "öppna ögon", förstås jämte de man ser som "viljelösa får" eller "blinda".

Citat:
Det var ju du som efterfrågade min kommenterar kring Laplace verk, var inte det i ett syfte att hålla mig upptagen och få bort mig från diskussionen? Är inte din målsättningen här i tråden att avsluta den?

Nej, det är ett retoriskt grepp. Du är inte gang-stalkad och ingen försöker "få bort" dig från diskussionen. Många mycket smarta människor har försökt falsifiera Laplace teorier och hur de sammanfaller med observationer från vårt solsystem men inte lyckats. Problemet med ditt tankesätt är att sätta sådant värde i vad marginaliserade knäppskallar skriver på deras verklighetsfrånvända bloggar. Det blir väldigt ensidigt om du då aldrig läser vad "den andra sidan" faktiskt påstår. Det är som att du anser att du redan vet vad andra sidan säger för att du gått i skolan. Det är inte tillräckligt, inte ens i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in