2018-08-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det har gjorts massor med experiment med ljus så vi vet att ljus inte orsakar tyngdlagen och utan bevis från din sida så låter det som rena fantasier. Vetenskap funkar inte så att man bara sitter och fantiserar ihop en massa saker utan man måste utföra experiment som bevisar det också.

Atmosfären böjer ljus till viss del men inte i den grad som du tror. Att atmosfären skulle böja ljus på det sätter som du hävdar är rena fantasier som du hittat på för att stödja din tro. Vet man vinkeln du måste ställa parabolen mot i Arvidsjaur resp Nairobi så är det lätt att räkna ut vilken höjd sändaren är på och då ser man att höjden är långt högre än vad ballonger eller flygplan kan ligga på. Inget annat än satelliter kan ligga på 36000 km höjd.
Men globmodellen struntar ju i massor av experiment. Andra hypoteser går den inte ens igenom så det är nog en religion du sitter på ska du se.

För det andra, jag hävdar inte att jag är korrekt i mitt antagande att det kan vara atmosfären som böjer signalerna utan det jag vill se som jag upprepat massvis av gånger är demonstrationer(experiment) på detta vilket saknas givetvis.

"Lätt och räkna" ut. Självklart är det det för siffror beskriver din verklighet givetvis.

För det tredje, du hävdar massor av saker utan några bra belägg för det.
Du vet inte hur mycket atmosfären böjer signalerna, inte heller vet du hur mycket cocktaileffekten gör det heller.
Citera
2018-08-31, 19:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Lite fakta har man väl tex om det går vågor på sjön så dras jag med vågorna. Och att värme vidgar materia är väl också nått jag sätt.
Värme trycker på . Kyla är stilla . Krymper tex ett visst organ
Mvh fakta mannen
Men att solstrålning skulle kunna förklara tyngdlagen är ren fantasi. Det är precis lika stor tyngdlag när det är mörkt som när det är ljust.
Citera
2018-08-31, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Men att solstrålning skulle kunna förklara tyngdlagen är ren fantasi. Det är precis lika stor tyngdlag när det är mörkt som när det är ljust.
Hur fungerar det då? Ljus är ju bara vibrasioner från solens energi som stuttsar på ögat å hjärnan fantiserar ihop färger . Eller ä det åxå fel
Sen hållet jag med om att balansen måste va ett mästerverk .kanske mest rymden som trycker ihop oss då . Enklare tänka iaf
Å solen trycker ifrån så inte alla planeter kolapsar
När månen kommer fram blir vi lättare för då kommer inte rymdens materia åt oss lika lätt

Jag simulera det på dator å det funka dock för jobbigt i 3d så jag gjorde i 2d så det kunde varit så iaf
Vart ju inte vårat solsystem presis men ett nytt. Starta med big bang typ alla cirkar i mitten å sen cirkulera dom runt solen å runt sig själva om dom var nära varandra å beroende på storlek å värme energi dom gav ifrån sig . Rätt kul vare iaf . Optimalt prova i 3d om jag skulle orka .
Senast redigerad av troligengud 2018-08-31 kl. 20:10.
Citera
2018-08-31, 20:28
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Motfråga:
1. Hur vet du att det är satellit X? Har du kunnat bekräfta detta 100%?

Svar på motfråga 1: satellit x är ett påhittat namn. Om vi tar tex vanlig satellitsänd TV så riktar du in parabolen på den satellit du har betalt tjänsten för. Du hittar satelliten genom att veta vilken höjd den ska vara på samt vilket väderstreck. Allt beroende vart du bor på jorden.

Citat:
Svar:
Atmosfären som böjer signalen.

Vi ver till 100% att radiosignaler inte böjs av atsmofären (var dit svar enbart en vild gissning eller något som du verkligen tror på?).
Så ditt svar var ej något som besvarade hur det fungerar detta med olika höjd på parabolen. Du får en chans till.
Citera
2018-08-31, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Svar på motfråga 1: satellit x är ett påhittat namn. Om vi tar tex vanlig satellitsänd TV så riktar du in parabolen på den satellit du har betalt tjänsten för. Du hittar satelliten genom att veta vilken höjd den ska vara på samt vilket väderstreck. Allt beroende vart du bor på jorden.

Vi ver till 100% att radiosignaler inte böjs av atsmofären (var dit svar enbart en vild gissning eller något som du verkligen tror på?).
Så ditt svar var ej något som besvarade hur det fungerar detta med olika höjd på parabolen. Du får en chans till.
Hur vet du att det inte böjs av atmosfären? Har du sett det med egna ögon?
Mitt svar var något jag är öppen för själv.
Citera
2018-08-31, 21:28
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Hur vet du att det inte böjs av atmosfären? Har du sett det med egna ögon?
Mitt svar var något jag är öppen för själv.

Jag höll på med amatörradio när jag var i övre tonåren. Har byggt egna radioantenner mm. Läst en del litteratur inom ämnet.

Jag har pejlat in radiosändare på långa avstånd, vi pratar många mils avstånd via triangulering.
Om atsmofären på något sätt skulle böjt radiovågor skulle inte det ej vara möjligt att triangulering med sådan nogranget det faktiskt går.

Berg kan däremot radiovågor studsa på. Detta kan störa. Dock då kan man via bra riktantenner se exakt hur den studsar. Man kan även se fördröjningen mellan den direkta signalen och den studsande signalen via oscilloskopet.

Radiovågor kan studsa i jonosfären, på detta vis kan man prata med folk som är på andra sidan jordkröken. Dock är detta något som är olika dag för dag. Samt påverkas det mycket av mängden solfläckar.
Citera
2018-08-31, 21:34
Medlem
Citat:
Jag höll på med amatörradio när jag var i övre tonåren. Har byggt egna radioantenner mm. Läst en del litteratur inom ämnet.

Jag har pejlat in radiosändare på långa avstånd, vi pratar många mils avstånd via triangulering.
Om atsmofären på något sätt skulle böjt radiovågor skulle inte det ej vara möjligt att triangulering med sådan nogranget det faktiskt går.

Berg kan däremot radiovågor studsa på. Detta kan störa. Dock då kan man via bra riktantenner se exakt hur den studsar. Man kan även se fördröjningen mellan den direkta signalen och den studsande signalen via oscilloskopet.

Radiovågor kan studsa i jonosfären, på detta vis kan man prata med folk som är på andra sidan jordkröken. Dock är detta något som är olika dag för dag. Samt påverkas det mycket av mängden solfläckar.
Ok jag uppskattar svaret.
Jag blev klokare, det kan jag erkänna. Men jag måste förhålla mig till att atmosfären kanske studsar mer än du vet och så.
Citera
2018-08-31, 22:00
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ok jag uppskattar svaret.
Jag blev klokare, det kan jag erkänna. Men jag måste förhålla mig till att atmosfären kanske studsar mer än du vet och så.

Detta med att studsa radiosignaler på jonosfären är väldigt ostabilt. Jag har tex pratat med folk nere i Italien här i Sverige. Men signalstyrkan har gått upp och ner och varat ett par timmar. Sedan försvan möjligheten.
Så det är galet instabilt och inte något som går att utnyttja till någon stabil länk.

Radiovågor kan faktiskt även studsa av vatten så i vissa väderfenomen så kan fuktig luft ett par hundra meter över haven studsa iväg radiovågor längre än vad som är möjligt i normal fall.
Åter är detta inte något som kan användas som stabila länkar då fenomenet inte är något vanligt.
Citera
2018-08-31, 23:45
Medlem
Citat:
Vilket argument? Jag försöker förstå hur DU ser detta med en ”lins” som gör att tex solen försvinner över en platt jord.
Du gjorde en jämförelse med en välvd bevakningsspegel i taket, denna jämförelse gjorde att jag fatta lite hur du tänker.

Och jag vill veta hur du då tänker hur stjärnornas rörelse kommer bli i denna spegel samt i ”linsen” i himmelen.

Detta är inte första gången en som har teorin på en platt jord som aldrig vill förklara sin egna ståndpunkt/synsätt.
Tyvärr tror jag inte på dig. Du har vid åtskilliga tillfällen visat att dina frågor är ledande och tjänar ett syfte. Detta är en diskussionstråd, vill du inte diskutera så är det ok men jag tänker inte ängna dina inlägg större uppmärksamhet. Utöver detta är du nog en trevlig person.

Ha det gott!
Citera
2018-08-31, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, jag vet att jorden är en sfär för att alla observationer och mätningar tydligt visar att jorden är en sfär.
Ok.
Citera
2018-08-31, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att andra faktum visat sig vara fel påverkar inte andra faktum. De 200 påstådda bevisen är inte bevis.
Jag förstår.
Citera
2018-08-31, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det visar inte experimentet. Experimentet visar två saker:
- gravitationen drar helium nedåt
- stora tryckskillnader kan få en ballong att explodera

På vilket sätt anser du att klippet "visar att vakuum övervinner gravitation"?
Experimentet är utfört i gravitation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in