Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Oavsett vad man tycker/röstar på, kan man dra slutsatsen att dagens ungdomar/unga vuxna, säger sin mening, precis som i "-68.rörelsen".
Skillnaden är att nu kommer protester mot röd/grönt, mot feminism, mot genusvetenskap, mot PK-media mm., och det är SD som fångar upp proteströsterna. Jag bedömer att unga vuxna försöker förstå vuxenvärlden, och reagerar intuitivt starkt på "konstiga" saker, helt rätt och naturligt.
Om 9 dagar är det val, hela PK-etablissemanget kommer att få en riktig käftsmäll och inte förstå hur det var möjligt, de är ju så "godhjärtade" och måna om "alla" människor. Det intressanta för landet och i politiken blir hur riksdagen ska hantera den tydliga förändringen i landskapet, jag njuter av att äntligen börjar trögsvensken vakna och förstå, att mycket är fel i dagens Sverige. Kul att unga vuxna är med i de tankarna, SD2018!
Den s.k. generation x eller ironiska generationen (60- och 70-talister) blev många nyliberala som en reaktion mot det sossiga folkhemssamhälle de växte upp i. (Eftersom detta är Flashback bör jag förtydliga att det var en kritik mot en stark stat som försökte indoktrinera befolkningen i sossarnas folkhemsidyll. INTE för fri invandring, även om det förvisso finns nyliberala som har de åsikterna, men andra inte alls.)
På samma vis har dagens ungdomsgeneration påverkats av sin uppväxt. Det finns många undersökningar om den s.k. generation Z (födda mellan ca 1995 och 2010), dessa beskriver dem genomgående som en väldigt konservativ generation. Bl.a. brukar t.ex. deras inställning till terrorism, brott och straff och invandring härledas till "nine-eleven" och dess ekonomiska konservatism till finanskrisen som båda präglat deras uppväxt starkt. Oftast finns det även ett mycket starkt motstånd till PK och SJW. Sannolikt som en reaktion mot deras skolutbildning som så ofta präglats av just detta.
Svensk media har så länge jag kan minnas varit förtjusta i att beskriva varje ny generation och dess värderingar. Men nu tycks de märkligt nog "glömt" att göra det de senaste åren...
Men liksom att det under det sena 60-talet var en stark vänstervind hos den tidens ungdomar blåser det idag en lika stark högervind bland dagens ungdomar. Och på samma vis som "68-vänstern" kom att prägla flera decenier kommer denna generation prägla vår framtid i decenier framåt. Och det har faktiskt redan börjat påverka i viss mån. Det skall bli spännande att se när det når sitt "68-crescendo".
Citat:
Ursprungligen postat av
lavsduns
Resultatet på Rudbecks gymnasiet är en fingervisning om hur det kommer att gå i valet. Jag är själv lärare och måste säga att mesigheten/fegheten i svenska skolan är monumental och att många lärare är svårt vänstervridna.
Intressant!
Varför är så många lärare vänster? Hur bedömmer du att dagens gymnasieelever kommer att rösta, de som är röstberättigade och de som bara får rösta i skolvalet? Vad säger du om mitt inlägg ovan, är det något du håller med om, t.ex. att många är väldigt trötta på dagens "PK-samhälle" med SJW som blir kränkta av precis allt som går?