2018-08-31, 16:54
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
1986 fanns förvisso de uttalat nazistiska Nordiska Rikspartiet och Bevara Sverige Svenskt (senare Sverigedemokraterna), båda rörelserna var etablerade och kandiderade för såväl kommun som riksdag. Dock var de två långt ifrån att ha samma antal följare som SD och AFS, möjligen var de i storlek som NMR är idag. Hade det funnits internet som megafon och annan kommuniké istället för maskinskrivna och kopierade fanzines sända per post med diskret avsändare hade de två säkerligen varit en smula större. NRP var väl den vuxnaste av de två med seriefigurerna Assar och Vera Oredsson vid rodret - BSS med Leif Zeilon bestod mestadels utav bångsstyriga skinnskallar och fotbollshuliganer, som mest ville sänka bira (förutom svartskallar).
Sant, tidsandan är viktig för att förstå vilka motiv som drev fram mordet. Palme hade inte alls samma hjältegloria då. Han var antingen Sovjetspion eller sinnessjuk, möjligen bådadera. Mördaren var med all sannolikhet nöjd med sitt värv och somnade gott den kvällen. Alkoholismen och självmordet är snarare resultatet av att aldrig få berätta och leva ett liv i ära och berömmelse än orsakat av ruelse och samvetsförebråelser.
Citera
2018-08-31, 17:24
  #314
Medlem
Läste en artikel om Skandiamannen idag, mycket intressant. Har lite funderingar som ni kanske har koll på:

1. Har grannen som va vapensamlare bekräftat att han lånat ut ett vapen till Skandiamannen som han inte fick tillbaka? I så fall borde väl fallet iofs varit löst typ senast april 1986. Han borde väl ha koll på sina pickadoller, så att säga.

2. Har grannen och Skandiamannen övningsskjutit tillsammans? Skandiamannen måste ju ha tränat innan dådet på nåt sätt.

3. Skandiamannens fru säger att hon inte har märkt någonting. Ifall det verkligen är helt sant och hon är trovärdig så borde han väl typ kunna avskrivas direkt från utredningen. Inte så att man kan bete sig exakt likadant efter ett sånt dåd. Man blir väl förändrad beteendemässigt på nåt sätt.

4. Vad är frugans förklaring till självmordet år 2000?

5. Var Skandiamannen möjligen fullproppad på ångestdämpande mediciner från mars 1986 och framåt?

Det finns ju oändligt med frågor att ställa till grannen och frugan (änkan), alternativt gamla vänner, kollegor, som direkt borde kunna avgöra om det är rätt gubbe eller inte.

Att man har hållit en alkis från Sollentuna som huvudmisstänkt i alla dessa år... pinsamt!!!
__________________
Senast redigerad av y8t3 2018-08-31 kl. 17:33.
Citera
2018-08-31, 17:44
  #315
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Läste en artikel om Skandiamannen idag, mycket intressant. Har lite funderingar som ni kanske har koll på:

1. Har grannen som va vapensamlare bekräftat att han lånat ut ett vapen till Skandiamannen som han inte fick tillbaka? I så fall borde väl fallet iofs varit löst typ senast april 1986. Han borde väl ha koll på sina pickadoller, så att säga.

2. Har grannen och Skandiamannen övningsskjutit tillsammans? Skandiamannen måste ju ha tränat innan dådet på nåt sätt.

3. Skandiamannens fru säger att hon inte har märkt någonting. Ifall det verkligen är helt sant och hon är trovärdig så borde han väl typ kunna avskrivas direkt från utredningen. Inte så att man kan bete sig exakt likadant efter ett sånt dåd. Man blir väl förändrad beteendemässigt på nåt sätt.

4. Vad är frugans förklaring till självmordet år 2000?

5. Var Skandiamannen möjligen fullproppad på ångestdämpande mediciner från mars 1986 och framåt?

Det finns ju oändligt med frågor att ställa till grannen och frugan (änkan), alternativt gamla vänner, kollegor, som direkt borde kunna avgöra om det är rätt gubbe eller inte.

Att man har hållit en alkis från Sollentuna som huvudmisstänkt i alla dessa år... pinsamt!!!

1. Vapensamlaren är död

2. Mig veterligen sköt de aldrig ihop. Engström var väl dock med i diverse skytteföreningar genom åren, det fanns väl en skyttelokal i Skandiahuset.

3-4. Ingen vet om Engströms fru talade sanning gällande Engström och mordet i polisförhöret eller i de intervjuer som författaren till Filterartikeln/boken gjorde med henne. Det finns väl en lång rad tänkbara anledningar till varför hon skulle förneka det hela - om hon nu haft kännedom (skydda sig själv exempelvis). Engströms missbruk av alkohol accelererade ju efter mordet, och han var väl vid självmordet rejält nedgången och skild dessutom. Vad jag vet har hon inte uttalat sig kring exmakens självmord, ingenting som offentliggjorts iaf - möjligen till journalisten vars bok utkom idag.

5. Jag har för mig att han åt antidepressiva vid tidpunkten - men jag kan ha blandat ihop det.
__________________
Senast redigerad av Psychedelicbird 2018-08-31 kl. 17:51.
Citera
2018-08-31, 18:00
  #316
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Läste en artikel om Skandiamannen idag, mycket intressant. Har lite funderingar som ni kanske har koll på:

1. Har grannen som va vapensamlare bekräftat att han lånat ut ett vapen till Skandiamannen som han inte fick tillbaka? I så fall borde väl fallet iofs varit löst typ senast april 1986. Han borde väl ha koll på sina pickadoller, så att säga.

2. Har grannen och Skandiamannen övningsskjutit tillsammans? Skandiamannen måste ju ha tränat innan dådet på nåt sätt.

3. Skandiamannens fru säger att hon inte har märkt någonting. Ifall det verkligen är helt sant och hon är trovärdig så borde han väl typ kunna avskrivas direkt från utredningen. Inte så att man kan bete sig exakt likadant efter ett sånt dåd. Man blir väl förändrad beteendemässigt på nåt sätt.

4. Vad är frugans förklaring till självmordet år 2000?

5. Var Skandiamannen möjligen fullproppad på ångestdämpande mediciner från mars 1986 och framåt?

Det finns ju oändligt med frågor att ställa till grannen och frugan (änkan), alternativt gamla vänner, kollegor, som direkt borde kunna avgöra om det är rätt gubbe eller inte.

Att man har hållit en alkis från Sollentuna som huvudmisstänkt i alla dessa år... pinsamt!!!

Han var med i cellen som utförde mordet. Strategiskt placerad i högkvarteret. Inte konstigare än så. Om det var han som avlossade skotten är en annan historia.
Citera
2018-08-31, 18:19
  #317
Medlem
Nu var det dags igen, detta mord kommer aldrig någonsin bli löst. Poliserna förstörde hela utredningen.
Citera
2018-08-31, 18:21
  #318
Medlem
Sinclairs avatar
Men vänta nu. Det är väl uppenbart att SE i n t e är mannen Mårten Palme såg vid Grand, och heller i n t e är den som korsade gatan när paret Palme var där.
SE var i Skandiahuset och lämnade det precis lagom för att möta paret Palme.
Citera
2018-08-31, 18:33
  #319
Medlem
Hermankarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Förstår att du inte är seriös, men ändå:

Glasögon immar inte igen när man kommer ut i kyla. Det är när man kommer in i värmen FRÅN kylan som de gör det. Vill du få en tydligare fysiklektion i hur detta fungerar så hör av dig!

https://www.lenson.com/se/linsbloggen/wp-content/uploads/2015/01/n531045159_1857048_7933_23166784_120136487.jpg

https://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=4867
Citera
2018-08-31, 18:35
  #320
Medlem
Sam.Boyds avatar
Att det där dyker upp nu och här har med valet att göra.

Varken Olof Palmes fru eller son har någon aning. Det var därför de satte dit Pettersson.
De kunde ju också ha protesterat och sagt att det INTE var kurder, om de tyckte att det inte passade in med en arab. Lisbeth lär ju ha pratat med mördaren och då bör man ju minnas dialekt och uttal...

Eller så vill inte Lisbeth säga vem det var. Det kan ju likaväl ha varit sonen.
Citera
2018-08-31, 18:55
  #321
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Eller så vill inte Lisbeth säga vem det var.
Har inte följt mordteorierna speciellt mycket, men något är väl konstigt med Lisbeth? Hur vanlig är den att hon vet men inte vill avslöja mördaren?
Citera
2018-08-31, 18:57
  #322
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Men vänta nu. Det är väl uppenbart att SE i n t e är mannen Mårten Palme såg vid Grand, och heller i n t e är den som korsade gatan när paret Palme var där.
SE var i Skandiahuset och lämnade det precis lagom för att möta paret Palme.
Precis. Förstår inte riktigt hur Mårten kan tycka detta är intressant, grandmannen och skandiamannen kan omöjligen vara en och samma person! Kopplingen till vapen via vapenhandlaren är också så sjukt svagt, och att han där och då skulle haft tillgång till vapen och bara stöta på makarna Palme är osannolikt!

Det har talat om att han tidigare under kvällen stött på Palme och då haft tid på sig att skaffa fram ett vapen (under biobesöket). Sen då? Om man utgår från att han agerar själv så... ja vadå? Han vet inte vart makarna Palme ska åka tunnelbana. Han har ingen aning om när de passerar hans byggnad! De kunde ha gått förbi fem minuter tidigare. Han kan heller inte känt igen Palme på så långt avstånd att han hinner bort och vänta vid Dekorima så länge som Morelius säger. Impossible!

Hade han medhjälpare? Knappast! Vem vill ha med en person som Engström i en konspiration. En mediakåt virrpanna med extrema självförtroendesbeskymmer! Knappast troligt.

Skandiamannen ska inte gå till historien som misstänkt gärningsman, då tror jag förr på C.P. Men mest tror jag på att någon förföljt honom från Grand och sedan skjutit honom. Om det är en "random" person som Mijailovic eller polis/militär etc. inom extremhöger som klätt ut sig låter jag vara osagt.
Citera
2018-08-31, 19:08
  #323
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har inte följt mordteorierna speciellt mycket, men något är väl konstigt med Lisbeth? Hur vanlig är den att hon vet men inte vill avslöja mördaren?

Olof kunde tex ha varit sjuk (HVI/AIDS) och Olof själv ville slippa lidande och skam.
Bli en martyr och odödlig i historieböckerna i stället för att tyna bort och utpekas som horkarl, äktenskapsbrytare och spekulationer om att vara homofil.

Lisbeth och sonen är nöjda med att Olof får gator och torg uppkallade efter sig. Och att någon inte helt oskyldig får ta skulden. Terrorister eller en alkis.
Citera
2018-08-31, 19:30
  #324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
Han var med i cellen som utförde mordet. Strategiskt placerad i högkvarteret. Inte konstigare än så. Om det var han som avlossade skotten är en annan historia.
Cellen? Känns väl inte troligt att fler än en enda person står bakom. Det är liksom en ganska rejäl hemlighet att bevara. Den hemligheten skulle inte ha överlevt 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in