Citat:
Ursprungligen postat av
Psychedelicbird
Jag fann artikeln i Filter oerhörd givande. En teori som för en gångs skull höll - i alla fall nästan in i mål. Jag har tidigare lagt mina gissningar på polisspåret, dock tror jag inte att en skara poliser skulle ha förmågan att "knipa trut" i 30 år.
Det enda som jag tycker motsäger att Engström skulle vara gärningsmannen är palmehatet. Att han ogillade Palme må vara hänt, det gjorde ju tusentals och åter tusentals andra svenskar med, men att han var så hatisk att han mördade Palme tycker jag inte har framkommit eller bevisats - inte heller att Engström skulle vara så psykiskt instabil och skev i skallen att han skulle mörda någon på impuls. Men det kan ju finnas saker som inte framkom i Filter, men som står i boken och förklarar just Engströms palmehat och eventuella psykiska ohälsa.
Själv vet jag inte vad jag ska tro. Jag känner några som under 80- talet var aktiva poliser i sthlm, t.o.m. med nära koppling till palmeutredningen. Om det är något de kan, så är det knipa käft! Engström å andra sidan tror jag INTE skulle klara det, och jag har svårt att få ihop att han skulle agerat på egen hand. En sak borde vara säkert, han kan INTE vara grandmannen (om han nu ens existerar, det kan hävdas att han skapats av de som försökte sätta dit C.P). Men någon har uppenbarligen följt efter makarna Palme från Grand - och denna är än idag inte identifierad. Men i min bok är det troligast att gärningsmannen faktiskt förföljt paret innan skott avlossades.
Visst kan Engström varit ute och ätit middag på kvällen och noterad makarna Palme, men det är egentligen ointressant då vi i hans specifika fall har fasta tidpunkter som binder honom vid en plats - stämplingsklockan. När Engström talar med väktaren kan inte mordplanerna finnas. Han kan inte veta att Palme samtalade på bion utanför, eller stannade för att titta i skyltfönster. Om de INTE hade gjort det hade då mordet aldrig skett? Det tror inte jag.
Engström måste ha sett Palme komma från höger då han stiger ut ur skandiahuset. Framförallt måste han känt igen dem i mörkret. Det betyder att de måste ha varit nära honom. Då måste Engström skyndat sig till hörnet vid Dekorima och väntat! Det rimmar dåligt med Morelius vittnesmål om hur länge han sett gärningsmannen stått och väntat. Men som sagt, jag ska ge boken en chans - jag är definitivt ingen expert i ämnet.