2018-08-31, 14:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att en högerextrem Palmehatare kliver ut bakom makarna Palme och går efter dem de sista 50 metrarna kan inte gärna vara en tillfällighet. Enligt Engström och väktarna i Skandiaentrén stod de och pratade några minuter innan han gick ut.

Det är inte heller någon tillfällighet att ett gäng ungdomar från ett Boforsföretag stod i flera minuter nära mordplatsen och att en av dem började gå 10 meter efter makarna de sista sekunderna innan mordet.

Det är lätt att förstå vad alla observerade Walkie-Talkies användes till.
https://iesho.blogspot.se

"Högerextrem"? Nu får du ge dig. Han var medlem i Moderaterna.

Vidare var Palme avskydd i många kretsar, så sannolikheten för att han skulle stöta på en "hatare" när han promenerade runt i stan var rätt hög.
Citera
2018-08-31, 14:10
Medlem
kazangass avatar
För att kunna komma någon som helst i detta mordfallet, så skulle Detektiv Allmänheten behöva få se obduktionsprotokollet... Då kanske man kan få klarhet i skottvinklar med mera.
Citera
2018-08-31, 14:20
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Jag tror seriöst att mordet på Olof Palme äntligen är på väg att klaras upp - det känns i hela kroppen.
Så fort saker känns bra dyker det ändå upp nya frågetecken. I samma artikel berätta Mårten Palme om att Engström starkt påminner om den man som sågs följa efter makarna Palme. Mårten har själv vittnat om att han skulle ha stålbågade glasögon, precis som Engström.
I en lägenhet på Sveavägen där makarna Palme korsar gatan ser en dam att en man kommer efter men som springer diagonalt över gatan mot tunnelgatan. Låt säga att det är Engström. Problemet blir så följande. 1. Inge Morelius har sett mannen stå vid hörnet utanför Dekorima en stund. Vakten på Skandia ska även ha pratat med Engström en kortare stund. Är det ens möjligt att Engström ska ha hunnit in i sina lokaler igen, hinna stämpla ut och prata med vakten samt ut och skjuta Palme.

Jag tror fortfarande att det hela är väldigt enkelt. När Engström kommer ut på Sveavägen har allt redan skett och han försöker skaffa sig en roll för att göra sig viktig. Men jag ska läsa boken, ge den en chans. Artikeln från Filter gick jag inte igång på.
Citera
2018-08-31, 14:22
Medlem
SvinFins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
För att kunna komma någon som helst i detta mordfallet, så skulle Detektiv Allmänheten behöva få se obduktionsprotokollet... Då kanske man kan få klarhet i skottvinklar med mera.
Med handen på hjärtat, vad skulle det spela för roll för dig som amatördeckare vilken skottvinkel det är när allt du vet hittills kommer från media?
Obduktionsprotokollet skulle inte föra dig en millimeter närmare sanningen.
Citera
2018-08-31, 14:37
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Så fort saker känns bra dyker det ändå upp nya frågetecken. I samma artikel berätta Mårten Palme om att Engström starkt påminner om den man som sågs följa efter makarna Palme. Mårten har själv vittnat om att han skulle ha stålbågade glasögon, precis som Engström.
I en lägenhet på Sveavägen där makarna Palme korsar gatan ser en dam att en man kommer efter men som springer diagonalt över gatan mot tunnelgatan. Låt säga att det är Engström. Problemet blir så följande. 1. Inge Morelius har sett mannen stå vid hörnet utanför Dekorima en stund. Vakten på Skandia ska även ha pratat med Engström en kortare stund. Är det ens möjligt att Engström ska ha hunnit in i sina lokaler igen, hinna stämpla ut och prata med vakten samt ut och skjuta Palme.

Jag tror fortfarande att det hela är väldigt enkelt. När Engström kommer ut på Sveavägen har allt redan skett och han försöker skaffa sig en roll för att göra sig viktig. Men jag ska läsa boken, ge den en chans. Artikeln från Filter gick jag inte igång på.
Jag fann artikeln i Filter oerhörd givande. En teori som för en gångs skull höll - i alla fall nästan in i mål. Jag har tidigare lagt mina gissningar på polisspåret, dock tror jag inte att en skara poliser skulle ha förmågan att "knipa trut" i 30 år.

Det enda som jag tycker motsäger att Engström skulle vara gärningsmannen är palmehatet. Att han ogillade Palme må vara hänt, det gjorde ju tusentals och åter tusentals andra svenskar med, men att han var så hatisk att han mördade Palme tycker jag inte har framkommit eller bevisats - inte heller att Engström skulle vara så psykiskt instabil och skev i skallen att han skulle mörda någon på impuls. Men det kan ju finnas saker som inte framkom i Filter, men som står i boken och förklarar just Engströms palmehat och eventuella psykiska ohälsa.
Citera
2018-08-31, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Vidare var Palme avskydd i många kretsar, så sannolikheten för att han skulle stöta på en "hatare" när han promenerade runt i stan var rätt hög.
1986 var moderaterna det mest högerextrema som fanns. Det gäller att inte blanda ihop nutid och dåtid. Det var en tid när Palmehatet frodades och stockholmspoliser reste på studiebesök till Sydafrika för att studera apartheidpolitiken och träffa likasinnade. Det skålades och heilades mellan skål och vägg. Ulf Adelshon, dåvarande partiledaren i moderaterna, uttalade dom bevingade orden "en neger är en neger och en svensk är en svensk".
Citera
2018-08-31, 15:34
Medlem
Skandiamannen är intressant. Är det klarlagt om han pratade med Lisbeth precis efter mordet eller är det en lögn från Skandiamannen?

Tror fortfarande på teorin att Christer P förväxlade Palme med Cedergren i tron på att Cedergren var på väg hem till sin flickvän som hade bott på just inne på Tunnelgatan. Står i förhör med henne. Vem förutom makarna Palme kunde anta att de skulle korsa Sveavägen och fortsätta ner mot Tunnelgatan om inte Christer P i tron om att det var Sigge Cedergren som Pettersson visste att hans flickvän hade bott inne på just Tunnelgatan. Skottet på Palme var ett misstag då Pettersson endast ville skrämma men Palme rycker till med axeln och skottet går av.
Citera
2018-08-31, 15:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

På den tiden var en del moderater högerextrema. Det fanns nazister inom de flesta partierna. Antagligen infiltratörer.
Citera
2018-08-31, 15:35
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Jag fann artikeln i Filter oerhörd givande. En teori som för en gångs skull höll - i alla fall nästan in i mål. Jag har tidigare lagt mina gissningar på polisspåret, dock tror jag inte att en skara poliser skulle ha förmågan att "knipa trut" i 30 år.

Det enda som jag tycker motsäger att Engström skulle vara gärningsmannen är palmehatet. Att han ogillade Palme må vara hänt, det gjorde ju tusentals och åter tusentals andra svenskar med, men att han var så hatisk att han mördade Palme tycker jag inte har framkommit eller bevisats - inte heller att Engström skulle vara så psykiskt instabil och skev i skallen att han skulle mörda någon på impuls. Men det kan ju finnas saker som inte framkom i Filter, men som står i boken och förklarar just Engströms palmehat och eventuella psykiska ohälsa.
Själv vet jag inte vad jag ska tro. Jag känner några som under 80- talet var aktiva poliser i sthlm, t.o.m. med nära koppling till palmeutredningen. Om det är något de kan, så är det knipa käft! Engström å andra sidan tror jag INTE skulle klara det, och jag har svårt att få ihop att han skulle agerat på egen hand. En sak borde vara säkert, han kan INTE vara grandmannen (om han nu ens existerar, det kan hävdas att han skapats av de som försökte sätta dit C.P). Men någon har uppenbarligen följt efter makarna Palme från Grand - och denna är än idag inte identifierad. Men i min bok är det troligast att gärningsmannen faktiskt förföljt paret innan skott avlossades.
Visst kan Engström varit ute och ätit middag på kvällen och noterad makarna Palme, men det är egentligen ointressant då vi i hans specifika fall har fasta tidpunkter som binder honom vid en plats - stämplingsklockan. När Engström talar med väktaren kan inte mordplanerna finnas. Han kan inte veta att Palme samtalade på bion utanför, eller stannade för att titta i skyltfönster. Om de INTE hade gjort det hade då mordet aldrig skett? Det tror inte jag.
Engström måste ha sett Palme komma från höger då han stiger ut ur skandiahuset. Framförallt måste han känt igen dem i mörkret. Det betyder att de måste ha varit nära honom. Då måste Engström skyndat sig till hörnet vid Dekorima och väntat! Det rimmar dåligt med Morelius vittnesmål om hur länge han sett gärningsmannen stått och väntat. Men som sagt, jag ska ge boken en chans - jag är definitivt ingen expert i ämnet.
Citera
2018-08-31, 15:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Här finns det mesta:

https://moparkivet.wordpress.com/
Citera
2018-08-31, 15:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
1986 var moderaterna det mest högerextrema som fanns. Det gäller att inte blanda ihop nutid och dåtid. Det var en tid när Palmehatet frodades och stockholmspoliser reste på studiebesök till Sydafrika för att studera apartheidpolitiken och träffa likasinnade. Det skålades och heilades mellan skål och vägg. Ulf Adelshon, dåvarande partiledaren i moderaterna, uttalade dom bevingade orden "en neger är en neger och en svensk är en svensk".
UA var ett barn av Israel.
Vanliga svenskar är inte rasister.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Israeliter
https://www.youtube.com/watch?v=mxtfdH3-TQ4
Senast redigerad av Gothus 2018-08-31 kl. 16:09.
Citera
2018-08-31, 16:10
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

1986 fanns förvisso de uttalat nazistiska Nordiska Rikspartiet och Bevara Sverige Svenskt (senare Sverigedemokraterna), båda rörelserna var etablerade och kandiderade för såväl kommun som riksdag. Dock var de två långt ifrån att ha samma antal följare som SD och AFS, möjligen var de i storlek som NMR är idag. Hade det funnits internet som megafon och annan kommuniké istället för maskinskrivna och kopierade fanzines sända per post med diskret avsändare hade de två säkerligen varit en smula större. NRP var väl den vuxnaste av de två med seriefigurerna Assar och Vera Oredsson vid rodret - BSS med Leif Zeilon bestod mestadels utav bångsstyriga skinnskallar och fotbollshuliganer, som mest ville sänka bira (förutom svartskallar).
Senast redigerad av Psychedelicbird 2018-08-31 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in