2018-08-31, 10:45
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Finns det inget samband. Absolut ingenting?

Det visar opinionen i samhället. Det visar hur många som öppet stödjer partiet,vilket ger ringar på vattnet.

https://imgur.com/a/nh4RcD2 en intressant bild på hur nära SD:s valresultat det faktiskt kommer att ligga om man räknar in de institut som brukar ge en korrekt bild av SD (yougov och sentio) och vad spelbolagen tror, vilket är att SD kommer att hamna på ca 24%.

Om Sd istället hade gått från 90 000 likes till 85 000. Hade du då också ansett att man inte kan se något samband mellan antalet likes och det kommande valresultatet?

Man måste göra en sammanvägning av olika faktorer:

Opinionsinstituten. De som mäter bäst plus de korrupta och sen multiplicera det med felfaktorn från de tidigare valen.

Antalet medlemmar

Facebooklikes

Snacket på stan(utanför sin filterbubbla)

Antalet besökare på torgmöten och i valstugor

Nej det är ingen vetenskap som säger att det sättet att hantera OU:s leder till mer säkra resultet. Det är enbart en trådsanning.

Det finns ingen som lyckats påvisa en korrelation mellan likes och fb framgång som kan kopplas till hur många röster ett parti får.
2018-08-31, 10:46
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller just "likes" så har jag inte sett något. Men det har däremot beskrivits hur Yougov uppdaterat sina metoder genom att även titta på frekvensen av olika sökmönster på Google.

Låter ju som ett bättre sätt. Har du någon länk?
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Du får ju ta massa andra parametrar i den ekvationen. Hur ser basen ut för partiet? Hur har deras strategi sett ut? Osv osv. SD var väl störst på internet redan 2010. Mest interaktioner, likes osv utan att bli största parti.

Att SD var störst på nätet 2010 tror jag är fake news. Källa på det?
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Du får ju ta massa andra parametrar i den ekvationen. Hur ser basen ut för partiet? Hur har deras strategi sett ut? Osv osv. SD var väl störst på internet redan 2010. Mest interaktioner, likes osv utan att bli största parti.

2010-09-21 Facebooksidan: Sverigedemokraterna i riksdagen-ja tack! ökar snabbt, har nu över 39000 medlemmar, se Graf

Så en ungefärlig fördubbling i likes blev en ungefärlig fördubbling i antalet röster.
2018-08-31, 10:47
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Intressant. Var hittar du historiska like-siffror?

Man måste ju börja någon stans. Hur har likes förändrats för S 2014 till 2018? Etc.
http://status.st/
2018-08-31, 10:48
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Källa: https://nyheteridag.se/plus/makalosa-tokrusningen-sd-okar-rejalt-i-sentio-med-bara-dagar-kvar-till-valet/

Mätningen är den tredje i augusti månad och jämförs mot den förra mätningen för ett par veckor sedan. Mätningen är utförd med webbpanel mellan 24 och 29 augusti. Totalt har 1006 personer intervjuats varav 807 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 18,2 (19,6)
Liberalerna 5,2 (4,3)
Centerpartiet 6,0 (7,6)
Kristdemokraterna 5,0 (3,8)
Socialdemokraterna 22,1 (22,5)
Vänsterpartiet 10,7 (10,6)
Miljöpartiet 4,4 (4,7)
Sverigedemokraterna 24,0 (21,8)

Fi 1,3 (1,7)
Piratpartiet 0,5 (1,0)
Medborgerlig samling 0,5 (0,7)
Övriga 2,0 (1,7)

Är det inte märkligt att SD svänger så mycket mellan två undersökningar? Känns ganska skumt.
2018-08-31, 10:49
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Är det inte märkligt att SD svänger så mycket mellan två undersökningar? Känns ganska skumt.

Med tanke på att 24-25% är det som har varit mest stadigt för SD tolkar jag det inte på annat sätt än att de inte fick till en särskilt bra mätning sist.
2018-08-31, 10:50
Medlem
JustZlatans avatar
Det var just det jag sa efter förra Sentiomätningen. Alla ni andra hävdade att SD garanterat har minskat. Jag sa att SD kommer ta tillbaka allting nästa Sentiomätning och det gjorde de!
2018-08-31, 10:51
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Med tanke på att 24-25% är det som har varit mest stadigt för SD tolkar jag det inte på annat sätt än att de inte fick till en särskilt bra mätning sist.

Hur då inte får till en bra mätning?
2018-08-31, 10:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Låter ju som ett bättre sätt. Har du någon länk?
Det fanns en länk tidigare i tråden, från någon TV-sänd valdebatt (någon kvällstidning?) där Maria Borelius berättade detta. Hon hade intervjuat någon boss på Yougov som det verkade som hon kände (hon bor väl i London fortfarande). Dessa förändringar hade man börjat utveckla efter Trumps valseger & Brexitomröstningen.

Hittade det nu:
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Lyssna på vad Maria Borelius och Lotta Gröning säger i eftersnacket till Expressens partiledardebatt om Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar och hur Yougov gör sina undersökningar.

Intressant information här från Borelius, som bor och arbetar i London, och är bekant med en analyschef på Yougov. Lite spännande "inside info" från henne. Sverigedemokraterna ligger mycket högre än de svenska instituten visar, enligt henne.

Hade ingen aning om att de förutom att använda sig av själva mätresultatet (via de hopvägda väljarpanelerna) också tittar på hur folk använder Internet. Yougov använder sig bl a av sökmönster på sökmotorerna, i t ex Google. Kom som en överraskning - i alla fall för mig.

Maria Borelius verkar ha stor tilltro till Yougov och säger också här att SD redan är största parti.

Gå till 5:03:00 och titta, hon refererar också till Sentio lite snabbt.

https://youtu.be/pRsGX6VvHRM?t=5h3m
2018-08-31, 10:52
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det var just det jag sa efter förra Sentiomätningen. Alla ni andra hävdade att SD garanterat har minskat. Jag sa att SD kommer ta tillbaka allting nästa Sentiomätning och det gjorde de!

Precis. Folk är så sjukt ängsliga av ett dipp. Som jag skrev för cirka en månad sen, folk får ha lite is i magen och se om en mätning är just en mätning, eller en trend.
2018-08-31, 10:53
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Inte en jävla chans. OI är korrupta, de mäter alltid fel gällande SD. Det finns många fler sett att se hur stor ökningen är egentligen. Ett av de bästa är likes på Facebook.

2014-09-07 Facebook: 90000 gillar Sverigedemokraterna (grafik)

I dagsläget har SD 216 000. De har alltså ökat med 140% på facebook.

Fast det blir ju en ökning med 240% ? Eller.

Jag kommer rösta på Sd för dom motarbetar den galna kosjukan som jag kallar för islam.

Jag litar heller inte mer på att de andra partierna förmår ta bort islam från samhället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in