2018-08-15, 00:25
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
En fråga bara. Kan tidningar son DN och Aftonbladet "strunta" i att publicera beställda mätningar om resultatet inte faller beställaren i smaken? Eller är det omöjligt för att det kommer komma fram förr eller senare? Inga galna konspirationsteorier nu tack, utan va realistiska. .
Svaret är givetvis nej. De skulle aldrig "strunta" i mätningen pga "felaktiga" resultatet.

Att du ens ställer denna fråga bevisar dock att du redan tror på 'galna konspirationsteorier'
2018-08-15, 00:30
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Ja en mätning finns, den "partiledarpopularitet"-mätning är inte en egen mätning utan en del av den vanliga OU. Frågan är om de vill släppa siffrorna. Som många skriver ju närmare valet ju skämmigare att gissa helt fel på SD. I valet och kvalet: Expressen vill inte visa en kraftig höjning för SD och Demoskop vill inte förstöra sitt rykte genom att visa en för fejkad siffra mindre än en månad innan valet. Jag ser för mig hur Expressen och Demoskop förhandlar nu. -"Inte en procent över 22". -"Vi kan inte gå under 25 %"

Ja, jag tror som sagt definitivt att flera institut och deras beställare i media har egna agendor. Det syns ju också på dom olika institutens siffror. Inte minst Sifo och SVD och ännu tydligare Inizio och aftonbladet som gick från att alltid vara tredje bäst under flera år till att lägga sig helt sämst eller näst sämst över lång tid. Det är klart det är en medveten förändring som man lurade på sina läsare utan att ens berätta det vilket är oerhört fult.

Tror som du är inne på att det förs diskussioner på flera håll just nu om man vågar få in en tillfällig sämre siffra på SD eller om det är dumt för att man redan har en välkänd underskattning mot SD:s valresultat som förvärra än mer av tillfälliga agendadrivna påstådda sämre siffror, som man ändå kommer få korrigera upp igen direkt i nästa mätning som kommer därefter.
2018-08-15, 00:31
Medlem
8711s avatar
Citat:
En fråga bara. Kan tidningar som DN och Aftonbladet "strunta" i att publicera beställda mätningar om resultatet inte faller beställaren i smaken? Eller är det omöjligt för att det kommer komma fram förr eller senare? Inga galna konspirationsteorier nu tack, utan va realistiska. .

Klart att dom hypotetiskt skulle kunna låta bli att publicera en mätning, om det sedan hänt i verkligheten eller ej är en annan sak. Klart det är möjligt.
2018-08-15, 00:34
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
En fråga bara. Kan tidningar som DN och Aftonbladet "strunta" i att publicera beställda mätningar om resultatet inte faller beställaren i smaken? Eller är det omöjligt för att det kommer komma fram förr eller senare? Inga galna konspirationsteorier nu tack, utan va realistiska. .

Självklart kan de avstå från att publicera. Det är tidningar som betalar för OI, inte tvärt om.

Dock känns det väldigt osannolikt att det händer bara för att det gått någon dag mer än vanligt. Vi får vänta och se.
2018-08-15, 00:37
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Självklart kan de avstå från att publicera. Det är tidningar som betalar för OI, inte tvärt om.

Dock känns det väldigt osannolikt att det händer bara för att det gått någon dag mer än vanligt. Vi får vänta och se.

Jämfört med förra valet, vilket påvisats i tråden, så är det inte bara det att denna är lite sen utan det är extremt få för att vara 25 dagar innan valet.
2018-08-15, 00:51
Medlem
Smoothmans avatar
Lyssna på vad Maria Borelius och Lotta Gröning säger i eftersnacket till Expressens partiledardebatt om Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar och hur Yougov gör sina undersökningar.

Intressant information här från Borelius, som bor och arbetar i London, och är bekant med en analyschef på Yougov. Lite spännande "inside info" från henne. Sverigedemokraterna ligger mycket högre än de svenska instituten visar, enligt henne.

Hade ingen aning om att de förutom att använda sig av själva mätresultatet (via de hopvägda väljarpanelerna) också tittar på hur folk använder Internet. Yougov använder sig bl a av sökmönster på sökmotorerna, i t ex Google. Kom som en överraskning - i alla fall för mig.

Maria Borelius verkar ha stor tilltro till Yougov och säger också här att SD redan är största parti.

Gå till 5:03:00 och titta, hon refererar också till Sentio lite snabbt.

https://youtu.be/pRsGX6VvHRM?t=5h3m
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-15 kl. 01:48. Anledning: Korrigerad Länk
2018-08-15, 00:53
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Jämfört med förra valet, vilket påvisats i tråden, så är det inte bara det att denna är lite sen utan det är extremt få för att vara 25 dagar innan valet.

Absolut, men jag skulle ge det någon vecka till eller så. Kanske har de velat vänta till efter affischerna kommit upp. Kanske har det blivit färre OI med annan timing på releasedatum.

Jag skulle inte utesluta alla tänkbara psykologiska faktorer som att tidningar inte vill publicera, jag menar bara att jag vill se hela månaden till sitt slut. I vilket fall handlar detta om långsiktiga frågor och min syn på media förändras inte då Peter Wolodarski redan sagt att han anser det farligt att visa bra siffror för SD. Att komma med scoopet att media ej rapporterar om sanningar som kan lyfta SD är gammal skåpmat. Så har de betett sig ända sedan DN begravde reportaget om massofredanden i Kungsträdgården då det visat sig vara enbart invandrare bakom. Bäst då att inte lägga energi på att bli upphetsad i förväg över sådant här som oregelbundenheter med publicering av OU.
2018-08-15, 00:59
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Lyssna på vad Maria Borelius och Lotta Gröning säger i eftersnacket till Expressens partiledardebatt om Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar och hur Yougov gör sina undersökningar.

Intressant information här från Borelius, som bor och arbetar i London, och är bekant med en analyschef på Yougov. Lite spännande "inside info" från henne. Sverigedemokraterna ligger mycket högre än de svenska instituten visar, enligt henne.

Hade ingen aning om att de förutom att använda sig av själva mätresultatet (via de hopvägda väljarpanelerna) också tittar på hur folk använder Internet. Yougov använder sig bl a av sökmönster på sökmotorerna, i t ex Google. Kom som en överraskning - i alla fall för mig.

Maria Borelius verkar ha stor tilltro till Yougov och säger också här att SD redan är största parti.

Gå till 3:47:00 och titta, hon refererar också till Sentio lite snabbt.

https://www.youtube.com/watch?v=pRsGX6VvHRM

Jag har sagt länge att YouGov är väldigt seriösa. Mina simuleringar av OU inför senaste valet visade tydligt att de var mest pricksäkra av alla nu existerande OI.

Alla som sätter sin tilltro till bakelitinstituten skall veta att ni har varnats många gånger nu.
2018-08-15, 01:14
Medlem
maxatdunders avatar
Får SD 25% så är det ju approximativt 2 miljoner svenskar som röstat på dem. Det är ju rätt häftigt när man tänker efter. Nu uteslöt jag 16% som ej brukar rösta, tror det var 84% röster senaste valet.
2018-08-15, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Får SD 25% så är det ju approximativt 2 miljoner svenskar som röstat på dem. Det är ju rätt häftigt när man tänker efter. Nu uteslöt jag 16% som ej brukar rösta, tror det var 84% röster senaste valet.

Det kan inte bli 8 miljoner röster. Kanske du har max 8 miljoner röstberättigade i landet idag. Det blir kanske 6,5 miljoner som röstar, eller?
2018-08-15, 01:20
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

De fick 800 000 röster sist och det gav 13 %
2018-08-15, 01:26
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Gå till 3:47:00 och titta, hon refererar också till Sentio lite snabbt.

https://www.youtube.com/watch?v=pRsGX6VvHRM&feature=youtu.be&t=3h47m

De intervjuar publik

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in