Citat:
Ursprungligen postat av
mckenzy
Visst vissa vittnesmål pekar i den riktningen, andra inte .kan någon verkligen vara så iskall som SE i sådantfall måste ha varit? Ingen säger ju tex att mördaren hade glasögon , som SE hade.
Det är väl inte helt omöjligt att vittnena inte reflekterade över hans glasögon i mörkret (dessutom på rätt långt avstånd), vad jag sett på foton må glasögonen ha varit stora, men bågarna var tunna och ljusa, glasen var inte heller färgade eller tonade, vilket kan medföra att dem "försvann" eller kamouflerades där i mörkret. Dessutom, om man blir vittne till ett mord på en handfull meters håll (eller längre för den delen) så inbillar jag mig att varken det första andra eller tredje man fokuserar på hos förövaren är eventuella glasögon (om de inte är extremt utmärkande), dessutom drabbas med största sannolikhet de olika vittnena av chock, det känns nästan orimligt att vittnena skulle iakttagit förövarens glasögon där i mörkret. Sen, kan det ju faktiskt vara så att han vid tillfället ej bar glasögonen, just för att minska risken att bli igenkänd? Om Engströms eventuella synfel har jag ingen aning, men, kan det eventuella synfelet vara orsaken till att han faktiskt "missade" Lisbet Palme? Om han burit glasögonen vid mordtillfället så hade han "lyckats"?